Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Zingende rails

Gestart door EpocheIII vrijdag 09 mei 2008, 10:03:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zingende rails
EpocheIII
gast

Zingende rails
Dag Allemaal,

Mischien hoort mijn vraag niet helemaal op dit gedeelte van het forum thuis en het is ook geen vraag van leven of dood maar ben toch wel nieuwsgierig naar het antwoord.
Als ik mijn baan opstart hoor je een zingend geluid ontstaan. Ik dacht dat dit door de spanning kwam maar ondekte dat als ik de digitale verbinding (flat cable) los koppel het geluid stopt (de spanning blijft op de baan). Weet iemand waardoor dit 'zingen' wordt veroorzaakt ?

Hans
Re: Zingende rails
Freak
gast

Re: Zingende rails
Hallo Hans,

Een zingend geluid kan ontstaan door een intermiterende sluiting.
Dit is geen keiharde sluiting, maar kan onstaan door twee contacten elkaar losjes raken.

Mvg,
Peter
Re: Zingende rails
EpocheIII
gast

Re: Zingende rails
Zo, dat is een snelle reactie met dit weer....zal ongetwijfeld vanaf je werkplek gebeuren... :P
Dat is nou net het antwoord dat ik niet wil hebben  :wink: . Al m'n k-rails ligt al vast... Ik moet zeggen het klinkt wel zo.
Toch is dan de vraag; als ik de spanning er op laat zitten maar de digitale signalen loskoppel (lichtjes van de treinen blijven branden etc. je kunt er alleen niet mee rijden) door de flat cable te ontkoppelen, verdwijnt het geluid.

Hans
Re: Zingende rails
Freak
gast

Re: Zingende rails
Hans,

Misschien en vreemde vraag maar je schrijft dat je de digitale signalen loskoppelt dat van de treinen de lichtjes blijven branden maar niet rijden. Vreemd wat koppel je dan los want als de digitale spanning niet meer op de raisl aanwezig zou zijn branden ook de lampjes niet meer.

Mvg,
Peter
Re: Zingende rails
Blausee-Mitholz
gast

Re: Zingende rails
Citaat van: Freak op vrijdag 09 mei 2008, 10:57:13
Hans,

Vreemd wat koppel je dan los want als de digitale spanning niet meer op de raisl aanwezig zou zijn branden ook de lampjes niet meer.

Mvg,
Peter

Peter,

Weet niet maar als je de flatcable van de booster loskoppeld maar je voed de booster nog wel met de trafo dan heb je toch spanning op je baan staan alleen niet digitaal gemoduleerd.

Mvg, Johan
Re: Zingende rails
EpocheIII
gast

Re: Zingende rails
Peter, Johan,

Inderdaad, de spanning blijft er op. Het wordt alleen niet in digitaalsignaal doorgegeven.

Hans
Re: Zingende rails
Freak
gast

Re: Zingende rails
Hans, Johan,

In dit geval zal een "gelijkspanning" op de baan blijven staan en hoor je het "zingend" geluid niet. Hans geeft aan dat hij gebruik maakt van K-rail. Hier kan het voorkomen dat de messing aansluitpennen tegen de onderkant van de railstaaf drukt waar het geluid dan vandaan komt.

Mvg,
Peter
Re: Zingende rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Zingende rails
Ik hoor dat "zingen" ook in de nabijheid van mijn 6021 maar bijvoorbeeld ook bij mijn TEE RAm. De bron is daar waarschijnlijk het contact tussen de rails en de (40 jaar oude) wielen die de stroom geleiden die door de binnenverlichtingen loopt. Er hoeft dus geen sprake te zijn van sluiting, een "matig" contact ergens is voldoende. Niet iets om je grote zorgen over te maken ;-)
Re: Zingende rails
treinstein
gast

Re: Zingende rails
Hans,

Het zingen wordt veroorzaakt door het digitale signaal dat simplistisch rond de 10 kilohertz gonst. Indien de "arkoestische eigenschappen" van loc en/of wisselspoelen, via losse schroeven en galmresonaties etc, "ideaal" zijn dat pikt ons oor deze gegenereerde geluiden tussen 30 Hz en 20 kHz feilloos op.

Kan allemaal geen kwaad.  8)Probeer eens een loc te selecteren welke NIET op de baan staat en verander daar dan de snelheid van. Dan zal het geluid gaan varieren.

Veel plezier met je muziek!  :lol:

Jan
Re: Zingende rails
Freak
gast

Re: Zingende rails
Citaat van: treinstein op vrijdag 09 mei 2008, 12:03:24
Het zingen wordt veroorzaakt door het digitale signaal dat simplistisch rond de 10 kilohertz gonst. Indien de "arkoestische eigenschappen" van loc en/of wisselspoelen, via losse schroeven en galmresonaties etc, "ideaal" zijn dat pikt ons oor deze gegenereerde geluiden tussen 30 Hz en 20 kHz feilloos op.
Dan zouden vele er last van moeten hebben.

Mvg,
Peter
Re: Zingende rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zingende rails
"Last" is een groot woord, maar dit verschijnsel ken ik maar al te goed! Grappig is dat als ik alle locs en wagens van de baan haal het geluid ook verdwenen is. De verklaring hiervoor wordt hierboven reeds gegeven.

Patrick.


Re: Zingende rails
Freak
gast

Re: Zingende rails
Ik er tot nu toe nog geen last van gehad.
Daarbij wisselaandrijvingen die niet schakelen (er loopt geen stroom) kunnen ook niet resoneren.

Mvg,
Peter
Re: Zingende rails
EpocheIII
gast

Re: Zingende rails
Beste allemaal,

Ik denk dat Patrick aardig op de goede koers zit met zijn redenering. Hoe meer locs op de baan des te meer het 'zingende' geluid. Sterker nog, als je een digitaal commando naar de baan stuurt (met de pc of via je 'stuurhuis') hoor je eventjes verandering optreden.
Overigens, rijdt alles perfect, dus een 'grote' kortsluiting lijkt mij niet aan de orde.

Hans
Re: Zingende rails
Freak
gast

Re: Zingende rails
Hans
Er wordt toch ook niet over een grote kortsluiting gesproken.
Op het internet hebben eens ooit enkele foto's gestaan met de gevolgen.

Mvg,
Peter
Re: Zingende rails
HansKl
gast

Re: Zingende rails
Peter, laat es zien?
Re: Zingende rails
Freak
gast

Re: Zingende rails
Citaat van: HansKl op vrijdag 09 mei 2008, 14:31:34
Peter, laat es zien?
Wat staat er ?.
CiteerOp het internet hebben eens ooit enkele foto's gestaan met de gevolgen.

Mvg,
Peter
Re: Zingende rails
EpocheIII
gast

Re: Zingende rails
Peter,

Ik ben het met je eens dat er niet over een 'grote' kortsluiting is gesproken. De hamvraag is natuurlijk of het kwaad kan en of je het kunt verhelpen. Ik ga een heel eind mee in de redenering van Patrick en Acido.
Afgezien dat het geluid niet echt storend is (als je het maar genoeg negeert) is het belangrijk om te weten of het kwaad kan, ja dan nee.

Hans

Re: Zingende rails
HansKl
gast

Re: Zingende rails
Citaat van: Freak op vrijdag 09 mei 2008, 14:32:59
Citaat van: HansKl op vrijdag 09 mei 2008, 14:31:34
Peter, laat es zien?
Wat staat er ?.
CiteerOp het internet hebben eens ooit enkele foto's gestaan met de gevolgen.

Mvg,
Peter
Oh...4 letters, o o i t  :o
Re: Zingende rails
Freak
gast

Re: Zingende rails
Hans,

Het hoeft niet echt storend te zijn vandaar intermiterend.
Indien je echt wilt weten of het met een contact van de rails te maken heeft gebruik je geen loc o.i.d. maar een variabele vermogens weerstand gebruiken.

Mvg,
Peter
Re: Zingende rails
EpocheIII
gast

Re: Zingende rails
Peter,

Wat houdt dat in....ik ben technisch maar geen techneut.

Hans
Re: Zingende rails
Freak
gast

Re: Zingende rails
Hans,

We hebben het hier over zingende rails, niet over motoren of aandrijvingen en zo.
Een intermitterend wil zeggen dat is net wel net geen contact maakt wat door de wisselende spanning in het ritme van de frequentie het geluid maakt.

Mvg,
Peter
Re: Zingende rails
treinstein
gast

Re: Zingende rails
Normaal gesproken hoor je wisselspoelen inderdaad niet. Maar indien je ze bekrachtigd kunnen ze soms wel een toontje meeblazen.

Een leuk en veilig experiment is door een k84 te pakken en een uitgang voor 2 seconden of meer(kan bij een k84 nooit kwaad) te bekrachtigen. Dan kan je het relaisarmpje heel fraai mee horen zingen. (In ieder geval bij mijn k84 welke zo'n 20 jaar oud is.)

Het is verder allemaal heel erg afhankelijk van de omstandigheden:
- Je eigen gehoor, met "disco"oortjes hoor je niks.
- De omgevingsgeluiden, het gezang is namelijk erg zacht.
- nogmaals de arkoestike eigenschappen van de electrische verbruikers.

Slecht contact kan ook voorkomen, maar dan is het zingen niet altijd en dient de motor stroom te trekken; heeft dan snelheidsopdracht nodig, terwijl de loc zelf dan blijft staan. Komt minder waarschijnlijk voor, met name op c-rail.

Ik zelf heb ook een locomotief die op snelheid nul gezang vertoont(op c-rail)

Echter het blijft een onschuldig gezang! Niks aan de hand!

Jan.
Re: Zingende rails
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zingende rails
Ik heb 80 locs op m'n baan staan , maar bij mij zingt er niks :shock: :mrgreen:
Re: Zingende rails
catzeiler
gast

Re: Zingende rails
Wellicht moeten we een idolstopic gaan aanmaken voor zingende rails. Singing with the trains.
Re: Zingende rails
treinstein
gast

Re: Zingende rails
(Keel schraap), "I am singing on the rails,  :lol: just singing on the rails,  :lol: I am so happy that hmm, hmmmm, hm, hmmm, hm.  :oops:"

Misschien moeten wij maar een centrale afvaardigen met gettoblaster naar het songfestival. Dan maken wij tenminste weer kans!
:mrgreen:
Jan.
Re: Zingende rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Zingende rails
Hoi,

Ik heb zojuist dit draadje even doorgelezen en heb zo mijn eigen verklaring voor het zingen.
Dit "zing" effect wordt meestal veroorzaakt door de inductieve wisselwerking van parallel lopende bekabeling en in dit geval kan het ook de rail zelf zijn, want de middengeleider loopt vlak onder de rail.
Zodra er een wisselspanning of datasignaal op de rail staat, wordt er een wisselend magnetisch veld rondom de geleiders geinduceerd, die ervoor zorgt dat beide geleiders elkaar, volgens de frequentie van het signaal, aantrekken en afstoten en dit geeft een zacht zingend geluid.
Als je nu een verbruiker op de rail plaatst, dan zal de stroom door de geleiders toenemen en dus ook het magnetish veld rondom de geleiders.
Deze gaan elkaar nu harder aantrekken en afstoten, zodat het zingen harder wordt.

Neem je het datasignaal weg, dan rest er alleen een gelijkspanning/stroom en die zal een constant magnetisch veld veroorzaken, dat geen zingeffect veroorzaakt.
Re: Zingende rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zingende rails
Een van mijn locs zingt zachtjes.
Dit wordt nog erger als ik frontverlichting en zwaailicht aanzet. :?

Dennis
Re: Zingende rails
frank
gast

Re: Zingende rails
hoi,
ik had ook zingende rails: nadat ik alle rails van condensatoren en weet ik wat voor dingen (ontstoringsrails, ontkoppelrails) van alles had ontdaan was het zingen volledig over
groeten
frank
Re: Zingende rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zingende rails
kan wel kloppen, maerklin heeft een onstoringset voor radio-ontstoring.

misschien toch eens nuttig om aan te schaffen :roll:

Dennis
Re: Zingende rails
treinstein
gast

Re: Zingende rails
NEE, NEE NIET DOEN!!!  :shock: Die ontstoringsset is uitsluitend geschikt voor 50Hz WISSELSTROOM. Die spoeltjes in de ontstoringsset kunnen met digitaal stroom gemene pieken :twisted: veroorzaken welke electronica zou kunnen beschadigen! :evil:

Ik heb daar door schade afscheid moeten nemen van enkele gevallen decoders in het verleden.  :cry: :cry:

Jan.
Re: Zingende rails
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zingende rails
Citaat van: treinstein op zaterdag 21 juni 2008, 18:06:56
NEE, NEE NIET DOEN!!!  :shock: Die ontstoringsset is uitsluitend geschikt voor 50Hz WISSELSTROOM. Die spoeltjes in de ontstoringsset kunnen met digitaal stroom gemene pieken :twisted: veroorzaken welke electronica zou kunnen beschadigen! :evil:

Ik heb daar door schade afscheid moeten nemen van enkele gevallen decoders in het verleden.  :cry: :cry:

Jan.

Nou Jan, zo zout wordt het nu ook weer niet gegeten.

In het ontstoor setje in de rails zit alleen een condensator, wat die condensator alleen doet is het digitale signaal dusdanig vervormen, zodat de decoder in je lok en de decoders voor de wissels er niets meer van kunnen verstaan. Er gaat absoluut niets kapot, alleen werkt het niet.
Re: Zingende rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zingende rails
niet kopen dus :wink:
bedankt voor het advies.

nu rijst er een volgende vraag(en).
wat heeft dit dan als voordeel in een digitaal bedrijf, en waarom verkoopt maerklin het dan?? :?

Dennis
Re: Zingende rails
Freak
gast

Re: Zingende rails
Citaat van: minirailz op zaterdag 21 juni 2008, 19:11:44nu rijst er een volgende vraag(en).
wat heeft dit dan als voordeel in een digitaal bedrijf, en waarom verkoopt maerklin het dan?? :?
Dit heeft bij digitaal geen voordeel maar een nadeel, bij de aansluitrails moet je die dan ook verwijderen.

Mvg,
Peter
Re: Zingende rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zingende rails
:!: :?:
zit in de aansluitrail ook zo'n ontstoorder??
waarom rijd ik dan al 1.5 jaar zonder problemen? "?

Dennis
Re: Zingende rails
Freak
gast

Re: Zingende rails
Dan zul je wel een startset hebben gekocht waarbij deze niet in de aansluitrail zit.

Mvg,
Peter
Re: Zingende rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zingende rails
woohoo, mazzeltje 8)

Dennis
Re: Zingende rails
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zingende rails
Citaat van: minirailz op zaterdag 21 juni 2008, 20:09:42
:!: :?:
zit in de aansluitrail ook zo'n ontstoorder??
waarom rijd ik dan al 1.5 jaar zonder problemen? "?

Dennis

Dennis als jij een analoge startset hebt gekocht, dus geen set met een Mobiele Station of met een CS, dan is de kans groot dat daar een condensator inzit, echter er zijn uitzonderingen, om kosten te besparen wordt het meestal niet meer toegepast.

Re: Zingende rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zingende rails
ik heb een aansluitrail waar een MS aan hangt,
en heb hier geen problemen mee.

ook zit hier geen spoeltje in.

Dennis
Re: Zingende rails
Freak
gast

Re: Zingende rails
In de aansluitrails van de MS zit geen ontstoorcondensator.

Mvg,
Peter
Re: Zingende rails
treinstein
gast

Re: Zingende rails
Marklin verkoopt (nog steeds) aansluitrails waarin naast een ontstoorcondensator ook een (flinke) smoorspoel opgenomen is. In de catalogus staat NIET (duidelijk) vermeld dat deze uitsluitend bedoeld is voor conventionele wisselstroom banen.  :?

Maar voor wisselstroom banen zijn die setjes nog steeds linke soep. Dat het in de hedendaagse praktijk meevalt komt omdat doorgaans geen hond achteraf extra geld gaat uitgeven aan zo'n setje als het met de (startset) aansluitrails ook gewoon blijkt te werken.

Maar moet altijd nog hevig schrikken(:cry: trauma..) als ik hoor dat iemand zo'n linke loetje op zijn dure digitale baan wil gaan gebruiken.  :shock:

Smoorspoelen zijn de echte valkuil. Voor de rest blijft het wegknippen van ontstoorcondensatoren als enige aan te bevelen.  8)

Jan.