Nieuws:

Bekijk onze beroemde Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

2 kopstations en een ringbaan

Gestart door shekiba dinsdag 19 september 2023, 20:08:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 kopstations en een ringbaan
Aangezien Droopy zijn eigen draadje blijkbaar opgegeven heeft plaats ik in een nieuw draadje een baanplan dat op zijn tafels zou passen, maar dat ongetwijfeld meerdere mensen zal interesseren.
Omdat er geen gegevens waren wat betreft opstelling van de baan in de kamer kon er dus geen rekening gehouden worden met bereikbaarheid, dat geeft wel een heel grote vrijheid in de baanplanning ;-)
Er is uitgegaan van 2 kopstations aangesloten op een ringbaan waar treinen een beetje kunnen bezig gehouden worden terwijl er in de kopstations gerangeerd wordt.
Het lager gelegen kopstation is in 2 richtingen aangesloten op de ringbaan, daar kan indien gewenst naar teruggekeerd worden zonder het andere station aan te doen, het hoger gelegen  kopstation is bedoeld om over en weer te pendelen met het lager gelegen kopstation, eventueel met inlassen van een paar rondjes rijden.
Omdat 2 kopstations zo dicht bij elkaar een beetje dwaas oogt kan er voor een scheiding gezorgd worden door een hoogteverschil in combinatie met wat bebossing.
Er is gekozen voor een vrij uitgebreid BW wat van pas kan komen voor wie (te) veel locomotieven heeft, maar dat kan evengoed weggelaten worden en vervangen worden door iets anders, een dorp, een meer of wat dan ook.
Verder is er nog voorzien in een beetje industrie, maar net zo goed kan dat ook weggelaten worden of door iets anders worden vervangen.
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Interessante invulling van de ruimte! Het idee van de twee kopstations die visueel van elkaar gescheiden dicht bij elkaar liggen, spreekt mij wel aan. Je kunt leuk pendelen op deze manier.
De meerwaarde van de slingerende 'ringbaan' zie ik niet zo. Ook vind ik het BW daardoor nogal in de knel gekomen, met iets te veel (krappe) bogen.
Liever zou ik de slinger met het stijgende spoor dat om het depot loopt, weglaten en het depot wat 'recht' trekken. Daar wordt het wel wat conventioneler van en misschien jammer voor sommigen.

Groet,

Peter
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Shekiba, dank u wel voor dit prachtig ontwerp. Alleen heb ik een probleem met eindstations. Ben daar niet echt een voorstander van. Tegenstaande dat, nogmaals een prachtig ontwerp.
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Ha, je volgt toch nog  :P
Maar omdat je het idee niet erg genegen bent is het misschien niet slecht dat het toch in een apart draadje staat.
Ik begrijp die terughoudendheid tov kopstations niet echt goed, een kopstation (net als een BW dat eigenlijk gelijkaardig is aan een kopstation) bied je ten minste de mogelijkheid 'iets te doen' op je baan. Maar omdat ik mij goed bewust ben van die terughoudendheid bij velen heb ik de mogelijkheid voorzien om rondjes te rijden, op die manier kunnen treinen langer onderweg zijn en is er nog veel beweging op de baan terwijl in het kopstation of het BW gerangeerd wordt.
Daarmee is de vraag van Peter ook beantwoord denk ik. Komt er nog bij dat er nu kan gereden worden van en naar het onderste kopstation zonder het bovenste kopstation aan te doen.
Natuurlijk kun je die ringbaan weglaten, net zoals je alles kunt weg laten of vervangen door iets anders, maar dan spreken we over een gans ander concept, dan is enkel pendelen tussen de 2 kopstations mogelijk en dat spreekt nog een veel kleiner publiek aan.
De radius van de bochten in het BW valt ten andere naar Märklin normen nog wel mee ;-)
 
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Ik vermoedde al dat de wens om rondjes te rijden meespeelt in het ontwerp. Alleen zelf heb ik die wens niet echt en herken ik meer in de bedrijvigheid die een kopstation biedt.
Als je met treinstellen of trek-duwtreinen rijdt, kun je lekker heen en weer karren zonder rangeren. Ook leuk om te automatiseren. En doordat je de stations visueel scheidt, kan het ene station fungeren als schaduwstation voor het andere en vice versa. Vind ik leuk. En in dat geval zou ik dus het BW verleggen met hooguit een keerlus op 0 niveau.
Maar ieder zijn ding uiteraard.

Groet,

Peter
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Ik geef je helemaal gelijk, ik heb ook niks met rondjes rijden, maar ik probeerde enkel een beetje rekening te houden met wat velen willen en daar zijn dikwijls de kopstations zelfs nog te veel aan :-)
Wat ik hier laat zien is zowat het uiterste dat ik nog wil gaan, voor wat ovaaltjes in mekaar of een pure spaghetti baan pas ik ook, daar komt ten andere niet veel planning aan te pas, dat vind je in iedere voorbeeldboekje.
En 't is nog maar 1 plannetje hé, er zijn er oneindig veel mogelijk op dezelfde oppervlakte, misschien laat ik of iemand anders nog wel eens iets zien.
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Heren, nogmaals bedankt voor de moeite
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Dat is geen moeite, 't is voor mij het enige dat ik op de moment nog heb aan de hobby, plannen ;-)
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Alleen jammer dat je telkens een andere naam verzint, tekeningen zijn allemaal hetzelfde.
Re: 2 kopstations en een ringbaan
OK, als de tekeningen allemaal hetzelfde zijn zal ik er dan maar geen meer tonen, dat heeft dan geen zin.
Nochtans vraagt een plan verzinnen veel meer werk dan een naam verzinnen...
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Citaat van: DB69 op woensdag 20 september 2023, 16:10:20jammer dat je telkens een andere naam verzint, tekeningen zijn allemaal hetzelfde
Dat ben ik niet met je eens. Het zijn allemaal wintrack tekeningen, dat is de enige overeenkomst die ik zie.
En what's in a name?
Creatief en origineel zijn ze allemaal. Als je dat bedoelt met allemaal het zelfde, schrijf dat dan, dat klinkt net iets aardiger.

Maar om op de inhoud terug te komen: er zijn 2 kopstations (afgezien van de twee werkplaatsen) en die bieden uiteenlopende manieren om kop te maken. Het kan b.v. niet op elk kopspoor op dezelfde manier. En aangezien Droopy met CS3+ de baan bestuurt, moet dat kop maken vrij simpel zijn te automatiseren, en is voor de beperking van niet overal op dezelfde manier een simpele oplossing te vinden in de vorm van rijwegen configureren. Voor iemand die wil stoeien met de CS3+ mogelijkheden is dit de kans van je leven.

Maar ik heb wel twijfels bij de beschikbare lengte voor het kop maken door loc-omloop en loc-wissel, tenzij Droopy hetzij digitale telexkoppeling, hetzij Kadee koppelingen heeft. Want ontkoppelrails zijn niet ingetekend, en vergen meer ruimte....
Re: 2 kopstations en een ringbaan
En wat dan nog gezegd van iemand die Ronald heet en zich hier op 't forum DB69 laat noemen  ;)
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Beste modeltrein liefhebbers,

Misschien even handig de eigen reactie eens door te lezen en tot tien te tellen. Het zou jammer zijn als er vanuit moderatie actie genomen moet worden  ;)
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Citaat van: shekiba op woensdag 20 september 2023, 18:26:43En wat dan nog

De forumnaam moet ieder zelf weten.

Terug naar het ontwerp. Ik zie wat complicaties in het gebruik van die verschillende soorten kopsporen.

Met CS3+ is geautomatiseerd rijden geen probleem, maar je hebt meer ruimte nodig voor loc-wissel en loc-omloop t.b.v. het ontkoppelen.

Bij pendelen met een railbus speelt te weinig lengte niet, omdat je niet hoeft te ontkoppelen.

Ik zou in dit plan volledig afzien van loc-omloop, want dat spaart de lengte van twee wissels aan lengte per kopspoor.
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Wat mij betreft kun je het hoger liggende (3-sporige) kopstation aanpassen door een engelsman in plaats van een wissel te benutten.
Daardoor (zwarte streep) ontstaat de mogelijkheid om op alle drie de sporen loc-wissel to te passen in plaats van alleen op het bovenste spoor.
De zwarte streep geeft aan waar je de wissel-locs laat, daarvoor is het spoor met de loods niet zo geschikt.

Ook dan ontstaat ruimtegebrek (profiel vrije ruimte moet groter zijn),
en dat los je op je door beide doodlopende sporen iets sterker te laten afbuigen van het doorgaande spoor.
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Bij het lager liggende 4-sporig kopstation is het ook goed nog eens te kijken naar de wisselstraat (zie bijlage).

Met een railbus pendelen kan op alle 4 de sporen (dat is geen discussiepunt, want er hoeft niets ontkoppeld te worden).

Aannames:
1. Een weg geparkeerde wissel-loc mag niet op de doorgaande rijweg staan, want dan staat hij in de weg (b.v. blokkeert vertrekkende trein).
2. Een wissel-loc (de reserve loc) ergens moet kunnen parkeren. Dus op een doodlopend spoor.
3. Een wissel-loc mag ander baanverkeer niet hinderen bij het af- of aanrijden van/naar een afstelspoor.

Ontwerp:
De 2 linker-kopsporen lenen zich voor loc-omloop, de 2 rechter kopsporen lenen zich voor loc-wissel (vanaf het depot) en loc-omloop.
Van die 2 linker kopsporen in gebruik voor loc-omloop, is er maar 1 ook te gebruiken voor loc-wissel
(het spoor met de 4 groene wagons).
Het spoor ernaast (nodig om een loc te laten omlopen), is verder alleen geschikt voor een pendelende railbus.

Je kunt die beperking accepteren (in CS3+ in de software configureren, analoog schakelen met een magneetje en een reedcontact), of niet.
Ik ben voorstander van alles op eenzelfde manier.

Als je het afslaande spoor aftakt van het hoofdspoor (het doorgaande spoor), dan los je de beperking op.
Ik heb in het plaatje de wissels genummerd: W1, W2 en W3.
W3 vervalt, W2 blijft liggen, en W1 komt kont (kant met wisseltong) aan kont met W2.
Nu is de beperking opgeheven en zijn alle 4 sporen met loc-wissel te benutten.

En daardoor vervallen ook de 4 wissels in het 4-sporig kopstation (die nodig waren voor loc-omloop).
Kortom, deze oplossing scheelt 5 wissels, en de automatisering wordt er eenvoudiger van.

Re: 2 kopstations en een ringbaan
Jan, ik waardeer je aanvullingen voor wat betreft de exploitatie van de kopstations ten zeerste maar om dat echt goed  in orde te krijgen moet je wat meer weten over het materiaal waar mee gereden wordt en die info is er niet. Ik heb dus zo maar wat gedaan om eens af te tasten wat allemaal mogelijk is. En als het op geen wisseltje aan komt kun je misschien maar beter overloopwissels steken waar de korte treinen kunnen van gebruik maken terwijl ze helemaal niet in de weg zitten voor lange treinstellen of trek- duw treinen.
Ik zou wel graag eens meer in detail willen weten wat de wensen zijn van Droopy of iemand anders die hier iets in ziet, nu zijn er wat teveel vrijheden om dit op te lossen, 't wordt spannender als er wat meer tussen de lijntjes moet gekleurd worden, nu was het wel heel makkelijk uit de mouw te schudden 😉









Re: 2 kopstations en een ringbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 2 kopstations en een ringbaan
Dat ben ik allemaal volstrekt met je eens.

De functie van het ontwerp is dat Droopy door deze voorbeelden erachter komt
dat er veel meer meespeelt dan alleen de vraag waar je een station laat.

Hij houdt niet zo van eindstations (kopstations), weten we dan nu.
Dus heeft hij liever een doorgangsstation?

Dit type tafel schreeuwt haast om een Spitzkehr Bahnhof
(ook een soort kopstation maar eentje waarin je keert om nog verder hogerop te komen).
 
Over enkelspoor/dubbelspoor of over niveauverschillen en hellingen laat Droopy zich nog niet in de keel kijken.
Over een draaischijf heeft Droopy niets gezegd, hij zou een rolbrug kunnen hebben, om maar iets te noemen.
Het materieel waarmee Droopy rijdt, is minder relevant, want het meeste materieel staat bij mensen
in de vitrine of ligt opgeborgen in laden. M.a.w. hij past dat aan, aan wat er kan.
En dat kan ook gelden voor draaischijf, rolbrug, overweg, en 20 wissels die iemand niet zou moeten hebben.

Als je weet welk land, stoom, diesel of elektrisch, heuvels of vlak,  enkelsporig of dubbelsporig,
dan kun je veel meer ziel en zaligheid leggen in het ontwerp.

Top, dat je het toch probeert, en er tijd in steekt!