Nieuws:

Wilt je Stichting 3rail steunen? Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Led in rijtuig flikkert

Gestart door Ernst1 dinsdag 18 juni 2024, 21:26:43

Led in rijtuig flikkert

Met CVA nieuwe hobby

Led in rijtuig flikkert
Beste mensen,  ik heb 3 rijtuigen en 1 bagagerijtuig met ledverlichting. Deze flikkert. Ik heb marklin digitaal . Bij analoog rijden is het flikkeren er niet . Het zijn in totaal 7 lampjes en lopen via sleepcontact. Welke weerstanden zou ik moeten aanschaffen en/of wat zou ik moeten doen. Ik hoor graag. Gr ernst
Re: Verlichting rijtuig flikkert en wik ik oplossen

BLIJ dat ik analoog RIJ

Bij analoog is het flikkeren er niet...
Wanneer is het flikkeren er wel dan?

Met CVA nieuwe hobby

Hoi hans als ik weer op wisselstroom rij

BLIJ dat ik analoog RIJ

Als je op wisselstroom rijdt dan rij je toch analoog? Ik begrijp je niet, haal je wat termen door elkaar?
Re: Led in rijtuig flikkert
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hoi Ernst,

Door de diode op het ledprintje wordt alleen de positieve helft van de wisselspanning doorgelaten, de negatieve wordt door de diode geblokkeerd.
Dit dient ervoor om de led's te beschermen voor de te grote negatieve spanningsperiode.
Maar je spreekt jezelf volgens mij tegen, want je schrijft Ik heb wisselstroom., dat is dus analoog en vervolgens schrijf je Bij analoog is het flikkeren er niet .
Dus wat bedoel je nu eigenlijk?

Met CVA nieuwe hobby

Hoi ik rij Marklin digitaal. Als ik nietcdigitaal rij dan gaat het flikkeren

BLIJ dat ik analoog RIJ

Datzelfde vroeg ik me ook af.
En wat ik me ook afvraag is waarom deze vraag in 2 topics gelanceerd is: ander topic met zelfde vraag

Edit: inmiddels zijn de 2 topics samengevoegd :thumbup:

Met CVA nieuwe hobby

Ik  bedoel dat ik op gelijkstroom rij dan is het flikkeren niet
Forum Moderator

Topic samengevoegd.

Om het op te lossen bruggelijkrichter+condensator plaatsen (en dus de wisselspanning dubbelzijdig gelijkrichten).
Forum Moderator

Hoi Ernst,

Misschien ter overvloede maar even dit:
Gelijkstroom en wisselstroom zijn beide analoog en gelijkstroom (DC) wordt meestal in combinatie met 2-rail en wisselstroom (AC) in combinatie met 3-rail toegepast.
Digitaal maakt geen onderscheid tussen 2-rail en 3-rail, enige verschil is de stroomafname.

Met CVA nieuwe hobby

John, moet ik in elke wagon dubbelgelijkrichter plaatsen en condensator. Welke dien ik aan te schaffen. Waardes enz. Ik hoor graag

BLIJ dat ik analoog RIJ

worden de wagons met één gemeenschappelijke sleper gevoed (doorlopende bedrading tussen wagons), of heeft iedere wagon een eigen sleper?
met één sleper is één bruggelijkrichter met een elco (electrolytische condensator) voldoende. anders iedere wagon voorzien van bruggelijkrichter en elco.
een bruggelijkrichter kan je kopen als één componentje of zelf opbouwen uit 4 diodes; als waarde van de elco zou ik voor 470UF of 1000UF kiezen (komt niet zo nauw en is ook weer afhankelijk van het totaal aantal aan te sluiten led's) met een spanning van 40V.
als je met één sleper werkt die dan ook nog onder de goederenwagon zit, dan heb je daarin voldoende ruimte om eea in te bouwen.

graag een glaasje wijn

vergeet geen weerstandje ook want anders haal je al snel de kortsluitbeveilings drempel bij inschakelen

BLIJ dat ik analoog RIJ

Goeie tip Johnny, is inderdaad netter bij het inschakelen. Hoef ik geen rekening mee te houden ivm gebruik conventionele analoge trafo's.

Wat voor waarde adviseer je? En dan voor of na de bruggelijkrichter?

graag een glaasje wijn

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Het simpele schema wat ik daar zie is verre van ideaal en zal ervoor zorgen dat de LED verlichting varieert in intensiteit. Op momenten dat de Elco geladen wordt is de stroom door R1 groter dan normaal en daarmee de spanningsval over R1 groter dan wanneer C1 geladen is of ontladen wordt. dat zorgt voor een variërende lichtintensiteit. Beter is het om de brugcel direct op R2 aan te sluiten en R1 in serie met C1. Dan parallel over R1 een diode in sperrichting. Bij opladen van C1 vloeit de stroom dan alleen door R1 en wordt hierdoor begrenst. Bij ontladen van C1 vloeit de stroom door de diode en blijft de LED string de volle spanning behouden. Geen lichtvariaties.

BLIJ dat ik analoog RIJ

IMG-20240619-WA0003.jpg
Forum Moderator

@citaat Hahaha, dat met die tipex is een waar kunstwerk Hans.  :-)  :thumbup:

Met CVA nieuwe hobby

Hoi ik heb er echt weinig verstand van maar ik ga het nu beter snappen. Ik heb dus 1 sleper en de wagons zijn allen verbonden met elektro doorlatende koppelingen. Dus ik heb 1 gelijkrichter en 1 weerstand nodig. Nu zoek ik via google. En wat een info. Ik weet niet wat ik moet aanschaffen. Zou iemand exact kunnen vertellen welke soort, type merk ik nodig heb en waar te koop. Ik ben dan echt geholpen. Ps ook graag in Jip en Janneke taal hoe aan te sluiten de volgorde en op welke draden. Dank alvast

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Kappa op woensdag 19 juni 2024, 19:16:23@citaat Hahaha, dat met die tipex is een waar kunstwerk Hans.  :-)  :thumbup:
Dank je (denk ik?) voor het compliment O:-D . En ja, een plaatje zegt meer dan heel veel woorden!
Pas op, de stroomvoerende koppeling is normaal gesproken aangesloten op de sleper.  Je hebt dus in iedere wagon een massa-contact nodig.  Daarnaast heb je het schakelingetje (gelijkrichter, weerstand, diode, condensator) in iedere wagon nodig.

Gelijkrichter : MB105 (smd) of DB207 (th)
Weerstand : 100 Ohm (bruin zwart bruin)
Condensator : 10uF 35V (hoger is beter, afhankelijk van de ruimte die je hebt)
Diode : 1N4001

Daarnaast wil je de spanning richting de leds misschien nog wat omlaag brengen met een extra weerstand. 2k is vaak een goede keuze, maar dit is heel erg afhankelijk van de gewenste lichtsterkte.
Ik denk dat hij sowieso een plaatje zou willen zien hoe wat waar te solderen.

graag een glaasje wijn

BLIJ dat ik analoog RIJ

heb je één- of twee-polige stroomvoerende koppelingen?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ernst maak een foto van je koppelingen en plaats die hier. Dan zien wij welke het is en hoef je niks moeilijk uit te leggen.
https://shop.lightmytrain.nl/
Hier hebben ze een compleet printje daarvoor.
Grt Jo