Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Nieuwe zolderbaan

Gestart door Peter.v.L woensdag 28 juni 2023, 00:01:13

Dutch Eagle, Jos E, frubel en 2 gasten bekijken dit board.
Nieuwe zolderbaan

PvL Modelspoor

Nieuwe zolderbaan
Ha,

Bijna is het zover, we gaan het laatste stuk van de zolder isoleren en aftimmeren en dan.... plek voor de nieuwe baan :thumbup:  :thumbup:
Weer eens een ontwerp getekend. Het idee, (hele) korte treinen, 3 hooguit 4 wagonnetjes, of twee wat langere.
Blauw is boven (hoogte 130mm), Rood zijn de hellingen (blijven onder de 3 procent) en groen het onder gebied.
De donkere railen worden de metingen/bezetmeldingen.

Het idee is veel rijmogelijkheden en overal wat te doen, meestal bediend door twee personen en wellicht dat papa er laptop aan gaat knopen met rocrail.

Zie je nou een leuke toevoeging, opmerking of aanpassing, weest welkom  ;)
Denk je, ik zou het heel anders doen, ik hoor je graag of zie graag een ontwerpje, alle opties liggen open en we hebben nog tijd zat, de bouw zal ergens november gaan starten hoop ik.

Ontwerp 2023.jpg

Ontwerp 2023 - 3d.jpg
Re: Nieuwe zolderbaan

if we don't try we will never know

Leuk ontwerp Peter. Kwam dit tegen omdat ik zelf ook aan het zoeken ben naar een baan met veel rijmogelijkheden.
Is het dit geworden wat je hier toont of zijn er toch nog veranderingen aangebracht.

groet, Wim

doe maar een treintje

van de 2 uit- en inrijsporen van en naar de BW is er 1 overbodig omdat je niet van rijrichting kan veranderen.
Ja kan het linker-spoor naar links verplaatsen. zie afbeelding.

gr. Ruud

PvL Modelspoor

Ha allen,

Excuus, er is een hoop veranderd.... Een nieuw ontwerp, een andere tafel, 260x140x75 met opbergmogelijkheden en aan beide zijden een elektrakast voor alle apparatuur.
Op wielen.... Hierbij de aangeklede en uitgeklede versie.

PvL Modelspoor

En daarop komt de volgende baan..... Eenvoudiger voor de kinderen, maar wel een leuk ontwerp vind ik zelf.
Het is een gespiegelde en aangepaste versie van Karlsberg (Noch).

if we don't try we will never know

Persoonlijk vond ik je vorig ontwerp meer variatie bieden en dan helemaal door de aanvulling van Ruud maar voor kinderen is de laatste natuurlijk een beter plan denk ik.

PvL Modelspoor

Ha, vond ik ook, maar ik heb wat meer ruimte gegeven aan de kinderen in de ruimte (die slapen ook op zolder), dus ben ik van 360 naar 260 lengte gegaan.
Ik vond zelf het baantje Theiskirchen op youtube een interessant ontwerp en het is leuk te automatiseren en behapbaar voor de jongens...
Het liefst mik ik de hele zolder vol maar ach, wie weet komt die tijd ooit. Of breidt ik de tafel een keer uit... voorlopig heb ik zat te bouwen  :thumbup:

PvL Modelspoor

Kon er niet aan wennen, spiegeling er uit gehaald, kleine aanpassing uitgevoerd, zijspoor rechterkant is nu op het hoge spoor aangesloten, leek me logischer.
Nu komt de vraag, waar plaats je seinen, ik maak gebruik van armseinen en van lichtseinen, het zou een baan III a IV moeten worden, men gebruikte als ik me niet vergis de verschillende seinen door elkaar.

Waar zouden jullie allemaal seinen plaatsen?
Ik heb ze lang nog niet allemaal maar je moet wat te sparen hebben  ;)
Baan final 2 3d.png
Baan final 2.png 

Je kunt het hele plan volgooien met seinen. Alle sporen in de stations aan beide zijden en dan nog direct voor de stations. De doodlopende sporen kunnen elk nog een rangeersein krijgen en het depot een wachtsein (zo'n W op een paaltje).
En als je wilt, is er nog plek voor twee blokseinen.
Het wordt heel vol. En als ze functioneel moeten zijn, dus stukken stroomloos moeten schakelen, wordt het ook nog heel duur.
In digitaal bedrijf is het niet nodig, uitsluitend voor de lol en als simulatie van de echte wereld, al zit alles heel dicht op elkaar.

Groet,

Peter

PvL Modelspoor

Ha Peter,

Dank je, ik heb nu:
- 2 armseinen (1-armig)
- 2 armseinen (1x Rangeer laag, 1x Rangeer hoog)
- 1 Wartesignal;
- 2 Lichthoofdsein met voorsein;
- 1 Lichtsein afsluitsein

Eens kijken waar ik dat kan neerzetten.

Ha Peter, zag je ontwerp en kon even het klikken niet laten, schetsje variant met een kleine hoekverdraaiing bij het station. Wellicht leuk maar laat je niet afleiden door het schetsje.

Succes met de baan!

PvL Modelspoor

Ha, zeer interessant ontwerp, ik ga eens kijken wat ik in SCARM kan knutselen.
Iets langer station zie ik zo, moet even kijken wat het doet met de hellingen en ik ben het goederenspoortje rechts dan kwijt... Toch ga ik eens tekenen, dank je wel.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Wat betreft die seinen. Het is inderdaad waar dat, zeker in de zestiger jaren, er van alles door elkaar gebruikt werd. Maar kwam het zelden voor dat op een bepaald punt (station, rangeerterrein) verschillende typen seinen werden gebruikt. Daar werd consequent één type neergezet.

PvL Modelspoor

Dank je wel Henk, waardevolle tip.