Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Soorten Rails

Gestart door treinbert zaterdag 12 juni 2010, 21:55:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Soorten Rails
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Soorten Rails
Hoi allen,

Ik ben erg benieuwd naar de verhouding tussen ons met betrekking tot de verschillende soorten rails. Ik ben vanaf het begin een grote fan van K-rails. In mijn jeugd gebruikte mijn vader M-rails, omdat er toen niets anders was. Wij vulden de tussenruimten op met zachtboard om een redelijk vlak geheel te krijgen op de plekken, waar dat nodig was.

De reden, dat ik nog steeds fan van K-rails be, komt omdat ik met bezetmelding rijd, die over het gehele traject werkt, waardoor losgaande wagons ook gedetecteerd worden. Ook werk ik heel veel met flex-rails, waardoor ik hele flauwe bochten kan maken. De beveiliging is nu nog analoog, maar werkt uitstekend met blokken. De electronica voor gecompliceerde eenheden wordt steeds ingewikkelder, waardoor ik bijna wel genoodzaakt ben om op computerbesturing over te gaan. Ik denk aan RocRail in combinatie met Intellibox en MGV electronica.

Ik kom erop, omdat ik de laatste tijd veel banen met C-rails zie. Bij C-rails moeten alle doorverbindingen onderbroken worden om detektie mogelijk te maken. Ik heb veel C-rails gehad, waar delen vanaf gebroken zijn. Ik vind persoonlijk C-rail niet flexibel genoeg voor iets ingewikkelder patronen.

Alles is natuurlijk persoonlijk en ik ben benieuwd naar de reacties en de redenen, dat een ieder heeft voor een type rails en de uitwerking.

Groeten,
Bert
Re:Soorten Rails
Blausee-Mitholz
gast

Re:Soorten Rails
Hi Bert, ook hier alles K-rail. Zelfde reden  8)

Mvg, Johan
Re:Soorten Rails
EgMaf
gast

Re:Soorten Rails
Ik gebruik C-Rail om verschillende redenen:
- Mooier profiel van de railstaaf
- Kleinere puntcontacten
- Minder problemen met lijm in de wissels bij het ballasten
- Betrouwbaarder contact tussen de verschillende railstukken

Dit ondanks een paar nadelen:
- Geen flexrail
- Geen slanke engelse wissel

Het doorknippen voor massa-terugmelding vind ik een kleine moeite, dus nieteens een echt nadeel. Dan het is moeilijke solderen (door de gebruikte legering) van K-rails vervelender....
Re:Soorten Rails
Riny
gast

Re:Soorten Rails
Beste Bert,

Waarom zijn de meeste professionele modelspoorbanen opgebouwd uit K-rails zou je denken?

Ook hier wordt gebruik gemaakt van K-rails na de nodige ellende met C-rails. (voorheen ook gestart met M-rails)
De meest vreemde baan- plannen kan men werkelijk realiseren dankzij K-rails (lees flex-rail).
Ook, zoals je zelf aangeeft, op de gekste plaatsen kun je je blokken/secties maken.
Men heeft veel meer vrijheid met K-rail t.o.v. M/C-rail, de M/C-rail geometrie is veel te strak en steriel en komt mij als zijnde speelgoed over.
Dus voor mij (persoonlijk) bestaat er eigenlijk geen andere rails dan K-rail.

Dit is mijn persoonlijke mening met uiteraard alle respect voor de mening(en) van de mensen die M of C-rail toepassen.
Re:Soorten Rails
Lid sinds: 2008

offline
Re:Soorten Rails
Besten

In tegenstelling tot de meeste van jullie, ben ik fan van Mrail. Heb ooit overwogen over te stappen naar Crails. Maar toen moest ik al een kleine auto investeren om de Mrails te vervangen. Daar heb ik teoen vanaf gezien. Overigens vond ik de Crails helemaal niet veel mooier dan de Mrails.
Met Mrails kan je ook vele vreemde patronen  maken doordat je het blik gewoon kan afzagen of afknippen om korte afstanden tussen de verschillende banen te krijgen. Krails is inderdaad het mooiste, maar de wissel aandrijvingen zijn veelal onbetrouwbaar. Dit is een van de redenen geweest af te zien van Krails.
Riny gebruikt dan weliswaar de oude Krails wissels, die nog wel volop op beursente koop zijn, maar door M niet meer worden gemaakt.
Een verder overweging om met Mrails door te gaan is de prijs, dit is 3 tot 4 maal geodkoper dan Crails en 2 a 3 keer goedkoper dan Krails.
Ook Mrails kan je ballasten.
Iedereen die mijn massa Mrail baan zien zijn erg enthousiast. Nog een punt de Mrails wissels zijn in digitaal bedrijf uiterst betrouwbaar, dat kan van Krail wissels niet gezegd worden.

Teunis
Re:Soorten Rails
marklinfan
gast

Re:Soorten Rails
ik heb ook verschillende rails gehad.
namelijk m-rails,c-rails en k-rails

mijn eerste baantje was met m rails en later ben ik overgestapt naar k rails.
ik kreeg langzaam mijn interesse terug in modeltreinen en ben toen ook digitaal gaan rijden.
mijn k rails heb ik aan mijn vader toen gegeven en ik heb daarvoor c rails gekregen.

ik rij nu met c rails omdat

makkelijk te verkrijgen is(Vooral op beurzen)
makkelijk in en uitelkaar te halen is


nadeel is


geen flexrails

Re:Soorten Rails
Lid sinds: 2009

offline
Re:Soorten Rails
Hoi allemaal ik lees dat er veel afhaken op c rails omdat deze niet flexibel is.
Dit kan voor marklin meschien een gat in de markt zijn om c rails uit te brengen met dezelfde patroon en kleur van bedding.
Maar dan van rubber,vorm kan vast gehouden worden door de  metalen railstaven .
Moet toch mogelijk zijn in 2010.
Ik rij zelf ook c-rails en onder vind wel eens het probleem, dat er iets net niet uitkomt zoals je wildt.

Mvgr ger
Re:Soorten Rails
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re:Soorten Rails
Ha railvrienden :o

In mijn jeugd waren het m rails. Er was ook niets anders.

Bij mijn herintreding 2 jaar geleden was de keuze snel gemaakt. K rail ziet er veel echter uit. Het is alleen jammer dat er weinig keuze in startsets is. Dat is de reden dat ik nu een museumlijn heb, want de set had een BR03.

Het prijsverschil heb ik nooit naar gekeken omdat het volgens mij het totaal voor een baan niet zo veel uitmaakt tussen C en K. Digitale C wissels zijn duur.

Eenmaal hier op het forum lees je na- en voordelen en wat er allemaal kapot kan; ik hou het toch op K. Het grootste nadeel vind ik 2 flexrails aan elkaar, want die springen bij mij vaak los en na een paar keer krijg je ze niet meer aan elkaar! Ook na een paar keer in- en uitelkaar van gewone rails voor wat experimenteerwerk gaat de boel lubberen. Ik draai tegenwoordig een flinke sectie op zijn kop en dan soldeer ik de lippen aan de onderzijde :idea: Hierdoor is het contact ook geoptimaliseerd.

Groet,

Hugo
Re:Soorten Rails
Riny
gast

Re:Soorten Rails
Citaat van: teunistreinen op zondag 13 juni 2010, 00:44:41
Riny gebruikt dan weliswaar de oude Krails wissels,

De "oude" K-railwissels gebruik ik omdat de losse aandrijvingen, net als bij C-rails, uitermate onbetrouwbaar zijn met hun eind- afschakeling.
Omdat er, net als bij M-rails de kans bestaat dat er ooit een einde zal komen betreffende de wissel- uitvoeringen en er al is, heb ik daarom een flinke partij wissels (en rails) in een gigantische voorraad.
Ik denk dat ik inmiddels 5 banen kan maken als welke ik nu heb liggen.
(Beter mee verlegen als om verlegen)

Wat betreft M of C rails, ik heb daar ook inderdaad prachtige banen van gezien.
De M-rails geeft mij het gevoel van nostalgie en zou dus eerder de voorkeur hebben dan C-rails.
Een feit is en blijft, ieder type heeft zijn voor en nadelen of dit nu K-M of C-rails is.

Maar zoals al gezegd, het is een keuze die men persoonlijk maakt en die dienen wij, naar elkaar toe, te respecteren wat ik persoonlijk ook zeer zeker doe.
Re:Soorten Rails
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re:Soorten Rails
Kijk hier eens het is best mogelijk om met C rail wat meer te doen.

  http://www.thkas-moba.de/mucis/c-flex.html

mvg frans
Re:Soorten Rails
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Soorten Rails
Ik heb ook k-rails. Allereerst omdat ik het mooier vind, en ten tweede omdat je "vormvrijheid" stukken hoger is. Ik heb ook diverse banen ontworpen met c-rails (voor anderen), en ik vind de geometrie erg onlogisch, en ik mis kleine stukken rails om meer vormen te kunnen maken.

Roy
Re:Soorten Rails
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Soorten Rails
@Riny en anderen,

Ik ben nog wel een beetje zoekende, want inderdaad de betrouwbaarheid van de nieuwe wisselaandrijvingen voor K-rails zijn me erg tegengevallen. Ik heb een testbaantje om de computersoftware uit te testen en daar heb ik al 4 keer een wisselaandrijving moeten vervangen, omdat deze niet goed reageert. Wellicht, dat ik de demobaan overnieuw bouw in C-rails.

Voor de hoofdbaan gebruik ik Toritoise aandrijvingen, dei wel erg betrouwbaar zijn. Bij een vriend zitten ze al meer dan 15 jaar onder de module en werken nog steeds goed. Het zijn wel hele grote blokken om onder de baan te bouwen. Bij de laatste, die ik ingebouwd heb, zet ik de aandrijving vast aan de wisseltongen en niet aan het oorspronkelijke mechanisme van Marklin. Dit geeft een nog betere omschakeling van de wissel.

Groet,
Bert
Re:Soorten Rails
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Soorten Rails
Dag Bert en alle anderen.

Zoals te lezen onder mijn avatar spoor ik met M-rails.
De start was ruim 30 jaar geleden: een kleine verzameling
M-rails, locjes, wagons en huisjes van m'n oom gekregen.
Hierop steeds verder gegaan en na een stop van middelbare
scholen, trouwen en kinderen nu al weer een tijdje verder
met de hobby. En het moet hobby blijven: ik kan mij tegenover
mijn gezin niet verantwoorden als ik enorme bedragen moet
investeren om rails te vervangen, laat staan over te gaan op
digitaal.
Volgens mij ligt het aan je eigen creativiteit van wat er met
deze rails mogelijk is. Het is welliswaar ontworpen als 'speel'
rails, maar met de nodige aanpassingen kun je toch hele leuke
baanplannen realiseren. Zie bijvoorbeeld de Hosenträger . . . . .
Bovendien is het nog ruimschoots verkrijgbaar op beursen.

Naar mijn mening is er bij M en C rail weinig verschil tussen
het geluidsniveau en dien je bij beide uitvoering hiertegen
maatregelen te nemen. De toegepaste materialen van C zijn
beduidend beter dan die van de M, waarvan de oorsprong in
het verleden ligt.
De K-rail is het meest realistisch. Wanneer je hiervoor gaat,
dien je jezelf te beseffen dat het hier dan ook om gaat: ik
zou er geen speelbaan mee gaan uitleggen. Tevens heb je
voor een middelgrote baan toch wel een paar emmers ballast
en geduld nodig. Maar . . . het eindresultaat is er dan ook naar!

Resumé (in mijn beleving) :

  • Voor de low-budget is er de M-rail
  • Voor de realist is er de K-rail
  • Voor de high-tech is er de C-rail

Groeten,

Erik
Re:Soorten Rails
Lid sinds: 2010

offline
Re:Soorten Rails
Ik gebruik c-rails omdat:
-Ik weinig geduld om balast,... te leggen
-Ik geen goede soldeerhandjes heb  :mrgreen: daarvoor zijn er lipjes aan de c-rail :lol:
-Ik gebruik geen computer voor mijn baan dus moet ik niet veel railtjes isoleren (enkel in het schaduwstation voor te stoppen)
-Ik ben nog jong en zou het een gepruts vinden om die k-wissels hun aandrijving onder de baan te maken.Bij c-rails bouw je het onder het railbed in, en heb geen problemen met Marklin-aandrijving (de eindafschakeling zit er nog).Ik test voor ik ze inbouw eerst dan heb ik ook geen 2 keer werk.
Mijn conclusie is:
C-rail vind ik de gemakkelijkste
K-rail is mooi
M-rail in lekker oud alles zoals vroeger


groeten minitreintje/Dylan
Re:Soorten Rails
catzeiler
gast

Re:Soorten Rails
Een voordeel van m rails dat ik eigenlijk nooit voorbij heb zien komen is dat de kleur van de railstaven al mooi bruin is. Hebben k en c rails dat zilveren uiterlijk, de m rails zien er mooi bruin uit. Je kan de k en c rails idd gaan schilderen maar bij een beetje baan is dat wel een klus. Zelf rijd ik overigens k rails maar heb er spijt van dat ik ze bij de aanleg niet heb geschilderd.
Re: Soorten Rails
marklinfan
gast

Re: Soorten Rails
ik ben een fan van m rails voor de prijs en de kleine binnenbocht (ik heb een beperkte ruimten en budget )
Re: Soorten Rails
Jorg
gast

Re: Soorten Rails
Bert

Ikzelf heb alles in K-rails, maar ik vind dat je de rails moet gebruiken waar je je goed bij voelt.
Groeten vanuit Antwerpen.