Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

digitaal op analoog baan

Gestart door willem22 dinsdag 27 juni 2023, 22:59:49

digitaal op analoog baan

Met een MAC meer mans

digitaal op analoog baan
Beste mensen,een vraag van een 81 jarige analoog gebruiker.
kan ik een aankoop doen van een marklin lok die is digitaal op mijn analoog baan.
Grt.willem.
Re: digitaal op analoog baan
Dat kan prima Willem. Digitale locs rijden ook op een analoge baan. Je hebt natuurlijk alleen niet de beschikking over alle mooie functies die een digitale loc kan hebben.

Koen

Let wel op welke transfo's je gebruikt.
De oude blauwe geven te hoge spanning bij de schakelpuls en je decoder verteert dat moeilijk of niet.
Goede toevoeging, dat was ik vergeten. De witte trafo's gaan goed. Blauwe is een risico, zeker als het om een digitale loc van een ander merk gaat.

Koen

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

ik kan je verzekeren dat de witte trafo's ook niet altijd goed gaan. Heb ik zelf een decoder mee opgeblazen. Werd weliswaar met garantie vervangen maar leuk is anders.

Een 66471 witte trafo is veilig te gebruiken. Heb je echter een 6647 (de oudere witte trafo) dan loert er gevaar.
Heren bedankt voor deze uitleg ga op zoek naar 66471.
Grt.Willem.
 :offtopic:  @citaat  @citaat
hallo Henk,
dan heb ik blijkbaar toch niet de juiste genomen,
dacht dat het dan een goede keus nam, pas gekocht in Houten den 6647! 8o
want ik rij analoog en wie weet een digitale loc tegen komt!

sorry Willem dat ik je topic stoorde,

Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

@citaat Hi Benny, de 6647, 66470 en de 66471 zijn allemaal trafo's geschikt voor ~230V met een uitgangspanning van 4-16 Volt en een omschakelpuls van 24 Volt.
Dus die 6647 is prima, maar geeft je ook geen garantie dat er geen decoder kan sneuvelen door de omschakelpuls.
 @citaat
hallo Ad & Willem,

tot nu toe heb ik er geen digitaal, maar altijd zal ik schrik hebben als er een mooie loc voorbij komt,
koop ik het of niet???
riskant is het altijd, dat besef ik wel!
heb deze gevonden, nu aan lezen!

https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1504749

Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 28 juni 2023, 17:07:05ik kan je verzekeren dat de witte trafo's ook niet altijd goed gaan. Heb ik zelf een decoder mee opgeblazen. Werd weliswaar met garantie vervangen maar leuk is anders.

Een 66471 witte trafo is veilig te gebruiken. Heb je echter een 6647 (de oudere witte trafo) dan loert er gevaar.

Weet je ook wat het verschil is? (piekspanning tijdens omkeerpuls? Zoja hoeveel spanningsverschil?)
Ik ben nu aan het overgaan van analoog met blauwe transformators naar alleen digitaal (zodat er al gereden kan worden zolang het bloksysteem nog niet in orde is) naar gemengd (ik wil niet alle analoge locs ombouwen => de ambitie/hoop is om ooit per blok of evt per groep blokken tussen analoog en digitaal te schakelen) en hoopte dit met 6647 transformators te kunnen doen...

Nog niet zo lang geleden heb ik dat vermeld in mijn topic "Baanbouw Rehausen" Heb het nog maar even opgezocht.
Citaat: "Vanochtend eerst mijn andere trafo maar eens op- en doorgemeten. Dat is een oude blauwe (plastic) Märklin exemplaar. Bij nullast kom ik op 18,8 V op de aux uitgang en hetzelfde bij maximale uitslag van de rijregelaar. De omschakelpuls meet ik op 27,9 Volt. Toen voor alle zekerheid de andere trafo er ook maar bijgepakt en zowaar het ding werkt weer. Dus inderdaad de thermische beveiliging werkt ook. Overigens meet ik daarop exact dezelfde waardes."
Waarin die andere trafo dus een 6647 is. Hierbij kan de bewering dat die geschikt zijn voor digitaal decoders dus meteen de prullenbak in. Die zijn NIET geschikt. De omschakelpuls is veel te hoog, zelfs de rijspanning is al aan de hoge kant.
Edit voor de duidelijkheid. De spanning aan een decoder mag niet hoger zijn dan 22Volt volgens de Märklin instructies. 27.9V ligt daar duidelijk een eind boven.
Märklin geeft in zijn instructies ook duidelijk aan dat, buiten digitale besturingen, alleen de analoge trafo 66471 te gebruiken is. Waarvan akte.

Het hele verhaal is terug te vinden in topic Baanbouw Rehausen, vanaf post #628 en verder.

Bedankt voor de verwijzing, dat is inderdaad de info die ik zocht.

Ik veronderstel dat het dan verder ook afhangt van type decoder? In de handleiding van lokpilot (zowel 3 als 5) wordt max. 40V vermeld (dus 40/sqrt(2) oftewel 28VAC), en daar wordt de 6647 aangeraden.
Ik ben benieuwd welke dekodergeneratie max. 22V aankan omdat die dan met geen enkele transformator analoog kan rijden (aangrzien 24VAC als omkeerpuls nodig is), tenzij ik het niet helemaal goed begrijp. Toch maar op DC rijden dan om zeker te zijn? (Want dan is 24V effectieve spanning ook 24V piekspanning)

(Helaas ben ik nu nog voor een tijd niet in de buurt van de baan om te metrn wat er uit de transformator komt)

Is de 6647 eingenlijk altijd een 230V transformator of bestaat die in 230V en 220V versie?

Dan eerder het fabrikaat van de decoder want ik denk niet dat een fabrikant decoders uitbrengt met verschillende specificaties voor H0. Uiteraard zegt dat niets over decoders voor Spoor 1 OF LGB.

De door mij gegeven informatie heeft uitsluitend betrekking op Märklin decoders. Alle andere zul je zelf in de specificatie moeten controleren en uiteraard alles op eigen verantwoordelijkheid.

Een analoge lok schakelt bij 22 Volt ook prima om van rijrichting hoor. Daar zal het niet aan liggen.

"Vanaf 1989 is de norm in Nederland verandert van 220 volt naar de 230 volt om zo de Europese richtlijnen te volgen. Langzaam aan is de netspanning in Nederland hier al naartoe veranderd. Vanaf 1994 is alle apparatuur in Europa op deze basis gemaakt."
De 6647 is begin jaren negentig op de markt gebracht, ik weet niet exact wanneer. Maar je mag er dus vanuit gaan dat alle 6647 geschikt zijn voor 230Volt. Echter de 66471 is veel later op de markt gekomen om aan de decodereisen te voldoen. Dat heeft niets met netspanning te maken.
En met alle zonnepanelen van tegenwoordig kan de netspanning oplopen tot 250V. Pas bij 253V schakelen de panelen uit.

Daarover kunnen we in een discussiegroep nog wel eens van gedachten wisselen want dat is niet helemaal waar. Zonnepanelen hebben geen invloed op de netspanning, dat doet de inverter.

Hebben we het blauwe trafo verhaaltje weer eens..

Marklin zelf vind het geen probleem, met een kleine uitzondering (ESU overgangsdecoders).

https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/faq/Technik-Tipp-207.pdf

Is al allemaal doorgemeten op stummiforum. Een blauwe 220 trafo levert geen grotere omschakelpuls dan een witte 230 trafo. Alleen de 10VA trafos uit beginsets zijn gevaarlijk voor decoders.

Verder:
Een witte trafo is precies hetzelfde als een blauwe. Het verschil zit hem erin dat er geen spanning op een (getrokken) stekker staat als er op de ingang nog een spanning aanwezig is.

Bart

Volgens de wet mag er op het net een afwijking zijn van 10%.Dus 207 tot 253 volt.Ik heb zelf vroeger metingen gedaan met blauwe transfo's en kwam op schakelpulsen uit van rond de 27 volt.
Nadien nogmaals metingen en ik zat boven de 30 volt.
Bleek dat de netspanning  op dat ogenblijk boven de 240 volt zat.
Bij de eerste meting was het bewolkt,een half uur nadien niet.Gezien dit op een vakantienamiddag was,vermoedelijk geen verandering van stroomafnames.Volgens de elektriciteitsleverancier,is dit te wijten aan electriciteitsinjecties op het net door  overproduktie van stroom door zonnepanelen.
Besluit is dat blauwe transfo's best niet gebruikt worden voor digitale loks,daar je niet weet hoe hoog de schakelpuls is,daar je netspanning niet constant is.
Een oude 220 volt transfo kan perfect zijn als je net maar 210 volt geeft en een 230 volt kan dodelijk zijn voor je electronica als je net 250 volt geeft.

@citaat
Dat is werkelijk te kort door de bocht. Lees de allerlaatste alinea eens op je gemak door, misschien was je zover nog niet gekomen. Ja. ik weet het. lezen is moeilijk maar daat staat dit: "Es gab in der Vergangenheit (vor ca. 2012) Decoder, als Nachrüstlösung oder in Serienloks, die eine geringere Spannungsfestigkeit besaßen.
Schauen Sie im Zweifelsfall daher immer in der Betriebsanleitung der jeweiligen Lok nach. Wird dort explizit für den analogen Betrieb der Einsatz
des Transformers 32 VA Nr. 6647 oder 66470 gefordert, dann sind sonstige Wechselstromfahrgeräte tabu. Ansonsten gilt diese Einschränkung nicht, wenn nur allgemein von Märklin
Wechselstrom-Fahrgeräten die Rede ist."

Voor diegene die niet erg vloeiend zijn het Duits, in Nederlands vertaalt staat er dit: "Er waren in het verleden (vóór ca. 2012) decoders, als oplossing achteraf of in serielocomotieven, die een lagere diëlektrische sterkte hadden.
Kijk bij twijfel altijd in de gebruiksaanwijzing van de betreffende locomotief. Wordt daar expliciet voor analoog gebruik de inzet van de Transformator 32 VA nr. 6647 of 66470
vereist, dan zijn andere AC-tractietoestellen taboe. Anders geldt deze beperking niet, wanneer alleen maar algemeen van Märklin AC-voedingen wordt gesproken."

Dus altijd even in de gebruiksaanwijzing kijken is het advies! En indien je dan kijkt in de gebruiksaanwijzing van de nu in verkoop zijnde BR89 (30000) en nog enkele kleine loks (oa DGH500) dan straat daar exact wat ik in een vorige post al heb geschreven. En dat maakt de opmerking '' vóór ca, 2012' volkomen overbodig. Ik vermoed dat deze publicatie dateert uit februari 2016, en dat betekent dat het verouderde informatie is die niet meer geldig is. Op zich niets bijzonders op het web, dat geldt voor het overgrote deel van informatie op het web. Het is makkelijk om er iets op te pleuren maar niemand die de moeite neemt om ouwe troep te verwijderen of zelfs maar aan te passen.
Dus je kan beweren wat je wilt maar om helemaal veilig te gaan raad ik aan om alleen de trafo 66471 te gebruiken. Alle andere apparaten volslagen op eigen risico.

:offtopic:
Wow, en de topicstarter vroeg alleen maar of er digitale locs op een analoge baan konden. 8o  8o  8o  8o  8o
Citaat van: Mark147 op vrijdag 07 juli 2023, 17:23:38:offtopic:
Wow, en de topicstarter vroeg alleen maar of er digitale locs op een analoge baan konden. 8o  8o  8o  8o  8o

Klopt , onder voorwaarden  :D  En die voorwaarden zijn nauwsluitend en moeten goed bediscussieerd worden.  :P
Blijkbaar  :D  :D  :D
Citaat van: Mark147 op vrijdag 07 juli 2023, 17:23:38:offtopic:

Welkom op het 3railforum.  :D

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

En hoe is dat op het BNLS-Forum?

@citaat
Daar wordt net zo hard gezeken en afgezeken.  :P
Of dacht je dat daar alles rozegeur en maneschijn is?

Dan zijn mijn ervaringen hier toch beter.