Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wat is dit nu weer in mijn 2-rail Jouef TEE X2780 van de SNCF?

Gestart door AlbertJan vrijdag 29 september 2023, 12:41:20

Wat is dit nu weer in mijn 2-rail Jouef TEE X2780 van de SNCF?
Beste mensen.
Weer een leuke maar "bijzondere" 4-delige TEE uit mijn 2-rail collectie tevoorschijn gehaald.
Natuurlijk is hier weer wat mee, nadat ik hem op 2-rail rails had gezet, gelijkstroom trafo aan en rijden maar (dacht ik hoopvol! B) ) maar helaas hij (of zij) doet helemaal niets! 8o
Dus open gemaakt om te zien wat ik eventueel kan doen maar hier is het eén en ander aan veranderd.
Tussen de + en de - van de motor zit een vrij groot ding (condensator?) gesoldeerd en tussen de pantograaf en de + ook nog een soort potje met daarop 10J2JD (volgens internet een soort van voorloper van een chip of anders pot meter? 8o )
De motor en verlichting apart gecontroleerd en deze doen het goed dus zal het wel aan die "gekke dingen" liggen!? ;)

Wie kan mij vertellen hoe ik nu de motor en verlichting op de rails weer werkend krijg?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat is dit nu weer in mijn 2-rail Jouef TEE X2780 van de SNCF?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

In principe is het niet anders als bij die Mitropa wagon van je. De rechterrailstaaf is de plus en gaat naar de motor en de verlichting. De andere kant van de motor en de verlichting is dan de min en gaat naar de linker railstaaf. Alle andere frutsels kun je er dan uit laten. Indien je alleen maar analoog rijdt met je 2-rail spul kun je nog een kleine condensator (47pF) over plus en min bij de motor zetten voor ontstoring, maar noodzakelijk is dat niet.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Als t een elco zou zijn zou je er ook een waarde op verwachten. En dat de + én - zijn aangegeven is ook ongebruikelijk op een elco.
Of is het een stapeltje ingesealde knoopcellen voor gangreserve? Ook wel weer vreemd zonder verdere electronica, maar ja, je weet nooit wat een vorige eigenaar allemaal heeft gehobbyd!

edit: oh nee, dat is ook weer niet logisch want dan zou het slechts in één rijrichting werken (DC + en - etc.)...

En op die andere dinges zie ik slechts één draad vanaf de pantograaf; of zitten er nog meer draden op?

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Een tip die ik oppikte van mijn 2-rail collega's: soldeer de draden van de motor los en zet op de aansluitingen een 9 volt batterij om te controleren of de motor loopt.

Groet, Anne W
Beste raadgevers.
Weer hartelijk dank voor de tips en adviezen. :thumbup:
Ik ga dit zeker weer uitproberen en hopelijk rijdt deze dan weer!

Beste Anne.
Je hebt dit waarschijnlijk niet zien staan?
Citaat:
De motor en verlichting apart gecontroleerd en deze doen het goed dus zal het wel aan die "gekke dingen" liggen!?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het vreemde is dat op dat component dat parallel aan de motor is geschakeld heel duidelijk + en - is aangegeven. Dat wil zeggen dat hij maar in één rijrichting goed aangesloten zou zijn; om de rijrichting om te keren moet bij DC immers de polariteit op de motor omgekeerd worden en dan zou de + van de motor verbonden zijn met de - van het component (en de - met de +).

Kan je nog een foto plaatsen vanaf de andere kant waarop de aansluitingen van dat andere component (met draad naar pantograaf) beter zichtbaar zijn?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Goed punt Hanzi, maar er zijn ook zat modeltreiners die hun treintje nooit van richting laten wisselen. Daar kart alles gewoon altijd in dezelfde richting rond. Dus vanuit dat oogpunt is het niet zo vreemd.

@citaat  @citaat

Verkeerd geïnterpreteerd.....

BLIJ dat ik analoog RIJ

Verklaar je nader Anne.

@citaat

Ik heb AlbertJan zijn woorden verkeerd geïnterpreteerd, zo duidelijk?

Groet, Anne W

BLIJ dat ik analoog RIJ

Als je  @citaat  @citaat  @citaat had gedaan ipv  @citaat  @citaat  was het in één keer duidelijk geweest. Nu kreeg ik de indruk dat je vond dat ik iets verkeerd geïnterpreteerd had, vandaar mijn vraag.

@citaat

Ach ja, ik ben ook maar een mens...
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Heren,

Jullie misbruiken de  @citaat wel heel erg.
Tip: Als je nu gewoon het stukje tekst waarop je wilt reageren selecteert, dan krijg je een extra "citeer geselecterde tekst" knop, zoals hieronder afgebeeld.

Dat werkt een stuk duidelijker dan al die  @citaat  @citaat  @citaat
Ik zie wat waarschijnlijk toch wel een elco is (zie plaatje met soortgelijke oude elco's) parallel met de stroomafname naar de motor geschakeld. Mogelijk bedoeld als stroombuffer, hoewel het dan weinig effect kan hebben. Geen idee wat dat 'potje' is. Is het ergens op aangesloten?

Als dit model lang niet heeft gereden, dan om te beginnen de stroomafname controleren. Meet eens of er wel spanning op de motorpolen staat. Die zwarte draden lijken me voor de stroomafname. Zijn die nog wel op de stroomafname aangesloten? Hoe werkt de stroomafname eigenlijk en is die nog compleet? Zijn de wielen en/of stroomafnemers niet gewoon erg vuil?

Die extra componenten lijken me niet nodig. Elco's drogen op den duur ook uit. Als je echt wat wilt met het model, dan denk de hele bedrading overnieuw.

Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Ik zat te denken aan een bipolaire consensator, al hebben die normaal gezien geen polariteitsaanduiding.
Dat ronde "potje" zou een diode kunnen zijn.
Misschien dat de vorige eigenaar wilde dat het treinstel maar één kant op kon rijden.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Hoi AlbertJan,
Ik zou die elco (?) losknippen van de motor en verwijderen.
Vervolgens de bedrading doormeten: universeelmeter op "doorpiepstand" en dan meten tussen een linkerwiel en de motor en rechterwiel en andere aansluiting van de motor. Hoogstwaarschijnlijk moet je hierbij even van draaistel wisselen tijdens het meten.
Als het goed is heb je enerzijds verbinding tussen een linkerwiel en een motoraansluiting, en anderzijds tussen een rechterwiel en de andere motoraansluiting.
Tussen de desbetreffende wielen meet je als het goed is de motorweerstand (+ die van evt. lampjes).

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: AlbertJan op vrijdag 29 september 2023, 12:41:20en tussen de pantograaf
De TEE X2780 van de SNCF is een diesel en heeft geen pantograaf ...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Scherp Jan, heel scherp :thumbup: .

Ik ga ervan uit dat er een (ceramische) condensator met weerstand in zit (van een zeer oud type, jaren '60), bedoeld om wegvallen van stroom te maskeren (o.a. in wisselstraten).

Ik neem aan dat het een jaren '60, analoog, model is. Zo te zien met een pannenkoek motor.
Motortype is niet onbelangrijk want zegt iets over de versie/leeftijd (o.a. omdat er geen cardanmotor en geen cardanassen in zitten, en omdat de motor niet in een tussenwagon zit). Er is dus ook geen andere motor in gezet. Dit is het origineel.

Laat eens een foto zien van de pantograaf op het dak.

De plek waar de pantograaf zit zou je aan het denken moeten brengen:

Want in alle (door Lima, Rivarossi, Hornby) van Jouef afgeleide modellen zit de panto niet op het koprijtuig (aan kop), maar in een tussenrijtuig (aan staart van dat rijtuig, dus ergens in het midden van de trein)
(en dan hebben we het over een 3-delige, 4-delige of 6-delige Lima met panto, uiteraard).

Lima heeft in de jaren '60 3-delige (uitbreidbaar tot 6-delige) versies uitgebracht van de TEE X2780
van de SNCF (conform de realiteit zonder panto).
Daarvan zijn 2 Lima set nummers 1001, 1002 en 2 wagonnummers (uitbreiding) 1005, 1006.
In die tijd had Lima Jouef nog niet overgenomen.
Later werd het catalogusnummer 20.xxxx, dus 20-1001, 20-1002, 20-1005, 20-1006.
Al die modellen hebben wel een motorrijtuig (kop) en een stuurstandrijtuig (staart).

Daarna kwam Lima met een 4-delige versie, van dezelfde mal, maar nu als Gottardo, met panto
(een tijd lang als Golden Series model, Lima 149812), zonder motorrijtuig op kop.

Afijn, ik ga ervan uit dat de jouwe Jouef is (dat staat dan dus ook op de bodem?), en TEE X2780 (SNCF) is, en als dieseltrein dus geen panto hoort te hebben. Dat betekent dat het motorrijtuig ongeveer zo (niet exact want het model hieronder is van Lima) eruit moet zien:
Beste mensen.
Wat kan zo'n oud treinstel geweldige discussies veroorzaken! :thumbup:
Allereerst even een opheldering, Hans gaf al terecht aan dat de stroom toevoer bij 2rail altijd via beide railstaven gaat, + aan de ene kant en - aan de andere kant.
Dus wat schetste mijn verbazing toen ik bij het doormeten maar aan 1 zijde stroom toevoer had en waar is dan de andere? 8o
Na alles doorgemeten te hebben bleek de "andere"via de pantograaf gevoed te worden en daar had ik totaal niet bij stilgestaan.
Misschien verklaart dit dan ook waarom er van die rare dingen tussen gesoldeerd zijn.
Op het ronde ding (condensator?) staat 100/15(u) en op het potje 10J2JD.
Dit is trouwens een 4-delige Lima X2780 met pantograaf op motordeel en stuurstand.
Ondertussen rijdt dit model weer maar helaas niet erg goed, dus nog eens bekijken of ik hier nog iets mee wil doen.
Ik heb nog wel meer van die oude treinstellen waar altijd het nodige werk in gaat zitten, wel erg leuk en leerzaam maar zeker ook erg tijdrovend.

Allemaal weer hartelijk dank voor alle input.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.20231001_135141.jpg20231001_135149.jpg 

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Het ziet er niet verkeerd uit, zo met pantografen AlbertJan, maar een X2780 had die in werkelijkheid niet: klik.
Het treinstel op de achtergrond is trouwens ook een fraaie! :thumbup:

Groeten,

Erik.

Het middelste model op je 1e foto is zeer waarschijnlijk wel een Jouef; ik kwam dat model meermaals tegen in de Jouef Saga.

Klopt het dat de ramen van de X2780 vaag ondoorschijnend zijn (cellon)? Zit er interieur in? En zit er verlichting in de rijtuigen? Volgens de catalogi niet, maar daarvoor zou die panto kunnen zijn bedoeld.

Citaat van: AlbertJan op zondag 01 oktober 2023, 14:11:474-delige Lima X2780 met pantograaf op motordeel en stuurstand
Kijk, dat vermoedde ik dus al want in geen van de Jouef catalogi komt deze voor, en in de Jouef Saga al evenmin.
Wel in de Lima catalogi, vanaf 1963 (alle catalogi zijn in het Italiaans, maar vanaf ongeveer 1968 zijn de catalogi 5 talig, waaronder Nederlands). Interessant als je meer wilt weten van de 3- of 4-delige TEE X2780 van SNCF.

Want er zijn wat verschillen tussen de uitvoeringen. De motorwagen heeft licht (de rest niet), productie vanaf 1968, aanvankelijk 1002 met CL in het catalogusnummer, later standaard voor elke 1002. Vanaf 1964 worden alle onderdelen apart geleverd, vanaf 1967 als één model. Vanwege de lires een catalogus screenshot (uit 1963, dus toen nog 1-talig).
Dit is een 2-rail gelijkstroom treinstel dat voorzien is van een pantograaf om op een wisselstroombaan te rijden met bovenleiding. Dus gebruik van pantograaf ipv sleper. De ene buisvormige component is een condensator en de andere een hele oude silicium diode, samen dus een gelijkrichter. Dit stel kon dus maar in 1 richting rijden, er is geen mogelijkheid de richting om te schakelen. Al bij al niks speciaals.

Spoors is duidelijk geen spuit11  :thumbup:
Maar wat doet me ineens denken aan Uden?
Een loc, zelfs een stoomloc, voorzien van een pantograaf deden ze in Zwitserland zelfs bij het grote voorbeeld.
In 't groot.