Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Klein rangeerterrein aangelegd

Gestart door rscosworth vrijdag 02 mei 2008, 12:48:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Citaat van: roberttrein op zaterdag 31 januari 2009, 16:19:50
Wow, geweldig, ik ben erg jaloers(zoveel ruimte heb ik niet).

Hé Robert zoveel ruimte heeft bijna niemand  :mrgreen:

@ Hoi Richard,had je eigenlijk nog niet verwacht met deze post omdat je lang geleden tegen mij zie dat je het druk had met privé dingen vandaar.
Maar mijn mailbox gaf aan Re: en we beginnen vrolijk op nieuw-De opbouw dat was best lang geleden.

Ik moet zeggen een mooi filmpje weer ook mijn complimenten. En zeker niet te vergeten de foto's.

Ik blijf je volgen en ga je spreken! :wink:
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Hallo Richard,

Dat is een mooi filmpje dat je gemaakt hebt :lol:.
Je hebt goed gebruikt gemaakt van de ruimte, en prachtige lange sporen gemaakt.

Ben benieuwd naar je sporen op niveau -0 en de senery die je gaat toe passen.

Blijf je volgen (hopelijk niet lang wachten op een volgende update :)).

Groeten Piwie.
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Richard, Simon,

mooi filmpje, een echte "rijders" baan. Prachtig die lange trajecten met slanke wissels.

Groetjes en veel plezier met de hobby, John
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Citaat van: remcy op zaterdag 31 januari 2009, 18:31:46
vind het ook erg mooi hoe je het gedaan hebt met het open geraamte als op de laatste foto
geweldig

En dat terwijl het eigenlijk de bedoeling was om hier een schaduwstation te maken ;) We hadden de MDF platen er bovenop gelegd, maar dat gaf zo'n massief 'gevoel'. Vandaar die gaten gezaagd... en inderdaad, veel mooier zo :)


Citaat van: AlbertJan op zaterdag 31 januari 2009, 20:19:37
Ha die Richard!
Het filmpje geeft al een hele goede indruk wat voor rij mogelijkheden straks jouw baan te bieden geeft! 8)

Bouw jij nu helemaal alleen of helpt je vader ook nog wel een handje?

Haha nee hij helpt wel mee hoor :) We bouwen deze baan echt samen. Als ik (hopelijk dit jaar nog) op mezelf ga wonen dan ga ik echt een heel ander soort baan maken. Maar mijn vader wilde echt een rijdersbaan. Veel aparte trajecten zodat je met veel treinen gelijktijdig kan rijden zonder dat ze op hetzelfde spoor zitten.


Citaat van: Piwie op zondag 01 februari 2009, 10:57:45
Dat is een mooi filmpje dat je gemaakt hebt :lol:.
Je hebt goed gebruikt gemaakt van de ruimte, en prachtige lange sporen gemaakt.

Ben benieuwd naar je sporen op niveau -0 en de senery die je gaat toe passen.

Dank je! Filmpjes geven altijd een betere indruk dan foto's. De volgende update zal zeker weer compleet met filmpjes zijn.
Het sporenplan van niveau 0 is nog niet bekend. Eerst dit niveau nog helemaal afwerken. De sporen van de op- / afrit liggen nu bijv. nog op blokjes. Dit moet allemaal nog netjes afgewerkt worden met MDF.


Citaat van: Tilly op zondag 01 februari 2009, 11:55:04
mooi filmpje, een echte "rijders" baan. Prachtig die lange trajecten met slanke wissels.

Groetjes en veel plezier met de hobby, John

Dank je! Het is een mooie hobby om je tijd mee op te vullen ;)

Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Inmiddels weer 3 weken verder... en we hebben niet stil gezeten ;)

Er is nog maar weinig te zien van alle sporen die op niveau -1 liggen. Gelukkig hebben we er nog een filmpje van ;)




Er is het nodige hout door heen gegaan, maar we hebben het houtwerk voor niveau 0 (het zichtbare gedeelte) bijna klaar.

De oprit is inmiddels voorzien van een mooie strook MDF:



Op de nog lege plaat komt een station met +/- 5 sporen. 2 daar van gaan richting de draaischijf.
Het spoor ligt in de bocht mooi verzonken in de plaat:



Splitsing:








We hebben allemaal balkjes op maat gezaagt, en er een T-vorm van gemaakt. Deze zijn allemaal ter ondersteuning van niveau 0:









Het overzicht aan de ene kant:



Zoals je ziet moeten we het nodige opruimen :)
En een overzicht van de andere kant. Daar waar de draaischijf ligt (zweeft), komt nog een grote plaat MDF te liggen. Als die er boven ligt, dan is heel niveau -1 uit het zicht verdwenen, en kunnen we beginnen aan het sporenplan van niveua 0:



(Bijna heel niveau -1 verdwenen dan, want het hoofdstation is door het open geraamte nog mooi te zien:)




Volgend weekend zal er gewerkt gaan worden aan de stroomvoorziening, en aan het aansluiten van de wisseldecoders. Vervolgens nog het sporenplan op niveau 0 afmaken...

Als alles goed rijd en schakeld dan kunnen we beginnen met opruimen, gordijntjes ophangen en daarna de verdere afwerking. De volgende keer zal ik weer een filmpje maken.

Groetjes!
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Wat een mega project! :shock: Prachtig hoe je hierop mooie lange trein combo's kan maken!
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Het wordt weer erg interesant, leuke update.


                                                                       Arie
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Wacht weer met spanning op je volgende update.

Het ziet er trouwens erg goed uit.

Groeten Piwie.
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
erg erg mooi
complimenten
succes met de rest en natuurlijk wel mooie fotos blijven maken ondertussen
groet robert
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Prachtig.

Groetjes, John
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Hallo Richard en Simon.
Prachtig om te zien hoe de bouw nu vordert!.
Leuk ook het filmpje waarbij de hele, tot nu toe gebouwde, baan zich goed laat zien.
Heb je dit gedeelte nu helemaal met automatische treinbesturing (Koploper?) rijden?

Succes met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Ik vindt het er heel ooi uitzien hoor, als ik dit filmpje bekijk snap ik heel goed waarom er slanke wissels liggen ziet er bij de koploper veel mooier uit :mrgreen:

Mathijs
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Hoi Richard,

Je hebt een mooie ruimte voor je baan, met lekker veel licht. :D
En op de lange recht trajecten komen de treinen mooi tot hun recht, vooral zo'n Koploper. :D
Ik zat eens naar die keerlus te kijken en kwam tot de ontdekking dat je die maar één kan nemen, zonder de trein rjrichting te veranderen.
Is dit de bedoeling, of komt er nog een tegenkeerlus bij?
Veel bouwplezier.
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Bedankt voor de leuke reacties :)

Citaat van: AlbertJan op maandag 23 februari 2009, 08:22:04
Heb je dit gedeelte nu helemaal met automatische treinbesturing (Koploper?) rijden?

Deze baan zal niet met koploper bestuurd gaan worden. Als ik over een jaartje mn eigen baan heb, dan wordt hij geheel geautomatiseerd.
Maar op deze baan gebruiken we `marklin sturen en schakelen´, voor het comfortabel en overzichtelijk bedienen van de wissels dmv de laptop.

Citaat van: Kappa op maandag 23 februari 2009, 10:45:11
Ik zat eens naar die keerlus te kijken en kwam tot de ontdekking dat je die maar één kan nemen, zonder de trein rjrichting te veranderen.
Is dit de bedoeling, of komt er nog een tegenkeerlus bij?

Op het onderste niveau kun je inderdaad maar in 1 richting omkeren.
Als je weer de andere kant op wil, is het mogelijk om een niveua naar boven te rijden. Je komt dan direct uit in de hele grote keerlus die in de dakkappel ligt, zodat je ook direct weer naar beneden kunt. Je kan deze keerlus doorrijden, zonder dat je op de hoofdbaanvakken van het bovenste niveua komt.

Ook is het mogelijk om dmv de diverse overloopwissels op het bovenste niveau te blijven rijden.
Het hoofdstation op het onderste niveua is nog niet af. Hier komen nog 5 kopsporen naast.

Een overzicht van de rijmogelijkheden:

2 treinen kunnen onafhankelijk op het onderste niveau bijven rijden. (2 aparte baanvakken)
2 treinen kunnen onafhankelijk op het bovenste niveau blijven rijden. (ook 2 aparte baanvakken)

Zo kun je 4 treinen laten rijden zonder op te letten.


Nog een andere rijmogelijkheid voor een iets langer traject:

Het is mogelijk om de wissels zo te zetten, dat je een trein beneden een rondje laat rijden, dan door naar het bovenste niveau. Vervolgens door de keerlus weer naar beneden, waarna hij beneden weer gelijk in de andere keerlus komt.
Als hij dan beneden de keerlus uit komt, rijd hij eerst een rondje over het onderste niveau. Daarna kan hij gelijk weer naar boven, enz enz..  :)

Het traject is lang genoeg om 3 treinen achter elkaar aan te laten rijden.
Daarbij kan je op het bovenste niveua nog 2 treinen laten rijden op ieder een eigen baanvak.

Zo kun je dus 5 treinen gelijktijdig laten rijden.



We hebben 2 rijregelaars (6021 en een 80f) en een laptop waarmee je nog kan rangeren over de diverse nog aan te leggen rangeerterreinen. Dan zit je op 7 á 8 treinen die je ziet rijden. Dan kun je er nog 1 op de draaischijf zetten...

Uiteindelijk komt er nog een enkel spoortje boven (langs de wand in de dakkappel) waar geautomatiseerd 2 treinen heen en weer pendelen...

Al met al kunnen er uiteindelijk zo´n 9 á 10 treinen gelijktijdig rijden  :)
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Dat klinkt alsof er toch goed is nagedacht alvorens het ui te voeren, ik ben benieuwd. Als alle rails af is misschien een filmpje?

Mathijs
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Haha leuk dat je dat zo zegt.. maar we zijn juist begonnen met bouwen, afbreken, tekentafel, bouwen, afbreken, tekentafel, bouwen, aanpassen, aanpassen, aanpassen, half jaar laten rusten, tekentafel, bouwen.... vandaar de titel `en we beginnen vrolijk op nieuw`

Na het nodige meetwerk en railnummers noteren heb ik hier het baanplan van het onderste niveau in wintrack


En hier de versie op ware grootte http://members.chello.nl/s.broerse1/marklin/railplan/niveau%200.bmp

Het blauwe en groene gedeelte moet nog aangelegd worden. Blauwe komt uit het zicht, en is bedoeld voor langdurig treinen wegzetten.
Het groene word rangeerterrein en kopstation. (komt in het opengewerkt gedeelte in de dakkappel)
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Heel mooi en weldoordacht.
Maar waarom gebruik je slanke wissel in onzichtbare delen?
Ze zijn stukken duurder (helemaal met die korte rechten die je erbij nodig hebt), hebben nauwelijks minder kans op ontsporingen, wel meer kans op stilvallende treinen (gevaan op geen contact is groter) en er zijn geen kruiswissels in...
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
het grote station ligt wel in het zicht, vandaar de slanke wissels. de aftakking naar het bovenste niveau ligt ook in het zicht. daardoor zitten we vast aan de spoorafstand van 63.4 mm en moet de rest ook met slanke wissels. de 188 mm rechten hadden we al voordat de langere rechten bestonden.
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De opbouw!
zeer mooi baanplan en wat een grote ruimye heb je:o:D zeer mooi materiaal heb je!! hopelijk komt snel de volgende update
Gr kenny
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De baan ligt
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - De baan ligt
We zijn weer een eind verder!

Al het houtwerk is gezaagd, en alle rails ligt op zijn plek.

De foto's spreken voor zich ;)

















Tot zo ver de foto's. De filmpjes zijn gemaakt, alleen nu nog afmonteren :)






Wat moeten we nog doen?


1- Wisseldecoders aansluiten
2- Laptop / S88 decoder verbinden
3- Hier en daar extra stroomaansluitpunten maken
4- Gordijntjes ophangen onder de baan
5- Afwerking & scenery

Dat laatste puntje is niet echt onze hobby, maar het is ook niet de bedoeling dat de baan dit jaar nog af komt  :P Voorlopig even genoeg gedaan haha




Komende tijd eerst maar inrijden, en af en toe ander materiaal er op zetten.


Nu staan er alleen maar treinen op van mn pa, namelijk TP III (Nederlands, Duits, Zwitsers)
Als dat er af gaat heeft hij nog TP V (Duits,Zwiters)



Zelf rijd ik alleen maar Nederlands jaren '90, dus misschien dat we dat hier ook nog een keertje op laten rijden.
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Veel kijkplezier!

Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Zeer mooie update & filmpje..
Prachtig materiaal op het filmpje!
Ben benieuwd naar de aankleding van je baan ;)
Gr kenny
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Heel leuk,
eerst maak je ons (mij in ieder geval) blij met een update, en dan later nog een filmpje.
Echt heel leuk, bedankt voor het plaatsen :mrgreen:

Mathijs
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Mooi overzichtelijke foto's en filmpjes. Die stomer is zo herkenbaar; geluid en beweging in evenwicht.

Ik ben benieuwd hoe de scenery straks aansluit bij dit epoche III/IV verhaal.

Groeten, Paul
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Prachtig filmpje, mooi materieel. 8)

Gr.
René
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Citaat van: p.ghijsen op zaterdag 07 maart 2009, 20:45:38
Mooi overzichtelijke foto's en filmpjes. Die stomer is zo herkenbaar; geluid en beweging in evenwicht.

Ik ben benieuwd hoe de scenery straks aansluit bij dit epoche III/IV verhaal.

Groeten, Paul

Bedank voor de reacties  :lol:

We hebben nog nooit een baan voorzien van scenery, maar eens moet de eerste keer zijn ;)
Het zal niet echt tijdperk-gericht zijn, aangezien maar 1/4 deel van het materieel tijdperk III is...

Veelal wat oudere stadshuizen en een ouder stationsgebouw, maar verder zo min-mogelijk tijdperk gebonden scenery.

Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Ziet er (weer) zeer goed uit, alles is mooi duidelijk te zien op foto's en film.
Op naar de volgende update's.

succes met de bouw verder

mvg
Henk
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
sluit me helemaal aan bij henk
complimenten
groet robert
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Ik heb net dit topic ontdekt en moet zeggen dat ik onder de indruk ben.]
Mooi gemaakt en die filmpjes zijn erg leuk om te zien.
Blijf dit volgen.

Groet Jac.
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Leuk filmpje en mooie update, hij gaat erg goed.



                                                                                 Arie
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Mooie foto's en een leuk filmpje. Het ziet er allemaal strak uit.

Groetjes, John
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Het zijn weer mooie foto's en een prachtig filmpje.

Ben benieuwd naar de scenery die je gaat toepassen.
Het station dat je op de baan hebt staan, welke is dat en heb je eventueel een fabriekaat en artikelnummer voor mij ik vond er mooi uitzien.

Voor de rest veel succes met de bouw.


Groeten Piwie.
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Laptop aangesloten
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Laptop aangesloten
Piepkleine update:

Alle wissels zijn aangesloten op de decoders, en de laptop is met de interface verbonden :)
We hoeven nu niet meer onder de baan te komen, dus binnenkort maar even gordijntjes ophangen onder de baan, zodat het geheel er netjes uit ziet.
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
We wachten in spanning af  :D

Groet Jac.
Re: en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
prachtig geluid heeft die V200 :)

Dennis
Re:en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Goede morgen allemaal,.. 'k Hoop dat jullie ook allemaal een fijne kerst hebben gehad!

Het is al een tijdje stil rond deze baan. Éen van de redenen daarvan is dat ik sinds een half jaartje lekker op mezelf woon en weinig tijd heb gehad voor de modelbaan van m'n vader en uiteraard vanwege de modelbaan-zomerstop.

Afgelopen maand hebben we wel met plezier af en toe een rondje gereden, maar vorderingen zijn er niet. Onlangs wel een wisselstraat verplaatst en hier en daar een spoortje veranderd, maar daar bleef het bij.

Het plan is wel om er de komende maanden wat meer tijd te steken. Wel zitten we nog te twijfelen om volledige detectie toe te gaan passen en te gaan rijden met koploper. (nu besturen we alleen de wissels met de computer.) Als dit door gaat, dan zal hier ongetwijfeld de nodige tijd in gaan zitten.

En als dat klaar is, dan wordt het misschien tijd voor een eigen baan. (de treinen heb ik toch al..:))

Alvast een prettig 2010!


Re:en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Het was even geduld hebben voor deze update  :). Dit is een zeer mooi en ruime baan, hou je vooral niet in om met enige regelmaat een update te posten, daar doe je een hoop mensen een plezier mee.

Veel succes,

Tom
Re:en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Leuk om weer eens wat van jou en je baan te horen.
Maar op jezelf wonen (en ook zorgen! :wink:) kost zeker in het begin, een heleboel tijd en allerlei aanpassingen.
En aangezien de treinbaan dus nu bij je vader op zolder ligt, zul je minder tijd hieraan kunnen besteden.
Bouwt trouwens je vader, bij afwezigheid van jou, nu niet "stiekem" alleen aan de baan verder, en krijg je wanneer je thuiskomt, niet ineens een complete baan te zien? :lol:

En een eigen baan, of oude baan met complete detectie?
Ik hoor het al, nog plannen genoeg!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
het is een mooie en hele grote baan,
veel succes met de vorderingen en evt je eigen baan!

daniel
Re:en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
 :wink:
Re:en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Volledig geautomatiseerd
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Volledig geautomatiseerd
Goede morgen allemaal!

Het zal jullie vast niets verbazen als ik vertel dat bovenstaande baan volledig is afgebroken en dat het onderste niveau van de nieuw baan al ligt?  :D

'k Probeerde mijn vader er al jaren van te overtuigen dat we moesten gaan rijden met volledige detectie in combinatie met koploper.
(voorheen gebruikte we koploper alleen voor het schakelen van wissels e.d.) Nu gebruiken we koploper daar waar het voor bedoeld is ;)

Afgelopen maanden veel getekend en gepuzzeld. We wilde het schaduwstation zo optimaal mogelijk maken, zodat die nooit meer afgebroken hoefde te worden, en dat is gelukt!

Het schaduwstation loopt langs bijna alle wanden van de zolder (afmetingen +/- 4,75 meter bij 2,40 meter).
Hij is geheel 5 sporen breed. Op elk spoor kunnen er 2 treinen achter elkaar staan zodat er totaal het volgende kan staan:

8 treinen van +/- 4 meter
2 treinen van +/- 3 meter

Verder is het schaduwstation voorzien van een keerlus.

We zijn het schaduwstation nu aan het inrijden met 3 korte treinen. Tot nu toe verloopt alles goed (geen 1 foutmelding of storing)

Helaas is het schaduwstation nog te klein om alle treinen te stallen. Op niveau 1 zal er nog een groot schaduwstation komen van +/- 5 sporen. De helling die de 2 schaduwstations zal verbinden komt mooi in het zicht, zodat je hier regelmatig nog een trein ziet rijden.

Het schaduwstation van niveau 1 zal in 1 lijn komen te liggen met een station welke in het zicht komt te liggen. Er kunnen straks zeker 4 treinen gelijktijdig het schaduwstation in en uit rijden.

Het station op niveau 1 zal dan (voorlopig) even het eindpunt worden, maar uiteindelijk zal het traject nog een niveau hoger gaan.

Het mooie van alles is dat deze gehele baan zo bedacht is dat we al het bestaande houtwerk kunnen laten liggen!


Van de week zal er een foto/video update komen van hetgeen wat er nu ligt.
Re:en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
We zijn weer zeer benieuwd, dus kom maar op met die foto's :wink:.

Groet,

Tom
Re:en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Ja laat ons niet langer wachten :lol:

Gr.
Piwie.
Re:en we beginnen vrolijk op nieuw ;) - Video update
Ben benieuwd.
Laat ons niet te lang wachten he :D

Groetjes Jac.
En we beginnen vrolijk op nieuw - Foto update
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
En we beginnen vrolijk op nieuw - Foto update
Goede avond allemaal,

Het is al weer even geleden dat we jullie wat foto's hebben kunnen laten zien van de vorderingen.

Zoals hier boven te lezen is hebben we het schaduwstation opnieuw gelegd.

Hieronder een aantal foto's:


Hier komen de treinen het schaduwstation binnen. Dit is aan de kant van de dakkapel.
In het rechter "vak" liggen 5 doorgaande sporen. Het linker "vak" is nog leeg. Hier komen 5 lange kopsporen te liggen.



Opnieuw een foto aan de kant van de dakkapel. Alle 5 de sporen buigen aan het eind af naar links.



Hier zie je de 5 sporen naast elkaar liggen. (R3,R4,R5 en aan de achterkant R4,R5)



Hier een foto van de andere kant van de zolder. Hier eindigen de 5 sporen en daar tussenin begint de helling naar het zichtbare niveau.



Het zichtbare niveau is te bereiken via deze keerlus.

Het gehele schaduwstation zal plaats hebben voor 15 treinen.
De helling naar het zichtbare niveau zal op beide sporen in 2 richtingen bereden kunnen worden, waardoor het mogelijk is om 2 treinen gelijktijdig te kunnen laten vertrekken vanaf het station.
(en natuurlijk om 2 treinen gelijkertijd aan te laten komen op het station)



Voor de techneuten onder ons even een foto van de onderkant van de baan:

We hebben de C-rail doorgeslepen om massadetectie toe te kunnen passen. Naar elk bezetmeldpunt loopt een dikke 3 aderige kabel.
(deze zorgen voor de fase, nul en massadetectie.)

Al deze 3-aderige kabels (bij elkaar ruim 3x 100 meter voor alleen het schaduwstation) lopen naar een centraal punt onder het bedieningspaneel, waar ze zijn aangesloten op doorgeluste kroonstenen en de S88-decoders.


Tot zo ver alles wat in een later stadium uit het zicht zal verdwijnen.

De scherpste boogstraal in het zicht zal R9 zijn. Zie onderstaande baanplan van het zichtbare gedeelte:




We hebben de boog + wisselstraat naar het station even los neer gelegd om te testen of we ruimte genoeg hadden onder de schuine kant.


Zie hier het dubbelsporige traject naar het station. Beide bogen zijn R9, maar door de buitenboog iets later te laten beginnen dan de binnenboog lijkt het alsof ze evenwijdig lopen.
Als je het niet zou weten dan zou je denken dat dit R9 en R10 zijn..


Foto van de wisselstraat welke geheel in een bocht is gelegd. Dit ligt er even tijdelijk. Eerst moeten we het schaduwstation nog afdekken met dichte platen.


En nog een close up van de wisselstraat.



Zoals iedereen ziet loopt het zichtbare gedeelte maar langs 2 van de 4 zijden van de zolder.
Wanneer deze 2 zijden "klaar" zijn zal de baan nog verder omhoog gaan langs de andere 2 zijden. Hier komt een stoomdepot met draaischijf e.d.


Tot zo ver even deze update. Ben benieuwd naar de reacties!

Groetjes!





Re:En we beginnen vrolijk op nieuw - Foto update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:En we beginnen vrolijk op nieuw - Foto update
Waw, dat wordt een mooie grote baan.

Jou zolder lijkt op die van mij, nu heb ik de kleine kamer nog voor mijn treinen maar over een paar jaar hoop ik ook op zolder aan de gang te gaan.

Je schreef dat je 3 aderige kabel gebruikt voor o.a. massa detectie.
Dat is niet verstandig, je dient deze kabel zover mogelijk van de rest te houden i.v.m. storingen.

In jou geval lopen ze parallel naast je voeding spanning  :? :?

Succes verder.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:En we beginnen vrolijk op nieuw - Foto update
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:En we beginnen vrolijk op nieuw - Foto update
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 15 juni 2010, 22:28:08
Waw, dat wordt een mooie grote baan.

Jou zolder lijkt op die van mij, nu heb ik de kleine kamer nog voor mijn treinen maar over een paar jaar hoop ik ook op zolder aan de gang te gaan.

Je schreef dat je 3 aderige kabel gebruikt voor o.a. massa detectie.
Dat is niet verstandig, je dient deze kabel zover mogelijk van de rest te houden i.v.m. storingen.

In jou geval lopen ze parallel naast je voeding spanning  :? :?

Succes verder.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Deze baan ligt bij m'n vader op zolder. Zelf heb ik ook nog geen ruimte om een baan te bouwen helaas. Als ik in m'n volgende woning ook zo'n zolder heb dan mag ik mijzelf gelukkig prijzen ;)



Bij ons lopen alleen kabels van 1 en hetzelfde bezetmelder langs elkaar.
Stel er zou een massastoring optreden door een groot stroomverbruiker, dan zou hij hooguit een spookmelding geven op de bezetmelder daar hij toch al naar onderweg was.

In het ergste geval zal de trein eerder stoppen dan de bedoeling was. Maar ik moet zeggen dat dit tot op heden nog niet is voorgekomen.

We mogen ons sowieso gelukkig prijzen dat we zonder problemen 9 treinen gelijktijdig geautomatiseerd op de baan hebben rijden. En dat voor een eerste keer dat we geautomatiseerd rijden dmv koploper.

Het had voor hetzelfde geld 1 groot drama kunnen worden ;)

Tot nu toe hebben we goede hoop en beginnen we binnenkort aan de uitbreiding van het schaduwstation. We houden jullie op de hoogte!

Groetjes,
Re:En we beginnen vrolijk op nieuw - Foto update
Ziet er prachtig uit met die vloeiende bochten.
Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Re:En we beginnen vrolijk op nieuw - Foto update
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:En we beginnen vrolijk op nieuw - Foto update
aan de rechter kant komt nu eerst nog een keerlus zodat we in iedergeval ook kunnen rijden met treinen zonder stuurstand.

hoe de baan vanaf daar verder zal gaan is nog niet bekend.

alle ideeën zijn welkom!
Re:En we beginnen vrolijk op nieuw - Foto update
Hoi,

ik vind de wisselstraat met R9 bogen en slanke wissels zeer geslaagd :D Ben af en toe zelf ook al aan het plannen en weet dus hoe lastig dit is. Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Groetjes, John