Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Aanpassen verlichting Roco 68791 NS2433 lukt niet, en meer problemen

Gestart door Supervisors_NL maandag 13 november 2023, 16:54:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aanpassen verlichting Roco 68791 NS2433 lukt niet, en meer problemen
Beste vrienden,

In een ander draadje op deze site heb ik aangegeven dat ik bezig ben met het ombouwen van deze loc.
Was er toe sprake van dat ik de loc niet open kreeg, heb ik toen aangegeven dat dit is gelukt.
Inmiddels zijn we vele uren verder en een illusie armer en een frustratie rijker.

De aanleiding om de loc om te bouwen was dat ik de verlichting nogal "karig" uitgevoerd vond.
Namelijk alleen maar frontverlichting op deze loc.
Dus had ik het volgende idee opgevat.
- Front en sluitverlichting aanbrengen
- De zwaailampen werkend maken

Allereerst dus een setje MTEDR24 ROCO NS2400 zwaailichtset en een setje verlichtingsprintjes NS2400 1200-V1 aangeschaft.

Nadat ik deze had ontvangen liep ik dus tegen het eerste probleem aan en dat was de loc open te krijgen, waarvoor mijn vorige draadje.

Er zat een handleiding bij de verlichtingsprintjes en bij de zwaailichtset, maar dat leek mij, althans in eerste instantie, niet zo moeilijk.
Dus, foto's gemaakt van de aansluitingen, en enthousiast begonnen met de ombouw.
De decoder verwijderd (blijkbaar een ESU lopi 4 met een NEM8 aansluiting), deze kon met de 8 polige stekker gewoon uit de adapterprint worden getrokken.
Vervolgens de aansluitingen van de verlichtingsprintjes verwijderd van de adapterprint.

In de handleiding van de verlichtingsprint stond dat deze kunnen worden ingesteld als:
Omgekeerde L, een A-Sein en een Rangeersein. (Leek me prima).
Doordat de kap van de Roco geen lens heeft in het midden voor een A-sein, moest het dus maar een Omgekeerde L en een rangeersein worden.

Alles volgens schema aangesloten, maar dan begint de ellende.
Vooruit rijden geeft 2 gele leds onder, 1 witte led boven aan de voorzijde en 2 rode leds boven aan de achterzijde (lijkt dus prima).
Maar draai ik de rijrichting om; dan krijg ik opeens: 2 gele leds onder, 1 witte led boven aan de voorzijde en 2 rode leds boven en het rechter gele led (rangeerlicht) aan de achterzijde.
En, dat zou dus niet het geval moeten zijn.
De F2 functie (rangeerlicht) geeft ook dezelfde verlichting (dus 2 rode leds boven en 1 gele led rechtsonder) aan de achterzijde van de loc.
Dit alles werkt alleen aan de achterkant van de loc, en verandert dus niet met de rijrichting.
Vanaf dat moment schiet mijn ervaring tekort om dit te kunnen oplossen.
Tevens blijkt dat de printjes niet passen. Je moet een aantal onderdelen van de loc verwijderen (de printjes zijn hoger). Een aantal plastic onderdelen pas dan niet meer.



Vandaar het besluit om alles maar weer terug te draaien naar de originele toestand.
Alle aanpassingen weer verwijderd en de originele onderdelen terug geplaatst.
De verlichting is dan weer zeer beperkt dus alleen Frontverlichting.
Als de rijrichting "vooruit" is branden aan de voorzijde dus 2 gele leds, en dat is prima.
maar draai ik de rijrichting om, dan heb ik opeens maar 1 gele led aan de rechteronderzijde.
Ik kan me helaas niet meer herinneren of dat zo hoort. Ik dacht namelijk dat er dan ook gewoon 2 gele leds zouden moeten branden.

Al met al zit ik dus nu met de vragen van wat er aan de hand is.
Ik heb meerdere locs omgebouwd, maar dit herken ik niet. Ik ben ook meer een Märklin gebruiker en heb eigenlijk geen ervaring met het instellen
van ESU decoders.
De loc ligt nu half uit elkaar en ik vraag me af wat ik nu moet doen.
Kortom ik heb de volgende vragen:
Wat is de standaard verlichting van de Roco 68791.
Ik vind het best jammer dat ik geen sluitverlichting heb op deze loc en ik zou deze toch graag willen aanpassen, maar wat is daarvoor de beste actie?
In het ergste geval zou ik deze met mijn onderdelen willen laten ombouwen.
Helaas heb ik hier in de buurt niemand waarvan ik weet dat die dit zou kunnen.

Heeft iemand tips en advies voor mij.
Alvast dank voor de reactie en ik hoor het graag.
groet,

Re: Aanpassen verlichting Roco 68791 NS2433 lukt niet, en meer problemen
Even een paar vragen n.a.v. mijn ervaringen met het ombouwen van diverse 2400'en (staan ook verslagen van op dit forum):
Is die decoder echt een lopi V4, ik ben vanuit fabriek alleen maar lopi OEM decoders tegen gekomen, die niet te functiemappen zijn. Daarom heb ik ze zelf van andere decoders voorzien.

Dat die plastic onderdelen eruit moeten klopt, de omgekeerde T gaat eruit. En de plastic lichtafdekking gaat naar de nieuwe print. Dat staat ook in de handleiding van de Digikeijs setjes.
Zijn beide printjes wel goed aangesloten? Dat is zonder foto's lastig te zeggen.
Standaard is het overigens 2x geel frontsein, dus dat je nu 1x geel achter hebt, klopt niet.
Re: Aanpassen verlichting Roco 68791 NS2433 lukt niet, en meer problemen
Aan één kant moet je wit en geel omdraaien lijkt me.
Re: Aanpassen verlichting Roco 68791 NS2433 lukt niet, en meer problemen
Wat is je woonplaats Paul ?

Stap 1 is je printjes controleren of die goed zijn.
Zet je licht aan op de decoder en sluit de v+ draad aan.

Houd dan de andere draden stuk voor stuk tegen je werkende functie uitgang.
Er zijn versies met een fout in de handleiding. Dan gaat er iets anders branden als dat de bedoeling is.Of je moet een andere draadbrug leggen.
Noteer wat er per draad gebeurt.
3x front ,2x rood en een van de onderste als rangeer pit.



Mvg Robin
Re: Aanpassen verlichting Roco 68791 NS2433 lukt niet, en meer problemen
Citaat van: Looney Tunes op maandag 13 november 2023, 17:13:19Even een paar vragen n.a.v. mijn ervaringen met het ombouwen van diverse 2400'en (staan ook verslagen van op dit forum):
Is die decoder echt een lopi V4, ik ben vanuit fabriek alleen maar lopi OEM decoders tegen gekomen, die niet te functiemappen zijn. Daarom heb ik ze zelf van andere decoders voorzien.

Dat die plastic onderdelen eruit moeten klopt, de omgekeerde T gaat eruit. En de plastic lichtafdekking gaat naar de nieuwe print. Dat staat ook in de handleiding van de Digikeijs setjes.
Zijn beide printjes wel goed aangesloten? Dat is zonder foto's lastig te zeggen.
Standaard is het overigens 2x geel frontsein, dus dat je nu 1x geel achter hebt, klopt niet.

Hallo John,
Dank voor de informatie.
Ik heb de handleiding gevolgd welke ik bij de lichtprintjes had gekregen. Dus volgens mij kan ik dat maar op 1 manier uitvoeren. Ik word nu op het verkeerde been gezet doordat ik bij de "herstelde" situatie aan één kant maar 1 led aan het branden krijg.
Ik heb dus ook geen foto's tenzij ik weer alles ombouw.
Vwb de decoder, de originele decoder zit er volgens mij gewoon in. Ik heb namelijk geen andere decoder in de loc gezet.
Ik dacht dat het Lopi V4 was, maar het zou ook de OEM decoder kunnen zijn. Ik ben niet zo thuis met ESU decoders.
Je geeft aan dat je ervaringen hebt met het ombouwen van 2400 loc en dat je handleidingen op dit forum hebt staan.
Kun je aangeven waar deze dan staan, ik kan ze namelijk niet vinden.

Dat de plastic T-stukjes weg moeten en de lichtafdekkapjes worden overgezet, heb ik inmiddels ontdekt, maar er moet nog wel wat gebeuren voordat alles wel draait.

De aansluiting was conform dit schema:



Re: Aanpassen verlichting Roco 68791 NS2433 lukt niet, en meer problemen
Dan vraag ik me erg af of je de V1 hebt, die had namelijk 6 soldeerpads. Dus dan klopt het niet met de 4 die in het schema dat je geeft staan.

Tevens is dit schema anders dan in V5 handleiding staat. Dus als je die hebt klopt het schema niet. Daarom is een foto, van die ledprintjes, dus wel zo handig. Dat geeft ons een beter beeld. Net als een foto van de decoder kan helpen je uitsluitsel te geven...

Mijn ombouwverslag staat in hetzelfde board, stukje verder naar beneden. ;)
 
Re: Aanpassen verlichting Roco 68791 NS2433 lukt niet, en meer problemen
Hallo John,
Ik heb dat ombouwverslag wel gezien, maar ik zie dat je in ieder geval andere ledprintjes hebt, maar ook jouw adapterprint is anders.

In de bijlage, foto's van de lichtprintjes en de decoder.
Ik hoor het nog graag.
Re: Aanpassen verlichting Roco 68791 NS2433 lukt niet, en meer problemen
Ah, ik snap het al. Je hebt geen ledprintjes van Digikeijs. Dat verklaart het andere aansluitschema. (Daarom zijn foto's dus zo handig ;))

Je decoder is een OEM decoder, dus geen v4. Lijkt dan haast alsof 1 draad niet goed verbonden was en je F1 aan hebt staan. Rangeersein komt namelijk op aux1 (=F1 bij OEM), aux2(=F2 bij OEM) is de paarse draad.
Zou het toch nogmaar eens wat Robin ook zegt, de lichtprintjes testen en daarna volgens die handleiding aansluiten.
Re: Aanpassen verlichting Roco 68791 NS2433 lukt niet, en meer problemen
Hallo John,
Ik heb inderdaad geen printjes van Digikeijs. Deze waren niet meer leverbaar.
Het zou inderdaad kunnen dat één draad niet goed verbonden was.
Ik ben echter op zoek naar een aansluitschema van de loc op de adapterplatine. Is er toevallig iemand die mij dit kan bezorgen?
Of goede foto's van de aansluitingen.
Ik heb namelijk niet alle soldeerverbindingen correct in beeld, en dus weet ik niet of alles wel correct is verbonden.

Ik ben helaas niet zo van het "proberen" van verschillende aansluitingen/contacten. Ik ben veel te bang om risico's op sluiting of opblazen van de decoder te lopen.

Ik hoor het graag.
Re: Aanpassen verlichting Roco 68791 NS2433 lukt niet, en meer problemen
Al aan gedacht de printbaantjes vanaf de NEM stekker te volgen?

https://wiki.3rail.nl/index.php/NEM_connectoren_en_kabelkleuren
Re: Aanpassen verlichting Roco 68791 NS2433 lukt niet, en meer problemen
Citaat van: Wijbe op dinsdag 14 november 2023, 14:24:35Al aan gedacht de printbaantjes vanaf de NEM stekker te volgen?

https://wiki.3rail.nl/index.php/NEM_connectoren_en_kabelkleuren

Hallo Wijbe,
Dank voor de tip.
Daar kan ik zeker wat mee.
Inmiddels is duidelijk dat er een printspoortje is gesneuveld (al dat solderen heeft toch een invloed) op de adapterplatine. Het zou maar zo kunnen zijn dat dit al was voor het testen (breuk).
Ik heb al gekeken, maar een nieuwe adapterplatine kost minimaal 60 Euro. Het gaat om aansluiting 3 van de adapterplatine aan de achterzijde van de loc.
Wanneer dit al defect was, zal dit zeker "rare" effecten krijgen.

Ik heb ook gezocht of ik ergens een schema kan vinden van deze adapterplatine, maar dat is mij tot dit moment nog niet gelukt.
Maar al dat "gesleutel" aan de loc, heeft ook veel negatieve invloeden.
De bedrading van de loc is erg dun en teer. Gevolg: Één van de draden van de motor is afgebroken.
Dus nu eerst op zoek naar een eventuele aansluiting waar deze draad heeft gezeten.
Zal nog een actie worden.
Hopelijk kan ik het herstellen, en vervolgens alsnog de boel in elkaar zetten.
Ik laat het weten.
Groet,
Paul
Re: Aanpassen verlichting Roco 68791 NS2433 lukt niet, en meer problemen
Update over situatie.

Inmiddels de motor gerepareerd. Dit was erg moeilijk er is geen ruimte voor de aansluitdraden. Uiteindelijk is het het toch gelukt om de draad opnieuw aan het contact te bevestigen.
Ik ben inmiddels bezitter van enkele Roco modellen, maar het valt mij op dat deze toch zeer kwetsbaar zijn.
Dat is jammer. Vooral bij het ombouwen gaat er dan nog wel eens wat mis. Zeker als je, net zoals ik, niet meer zo vast ter hand bent.
Inmiddels is de verlichting weer met de nieuwe printjes aangesloten en werkt de "standaard" verlichting correct.
Dus aan de frontzijde 2 gele en 1 witte led (omgekeerde L) en bij de achterzijde 2 rode leds.
Het schakelt netjes om bij veranderen van de rijrichting.
Het rangeerlicht werkt nog niet naar behoren, maar dat is waarschijnlijk een decoderinstelling.
Ik moet de decoder nog resetten en daarna de juiste waardes instellen. Dat lukt me nog niet met de MS/2.
Tenslotte, helaas weer wat gesneuveld. Ditmaal de lichtleider boven aan 1 zijde. Het is allemaal erg krap en fragiel.
Daarvoor nu een bestelling gedaan voor nieuwe. Ik hoop, zodra deze binnen zijn, deze loc snel af te maken en deze nooit meer open te hoeven maken.
NB: het was voor mij ook absoluut de laatste Roco welke ik heb gekocht.