Wismar en omgeving - Achter het station
Nog een keertje richting Wismar gereden om te zien of er nog vast te leggen viel. In de haven was dat allemaal wat lastiger, want veel hekken waardoor ik niet makkelijk ergens bij kon. Daarbij kwam ook dat er weinig tot niks te zien was, dus dat was al gauw einde verhaal. Op Google Maps (zie eerste bijdrage voor een link erheen) zijn nog sporen te zien, die een weg kruisen: inmiddels is die overweg vervangen door een viaduct, waar de auto's onder het spoor door gaan. Foto's nemen aldaar was dus niet mogelijk.
Daarom richting de Rostockerstrasse gereden. In een wijkje kon ik al vrij gemakkelijk de auto kwijt (in de Schwarzkopfenhof).
Voor de duidelijkheid een kaartje met een paar locatiepunten erop. Linksboven staat het cijfer '1'. Daar staat het seinhuis van Wismar.

68. Nog niet op Google Maps, maar wel in het echt: hier bleek een parkeerterrein (locatie 2 op de kaart) aangelegd te zijn, waardoor je gemakkelijker foto's kunt maken van het spoor richting Rostock. Aan het einde van dat parkeerterreintje staan de nodige hekken, maar het seinhuis van Wismar is hier prima te zien. Wat lastiger te zien, is dat er net een trein achterlangs reed ....

69. .... maar een uitsnede uit de originele foto laat veel meer details zien.

70. Naast het spoor richting Rostock staan natuurlijk de nodige borden. Ik heb zelf te weinig kennis van de betekenis ervan, dus dat laat ik graag over aan de meer geleerde forumleden.

71. Vanaf de parkeerplaats doorgelopen naar de overweg voor voetgangers en fietsers in de Rostockerstrasse, locatie 3 op de kaart. Deze sporen gaan van Wismar naar het zuiden richting Bad Kleinen, Schwerin, Ludwigslust (voor sommige treinen het eindpunt) en Berlijn Luchthaven.
Staand op die overweg kijkend richting Wismar. Op de rug kijkend, denk ik een dwergsein, die de beveiliging regelt voor het wissel aan de andere kant van de overweg, zie foto 75.

72. Dat ingezoomd. Het linkerspoor wordt gebruikt voor de passagierstreinen, want die komen uit bij de perrons van stations Wismar. Het rechtspoor sluit na het wissel aan op de sporen richting de rangeerterreinen van de haven. Op dit rechterspoor reed dus ook de BR 152 met de rode sleep.

73. Het overweggetje zelf. Het grauwe weer wat later volgde begon zich al aardig aan te dienen.

74. Met het tunneltje wat ernaast ligt, voor geval er een trein aankomt en het langer gaat duren. Vooral voor goederentreinen kan dat dan handig zijn, zodat je als voetganger niet hoeft te wachten.

75. Uiteraard heeft deze overweg ook een andere kant, dus hier een kijkje naar het zuiden. Hier staand op het hoofdspoor.

76. Ingezoomd de bocht onder het viaduct. Rechts nog wat sporen waar al geruime tijd geen gebruik van gemaakt is, zo te zien.... Volgens Google Maps zou dit spoor moeten leiden naar een fabriek verderop. Maar ik heb dat niet meer terug kunnen vinden.

77. Wat goed te zien is aan de begroeiing die over de rails is gewoekerd.

78. Even wat ingezoomd, kijkend in de aftakking van de overwoekerde wissel. Het spoor lijkt nergens naar toe te leiden, maar op de rug is voor het viaduct een W-sein zichtbaar.

79. En toen ging er een of ander soort toetertje af, toen ik al onderweg was naar het viaduct om te zien of daar nog wat te beleven viel. Toen bleek dat de spoorbomen daalden en er dus een trein onderweg moest zijn. Dus op een holletje terug naar de overweg, wat achteraf helemaal nergens voor nodig bleek, want het wachten duurde best even een poosje.... zeer tot ongenoegen van een wat oudere meneer die heel omstandig zijn regenjas uit een tasje stond te halen (bleek achteraf wel nodig, maar goed).
En inderdaad: stel ET 445.113 van de ODEG kwam langs richting Wismar.

80.

81.

82. Nogmaals een poging ondernomen om richting het viaduct te lopen en onderweg kon ik het stootblok van een paar foto's hierboven vast leggen. Duidelijk te zien is dat de foto door een hekwerk is genomen.

83. Nog een stuk doorgelopen, over van die glibberige keitjes, tot waar het hek 'op' was, dat is bij locatie 4 op de kaart. Links is het hoofdspoor. Het spoor waar ik naast sta gaat naar een (voormalig?) rangeerterreintje.

84. Dat rangeerterreintje wordt beveiligd door een stop-ontspoorblok, die hier wel over de rails ligt en dus een en ander tegen moet houden.

85. Het rangeerterreintje, met boven één spoor ook weer die aparte constructie van de bovenleiding.

Inmiddels was het aardig gaan regenen en was ik al aardig nat...
86. Dit bord moet je behoeden voor het betreden van het spoor....

87. Een stukje straatspoor, wat langs een aantal trieste en vervallen gebouwen loopt.

Aangezien de regen behoorlijk doorzette niet verder foto's gemaakt, maar snel de auto weer opgezocht. Al was dat best nog even lopen en ik flink doorweekt de auto instapte.....
Het blauwe lijntje in het dashboard van de auto op "wijs-me-de-weg-naar-de-camping" gezet en die braaf gevolgd.