Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wat voor gelijkstroomvoeding gebruiken anderen

Gestart door Stefanius woensdag 08 november 2023, 11:11:50

Wat voor gelijkstroomvoeding gebruiken anderen
Ik heb nu een wisselstroomvoeding die ik gelijkricht naar gelijkstroom. Eigenlijk wil ik mijn gelijkstroom en wisselstroom gaan splitsen (aparte voedingen). Dat heeft ook te maken met mijn schakelrails die ik nu zelf maak, hiervoor zet ik ook een gelijkstroomspanning op de baan en ik wil dat deze nergens een gesloten kring worden (dat kan in principe niet zoals het is aangesloten, maar een gesplitste voeding is altijd beter). Nu kan ik natuurlijk weer een 50VA lichttrafo aanschaffen en deze in zijn geheel gelijkrichten, maar dat is wellicht een te dure oplossing. Ook denk ik dat een echte gelijkstroomvoeding gewoon beter is en een stabielere stroomtoevoer kan bieden. Wat hebben anderen hiervoor bedacht? Een oude laptopvoeding?

Wat ik over gelijkstroom wil laten lopen is als volgt:
- Ik wil relais schakelen
- Ledjes laten branden
Re: Wat voor gelijkstroomvoeding gebruiken anderen
Voor het schakelen van de wisselspoelen gebruik ik een instelbare laptopvoeding, ingesteld op 16 V=
Voorde verlichting van wissel- en andere lantaarns, verdere scenery gebruik ik dit:
https://www.123-3d.nl/123-3D-Voeding-12V-240-W-20-A-max-i980-t13128.html?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMItpa3zqC0ggMVoJKDBx3hvQuVEAQYASABEgJKnvD_BwE

Cees

Uitgerangeerd ;)

Hoi,

Op Aliexpress zijn diverse gelijkstroom voedingen te vinden.

Zoektekst:
" Schakelende Voeding Licht Transformator AC110V 220V Naar Dc 5V 12V 24V 48V Power supply "

Gr Matje
Na wat onderzoekwerk, want China voedingen vertrouw ik niet meteen ben ik voor een Meanwell voeding gegaan. Wel zelf nog een behuizing omheen gemaakt voor de veiligheid.
Ik gebruik al jaren geschakelde voedingen van Ali, nog nooit problemen mee gehad.

Uitgerangeerd ;)

Ik gebruik de Ali exemplaren al sinds enkele jaren. Diverse wattages en nog geen enkel probleem gehad.

gr Matje
Een oude 230W laptopvoeding en dan via step down converters 16V voor wissels en 11V voor Arduino's.
Elke Step down converter heeft zijn eigen zekering.

Waarom al die voedingen gaan kopen wanneer iedereen er zoveel in huis hebben?????
En anders vind je er stapels op rommelmarkten en in kringloopwinkels. (daar komen mijn voedingen vandaan)

groetjes uit beetje krom
opa cees
ok, dank voor de reacties!
Citaat van: Janvis op donderdag 09 november 2023, 11:36:24Ik gebruik al jaren geschakelde voedingen van Ali, nog nooit problemen mee gehad.

Er zijn genoeg teardowns te vinden die laten zien dat noname chinese voedingen gevaarlijk slecht gebouwd zijn; Zeker voor een treinbaan waar het gemakkelijk is sporen (en andere geleiders) aan te raken zou ik dit toch sterk afraden. Er is ook genoeg veilig/goedgebouwd chinees spul, maar je moet wel zeker zijn van de keuze. Dit geldt overigens trouwens ook voor amazon, waar bijna even veel rommel-voedingen als op aliexpress te vinden zijn. Een oude laptopvoeding (al dan niet met een stepdown van op ali erachter) is dus een veel veiligere keuze!

BLIJ dat ik analoog RIJ

laat maar, oud topic...