Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wagonverlichting met relais

Gestart door Edwin1962 woensdag 30 augustus 2023, 16:33:18

Wagonverlichting met relais
Heren,

Ik wil mijn wagons van verlichting voorzien.
Gaat om 6 tot 8 wagons achter elkaar.
Dit door middel van stroomvoerende koppelingen.
Omdat het totaal aan vermogen te hoog is voor een decoder, wil ik er een relais (in 1e rijtuig) tussen zetten.
Dus de uitgang van een decoder (ESU) moet een relais schakelen.
Moet ik hiervoor een 5V of een 12V relais gebruiken ?
En weet iemand wat de kleinst mogelijke relais zijn die ik daarvoor kan gebruiken ?

Groet, Edwin.
Re: Wagonverlichting met relais
Forum Moderator

12V, je kan ze o.a. bij ESU kopen, artikelnr. 51963.

graag een glaasje wijn

ik gebruik een 12-16 v relais van de chinees maar identiek aan het esu relais.Zoek ff Hk4100f Serie Relais Hk4100F-DC12V

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Waarom is de belasting van 8 rijtuigverlichtingen te hoog voor een decoder uitgang? De meeste decoder uitgangen mogen / kunnen belast worden tot 250mA. Een degelijke rijtuigverlichting (LED) neemt hooguit 30mA 8 maal 30 is nog altijd 240, en dat is lager dan de max toegestane belasting. Indien je wat anders gebruikt als LED zou ik dat meteen veranderen in LED. Maar ja, waarom makkelijk doen als het moeilijk ook kan.
Heren,

Bedankt voor jullie wijze tips  :thumbup:  :thumbup:
Ik kan het natuurlijk eerst proberen om het rechtstreeks op de decoder aan te sluiten.
De uitgang is beveiligd tegen overbelasting, toch ?
Ga een en ander uitproberen.
U hoort van mij  ;)
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hi Edwin,

Je kunt ook een optocoupler gebruiken om verlichting te schakelen.
Zo gebruikt Märklin tegenwoordig ook optocouplers, zoals de AQY212S 212 Optocoupler
De anode met een weerstand va 270 ohm naar de + en de kathode naar een AUX poort.
De Collector naar de + (eventueel eigengemaakt met diodebrug) en de emitter naar de stroomgeleidende koppeling achterzijde loc.
Ik gebruik ook een 12V relais om de stroomvoerende koppelingen van spanning te voorzien.  Deze zit op één van de uitgangen van een ESU functiedecoder.  Het relais schakelt de spanning van de sleper naar de koppelingen. Vergeet niet de blusdiode over je relaisspoel.

Het grote voordeel is dat als er een kortsluiting is, je niet gelijk je decoder sloopt.

In de wagons in de rest van de sleep zit dan alleen nog maar een massaveer (ik gebruik de Digikeijs), en een bruggelijkrichter plus weerstand.  Voor de verlichting gebruik ik 12Volt ledstrips.
Hoi Ad,

Mooi verhaal, maar voor mij acacadabra.... 8o
Hoezo schakelt dit dan, en waarop ?
Of via de decoder ?
Graag wat meer uitleg, of schema, zou mooi zijn....

Alvast bedankt  :thumbup:
Hoi Erik,

Wat bedoel je met een "blusdiode" ?
En waar zou die dan moeten zitten ?

Ik wil vanaf de Lok met magnetische koppelingen de stam gaan voeden.
Dan zowel de + als de -, zijn 2 polig dus.
Dan heb ik nog maar 1 sleper nodig.

ALvast bedankt voor je uitleg  ;)
Een blusdiode of vrijloopdiode breng je aan over de spoel van een relais, zodat er geen verkeerde spanning op de uitgang van je decoder komt te staan.  De anode aan de -, de kathode aan de +.

Bij mijn oplossing heb je ook maar één sleper nodig.  Ik zal eerdaags wat foto's maken (ik moet nog een paar wagons ombouwen...).  Ik heb de decoder en sleper wel al in de stuurstand zitten, en het relais werkt ook al.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: ErikW op donderdag 31 augustus 2023, 16:06:24zodat er geen verkeerde spanning op de uitgang van je decoder komt te staan
Als die uitleg ontoereikend is, kijk je in de 3rail wiki, daar staat:

CiteerDe electromagneet van het relais is een spoel en geeft bij het uitschakelen een korte maar zeer hoge spanningspiek af. Hierdoor kan de electronica defect raken. Sluit dus nooit zomaar een relais aan op bijv. een digitale decoder.

Erik legt uit hoe je het doet, de wiki legt uit waarom het moet.
Heren,

Welke diode is hiervoor geschikt...?
Heb wel gezocht, maar zijn er zoveel...  8o

graag een glaasje wijn

1N400x
Heren,

Ik wil deze verlichting vanuit de lok gaan voeden.
En dan met de lichtfunctie aan/uit schakelen.
Dit zou alleen inhouden dat de voor en achter verlichting aan elkaar zitten.
Kan ik , om dit op te lossen, diodes zetten tussen de uitgangen, zodat er geen kortsluiting is ???
Of is dit te makkelijk gedacht.... :|
Dat moet wel kunnen.  Heb je niet nog een extra uitgang over?
Hoi Erik,

Bij de meeste, standaard loks, niet.
Of ik moet overal weer een functie (of nieuwe ESU lok) decoder in gaan zetten, en dat is weer extra geld.
Nu schakelt de verlichting uit als het schaduwstation wordt bereikt, en dan zou de wagonverlichting ook uit gaan.
Dus als ik het goed begrijp, kan ik in de voor en achteruit uitgang een diode zetten, en daarna de kabels met elkaar verbinden naar de verlichting in de wagons....., toch ??
Heren,

Heb na veel zoekwerk, eindelijk een Optocopler AQY212S gevonden die geleverd kon worden.
Vele leveren alleen aan bedrijven, of hij was niet voorradig.
Nu, het is een heul klein dingetje...., en alles wat erop staat is 1 "dot".
Ik denk dat dit pootje 1 is...??
Nu heb ik een schemaatje in elkaar geflanst, maar wil even aan jullie vragen of dit zo klopt.
Vooral het stukje links uit de AQY212S...., geen idee waar die dan naar toe moet.
ALvast bedankt voor jullie advies.

graag een glaasje wijn

nochtans volop verkrijgbaar bij onze chinees en je moet je mss eens verdiepen dat google ook bestaat  :) : https://www.jotrin.ru/product/parts/AQY212S
Beste Johnny,

Dank voor je opmerking  :thumbup:  :thumbup:
Ik bestel het liefst in Nederland of Duitsland.
Heb geen goede ervaringen met, vooral Chinees.., spul.
En moet daar voor meer als €100,= bestellen, en volgens mij is dit OOK alleen voor bedrijven, en leveren ze niet aan particulieren. (ff verder gekeken...)
Maar ik heb ze nu, en ja...., via Google.
Heb daar ook de Datasheet gedownload, maar kom daar niet echt uit.
Hoop dat iemand me wel ;)  verder kan helpen.

graag een glaasje wijn

voor meer dan 100 euro geloof je toch zelf niet.Je kan ze gewoon per 2 bestellen of zelfs per stuk.Bestel hier wekelijks onderdelen voor mij en anderen en amper problemen en als ik kijk dan bestel ik voor 10 euro en is geleverd binnen 10 dagen.
Lig hier met 10000 weerstanden voor amper paar euro (100 stuks voor 49 cent) enzovoort kwa transitoren en opamps voor AUX3/4 versterkertjes.Zojuist een SSD aangekomen van 27 euro en heb hier net dezelfde gekregen van een vriend die er 79 voor betaald heeft bij een winkel in Belgie.Wij moeten toch de winkels niet rijk maken maar veel centjes overhouden voor de hobby.

Ps : weet zelfs dat grote winkels daar ook bestellen want je moet ook wachten :) en verpakkingen zijn identiek.Ik zat ook in een zaak toen iemand beurzen deed en dingen kwamen ook van ginds.Relais 12 volt esu kost je 7 euro en ik heb het voor max 1 euro inkoop en 3 euro verkoop.Kon soms de vraag niet bijhouden

graag een glaasje wijn

met massa bedoel je vermoedelijk de blauwe draad en die is dus positief. En welk nut heeft de optocoupler als je 2 uitgangen van de decoder samenvoegt via diodes en die toch enkel aan of uit aansturen ? Denk dat je gewoon de sluitlichten apart wil aansturen en met je dubbele koppeling is dat mogelijk als je gewoon een relais neemt in de lok en de massa van de rijtuigen gewoon per rijtuig afneemt.Dan heb je eigenlijk een leiding voor de wagonverlichting en 1 voor je sluitseinen.
Wat simpel te doen is met een decoder van 15 euro (FD620Multi) in een bagage rijtuig waar sluitlichten opzitten en dan kan je daar gelijk welke lok voor koppelen.

doe maar een treintje

hoe moeilijk kan je het maken  ;) ....een schakelrelais of bij een andere webwinkel

graag een glaasje wijn

Kosten verzending DHL.

1.) Nederland € 5,95
2.) België € 11,-

doe maar een treintje

koop je een heleboel of andere spullen boven de € 100 dan is het gratis  :D of je haalt het bij je lokale winkel

graag een glaasje wijn

5 stuks 3 euro of 10 stuks 5 euro.  :P

doe maar een treintje

zo zie je maar weer, het hoeft niet veel geld te kosten :) trouwens een plas bij een benzinestation kost je ook al 50 cent  :P
Heren,

Ik ben nog steeds op zoek naar de juiste aansluiting voor de Optocoupler.
Ik heb een plaatje gevonden, maar maak daaruit op dat ik niet de stroom van de baan (rechtstreeks)op deze optocoupler kan zetten.
Ik wil met de schakeling van het licht van de Lok, de verlichting in de wagons aan/uit zetten.
Dit zou aan de linkerkant van het plaatje komen.
Dan zou de (rode) stroom van de baan op de rechterkant komen en naar de linkerkant van de magneetkoppeling gaan.
Dan de massa naar de rechterkant van de magneetkoppeling.
Maar of dat goed gaat.....

Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hi Edwin,

Ik had je PB gezien en hieronder het schema.
Dus de kathode sluit je direct aan op een AUX poort van de decoder.
Neem in de collector een zekering op van max 1Amp traag.
De emitter gaat dan naar de stroomvgeleidende koppeling.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Mooi ontwerp! Simpel.

samen staan we sterker

En geen weerstand naar de collector ?

graag een glaasje wijn

Ben ik mis of : je gaat dus de +5 volt naar je wagons sturen ? Op een esu is VCC+ 5 volt pin 12.