Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

probleem brug draaischijf

Gestart door Nighttrain zondag 01 oktober 2023, 20:18:06

Goedenavond,

Op de Märklin-baan in de club ligt een Märklin draaischijf art.nr. 7286 die sinds de aansluiting van de rails problemen geeft.
Voor de inbouw draaide de brug in alle richtingen zonder problemen, ook nadat ze werd gemonteerd in de cirkel die voorzien was, was er nog geen probleem.
Pas nadat de rails zijn aangesloten op de overgangsrails die bij de draaischijf horen, bleken er problemen op te treden, ze draaide niet meer naar behoren, bleef haperen op willekeurige plaatsen en draaide soms maar in 1 richting (gedeeltelijk). Sindsdien heeft ze nooit meer volledig rond gedraaid.
Intussen werkt ook de ontgrendeling niet meer.

Kanttekening
Toen de draaischijf werd geplaatst wilde ik ze monteren op een plaat onder het niveau van de railbedding zodat ze niet op de losse overgangsrails en sierstukken steunde, omdat ik schrik had dat gewicht van draaischijf en evt loc de module naar beneden zou trekken waardoor de brug zou blokkeren. De meerderheid van de andere leden zag hier echter het nut niet van in.

Dit weekend heb ik de brug dan gedemonteerd. Op de foto's in bijlagen zie je dat de behuizing die rond het magneetspoel zit volledig is weggesmolten.

De oorzaak hiervan is waarschijnlijk dat de brug te vaak werd ingeschakeld terwijl ze niet soepel draaide.

Is mijn inbouw optie noodzakelijk of heeft men bij montage van de rails op de overgangsrails onzorgvuldig geweest en zijn de overgangsrails daardoor naar binnen geduwd met het gekende gevolg? Ik kijk uit naar jullie input.