Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Car system Verkeerslichten

Gestart door josje40 dinsdag 12 september 2023, 12:41:23

Hoi
Ben een hele nieuwe baan aan het bouwen, waarin voor mijn car system een kruising is opgenomen.
Omdat ik slechte ervarin heb met de stopspoelen van Faller, wil ik het rijden en stoppen voor de verkeerslichten met servo's regelen.
Nu beschik ik over een Faller servobesturingskastje 180725. En nu krijg ik het niet klaar om de servo via de verkeerslichten en het kastje te bedienen.
Nu heb ik het zover dat bij groen licht de servo in de goede stand komt te staan, maar bij rood doet die niets.
Heeft iemand een oplossing hiervoor. Zou er een mogelijkheid zijn om de servo's op een andere manier op de verkeerslichten te laten werken!
Gr.    Jos
Re: Car system Verkeerslichten

Hallo Jos,

welke schakeling gebruik je om het verkeerslicht te regelen.
Ben niet zo bekend met het carsysteem.
Maar heb misschien een tip.

Andere Jos
Dag "andere" Jos
De verkeerslichten worden aangestuurd door een printplaatje, origineel van Faller, waar je alle 4 de verkeerslichten op kunt aansluiten.
Het plaatje heb ik al verschillende jaren en werkt goed. Er zitten 4 aansluitingen voor stopspoelen op die reageren op het groene dan wel rode licht.
Aangezien ik slechte ervaring heb met de stopspoelen, zie het onderstaande draadje in deze topic, wil ik die stopspoelen vervangen door servo's met een magneet erop. En daar zit nu het probleem.
Gr.    Jos
Hoi
Het werkt nu wel.
Net zo lang geprobeerd tot het werkt, maar vraag me niet hoe ik het gedaan heb.
Gr.    Jos

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: josje40 op dinsdag 12 september 2023, 12:41:23Nu beschik ik over een Faller servobesturingskastje 180725. En nu krijg ik het niet klaar om de servo via de verkeerslichten en het kastje te bedienen.

Over die 180725 bestaan filmpjes op youtube. Je kun daarop zien hoe je de servo's aanstuurt, en als je dat ziet (zonder het commentaar) dan is dat ook iets van trial & error. Ik neem aan dat je de traffic light control (het printplaatje) aansluit op de 180725, als schakelaar die de servo's in beweging zet.

Zat je probleem alleen bij de juiste afstelling van de servo's op de 180725?
Of moest je voor beide standen (rood en groen) een apart draadje trekken tussen de 2 modules?

De handleiding is uitsluitend Duits en Engelstalig.

De films zijn gesproken Duits:

Dag Jan
Het filmpje ken ik en instellen van de servo was niet het probleem.
Het probleem was de servo gelijk op en neer te laten gaan met de stand van de verkeerslichten.
Zoals ik al schreef zitten er 4 aansluitingen voor de stopspoelen op het printplaatje. Nu heb ik draadjes van positie a en b van de servobesturing naar de aansluiting van de stopspoel op het printplaatje gedaan. Na enige geklungel is het gelukt, want het kwam ook nog nauw aan welke stopspoel aansluiting de draadjes van de servo werden bevestigd. Het is meer geluk dan wijsheid, maar het is gelukt.