Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

C vs K-rail

Gestart door Marklin Newbie zondag 06 augustus 2023, 10:34:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C vs K-rail
Marklin Newbie
gast

C vs K-rail
Hallo allemaal,

Wil mijn baantje bestaande uit c-rails verder uitbreiden, maar zit nu te twijfelen tussen c en k-rails.

Ben niet echt van plan om een hele scenery te voorzien en tijdperk en thema spelen ook zo geen rol bij mij.
Ze zal wel wat aangekleed worden (seinen, bovenleiding, ...)
Maar het is ook niet de bedoeling om bij wijze van spreken elk weekend een nieuwe baan op te zetten.

Voordeel is natuurlijk dat je bij K flexrails kan gebruiken
Maar dan heb je bv wel meer "inbouw"werk om bv je seinen "weg te werken", of heb ik dat verkeerd?
Maar bij C heb je dan weer een radius meer en ze kosten iets minder

M-rails zijn niet meer in productie dacht ik?

Zijn er hier bv mensen die ze beide gebruiken, mits 1 of meerdere overgangsrails natuurlijk (bv, schaduwstation met C en niveau 0 met K)?

Ik hoor het graag van jullie

Alvast bedankt
Re: C vs K-rail
Lid sinds: 2016

offline
Re: C vs K-rail
Waarom zou je K-rails willen gebruiken?
Dat heeft alleen zin bij een vaste baan en als je meer realisme wilt, bijvoorbeeld door het aanbrengen van ballast.
De flexrail is overigens niet echt een pretje in de zin dat je daar makkelijk even een baantje mee legt. Het resultaat is fraaier dan wat je doorgaans met vaste radius en vaste lengtes kunt maken, maar het is best weerbarstig spul. En een keer op maat gemaakt, is het niet zomaar weer bruikbaar op een andere plek.
Alleen als je scenery de werkelijkheid wat beter moet benaderen, is K-rail een optie. Moet het nog mooier, dan zou je andere merken rails kunnen kiezen en op zoek naar alternatieven voor de middenleider, maar dat is niet echt voor beginners...

Groet,

Peter
Re: C vs K-rail
Marklin Newbie
gast

Re: C vs K-rail
Citaat van: BlikkenTinusHet resultaat is fraaier dan wat je doorgaans met vaste radius en vaste lengtes kunt maken.

Bedankt Peter voor je mening hierover.
Is er enige manier om dit met C-rails te compenseren?
Re: C vs K-rail
Lid sinds: 2012

offline
Re: C vs K-rail
er zijn mensen die van een c-rail ook een flexrail maken, en er zijn ook nog andere alternatieven zoals Weichen-Walter;
maar ik zou eerst maar beginnen met een baanplan, het lijkt nu wel dat je in alle richtingen aan het lopen bent;

mvg,
Michel
Re: C vs K-rail
Lid sinds: 2017

Märklin C/M/K-rails, Intellibox IR, Sprog II

offline
Re: C vs K-rail
Hoi,

Ik gebruik M, C en K door elkaar:
- M rail op rangeerterrein, en om de complete wissels (met aandrijving en licht) voor een schappelijke prijs. (2e hands)
- C rail vanwege het makkelijk in en uit elkaar halen, en mooie overgang tussen stukken (zonder rail asjes)
- K rail vanwege de slanke kruiswissel en korte hart-op-hart afstand, betere kwaliteit (dan C) 2e hands spullen en stillere bedrijfvoering (geen klankkast zoals M en C)

Ik vind alledrie voordelen hebben, en gebruik ze waar handig. Overgang tussen C/K/M is ook goed zelf te maken, en bij een vaste baan kan je zelfs gewoon de rails dicht tegen elkaar vastzetten, en de electrische verbinding apart doorvoeren.

Extra radiussen 'maken' met C en K vaste bochten is wel te doen door R2/3/4/5 te combineren in een boog. Ik zou daar eens mee spelen met een rail tekenprogramma.

Veel plezier met je baan!

Gr. Finne
Re: C vs K-rail
Marklin Newbie
gast

Re: C vs K-rail
Citaat van: ramdanimaar ik zou eerst maar beginnen met een baanplan, het lijkt nu wel dat je in alle richtingen aan het lopen bent;

mvg,
Michel

:offtopic:
Wat heeft mijn vraag met een banenplan te maken?
Je gaat toch ook geen huis bouwen zonder te weten welke materialen je wil gaan gebruiken?
Re: C vs K-rail
Marklin Newbie
gast

Re: C vs K-rail
Citaat van: finne op zondag 06 augustus 2023, 15:26:26Extra radiussen 'maken' met C en K vaste bochten is wel te doen door R2/3/4/5 te combineren in een boog. Ik zou daar eens mee spelen met een rail tekenprogramma.

Al enkele dagen mee bezig, heb alweer een hoop grijze haren bij.
Maar hierbij geeft natuurlijk de flexrail wat meer mogelijkheden om her en der verschillen aan te passen
Re: C vs K-rail
Lid sinds: 2011

offline
Re: C vs K-rail
Ik ben van K-rails afgestapt, ga ze alleen nog in het schaduwstation gebruiken. C-rail is vele malen betrouwbaarder en ook met een paar trucjes van ballast te voorzien (merk Busch). Zie ook mijn draadje Schonblick 3.0, om realistischer slanke bogen etc te maken heb ik veel gebruik gemaakt van de tegenboog van de slanke wissels, railnr 912 op t einde.
Re: C vs K-rail
Marklin Newbie
gast

Re: C vs K-rail
@citaat Je baan(tje) ziet er mooi uit
:offtopic: Niet bang dat je trein ooit eens zal ontsporen op dat hoge spoor?
Re: C vs K-rail
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: C vs K-rail
Citaat van: Marklin Newbie op zondag 06 augustus 2023, 15:28:49
Citaat van: ramdanimaar ik zou eerst maar beginnen met een baanplan, het lijkt nu wel dat je in alle richtingen aan het lopen bent;

mvg,
Michel

:offtopic:
Wat heeft mijn vraag met een banenplan te maken?
Je gaat toch ook geen huis bouwen zonder te weten welke materialen je wil gaan gebruiken?

Nee, maar om te kunnen weten welke materialen je zou kunnen gaan gebruiken is het toch verdomd handig wanneer je weet hoe dat huis er uit moet gaan zien. Oftewel de architekt moet zijn werk gedaan hebben en dan kun je een bestek opmaken.
Bij een modelbaan is het net zoiets. Om te weten welke materialen je het beste kunt gebruiken moet je een idee hebben van hoe die baan eruit moet gaan zien. Dus een banenplan ontwerpen.
Re: C vs K-rail
Marklin Newbie
gast

Re: C vs K-rail
 @citaat

Zoals eerder vermeld  ;)

Ben niet echt van plan om een hele scenery te voorzien en tijdperk en thema spelen ook zo geen rol bij mij.
Ze zal wel wat aangekleed worden (seinen, bovenleiding, ...)
Maar het is ook niet de bedoeling om bij wijze van spreken elk weekend een nieuwe baan op te zetten.
Re: C vs K-rail
DB69
gast

Re: C vs K-rail
Je wilt beginnen met een baan dus zou ik overwegen om op K rail over te stappen. M rail is alleen van toepassing als je terug wilt in de jaren 70 en C rail als je van plan bent om je baan 100000 x uit elkaar te willen halen. En als je een vermogen wilt uitgeven aan x aantal passtukjes welke in ieder baanplan staat wat Märklin uitgeeft. K rail kan je in elke gewenste lengte zagen, kippen, dremelen e.d. En je kan K rail veel realistischer ballasten dan C rail. Kijk voor de grap eens op Beneluxsspoor naar de diverse baanplannen die men heeft gemaakt en van ballast heeft voorzien en vergelijk dat eens met de baanplannen hier. Overigens zou je die baanplannen 1:1 kunnen overnemen met K rail, met hier en daar enkele foefjes om het passend te maken.
Re: C vs K-rail
Lid sinds: 2010

offline
Re: C vs K-rail
Hier een plaatje wat je met K-rail kan doen (denk even de loc weg :D ):

Re: C vs K-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: C vs K-rail
 @citaat  @citaat

M rail is wel ideaal voor schaduwstations. Het is goedkoop te krijgen. Alleen produceert het wat meer geluid dan c en k. Maar ja, schaduwstations wordt gestopt in het algemeen en is de snelheid ook lager
Re: C vs K-rail
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: C vs K-rail
Om dan het plaatje helemaal compleet te maken nog even dit.
Ten einde een zeer realistisch beeld van een modelspoorbaan in 3-rail uitvoering te bouwen moet je Märklin rails helemaal vergeten. Dan ga je aan de slag met Peko, Pico of Tillig rails in combinatie met Weichen-Walter puko's. Ja die puko's van Walter lijken duur maar dat is Märklin rails ook! Reken maar eens de kosten per meter uit voor om het even welke Märklin rail en zet daartegenover de kosten per meter van de hierboven genoemde merken inclusief de puko's. Dan zul je constateren dat het prijsverschil te verwaarlozen is. Peko is van de genoemde merken nog de goedkoopste, heeft een zeer uitgebreid program aan diverse wissels en kruisingen, railhoogtes (code 100 en 82) en bielsuitvoering (hout, beton en staal).

Het Märklin materiaal rijdt er probleemloos overheen, dat doe ik nu alweer een hele tijd zonder problemen. Sterker nog de vervuiling is merkbaar minder dan bij Märklin-rails. En het ziet er grandioos mooi uit zonder die lelijke puisten op je bielzen. OK, het is iets meer moeite om het te leggen maar gezien het resultaat heb ik dat er graag voor over. Het is nog altijd een hobby (=tijdverdrijf) en geen aangenomen werk.

Op mijn baan zul je verschillende soorten rails tegenkomen. Märklin C en K-rail, C-rails voornamelijk in de schaduwstations omdat het makkelijk en snel te leggen is, vooral op plaatsen waar je niet zo goed bij komt kun je een hele sectie in één keer naar binnenschuiven en aanklikken zonder problemen en moeilijke toestanden. K-rail heb ik niet veel. Dat gebruik ik op secties hoog in de bergen waar het zicht er niet zo op is. Alle andere zichtbare railsecties bouw ik met Peko of Piko flexrail en Peco wissels in combinatie met WW puko's. Veel ondergrondse verbindingstracees heb ik ook met Peco flexrails en een eenvoudige koperdraad als derde rail gebouwd en vreemd genoeg, dat zijn de meest betrouwbare secties, nooit contactproblemen.
Re: C vs K-rail
Marklin Newbie
gast

Re: C vs K-rail
 @citaat Heb je een vb voor mij van jouw aangepaste sporen aub? (wissel en een recht spoor indien mogelijk)
En is er misschien ergens een handleiding beschikbaar om dit te doen?
Re: C vs K-rail
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: C vs K-rail
CiteerK rail kan je in elke gewenste lengte zagen, kippen, dremelen e.d
moet je wel het hele verhaal vertellen want dat geldt zeker ook voor C rail, makkelijk met een dremel op maat in te korten en makkelijk om met kabels door te lussen.
Daarnaast is de bedding handig voor het weg werken van wisselaandrijvingen en wisselverlichting.

gr. Ruud
Re: C vs K-rail
Lid sinds: 2010

offline
Re: C vs K-rail
Citaat van: Marklin Newbie op zondag 06 augustus 2023, 19:19:40@citaat Heb je een vb voor mij van jouw aangepaste sporen aub? (wissel en een recht spoor indien mogelijk)
En is er misschien ergens een handleiding beschikbaar om dit te doen?

Zou ik niet aan beginnen. Leuk voor degene die zo verstokt is aan 3rail en toch een wat betere rail of mooiere railsysteem wil hebben. Je hebt in ieder geval: Weichen walter Pukos Flextrack en dan nog Peco Rails. Daarnaast mag je aan de gang met alternatieve wisselaandrijvingen e.d.
Re: C vs K-rail
DB69
gast

Re: C vs K-rail
Citaat van: Rudibeer op zondag 06 augustus 2023, 20:11:45
CiteerK rail kan je in elke gewenste lengte zagen, kippen, dremelen e.d
moet je wel het hele verhaal vertellen want dat geldt zeker ook voor C rail, makkelijk met een dremel op maat in te korten en makkelijk om met kabels door te lussen.
Daarnaast is de bedding handig voor het weg werken van wisselaandrijvingen en wisselverlichting.

gr. Ruud

Dat kan wel zijn Ruud maar je wilt toch van die verschrikkelijke bedding af toch? Wisselaandrijvingen maak je onder de plaat en werkend d.m.v. servo's. En verlichting van de wissels? Leuk maar voegt niets toe aan de werking en scheelt weer een hoop draden. Draden doorlussen doe je ook aan de onderkant van de plaat want je wilt zo min mogelijk draden aan de bovenkant hebben.
Waarom denk je dat heel veel 2 railers alleen maar met flexrail werken?


Re: C vs K-rail
Lid sinds: 2006

offline
Re: C vs K-rail
Vaak zijn de antwoorden en suggesties voor een vraagsteller gecompliceerd en ingewikkeld en raakt deze hier door in verwarring..
Da's een beetje inherent op dit forum; begrijp me goed ik wil niemand verwijten maken.
Maar goed je bent nu ook op de hoogte van de alternatieven zoals Weichen Walter Pukos.
Het lijkt mij wat ingewikkeld maar wie weet kan je dit toch toepassen.

De volgende soorten Märklinrail die ik heb gebruikt: eerst M-rail natuurlijk, daarna gecombineerd met K-rail en later C-rails.
Ik stoorde me altijd aan het geluid van de treinen op M-rail, maar er zijn verstokte M-railrijders die dit juist geweldig vinden.
Bedrijfszekerheid van de M-rail vond ik maar matig, zwakke railassen, verbogen contactlipjes.
K-rail was een verademing: rustige treinenloop en goed aangelegd bedrijfszeker; groot nadeel is echter de gecompliceerde onhandige railgeometrie.
Heel veel passtukken nodig om weer op 180/360 mm te komen.
C-rail heeft dat probleem niet en heeft ook een mooie rustige treinenloop. Als je niet al te veeleisend bent kun je er
goed mee uit de voeten. Bevalt een baangedeelte je niet dan is het ook makkelijk af te breken, om te leggen naar je zin en
dat is bij K-rail echt een heel gepuzzel. (En dan heb ik het nog niet eens over ballastbed!)
Wil je je baantje wat uitbreiden lijkt mij dat met C-rail de beste oplossing.

Zou leuk zijn als Märklin kwam met moderne rails met imitatie betonnen bielzen dan zijn ze wat meer bij de tijd.
Of een lange C-rail van pak'em beet 3 tot 5 maal de standaardlengte, al dan niet flexibel.
Re: C vs K-rail
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: C vs K-rail
 @citaat  @citaat mooi is anders maar ik vind c rails niet verschrikkelijk ( ja ook een mening) en wordt door velen ook gebruikt en de bedding kan je "wegwerken" of maskeren. Niet iedereen is gek van servo's en kiest voor het gemak van wisselaandrijvingen.
Zo zie je maar weer iedereen heeft zijn voorkeuren (incluis mezelf  ;) ) en dat houdt de boel levendig.

gr. Ruud
Re: C vs K-rail
Marklin Newbie
gast

Re: C vs K-rail
Zijn steeds "gevaarlijke" vragen met verscheidene antwoorden en meningen

Ik merk wel dat Weichen Walter Pukos toch vaak naar boven komt en kan eventueel een kleine investering maken om het systeem uit te proberen, wat niet baat, niet schaad.
Voor de rest heeft dus C en K-rail zijn voor en nadelen zoals bij alles natuurlijk.

Die betonnen biels van Peco zien er inderdaad wel leuk en moderner uit
Was me trouwens opgevallen dat ze bij Peco geen bochten verkochten, maar nu snap ik ook waarom  ;)

En zo zal de baan toch ook een beetje aangekleed worden

 :thumbup:  :thumbup:  :thumbup: Bedankt allen voor de nuttige info die jullie geleverd hebben  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

PS. er zullen nog veel vragen verschijnen van mij, want wil wel mijn baantje beetje bij beetje uitbreiden, heb wel een beetje verstand hoe het rijden in elkaar zit, maar toch zijn er nog vele dingen (bij) te leren.
Re: C vs K-rail
Lid sinds: 2016

offline
Re: C vs K-rail
Het gebruik van Peco rails en Weichenwalterstrips is op rechte stukken nog relatief eenvoudig. Bochten wordt wat moeilijker maar ook niet onmogelijk. Het lastigst zijn de wissels.
Alles kan, want er zijn speciale strips voor maar het wordt gepuzzel en geknutsel om kortsluiting te voorkomen.
Ik heb mij er niet aan gewaagd al vind ik de K-rail en vooral de wissels niet heel fraai.
Als de Märklinbaan ooit af is, wil ik wel iets met 2 rail gaan doen. Plaats voor iets groots heb ik niet meer maar iets valt er vast nog te realiseren, gewoon om supermooie scenery te maken waar een enkel treintje tussendoor beweegt.

Groet,

Peter

Re: C vs K-rail
Marklin Newbie
gast

Re: C vs K-rail
Dit vind ik dus helemaal niets hebben, toch niet op zichtbare stukken, maar ieder zijn mening natuurlijk

https://modellbahn.mahrer.net/modellbahnbau/peco75mittelleiter/
Re: C vs K-rail
Lid sinds: 2010

offline
Re: C vs K-rail
Citaat van: Marklin Newbie op maandag 07 augustus 2023, 12:33:34Was me trouwens opgevallen dat ze bij Peco geen bochten verkochten, maar nu snap ik ook waarom  ;)

O, vertel .... Standaard radius 438mm H0 code 100. Met Code 100 rijdt al het materieel goed. Code 83 is wat lager ongeveer de hoogte van C-rails, dat moet ook goed gaan. Code 75 is weer lager. Dat kan soms met ouder materieel wat problemen geven. Het bekende ratelen over de bielzen / spoorschoenen.
Re: C vs K-rail
Marklin Newbie
gast

Re: C vs K-rail
@citaat
:?  :?  :?
Enkele productpagina's gemist blijkbaar  ;)  ;)  ;)

Maar als ik deze flexrail bestel samen met deze Pukos kan ik aan de slag om te testen?
Re: C vs K-rail
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: C vs K-rail
Peco kant en klaar rails is te verkrijgen in het Settrack product programma. Bochten in verscheidene radii alsmede enkele wissels en kruisingen. Redelijk compleet programma, maar alleen in Code 100 verkrijgbaar. Persoonlijk prefereer ik flexrail.

De door jouw genoemde producten zijn voldoende om een eerste start te maken met railbouw van Peco en WW strips. De link die je geeft en helemaal niks vind is heel goed bruikbaar op baangedeelten waar je de rails niet ziet. Dus in tunnels en schaduwstations. De kruisende wisseltongen moet je polariseren door middel van een schakelaar die gelijk  met de wisselmotor bedient wordt. In mijn draadje "Baanbouw Rehausen" wordt uitgelegd hoe het een en ander te realiseren, met name bij wissels.
Re: C vs K-rail
Lid sinds: 2012

offline
Re: C vs K-rail
ik heb deze gebruikt: https://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/product_info.php?products_id=160; en gemengd gebruik met c- en k-rail;

mvg,
Michel

Re: C vs K-rail
Lid sinds: 2010

offline
Re: C vs K-rail
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=31046.msg884842#msg884842  staan mijn eerste ervaringen met WW puko's
En in dit topic staat ook wat info. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38361

Mvg Robin
Re: C vs K-rail
Marklin Newbie
gast

Re: C vs K-rail
 @citaat Ziet er mooi uit
Als ik het goed gezien heb, heb jij de puko's vastgelegd in de kurk en dan gewoon je rail er over gelegd?
Heb zelf een filmpje gezien dat ze de puko's in de onderkant van de rails smelten
Komen ze op jouw manier iets dieper te liggen dan dat je ze zou vastmaken aan de onderkant van de rails?
Re: C vs K-rail
Marklin Newbie
gast

Re: C vs K-rail
Heb trouwens gezien dat Peco zelf ook een middengeleider ter beschikking heeft, maar denk dat deze van Puko van betere kwaliteit zijn.

Peco middengeleider

Op de officiële site van Peco vind ik het artikel niet (direct) terug

PS. waar vind ik zo'n mooie banner met trein voor in de "handtekening" of waar kan ik deze maken?


Re: C vs K-rail
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: C vs K-rail
De Peco puko's zijn uit het programma genomen en niet meer leverbaar. Enkele winkels hebben nog een klein beetje voorraad en dat is het dan.
Re: C vs K-rail
Marklin Newbie
gast

Re: C vs K-rail
 @citaat Had al een licht vermoeden  :thumbup:
Re: C vs K-rail
DB69
gast

Re: C vs K-rail
Citaat van: Marklin Newbie op dinsdag 08 augustus 2023, 17:47:02PS. waar vind ik zo'n mooie banner met trein voor in de "handtekening" of waar kan ik deze maken?



https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65030.0
Re: C vs K-rail
Marklin Newbie
gast

Re: C vs K-rail
 @citaat  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
Re: C vs K-rail
Lid sinds: 2010

offline
Re: C vs K-rail
Citaat van: Marklin Newbie op dinsdag 08 augustus 2023, 14:32:35@citaat Ziet er mooi uit
Als ik het goed gezien heb, heb jij de puko's vastgelegd in de kurk en dan gewoon je rail er over gelegd?
Heb zelf een filmpje gezien dat ze de puko's in de onderkant van de rails smelten
Komen ze op jouw manier iets dieper te liggen dan dat je ze zou vastmaken aan de onderkant van de rails?

Ze liggen iets dieper  1/2 mm denk ik. Ik heb de oude manier van leggen gebruikt. Tegenwoordig smelt WW ze in de rails.(nadat ze zijn "voorgebogen" in ongeveer de juiste radius)
Ze steken er genoeg bovenuit om er probleemloos overheen te rijden.
Ik heb ook een deel dat is ingesmolten rijd niet beter. Gewoon een andere manier van leggen.oa de wissels.