Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin ICM-1 koploper 39425

Gestart door Markieboom dinsdag 25 juli 2023, 22:41:23

Re: Marklin ICM-1 koploper 39425
Citaat van: Dirkkie_84 op dinsdag 08 augustus 2023, 21:03:30Ik lees het als oproep aan Marklin om niet meer in China te produceren.

Nu was de allereerste uitgave - die nu kennelijk zoveel beter wordt bevonden - juist in China geproduceerd.  :P
@Markieboom: Nou dat inderdaad ;)

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Wat een .... Zooi.
€500 daar koopt mijn alleenstaande schoonmoeder met alleen een aow een wasmachine van.

Dit kan echt niet! sorry voor het to the point uitspreken.
Ik zou zeggen marklin, de modellen terugnemen van de klagers die het niet hebben gekocht , en voor elk model wat wel is verkocht €50 naar een goed doel...

Ik lees op fora Dat het model sneller uitgebracht is vanwege andere fabrikanten die er ook mee komen, tja dat is flauwekul, ze weten dondersgoed bij Marklin dat ze een ijzersterk merk hebben.
En waarschijnlijk? de beste oplossing om het model op verschillende rail netjes te laten rijden.

We gaan het zien als de andere fabrikanten, die blijkbaar klanten hebben die  het verschrikkelijk vonden dat het model, tja wat is het, 12 cm te kort was? En daarom 500 wasmachines investeren in het ontwikkelen van die extra 12 of misschien wel 13 centimeter .....

Wat mij betreft zijn de verhoudingen een beetje zoek 🫢☺️
Wachten is op het merk fresh models
Uitdagend fresh, maar vooral nieuwe modellen.. iets wat artitec al doet met het kleine spul...
Die oudjes zijn best verfrissend...

Op het buurforum wordt geschreven dat de onderkant van de bak niet is aangepast van een chopperstel naar een niet weerstandsstel.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat  @citaat

Artitec: mijn vraag is bijdrage # 77 is nog niet beantwoord, wellicht is het ontwerpen/vermarkten voor de kleine Nederlandse markt te risicovol?

Groet, Anne W
Citaat van: Anne W op zaterdag 05 augustus 2023, 23:10:20Is Artitec eigenlijk gestopt met treinstellen en locomotieven?

Met gemotoriseerde voertuigen wel, heb ik vernomen.
Als een winkelier dergelijke foto's plaatst, dan heb je als merk toch wel een probleem: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=836424834700924&set=p.836424834700924&type=3

Ik vraag me af wanneer de importeur of Märklin zelf gaan reageren?

mvg,
Gert

@citaat  @citaat

Dus geen droog brood mee te verdienen?

Groet, Anne W
Citaat van: Dirkkie_84 op woensdag 09 augustus 2023, 08:43:03Op het buurforum wordt geschreven dat de onderkant van de bak niet is aangepast van een chopperstel naar een niet weerstandsstel.

Nu in het Nederlands.
opmerking verwijderd

Pijplines is stom bezig. Ten eerste is het geen manier van vergelijken om een lineaal op de uiterste mm van een bak te leggen. Je legt hem er recht op en kijkt dan hoe krom iets is.
Ten tweede hebben ze een winkel en je zou denken dat die iets proberen te verkopen. Liever zeiken ze hun waar af.
Als ze problemen hebben met het treinstel zouden ze beter met de importeur contakt op kunnen nemen. Ik weet nu: pijplines zeurt, maar lost niks op. Hier koop ik dus niks.

Bart

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

Miscchien dat ik tegen wat schenen schop, maar als ik het model op zich zie vind ik het een zeer mooi model, en ja en kattenrug als hij rondrijdt zie je dat toch niet

en ja het is een hoop geld en omdat ik vrijwel nooit iets neuws koop wacht ik met smart tot hij een keer 2 e hnds word aangeboden

Ik heb zoveel oud en nieuw materiaal door elkaar dat ik het zeker een model wat op mijn baan mag komen rondrijden

Mar ik ga later deze week eerst een oude Fleishmann sprinter digitaliseren en in orde maken

GR Ed

Wat een discussie over dingen die niemand ziet...
Citaat van: Dirkkie_84 op woensdag 09 augustus 2023, 08:43:03Op het buurforum wordt geschreven dat de onderkant van de bak niet is aangepast van een chopperstel naar een niet weerstandsstel.
Ik begrijp dat niet helemaal, bedoelen ze dit misschien? Of moet je daar op dit forum selectief blind voor zijn? ;)
Ik citeer het van BNLS:

CiteerAangezien de kap ook niet is aangepast (roosters in dak op motorbak kloppen niet voor een ICM-1), leek het me sterk dat ze wel de moeite hadden genomen het onderstel aan te passen.
En als ik de video met het zij-aanzicht zo zie, is dat inderdaad ook niet gebeurd, het model heeft nu de apparatuur zoals bij deze 4051 (ICM-2 met chopper, identiek aan ICM-3/-4?):
https://www.rail-pictures.com/bild/netherlands~electric-multiple-units~icmm-plan-z-series-40004200-koploper/42728/on-25-february-2017-ns-4051.html

Bij de ICM-1 valt onder het NS logo, maar ook meer naar rechts, op dat het er heel anders uit ziet:
https://www.rail-pictures.com/bild/netherlands~electric-multiple-units~icmm-plan-z-series-40004200-koploper/43288/in-a-few-seconds-ns-4028.html
Citaat van: Patrik op woensdag 09 augustus 2023, 11:19:22Wat een discussie over dingen die niemand ziet...
Ik begrijp dat niet helemaal, bedoelen ze dit misschien? Of moet je daar op dit forum selectief blind voor zijn? ;)

De aandrijving van de ICM's met de nummers 4011-4050 hebben weerstanden als techniek de stroom door de motor te reguleren. De ICM's met de nummers 4051-4097 hebben een chopper installatie om de stroom te regelen. Eerdere Marklin modellen zaten in de serie met een chopper installatie en de 4015 heeft weerstanden. Dit zorgt voor een ander model kasten onder het rijtuig.
Citaat van: Patrik op woensdag 09 augustus 2023, 11:19:22Wat een discussie over dingen die niemand ziet...

Volgens mij is dat een draaistel. Daar zit de apparatuur waar het om gaat niet aan of in. Voor zover ik weet gaat het om de apparatuur aan de onderkant van de bak. Die kun je deels zien aan de zijkant.

mvg,
Gert
Wat een mierengen..k.

De meeste mensen (zoals ik) die een trein kopen weten daar helemaal niets van en zien dat verschil niet, laat staan dat ze het op de baan zien wanneer dat ding langs rijdt.

Je kan natuurlijk over alles gaan lopen zeuren.
Dus wat ik veronderstel klopt, iedereen is hier selectief blind voor de sleper die er bij de echte waarschijnlijk ook niet onder zit ;-)
Als je dat niet ziet zal al de rest ook wel niet zo erg zijn zeker?

Windhoven

Citaat van: Dirkkie_84 op dinsdag 08 augustus 2023, 21:03:30Ik lees het als oproep aan Marklin om niet meer in China te produceren.

We hebben toch juist jaren lang moeten wachten op nieuwe koplopers omdat er iets was met de Chinese mallen welke ze hier niet konden gebruiken?
Citaat van: Patrik op woensdag 09 augustus 2023, 16:34:48Dus wat ik veronderstel klopt, iedereen is hier selectief blind voor de sleper die er bij de echte waarschijnlijk ook niet onder zit ;-)
Citaat van: Patrik op woensdag 09 augustus 2023, 16:34:48Dus wat ik veronderstel klopt, iedereen is hier selectief blind voor de sleper die er bij de echte waarschijnlijk ook niet onder zit ;-)

Haha, misschien denkt Marklin dat ook?! 😜
Citaat van: Dirkkie_84 op dinsdag 08 augustus 2023, 22:10:09En wat kan je zeggen over de rij-eigenschappen?

Prima.
De Kleine Benelux heeft gereageerd op het Facebook-bericht van Pijp-Lines:

"Wij zijn blij dat wij (Märklin) als eerste in 2023 het model kunnen leveren en later deze maand de Trix variant, helaas zijn er een aantal verbeter punten die o.a. door onze dealers maar ook onze fans zijn doorgegeven. Met opbouwende kritiek zijn wij altijd blij zodat wij onze producten kunnen verbeteren. Märklin, Trix en LGB producten zijn allemaal Made in Europe."

De importeur erkent dus dat er kwaliteitsproblemen zijn. Goed om te horen dat ze het prima vinden dat er kritiek wordt geleverd. Later deze maand gaan we zien of de verbeterpunten bij het Trix-model zijn aangepakt.

mvg,
Gert

Windhoven

@citaat reken maar van niet. Ander kleurtje en ander geluidje en daar zal het wel bij blijven. Het productie proces zelf zullen ze niet zo snel aanpassen. Haast om de concurrentie voor te blijven.

Als de importeur uitvist of de kappen voor Trix nog "gegoten" moeten worden, dan weten de kopers of er hoop is op een verbeterde versie.

Groet, Anne W
Ik ben vooral benieuwd naar de oorzaak. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er iets met de mal is. Die maak je toch gewoon netjes kaarsrecht? Zelf zou ik eerder denken aan een verkeerd soort plastic (ervan uitgaande dat het dak van plastic is?), eentje die teveel krimp geeft bij afkoelen, waardoor de beoogde vorm niet behouden kan worden. Als dát het geval is, is het een stuk lastiger dan "even een mal aanpassen...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Wellicht is het een kwestie van wat langer af laten koelen in de mal. Mogelijk is dat nu onvoldoende gedaan om de vaart van de productie er in te houden (?).
Hoe rijmen ze dit dan met de eindcontrole?
Volgens Märklin zelf is eindcontrole zeer belangrijk: bron een recente artikelserie in het Märklinmagazin.
Als het niet klopt dat moet je het niet op de markt brengen....of wil je koste wat het kost toch de eerste zijn?
Manuel van der Wal bespreekt in zijn nieuwste video onder andere de Koploper:

mvg,
Gert
Mooi element met die bananen in de doos! Ik moet zeggen: nu zo voor deze camera zie ik de kromming alleen in de middenbak.
Volgens de website van Märklin is de KLM-versie in uitlevering.

https://www.marklin.nl/producten/details/article/37424
Citaat van: Gert1 op maandag 14 augustus 2023, 23:56:04Manuel van der Wal bespreekt in zijn nieuwste video onder andere de Koploper:

mvg,
Gert

Manuel gaat hier helaas toch enigszins de fout in. Hij laat het geluid horen van een chopperstel als het volgens hem correcte geluid voor ICM-1. Maar deze stellen hadden nou juist nog een weerstandstractie-installatie.

Verder vind ik bij nader inzien dat het rijgeluid van het Märklin model best aardig lijkt op het motorgeluid van ICM. Alleen begint bij het wegrijden van het treinstel het geluid niet op een frequentie die hoort bij een stilstaande motor. En hierdoor is de eerste indruk dat het helemaal niet klopt. Maar bij iets hogere snelheden herken ik nu toch wel het typische ICM motorgeluid.

Windhoven

Citaat van: mDDM op dinsdag 15 augustus 2023, 23:33:06Volgens de website van Märklin is de KLM-versie in uitlevering.

Dat kan ik er niet uit opmaken."voorlopige levertijd: September 2023".  En het is nog geen september.
"Now available in stores" dit staat ook al maanden bij de blikken 1100, dit komt er ook te staan zodra een model vooraf vanuit de fabriek is uitverkocht.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Citaat van: mDDM op dinsdag 15 augustus 2023, 23:33:06Volgens de website van Märklin is de KLM-versie in uitlevering.

Zo staat het al een hele tijd op hun website, ik denk dat de uitlevering wellicht later gaat worden door de hierboven beschreven todo puntjes.
Ik heb hem zelf ook besteld, en als hij wat later komt vind ik helemaal niet erg want mijn spaarvarkentje is wat aan de magere kant  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Ik hoop dat ze iets doen bij Marklin met de opbouwende kritiek, volgend jaar een herkansing?
Modernere uitvoering?
Hopelijk moeten we niet weer tig jaar wachten op een upgrade, we gaan het zien ..

RMW - Sinds 1963

Informatie over het geluidsbestand van de ICM-1 Koploper (art. 39425): KLIK.

M.v.g.

Maikel (RMW)
Katterug: mwoah, geluid niet helemaal in orde: beetje jammer. Maar wat ik niet trek is dat hij met de inktjet bedrukt is! Ik heb 1 lok, de DB BR150 goederenlok in het rood die sterk verweerd is en die is ook zo bedrukt en daar zie je werkelijk overal de pixelstructuur van de inkjet terug. Verschrikkelijk gewoon. Terwijl juist het strakke drukwerk mij altijd zo enorm aansprak. Ik weiger om ook nog maar 1 artikel uit de inktjet te kopen. Ik snap dat men naar de kosten moet kijken, maar hiermee is men echt door een ondergrens gegaan, en daar weiger ik om in mee te gaan. Misschien zijn de ogen van de meeste klanten dusdanig, dat ze dit simpelweg niet meer goed kunnen zien, maar ik trek hier de grens.

Ik heb wel de KLM versie besteld, ik hoop echt dat die nog op deklassieke manier bedrukt is. We gaan het zien.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

@citaat
Ik begreep afgelopen weekend in Göppingen dat ze in ieder geval iets aan de randen van de ramen gaan doen.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Windhoven

@citaat Mooi dat we de geluidsbestanden kunnen (laten) updaten. Dat doet helaas nog niets aan de overige (min)punten.

Waar modellen vroeger handmatig uniek geweathered waren komt de weathering nu ook uit de printer, weg uniekheid.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Bassie op maandag 18 september 2023, 18:30:13DB BR150 goederenlok in het rood die sterk verweerd is en die is ook zo bedrukt en daar zie je werkelijk overal de pixelstructuur van de inkjet terug. Verschrikkelijk gewoon.
Mee eens, gepixelde weathering is in mijn ogen ook onacceptabel. Dat betekent gewoon dat de techiek niet volwassen genoeg is. Mij benieuwen of de KLM versie beter is gedrukt. De foto's op de website laten in ieder geval een haarscherpe afdruk van het KLM logo zien.

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

ik las zojuist dit?

Terugroep-actie Marklin Koploper
Vandaag is er nieuws naar buiten gekomen dat Märklin de uitgeleverde Koplopers wil terugroepen, daar er enkele onvolkomenheden zijn, die Märklin netjes en professioneel wil oplossen.
Neem even contact op met uw lokale dealer voor meer info zodat uw Koploper retour kan, wij weten helaas ook niet wat de reden hiervoor is en meer info kunnen we u helaas niet geven.

GR Ed
Wiki Redactie

NS Tp.IVa (1968-1980)

Waar heb je dat vandaan Ed, heb je een bron?
Pijp-Lines

Windhoven

@citaat  @citaat  @citaat Bij de buren staat ook iets erover.

@citaat  Voor de mensen met Facebook (Pijp-Lines)
Goed dat Märklin zich de kritiek toch heeft aangetrokken.   

mvg,
Gert

Carpe diem

Citaat van: NL-modelspoor op donderdag 21 september 2023, 22:25:13@citaat  Voor de mensen met Facebook (Pijp-Lines)

Die zien hier een reactie van een particulier persoon. Niet een officiële Pijplinereactie laat staan Märklinreactie.

@citaat
Is toch duidelijk een officiële reactie van pijplines ?

Carpe diem

Inderdaad.

Windhoven

@citaat ik wacht toch liever op het officiele bericht van Märklin zelf zodat we precies weten wat er gaat gebeuren en hoe het geregeld gaat worden. Dealers zijn al wel op de hoogte, niet alleen Pijp-Lines die is alleen 1 van de eerste die het openbaar maakt.

Carpe diem

@citaat

:thumbup:
Wiki Redactie

NS Tp.IVa (1968-1980)

Manuel heeft het ook enkel over de tussenbakken, dus niet over het gehele treinstel.

Windhoven

Nou zoveel gaan ze er ook niet aan veranderen als je hem wel opstuurt.
Märklin erkent 2 van de kritiekpunten.
- Gebogen behuizing (alleen de tussenrijtuig)
- Kleur van de raamsponning
Die zeker zullen worden aangepast.
Dus aan de kwaliteit van de bedrukking zal niks veranderen.
Wat dat betreft lijkt het mij maar een halve oplossing. En of het de moeite waard is van het opsturen en weken kwijt zijn? Tja dat moet ieder voor zich bepalen.