Dat is werkelijk te kort door de bocht. Lees de allerlaatste alinea eens op je gemak door, misschien was je zover nog niet gekomen. Ja. ik weet het. lezen is moeilijk maar daat staat dit: "Es gab in der Vergangenheit (vor ca. 2012) Decoder, als Nachrüstlösung oder in Serienloks, die eine geringere Spannungsfestigkeit besaßen.
Schauen Sie im Zweifelsfall daher immer in der Betriebsanleitung der jeweiligen Lok nach. Wird dort explizit für den analogen Betrieb der Einsatz
des Transformers 32 VA Nr. 6647 oder 66470 gefordert, dann sind sonstige Wechselstromfahrgeräte tabu. Ansonsten gilt diese Einschränkung nicht, wenn nur allgemein von Märklin
Wechselstrom-Fahrgeräten die Rede ist."
Voor diegene die niet erg vloeiend zijn het Duits, in Nederlands vertaalt staat er dit: "Er waren in het verleden (vóór ca. 2012) decoders, als oplossing achteraf of in serielocomotieven, die een lagere diëlektrische sterkte hadden.
Kijk bij twijfel altijd in de gebruiksaanwijzing van de betreffende locomotief. Wordt daar expliciet voor analoog gebruik de inzet van de Transformator 32 VA nr. 6647 of 66470
vereist, dan zijn andere AC-tractietoestellen taboe. Anders geldt deze beperking niet, wanneer alleen maar algemeen van Märklin AC-voedingen wordt gesproken."
Dus altijd even in de gebruiksaanwijzing kijken is het advies! En indien je dan kijkt in de gebruiksaanwijzing van de nu in verkoop zijnde BR89 (30000) en nog enkele kleine loks (oa DGH500) dan straat daar exact wat ik in een vorige post al heb geschreven. En dat maakt de opmerking '' vóór ca, 2012' volkomen overbodig. Ik vermoed dat deze publicatie dateert uit februari 2016, en dat betekent dat het verouderde informatie is die niet meer geldig is. Op zich niets bijzonders op het web, dat geldt voor het overgrote deel van informatie op het web. Het is makkelijk om er iets op te pleuren maar niemand die de moeite neemt om ouwe troep te verwijderen of zelfs maar aan te passen.
Dus je kan beweren wat je wilt maar om helemaal veilig te gaan raad ik aan om alleen de trafo 66471 te gebruiken. Alle andere apparaten volslagen op eigen risico.