Nieuws:

Er zijn nog ENKELE 3railforum kalenders 2025 te koop! Bestel hem nu het nog kan in de Stichting 3rail Webshop!

Trafo beveilgen tegen kortsluiting

Gestart door Stefanius zondag 23 juni 2024, 17:04:14

Trafo beveilgen tegen kortsluiting
Ik heb naast mijn Marklin trafo's ook nog een andere trafo die ik gebruik voor mijn verlichting ed. Door een stommigheid had ik laatst kortsluiting en is er uiteindelijk een draad gesmolten. Dit wil ik natuurlijk niet meer ;).

In mijn witte Marklin trafo zit een soort zekering die zichzelf herstelt als de kortsluiting is verholpen. Alleen, op 'Zekering' ga ik natuurlijk alleen dingen vinden die stuk gaan en zichzelf niet herstellen.

Wat gebruiken anderen hiervoor en op welke waardes moet ik dan precies letten?
Re: Trafo beveilgen tegen kortsluiting

graag een glaasje wijn

google eens op PTC en NTC of een herstellende zekering.Je vind dan alle info die je nodig hebt want tal van mogelijkheden

BLIJ dat ik analoog RIJ

De benodigde waarde is afhankelijk van je trafo. Hoeveel stroom kan die leveren?
Stel dat dat 2A is (32VA bij 16V) dan moet je dus een beveiliging van 2A hebben. Je kan hiervoor zelfs een beveiliging van het model dat ook in je meterkast van je huis zit gebruiken, alleen dan in 2A dus.
Citaat van: bellejt op zondag 23 juni 2024, 17:49:18google eens op PTC en NTC of een herstellende zekering.Je vind dan alle info die je nodig hebt want tal van mogelijkheden
NTC? Dan vind je meer dan je nodig hebt  ;)
Ik zou eens zoeken op PPTC.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

In die Märklin trafo zit een heel eenvoudige zekering van een bimetaaltje. Is de stroom daar doorheen te groot wordt het bimetaal warm en trekt krom, contact verbreekt. Het  bimetaal koelt weer af en het contact wordt hersteld. Dat is alles. In heel oude blauwe trafo's zit eenzelfde bimetaal. Dat kun je er uit slopen en voor andere voedingen gebruiken.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Let op, die bi-metaaltjes zitten wel in het primaire deel (230vac voeding) van die trafo's.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Uiteraard. Aangezien het secundaire deel van de trafo direct gerelateerd is aan het primaire deel is dat geen probleem. En het is altijd beter om het primaire deel te beveiligen (safety first). Indien gewenst kan er in het secundaire circuit ook beveiliging worden ingebouwd. Maar dat heeft alleen zin wanneer daar twee of meer onafhankelijke gebruiksgroepen aan geschakeld zijn.

BLIJ dat ik analoog RIJ

In die "nieuwe" witte trafos zit dit ook nog steeds zo; het vreemde is dat ik er ééntje bij heb zitten die ik spanningsloos moet maken om te resetten, kennelijk zit daar dan toch wat anders in (?).
Ik plaatste tussen al mijn transfo's een oude autokoplamp, een PTC dus, werkt prima, en geeft onmiddellijk een aanduiding dat er iets mis is, spanningsval is in koude toestand verwaarloosbaar,

Leopold
Citaat van: Hanzi op maandag 24 juni 2024, 06:09:59In die "nieuwe" witte trafos zit dit ook nog steeds zo; het vreemde is dat ik er ééntje bij heb zitten die ik spanningsloos moet maken om te resetten, kennelijk zit daar dan toch wat anders in (?).

Grappig dat je dit zegt, ik heb precies eenzelfde situatie. De iets oudere jaargangen resetten zichzelf na een paar seconden (en indien het probleem er nog is gaan ze weer uit) en ik heb er een die helemaal niks meer doet totdat de spanning eraf gaat