Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Faller AMS op ESU.

Gestart door Har maandag 09 oktober 2023, 11:28:49

Faller AMS op ESU.

Faller AMS op ESU.
Faller AMS adepten zullen wellicht alweer verder zijn dan de hier voorgestelde gang van zaken. Toch wil ik het graag even laten zien.

De geweldige charme van het faller AMS systeem heeft mij van kinds af aan bekoord. Grofweg in te delen in racebanen en stadsverkeer. De stadsautootjes hadden ondanks een aangepaste overbrenging nog altijd de snelheid van een wegpiraat.( zoals ik😎)

Het later Faller carsysteem deed dat veel beter.

Toch ben ik op zoek gegaan het AMS systeem te combineren met digitaal netjes lopend treinverkeer.

Zo heb ik een testje uitgevoerd met een faller AMS autootje, voorzien van een zg. Zinkmotor, te laten rijden op een ESU lokpilot die ik op het baantje aangesloten heb. Via een Uhlenbrock IB regel ik dan de snelheid.

Het autootje rijdt nu realistisch langzaam. Dit in tegenstelling tot de voorbij scheurende exemplaren uit vroege jaren.

Eerste opzet wat mij betreft geslaagd.

https://share.icloud.com/photos/060HLBcgqOOQQ_j7xKatuyotg

Re: Faller AMS op ESU.
Dat rijdt inderdaad heel netjes!
Speciale Gast

:) Inderdaad gaat de Mercedes mooi rustig over de baan. :thumbup:
Heb je foto's van het motortje?

Dirk Jan,

Een motortje als bijgaand. Een zogenaamd zinkmotortje. Meestal toegepast in AMS vrachtautootjes. Kan ook met een gewoon autootje worden gebruikt.
Forum Moderator

Gaaf. Zo blijkt maar weer dat bijna alles te digitaliseren is  :thumbup:

Hoi Harry,

Heb in Sittard op een modelspoorbeurs jaren geleden al iemand uit Duitsland gezien die een complete digitale Faller AMS baan had.
Dat gaf mij toen de doorslag om een volkswagenbus te digitaliseren.

Jos

Ha Jos,

Eerlijk gezegd ben ik zeer benieuwd hoe je dat hebt gedaan.

In mijn voorbeeld heb ik de motorstroom van de decoder op de baan gezet. Niet de baanstroom  dus.

Ben benieuwd hoe je met een decoder op de auto de baanstroom en de motorstroom hebt gescheiden.

Ik wil experimenteren met een ESU micro decoder op de auto. Die heb ik reeds in huis. Ik weet echter niet of dat de beste optie is.

In ieder geval is het degelijk scheiden van baan en motorstroom belangrijk want bij de eerste beste kortsluiting zegt de de decoder poef..

Dus nogmaals ik ben benieuwd naar je ervaring hiermee..

Mvg Harry