Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin 37080 rijdt analoog maar niet digitaal

Gestart door Eden vrijdag 15 september 2023, 14:43:23

Marklin 37080 rijdt analoog maar niet digitaal
Hallo,

Ik heb een mooi lot locs gekocht.
Met één ervan heb ik een probleem.

De loc heeft 10 dipswitches. Als ik daar een adres instel, wordt die loc probleemloos gevonden door de MS2 met het correcte adres. Bij het zoeken maakt de loc een paar electrische geluidjes. Maar daarna, niets meer. Geen enkele functie werkt, ook de verlichting niet en ook beweegt ie in geen enkele richting.
Dan maar analoog geprobeerd, alle dipswitches op off dus, en met een oude grijze transfo aangesloten op de sporen.
Dan rijdt en schakelt ie perfect, met de lichten aan in de rijrichting.

Toen ik weer probeerde om digitaal te rijden, reed ie 4cm gewoon bij het aanzetten van de stroom, dus zonder een commando in te geven. Maar dan weer gewoon niets. Gewoon dood. Heel jammer want het is wel een fantastisch ding met normaalgezien geluidsfunctie.

Ik heb reeds geprobeerd via de MS2;
-manueel adres invoeren
-loc zoeken in databank
-loc resetten

Is de decoder kapot?
Zijn er nog dingen die ik kan proberen? Mijn andere locs functioneren wel perfect met deze digitale opstelling.
Ik heb ergens iets gelezen over CV waarden die mogelijk niet juist zijn, maar daar heb ik niets van begrepen. Kan er ooit een verkeerde programmatie uitgevoerd zijn?

Alvast bedankt voor jullie inzichten.

Vanaf maandag ben ik 3 weken in het buitenland, alvast mijn excuses als ik in die periode hier niet aanwezig ben. Maar tot zondagavond volg ik met aandacht.
Re: Marklin 37080 rijdt analoog maar niet digitaal

samen staan we sterker

Probeer eens de dipswitches heen en weer te schuiven,
kan oxidatie zijn.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hi Eden,

De 37080 heeft nog een Fx (6090x) Motorola II decoder, met dipswitches voor het adres en potmeters voor Vmax en optrek/afrem vertraging.
CV's kent de 6090x decoder niet en kan dus ook niet geconfigureerd worden, via CV's.
Alles ligt dus hardwarematig vast in de decoderchip, in dit geval de 701.22B chip die je op de grote print aan zal treffen.

Heb je de loc uit de databank gehaald en toen getest?
ALs je dit doet dan zal je MS2 met het default adres worden ingesteld, maar deze kan verschillen met wat er op de dipswitches staat ingesteld.
Check even aan de hand van deze site of het adres in je MS2 overeenkomt met wat er op de dipswitches is ingesteld.
Nou, succes nu al reeds!

Ik had de dipswitches al wat over en weer geschoven, want dat had ik al ergens gelezen, maar heb dat nu nog wat meer gedaan en kijk, hij rijdt met alle functies.
Wat zou ik doen zonder jullie?

Dat de instelling van de dipswitches bij het invoeren vanuit de databank anders kan zijn, daar was ik me van bewust.Maar toch bedankt!

Eden blij.

Bedankt

BLIJ dat ik analoog RIJ

Fijn dat deze erg mooie :favorite: loc weer rijdt :thumbup: . En zo eenvoudig opgelost :-) .
een snelsnel gemaakt filmpje...

Kent iemand goede gratis video software zoals windows moviemaker was? Dat is wel of topic, misschien best eventuele suggesties via bericht.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Probeer eens Microsoft Clipchamp. Bevalt mij prima.