Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Roco Plan V in de ombouw - Rangeersein inbouwen

Gestart door Looney Tunes zaterdag 02 september 2023, 14:17:05

Roco Plan V in de ombouw - Rangeersein inbouwen
Dit keer in de ombouw een Plan V van Roco, met het doel een rangeersein toe te voegen.
Roco heeft de printen voor deze versie vernieuwd, maar had met een kleine aanpassing ook een rangeersein mogelijk kunnen maken. Gezien dat niet af fabriek gedaan is, dan maar zelf aan de slag. Waarbij het gelijk meegenomen is dat de oudere versies, en waarschijnlijk de Plan T, ook aan te passen zijn.

Na afnemen van de kap is het standaard ledprintje zichtbaar.

Deze wordt het uit frame getrokken, en de draden worden los gesoldeerd.

Dan is het nieuwe ledprintje te plaatsen, waarvoor een extra draad nodig is. De kabelgoot achter de cabine is ook omhoog te trekken, zodat de nieuwe draad straks ook daardoor kan lopen.

Op de achterkant van de nieuwe print is een soldeerbrug te leggen om te kiezen of het rangeersein de bovenste, of rechter pit van het A sein wordt.

En dan is ook de lichtafdekking over te zetten van de oude print, naar de nieuwe.

Waarna het printje terug te plaatsen is, en de kabels op de plek geleid kunnen worden...

Zodat de kabelgoot weer dichtgeklikt kan worden.

Draadje vast solderen aan de decoderuitgang, en wat instellingen in de decoder aanpassen.

Wat het volgende resultaat oplevert.

Ik ben er zelf erg tevreden mee, vrij simpel te doen, maar toch leuk extraatje dat bij het indrukken van de rangeerstand de verlichting ook mee wisselt. Dat is dan ook de reden van het nieuwe printje, en waarom ik de originele print niet aangepast heb. Dan moet F0 uitgezet worden voordat het rangeersein zichtbaar is, en nu is inschakelen van de rangeerstand voldoende om de verlichting te laten veranderen. En na uitschakelen van de rangeerstand wisselt de verlichting dan weer naar normaal front-/sluitsein.
Re: Roco Plan V in de ombouw - Rangeersein inbouwen

zonder fantasie ook geen creativiteit

Knap gedaan hoor, mijn complimenten!  :thumbup:
En ook in de oude versie is de nieuwe print in te bouwen.

Het is daar alleen van belang de weerstanden op de decoderprint te overbruggen en 2 diodes te verwijderen.

En datzelfde moet ook in de motorbak gebeuren ;)
Forum Moderator

A member of the Duurstede GroupĀ®

Je weet er weer iets moois van te maken John  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Super gedaan John. :thumbup:
Wat is eigenlijk de reden, dat de weerstanden overbrugd moeten worden en de diodes verwijderd?
Weerstanden omdat er dan geen verschil in lichtsterkte komt tussen de stellen, danwel tussen frontsein en rangeersein (want op het nieuwe ledprintje zitten per led geschikte weerstanden).

De 2 diodes die ik heb weggehaald durf ik nu uit mijn hoofd niet meer te zeggen, daar is het te lang voor geleden, maar ik dacht dat het zeners betrof.
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 02 september 2023, 14:17:05Ik ben er zelf erg tevreden mee, vrij simpel te doen, maar toch leuk extraatje dat bij het indrukken van de rangeerstand de verlichting ook mee wisselt. Dat is dan ook de reden van het nieuwe printje, en waarom ik de originele print niet aangepast heb. Dan moet F0 uitgezet worden voordat het rangeersein zichtbaar is, en nu is inschakelen van de rangeerstand voldoende om de verlichting te laten veranderen. En na uitschakelen van de rangeerstand wisselt de verlichting dan weer naar normaal front-/sluitsein.

Over het vetgedrukte:
Dit kan je toch ook met functiemapping in de decoder doen? In F0 een extra voorwaarde voor de rangeerfunctie (Fx) inbouwen? Dan kan het wel met de huidige print.

Koen
Dubbele mapping van f0 zonder en met rangeerfunctie is bij de Zimo decoders (die standaard erin zitten) zover ik weet niet mogelijk.

Je kan vast het originele printje ook aanpassen door een led los te halen, en met een andere mapping ook een hoop bereiken (alle wegen leiden naar Rome ;)). Maar er was iets waardoor ik deze keuze gemaakt heb, al durf ik die exacte reden niet meer zo snel te zeggen.
Kan best met het verschil in lichtsterkte bij die oude versie te maken hebben gehad, en dat ik het dan net zo makkelijk vind om de nieuwe print in de nieuwere Plan V te bouwen dan die print aan te passen.
Duidelijk. Ik ging uit van ESU decoders, daar kan je wel meer voorwaardes gebruiken

Koen