Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Originele Marklin set uit de jaren 60, graag jullie mening over de waarde

Gestart door Guus zondag 17 september 2023, 19:47:25

Originele Marklin set uit de jaren 60, graag jullie mening over de waarde
Beste spoorvrienden,

Ik ben meer van de decoders en het digitale spul, maar mijn buurman heeft nog een hele mooie compleet originele set met spullen. Hij heeft mij gevraagd om het te verkopen, maar ik vind het moeilijk om de waarde te bepalen. Als de waarde een beetje de moeite waard is wordt het hier te koop gezet.

Ik heb de locs een beurt gegeven en ze werken beide weer 100%
Een paar nieuwe koolborstels en nieuwe slepers zou mooi zijn. Ik had geen nieuwe meer liggen.

Dit is de inhoud:

Beginnerset met 6 stuks gebogen rail
Elektrische snelverkeer locomotief E 03 (3053)
Kraanwagen
Koelwagen
Kuilwagen met transformator
22 stuks gebogen rail (5100)
40 stuks rechte rail (5111)
2 paar wissels (5117)
Seinplaat
2x Temsi trafo's waarvan 1 gerepareerd moet worden
Märklin catalogus 1966/67
5 huisjes, 2 kerkjes en station.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Groet, Guus
Re: Originele Marklin set uit de jaren 60, graag jullie mening over de waarde
Op zich net spul maar niet heel veel waard verwacht ik. Beginsetje in OVP is leuk, maar "iedereen" heeft al een drieduizendtje. Temsi-trafo's raak ik zelf ook aan de straatstenen niet kwijt. Voor M-rails geldt een kiloprijs.
De E03 is nog het waardevolst, maar ik verwacht niet dat je meer dan circa € 100,-- à € 125,-- voor het geheel gaat krijgen. Bij een handelaar nog minder en verder is 't maar net wat de (on-)bekende gek er voor geeft.
Gewoon hier te koop zetten en zien wat er geboden wordt.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Het is, net als Hanzi ook al zegt, allemaal niet echt veel waard of bijzonder. Allemaal producten die in die tijd van hoogconjunctuur met duizenden gelijk zijn geproduceerd. Dus verzamelaarswaarde zit er niet in. De E03 rond de 100,-€, De BR89 rond de 30,-€, Wagons hooguit 10,-€ per stuk (gemiddeld). Verder rails en trafo waar weinig tot geen vraag naar is en die oude huisjes koop (krijg) je op een beurs voor een paar centen. Het meeste waarde zit denk ik nog in de redelijk goed ogende originele verpakkingen. Maar daar heb ik geen enkele belangstelling of interesse voor. Een fanatieke verzamelaar misschien wel.
Ja, wellicht zat ik aan de lage kant en kan je er een paar tientjes meer voor krijgen.
Maar nogmaals, zet 't gewoon te koop hier en je weet 't.
Toch even opmerken dat je prijs vraagt voor een originele set, maar de 3200 beginset is allesbehalve origineel die is van 1953 tot 1974 altijd verkocht met een kipwagonnetje (Zilverkleurig in 1953, daarna altijd rood)  ipv een ketelwagentje. En er horen 12 gebogen rails en 2 rechte rails bij waarvan 1 aansluitrail.
In die samenstelling en in de nog zeer mooie doos is dat nog wel iets waard, maar maak het op zijn minst weer compleet.

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Wat is het (iemand) waard, mij lijkt het wel een leuk setje voor mijn kleinkinderen, er is ook heel goed op gepast als ik de verpakkingen zie.

Als de locs nog netjes rijden zou het voor mij compleet zelf wel iets van waarde hebben.
Leuk om af en toe eens neer te leggen in de speel/logeerkamer.

Ik zou het schenken, (mag aan mij haha) aan iemand met (klein)kinderen in de familie?
Ook leuk om even neer te leggen met kerst, neem je er wat kerst wagens bij (of maak ze zelf) en een hele dag plezier.
Top 2000 aan, en genieten maar.  :)  :)