Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Treinenlift?

Gestart door Trien maandag 31 juli 2023, 18:10:40

Treinenlift?
Trien
gast

Treinenlift?
Bij het bekijken van deze video vroeg ik mij af of iemand al ooit geprobeerd heeft hier een meersporige treinenlift mee te maken.
Als je een beetje uitkijkt (naar het oosten) koop je dat voor heel weinig geld, zelfs met 2 motoren en 4 geheugens.
Dit lijkt mij toch een heel goede basis om meerdere treinen tegelijk naar een schaduwstation te verplaatsen.
Misschien wel iets voor mijn toekomstige modelbaan.
Re: Treinenlift?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Enkel en dubbelsporige treinenliften zijn er al vele gebouwd. Ook op dit forum staan daar verslagen van. Het zal zeker mogelijk zijn om dat met meersporige liften ook te doen. Het cruciale punt is de uitrichting van het geheel stabiel te houden. Zodanig dat niet één hoek een paar millimeter verder zakt tov de rest.
De beste resultaten bereik je met stappenmotoren, en dan op iedere hoek één. Aangestuurd door één stuurunit (Arduino).

Wanneer ik je video bekijk snap ik nog niet helemaal hoe dat daar op en neer moet gaan (mijn geluid doet het momenteel niet)
Trien
gast

De motoren zijn ingebouwd en er zijn 4 geheugens voorzien voor 4 verschillende hoogtes, dat maakt het volgens mij interessant als basis voor een treinenlift.
Het vergrendelen per hoogte is toch maar op de 4 hoeken elektrisch aantrekken met een haak en positioneren met een pen gat verbinding, precies hetzelfde als het dichtmaken van het dak van een cabrio. Dat lijkt mij een makkie om te fabrieken met stappenmotors.

Oude rot in de techniek

Het principe is inderdaad hetzelfde.
De video geeft een werktafel/bureau weer.

Positionering op mm basis voor modeltreinen zal een dingetjes zijn.
Betekent heel erg nauwkeurig werken.

Koop een bouwpakket van een printer en het heffen heb je dan met een tweetal stappenmotoren en een schroefstaaf.
Het bewegen van de printkop maakt het mogelijk om diverse sporen aan te spreken.

Ronald Visser