Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Lokaal baantje in beperkte ruimte

Gestart door Wijbe maandag 18 september 2023, 17:37:13

Light My Train

Inmiddels alweer enkele jaren een eigen woning. Mijn oude baantje staat nog 'thuis', nodig eens afbreken....  :D En dan heb je genoeg spullen in voorraad om een nieuw baantje te bouwen. Want dat is iets wat ik thuis toch een beetje mis. Bouwen en rijden.

Nu heb ik een kleine kamer (3,6m *3m) tot de beschikking. Staan wel wat kasten, een bureau en de vloer wordt nog wel eens gebruikt voor een luchtbed. Nu zit er een 'vervelende' scheve zijde in, waar prima een klein modelbaantje onder gebouwd kan worden. Op deze plek staan nu ook de kasten. I.p.v. die kasten kan daar ook een modelbaan worden gebouwd.  :D

Thema
In de verzameling zit genoeg rijdend materieel voor een 'Noordelijke Nevenlijn' oftewel 'Diesel'.
Op het hoogste niveau een 'klein' stationnetje met uithaalspoor (a la Veenwouden a 1970). Hierop kan gerangeerd worden met een korte goederentrein en er kan verkeer doorrijden. Na het station gaat de enkelvoudige spoorlijn een niveau naar onderen. Hierin zou ik graag de spoorbrug van van Zwaagwesteinde willen weergeven (uiteraard een stuk kleiner) en mogelijk het station van Zwaagwesteinde. Eigenlijk meer een halte aan het enkelspoor.

Onder de zichtbare baan een schaduwstation. De eerste opzet gaat uit van 2 niveaus. Waarschijnlijk is 1 niveau wel voldoende en kan 1 van de 'spiralen' gevuld worden met 'doodlopende' rails. Daar het meeste materieel treinstellen betreft.

Bovenbaan

Schaduwstation -1

Schaduwstation -2

Totaal

Waar ik jullie hulp graag voor gebruik is opzoek naar alternatieven en inspiraties die ongeveer passen in het oppervlak waar is getekend.

Voor zover kan wil ik het station en de enkelsporige lijn glooiend met 'ruime' bogen en slanke wissels. Aan de buitenkanten om te keren kan ik helaas niet groter dan R2 gaan. R1 is verboden om te gebruiken.  ;) In dit eerste concept is de baan aan de linkerzijde eigenlijk nog wat te groot (komt voor het raam)

In de bijlage het Anyrail bestand. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Re: Lokaal baantje in beperkte ruimte

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Gezien de beperkte ruimte heb je een aardig baantje in elkaar geknutseld. Maarr.
Wanneer ik jouw sporenplan vergelijk met de getoonde foto's moet ik concluderen dat de baan erg laag komt te liggen. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
Het knieschot komt tot circa 70cm hoogte, dan begint de dakhelling. Volgens de tekening is er geen "sprong" tussen de diverse niveaus. Ergo de rails gaan tot aan het knieschot. Correct?

Light My Train

Correct, dat is nog voor nadere uitwerking. Vandaar de opmerking ook om een schaduwstation te bouwen op slechts 1 niveau.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Hou je er wel rekening mee dan dat je, voor de mooiheid, minstens 10 cm onder het schuine dak moet beginnen met je hoogste niveau. Geen idee hoeveel ruimte je wilt creeƫren tussen de verschillende niveaus maar het word wel erg laag allemaal. Nu ben je momenteel nog een jonge vent en waarschijnlijk erg lenig. Maar dat gaat vanzelf over en veel sneller dan je nu denkt. Been there, seen it all.

Het is maar een tip. Doe ermee wat je wilt.

Light My Train

Het baantje is bedoeld voor enkele jaren.  :D  Bereikbaarheid speelt zeker een rol, maar geen grote.

Na een avondje nadenken en tekenen versie 0.2

3 niveaus is niet noodzakelijk. Gezien er vooral treinstellen rijden, voldoet een doodlopend spoor in een schaduwstation prima.

Afmetingen betreffen nu 2,30m aan de linkerzijde en 2,5m aan de onderzijde. Die 2,30m moet eigenlijk nog wat kleiner (richting de 2,00m) voor de bereikbaarheid van het raam. Ook het schaduwstation kan ongetwijfeld veel vloeiender (met minder passtukjes e.d.)Lokaal baantje v0.2.any

Bovenbaan boven

Bovenbaan onder

Schaduwstation

Totaal

3D
Mooie pogingen om iets leuks te maken in een beperkte ruimte!
Met Henk maak ik me wel wat zorgen over de bereikbaarheid van de schaduwsporen. Als alles rijdt, is er niks aan de hand, maar een keer blijft er een trein staan vanwege vervuiling of er loopt een wiel uit de rails bij een wissel... en dan wordt het best een gedoe je arm ergens tussen te wurmen en niet een andere trein om te duwen. Hoe lenig je ook bent, het gebeurt een keer.
De schaduwstations mogen wel wat compacter. Daardoor kan er minder tegelijk op de baan en moet de 'hand van God' er wat vaker bijkomen om treinen te wisselen.
Maar dat is niet per se erg.

Succes met verdere plannen maken.

Groet,

Peter
Persoonlijk begrijp ik nog steeds niet waarom men die dure passtukjes 071 wil blijven gebruiken.
Even goed kan men een stukje van de bedding van het wissel en de aansluitende rails afzagen.
Naast een besparing in de geldbuidel bereik je ook nog een meer realistische h.o.h-afstand van 53 mm tussen de sporen.

Cees

Light My Train

Hallo Cees,

Daar heb ik zo snel niet aan gedacht, bedankt voor de tip! Heb je er ook een voorbeeld van? Tussen een 2-tal sporen komt een perron te liggen. Hier is meer ruimte gewenst. Het 3e spoor mag er inderdaad strak bij langs met een mooiere h.o.h. afstand. Dit spoor is dan bedoeld voor goederentreinen e.d.
Wijbe,

Niet direct van een rail met een stukje afgezaagde bedding.
De foto bij post 6 in dit topic geeft een indruk.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71317.msg1241162#msg1241162
Je kunt het vulstukje dat bij de slanke wissels wordt geleverd gebruiken als mal om het te verwijderen stukje van de beedding af te tekenen

Cees