Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Vraagje verlichting digitaliseren Marklin 3434

Gestart door treinsmurf maandag 19 mei 2008, 21:53:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje verlichting digitaliseren Marklin 3434
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Vraagje verlichting digitaliseren Marklin 3434
Hallo,

Heb in Houten een mooie Re4/4 II gekocht (marklin 3434) met het doel deze om te bouwen naar digitaal (misschien met ESU loksound mfx, aangezien ik het geluid van de Re4/4II erg mooi vind).
Deze delta lok heeft ook een zwitserse lichtschakeling, en deze wil ik graag in de nieuwe situatie behouden.
Bij openschroeven van de lok, viel mij op dat:

1. De Delta decoder nogal groot is (waarschijnlijk vanwege de zwitserse lichtschakeling)
2. Er geen standaard 16V lampjes in zitten, maar een soort mini Led achtige verlichting.
    verlichtingsplaatje heeft het nummer 49427.

Mijn ervaring is dat bij ombouw van een Delta lok met de gewone 16V lampjes, je deze beter kunt vervangen door de digitale 19V lampjes, anders loop je het risico dat ze snel doorbranden.

De vragen waar ik nu tegenaanloop:
- Hoe moet ik deze verlichtingsprintjes zien, als 16V of 19V lampjes?
- Moet ik de verlichting nog beschermen tegen doorbranden middels en diode en voorschakelweerstand?
- Hoe behoud ik de zwitserse lichtschakeling?

Wie het weet mag het zeggen.

Groeten,

Treinsmurf

Re: Vraagje verlichting digitaliseren Marklin 3434
Smurf,

Bij gebruik van LED´s heb je een voorschakelweerstandje nodig. Als je 20mA rekent voor een LED en een doorlaatspanning van 1,2 Volt, dan moet de weerstand 19-1,2 = 17,8 volt absorberen. En dat bij 20mA, dus dat wordt een weerstand van U=i*R van 17,8=0,02*R en dat is 890 Ohm, afgerond 1K Ohm. Het ´vermogen´ dat door de weerstand gaat is: P=U*I dus dat is 17,8*0,02, dus dat is een 0,35 Watt, afgerond op een half Watt.

Nog even opletten:
LED´s zijn polariteits gevoelig, dus de plus en min even in de gaten houden
De draad even volgen tot aan de decoder, dan blijft denk ik het Zwitsers beeld ook behouden.
Diodes: heb je niet nodig.

Enne... nog even dit: digitale lampjes bestaan niet. Wel is het handig om lampjes als je ze ergens anders gebruikt, van een iets hogere spanningsssoort te kiezen Een 24 V lampje op een ´digitale baan´ heeft op deze manier bijna het eeuwig leven, terwijl er precies genoeg verlichting wordt afgegeven. Anders is het toch net (bij een 16 V lampje) of er een filmploeg in die wagen bezig is...

Groet,
Leendert
Re: Vraagje verlichting digitaliseren Marklin 3434
Kijk eens op de site van Marklin bij de exploded view tekeningen. Als je kijkt bij model 3734 kun je zien of de verlichtingsprints hetzelfde artikelnummer hebben.
Ja de decoder en de voorschakelweerstanden zitten op een grote print, vervang je deze zul je de diodes en voorschakelweerstanden apart moeten plaatsen.
Mogelijk kun je de ombouwprint van Rainer Lussi aanschaffen, kijk eens op www.stayathome.ch. Print is niet goedkoop maar wel een aanrader. Zelf deze print besteld en ben er erg enthousiast over. Zelf heb ik er een lokpilot 3 ingezet.
Erwin
Re: Vraagje verlichting digitaliseren Marklin 3434
Hallo Erwin,

Print op stayathome was ik al tegengekomen. Vindt de prijs een beetje tegenvallen en kan nergens iets vinden over verzendkosten en levertijden. Had dus besloten om zelf een dergelijk printje te maken.
Op zijn site staat ook een zwitserse lichtschakeling met 4 diodes. (1N4148 vermoed ik).
Ik kom in de schakeling alleen geen weerstanden van 1K tegen, en vraag me dus af waar ik deze tussen moet proppen. Moeten deze in serie met de diodes 1N4148?

Treinsmurf
Re: Vraagje verlichting digitaliseren Marklin 3434
Citaat van: treinsmurf op maandag 19 mei 2008, 21:53:371. De Delta decoder nogal groot is (waarschijnlijk vanwege de zwitserse lichtschakeling)
2. Er geen standaard 16V lampjes in zitten, maar een soort mini Led achtige verlichting.
Op het verlichtingsprintje zitten enkel LED's. Op de (decoder) print zitten de voorschakelweerstanden met in serie diodes ter berscherming van de LED's tegen te hoge reversespanningen. De weerstanden hebben een waarde van 820 ohm.

Mvg,
Peter
Re: Vraagje verlichting digitaliseren Marklin 3434
Je kunt ook de diode 1N4007 gebruiken, deze kan wat meer hebben.
Zorg ervoor dat in de grijze en gele draad naar de verlichtingsprint een weerstand van 1k is opgenomen. In de oranje draad hoeft dit dus niet.
Deze locomotief heeft geen extra functies maar slechts de zwitserse lichtwisseling.
De verzendkosten van Rainer Lussi vallen mee, 2 a 3 euro en in een week of 2 heb je de boel in huis.
Ook heeft M diodenprints voor de zwitserse lichtwisseling.
Wordt toegepast in de Ae 6/6 (b.v. 37361, 3636, 3739, enz.)
Desnoods kun je zo'n print bestellen.
Erwin
Re: Vraagje verlichting digitaliseren Marklin 3434
Dank voor de goede reacties.

Ga komend weekend maar eens proberen of het lukken wil.
Ik heb weliswaar nog geen loksound in huis, maar wel een 61600 mfx decoder.
Die volstaat in ieder geval om te testen. Ik ben van plan om een contrastekker op de print te maken, zodat ik in de toekomst de 61600 kan vervangen door een loksound.

Weet iemand nog een goedkoop adresje voor loksound mfx V3.0 decoders met 16Mb geheugen?

Treinsmurf