Nieuws:

Heb je ook al de Stichting 3rail Jaarkalender 2024 besteld? Doe dit dan snel in onze Stichting 3rail Webshop

Ombouwen Thomas Hornby/Bachmann modellen naar 3-rail Marklin systeem

Gestart door Maarten ten Klooster zondag 03 september 2023, 17:21:53

Ombouwen Thomas Hornby/Bachmann modellen naar 3-rail Marklin systeem
Geachte aanwezigen,

Sinds kort net weer thuis aangekomen van een heerlijke zomervakantie in Engeland en Ierland. Veel gezien en beleefd, ook in de wereld van de modelbouw.

Ik ben nu 17 jaar en sinds een jaar geleden weer bezig met de modelspoorbaan van mijn vader. Ik vond van alles: bomen, huisjes, wagons en niet te vergeten modeltreinen. Enkele modellen van Lima en Fleishmann, maar ook een Marklin Thomas uit de starterset 29120 waar ik als kind al erg fan van was. Na wat maanden sleutelen was deze al gauw weer klaar voor gebruik op onze modelspoorbaan die wordt aangedreven met de Central Station 2.
Nu heb ik in Engeland en Ierland enkele andere fabrikanten gezien die ook Thomas treinen, wagons (Rolling Stock) en accessoires verkopen, uit mijn hoofd Hornby en Bachmann.

Van de Hornby series had ik al eens een wagon aangeschaft, maar niet meer dan dat. De Hornby series zijn naar mijn mening een erg bijzonder stukje staal en kunstof werk met veel details. In Engeland daarom via www.hattons.co.uk Liverpool een Hornby Duck en enkele wagons aangeschaft.

In de wereld van Bachmann heb ik een Henry en ook enkele wagons aangeschaft. Ook deze fabrikant biedt veel als het gaat om de modellen en de soorten wagons/accessoires.

Nu aan jullie de vraag: Zijn jullie bekend met deze firma's? En zo ja, hoe kan ik deze gelijkstroom locomotieven ombouwen naar een digitale locomotief die op de Marklin baan past net als de Marklin Thomas? Op internet gelezen dat een decoder en sleper noodzakelijk is.

Met vriendelijke groet, Maarten

Re: Ombouwen Thomas Hornby/Bachmann modellen naar 3-rail Marklin systeem

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Je bent je er wel van bewust dat de modellen van Hornby en Bachmann die in Engeland worden verkocht een andere schaal is? Het is niet H0 (1:87) maar 00 (1:76,2). Het rijdt wel op dezelfde spoorbreedte dus dat is geen probleem. Het ombouwen van 2-rail modellen naar 3-rail is iets gemakkelijker als andersom. Je hoeft de wielen niet te isoleren. Wel zal er een sleper onder gemonteerd moeten worden en daar moet plaats voor zijn. Indien die er niet is kan je de sleper onder de tender of een vast gekoppelde wagon zetten. De beide wielslepers kun je dan doorverbinden als gezamenlijke retour (massa). Het inbouwen van een decoder pas aan beginnen als het model probleemloos rijdt op 3-rail. Die inbouw is in principe dan identiek aan iedere andere 3-rail lok.
Beste Lobomotion69,

Van de schaalgrootte was ik me al bewust van. Ik heb beide modellen naast elkaar gezet en de verschillen in schaal zijn nauwelijks te merken, misschien alleen als je een Hornby/Bachmann wagon vastkoppelt aan de Marklin Thomas locomotief. Ook gekeken naar de ruimte voor de sleper: Bij Henry kan deze inderdaad onder de tender vastgemaakt worden. Bij de Hornby Duck pas dat ook nog wel. Ik neem aan dat u met de wielslepers de twee kleine metalen plaatjes bedoeld die naast de wielen zitten?

Welke sleper en decoder zou u mij hiervoor kunnen aanbevelen?

Aan te bevelen zijn de standaard Märklin of Roco slepers. Naar gelang de beschikbare ruimte zo groot (lang) als mogelijk.

Voor decoders gebruik ikzelf uitsluitend ESU.
Beste Locomotion69,

Ga ik die snel even bestellen... Maakt het nog uit bij de ESU decoders welke type ik moet kiezen? Er zijn namelijk vele varianten: Van V2.0 Lokpilot tot V5.0 Lokpilot.

Gr Maarten
Citaat van: Maarten ten Klooster op zondag 03 september 2023, 17:21:53In de wereld van Bachmann heb ik een Henry en ook enkele wagons aangeschaft. Ook deze fabrikant biedt veel als het gaat om de modellen en de soorten wagons/accessoires.

Nu aan jullie de vraag: Zijn jullie bekend met deze firma's? En zo ja, hoe kan ik deze gelijkstroom locomotieven ombouwen naar een digitale locomotief die op de Marklin baan past net als de Marklin Thomas? Op internet gelezen dat een decoder en sleper noodzakelijk is.

Zijn bekende Engelse merken. De Märklin-modellen komen ook uit die stal. Het is een samenwerking tussen Hornby en Märklin voor de 3rail-versies. Voor het ombouwen: zie dit draadje Thomas (Hornby/Bachmann) ombouwen
Beste Ronanld,

Dank u wel voor uw het bericht. Het ombouwen is inderdaad iets waar ik nog niet bekend mee ben. Heb laatst wel via YouTube enkele filmpjes bekeken:
en
. Erg handige filmpjes in principe, maar de loco's zijn toch net wat groter en anders gebouwd. Met uw bericht kan ik zo beginnen! :)

Citaat van: Maarten ten Klooster op maandag 04 september 2023, 09:12:08Beste Locomotion69,

Ga ik die snel even bestellen... Maakt het nog uit bij de ESU decoders welke type ik moet kiezen? Er zijn namelijk vele varianten: Van V2.0 Lokpilot tot V5.0 Lokpilot.

Gr Maarten

Alleen de LoPi5 is nog leverbaar. De rest is uit het program vanwege ouderdom. Maar ook alleen van de V5 zijn vele varianten te verkrijgen. Het is maar net wat je wilt. Wanneer je met het Motorola systeem wilt (of moet) rijden dan is een multiprotocol de juiste keuze. en ook daarin zijn weer enkele varianten die voornamelijk betrekking hebben op de manier van inbouwen. Zelf gebruik ik meestal de 8-polige connector of de 21MTC. Het voordeel daarvan is dat je eerst de connector in de lok bouwt en dan controleert of alle aansluitingen goed zijn. Dan pas de decoder inprikken. Dat kan nogal eens schelen in een vernielde decoder wanneer je een foutje maakt. Daarnaast heb je nog de keus uit hoeveel functies je wilt kunnen schakelen. Meestal is dat bij eigen ombouw niet zo heel veel, front- en sluitseinen, eventueel rangeersein, rook of cabine verlichting zijn zo de gangbare dingen. Daarvoor moet je even de specs van de diverse modellen naast elkaar leggen. Dan is de keuze snel gemaakt.
Beste Locomotion,

Dankuwel voor uw reactie. Ga ik die deze week maar een aanschaffen. Voor mijn eigen treinbaan is het niet nodig om de al die extra's eraan toe te voegen. Het enige wat ik graag wil is dat de Hornby en Bachmann Thomas treinen gewoon lekker zijn vriendjes kunnen vrijgezellen op de modelbaan :) Het heet namelijk "Thomas en zijn Vriendjes".

Mvg, Maarten
de oudere lopi's (loso) zijn via internet op ebay nog verkrijgbaar af en toe. Ik heb een rest opgekocht indertijd voor dumpingprijzen want nu gaan die soms veel geld. Voor de kleinere ombouw heb je zelfs aan de goedkoopste versie al genoeg want zoveel lichtfuncties hebben die stomers niet. Heb hier trouwens nog de harry potter staan van M en daar wel eens een sound inbouwen en de sleper zit daar onder de tender
Citaat van: Maarten ten Klooster op maandag 04 september 2023, 17:27:15Deze decoder bedoelt u dan?

https://www.modellbahnunion.com/HO-spoor/Decoder-LokPilot-5-DCC-8-pins-NEM652.htm?shop=modellbahn-union-nl&a=article&ProdNr=ESU-59620&p=802&gad=1&gclid=EAIaIQobChMIz_HwkKKRgQMVkAUGAB3l3gJBEAQYASABEgLWBvD_BwE
Met deze decoder moet je wel wat opletten: dat is de versie die alleen maar DCC ondersteunt; je kunt die met een central station 2 besturen (die ondersteunt DCC), maar moest je de locomotief dan ooit op een baan zetten met een ouderwetse analoge transformator zal de decoder doorbranden. De gewone lokpilot 5 (dus zonder DCC in de naam) kan daar wel tegen en ondersteunt ook de marklin-specifieke protocollen (MM2 voor heel oud digitaal materiaal en MFX/M4 voor recenter spul).

Bijvoorbeeld deze ondersteunt wel analoog rijden en marklin protokollen:
https://www.modellbahnunion.com/HO-spoor/Decoder-LokPilot-5-6-pin-NEM651-DCC-MM-SX-M4.htm?shop=modellbahn-union-nl&a=article&ProdNr=ESU-59616&p=802

Dit gezegd zijnde, als je alleen maar op een baan met een central station 2 gaat rijden is er niets mis met de goedkopere dcc-only decoder...
Goedenavond dames en heren,

Zojuist weer terug in de modelbouw wereld na flink wat studeren. Net mijn Hornby Duck klaar gemaakt voor DCC. Helaas heb ik nu niet gelijk de kennis hoe ik het proces nu verder moet zetten; het monteren van een sleper en de draden van de decoder. Heb een Lokpilot 5 Basic gekocht, zonder draden. Nu snap ik niet helemaal precies waar alle draden gesoldeerd moeten worden om Duck te laten rijden. Heeft iemand een idee? Zo ja, dan hoor ik het graag :)
(Dit filmpje zojuist gebruikt. Het betreft dezelfde motor als Duck. Alles is precies hetzelfde gemonteerd zoals de mandie in het filmpje doet!)

Met vriendelijke groet Maarten.

PS: Woont u in Zwolle en bent u bekend met het ombouwen van 2- naar 3-rail, dan bent u van harte welkom.

Een Lokpilot 5 gekoht zonder draden? Waarom koop je in hemelsnaam een decoder zonder draden als je niet de kennis hebt om het ding aan te sluiten? Om het maar bot te zeggen is dat gewoon dom. Die dingen worden standaard af fabriek altijd met draden geleverd en dat is niet voor niks. Zelf draden aan een decoder solderen vereist enige kennis, zowel van de decoder alswel van solderen.  De benodigde draadjes heb je vast ook niet in huis. Dat zijn hele dunne soepele draadjes in 8 verschillende kleuren. Alleen te koop op rolletjes van 10 meter. De aanschaf hiervan is al duurder dan een nieuwe decoder, dacht je goedkoop uit te zijn met een decoder zonder draden? Mis dan.
Het advies is om op de ESU website de handleiding van deze decoder te downloaden evenals de benodigde draden bestellen. Oh en nog een kleine waarschuwing: Wanneer je te dikke draden aan de decoder soldeert trek je de soldeerpads van de print af. Dan kun je het ding meteen weggooien.
Leuk zo'n vriendelijke reactie Henk, de topic starter is 17.

Beste kan je die decoder zonder draden bij de winkel (waar je deze gekocht hebt) weer omruilen voor een goede decoder, met draden. Ik ga zelf voor de 59610 ESU LokPilot 5 DCC/MM/SX/M4, 8-pin NEM652, een multi protocol decoder met m4 (marklin mfx). Die is iets duurder maar doet het op alle digitale 3-railbanen (marklin motorola, dcc).
Beste frank-103,

Dank u wel voor uw bericht. Aangezien ik mezelf had laten informeren over het aanschaffen van een decoder had ik niet echt stilgestaan bij de verschillende soorten Lokpilot. Via vrienden kan ik eventueel wel een lokpilot met 8-pin krijgen, dan eerst maar de basic weer terugsturen. De prijs maakt mij niet uit, zolang ik maar snap hoe het monteren hiervan werkt. Daarvoor doe ik deze hobby ook: om te snappen en ontdekken hoe elektronica werkt.

Met vriendelijke groet Maarten
Hoi Maarten, de beschrijving en tekening in het doosje van de decoder zijn heel duidelijk. Ook zijn hier op het forum meerdere beschrijvingen van een ombouw te vinden. Lastigste bij een Hornby (en veel ander gelijkstroom materieel) is het plaatsen van de sleper.
Ik neem bij een ombouw project de lok meestal mee naar de winkel om ter plekke een goede sleper te passen (en decoder en lampjes te kopen).
Ik noem dat niet dom.Dat is onervaren zijn.
Zal zeker nooit nog een decoder zonder draadjes kopen.
Trouwens,kijk maar eens onder Clubhuis,rubriek beginnersfouten,stommiteiten.Wat daar te vinden is van ervaren mensen.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

"Dom" bestaat niet, dat is gewoon "niet zo verstandig".

Groet, Anne W
Als de prijs niets uitmaakt, is dit mogelijk een goed alternatief.
Er zijn dan alleen dikke draden te solderen op/aan de loc.
https://www.maerklinshop.de/maerklin/spur-h0/zubehoer/decoder/54742/maerklin-lokdecoder-mld3

Cees
Beste Frank,

Een sleper gaat bij deze trein er wel makkelijk onder. Het onderstel lijkt enorm veel op die van de Thomas (Marklin). Ik heb zojuist de decoders geretourneerd en binnenkort komen decoders met daar binnen. Ik heb al wat onderzoek gedaan naar de gebruiksaanwijzing. Dank u wel voor uw hulp :)

Mvg, Maarten ten Klooster
Beste Cees,

Heel erg bedankt. Ik zie dat er ook een soort kastje bij inzit waar je de decoder 'in kan doen'. Erg handig wel en zeker een goed alternatief. Dank voor uw bericht.

Mvg Maarten
Zojuist Duck omgebouwd tot een 3-rail locomotief, maar hij wil het maar niet doen. Er is echter wel stroom op de loc aanwezig en de draden (zwart, oranje, rood en grijs) zijn op de juiste plekken gesoldeerd. Wat gaat er precies mis?

Mvg Maarten

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Alle draden weer los maken en met de plus en de min van de transformator rechtstreeks op de motoraansluitingen controleren of de motor draait.

En vast studeren hoe je eigen foto's van de lok op dit forum zet.

Groet, Anne W
Citaat van: Maarten ten Klooster op donderdag 16 november 2023, 10:36:51Een sleper gaat bij deze trein er wel makkelijk onder. Het onderstel lijkt enorm veel op die van de Thomas (Marklin).
Klopt zijn namelijk gewoon hetzelfde, komen allebei bij Hornby vandaan aleen zet Märklin er Märklin op ;) .

Als je wat foto's plaatst kunnen we meekijken naar je bedrading.
Hoi Hanzi en andere modelbouwers,

Zojuist weer zitten sleutelen en solderen met Duck. Ik begin meer ervaring te krijgen en ik snap het principe van de decoder. De draadjes zijn goed gesoldeerd, maar helaas wil Duck nog niet rijden.

Daarom nu dus (Dankuwel Hanzi voor de opmerking :)) even puzzelen hoe het zit met foto plaatsen op dit forum. Ik hoop dat het gauw lukt zodat ik jullie mijn project kan laten zien.

PS: Het sturen van foto's in dit forum lukt niet. Heeft iemand hier kijk op?

Mvg Maarten