Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ervaringen met moderne Telex koppelingen

Gestart door Dudok12 woensdag 25 februari 2015, 09:18:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen met moderne Telex koppelingen
Sinds enkele jaren levert tante M loks met een nieuw soort Telex, die eruit ziet als een soort blokje rond de normale koppeling. Ik ben benieuwd hoe deze Telex koppeling bevalt. Werkt het? Blijft het heel? Ik heb een BR86 met de oude Telex koppelingen en daar ben ik niet van onder de indruk: het vorkje 'kleeft', zodat het niet naar beneden valt als je de Telex functie uitzet. Ben aan het zoeken geweest naar oplossingen (stukje plakband etc.), maar echt helpen doet het niet. Bij rangeren ben je dan toch weer met een plastic dingetje aan het ontkoppelen  :(. Ben benieuwd naar jullie ervaringen met de moderne versie.

Groet en dank, Bernhard
Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
Met kortkoppelingen van Marklin en de Universeel koppeling van Roco werkt de koppeling uitstekend is mijn ervaring. Wanneer de koppeling aanstaat kan de 'haak' naar beneden. Staat de koppeling uit 'veert' deze terug en komt weer in zijn vergrendeling.

Zelf gebruik ik voornamelijk Krois koppelingen. Op al mijn wagens zitten alleen Universeel koppelingen van Roco, en daarmee werkt het perfect.
Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
Ik vind die nieuwe Telex-dingen met name onbeschrijfelijk lelijk.
Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
Ik heb een BR 212 met zo'n nieuwe telex en op het traject kan hij bij een hobbel of kuil in de rails (tja, M-rails hè?) de wagens wel eens laten staan als de koppeling van de wagen ietsje te hoog zit. Vooral de relex met iets omgekrulde beugel schiet er wel eens uit.
En inderdaad ziet er niet echt fraai uit zo'n kast tussen de buffers.

Groet, Paul
Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
Ik heb een br50 met telex.
Werkt enkel met de kortkoppelingen, dus niet met oude relex koppelingen.
Al is dat voor mij geen probleem.

Ik heb nooit last van spontaan ontkoppelen op hobbelige stukken, spiralen en/of wissels.

Dennis
Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
Op de BR58 (Insider 2013) zit ook een nieuwe Telex-koppeling. Werkt prima. Ik heb er geen klachten over.
Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
Zelf heb ik hier een Köf II (36827) en daarop zit deze nieuwe Telex. Zelf ben ik er blij mee, want ik wil alleen rollend materiaal met KortKoppeling, of welke later nog naar om te bouwen is. Het is wat meer dan een standaard koppeling, maar dat is als je het van de zijkant bekijkt. Vanaf de bovenkant is hij juist kleiner.

Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
Ik heb de BR 363 DB met Telex en dat werkt prima.
Wel heb ik een aanpassing gedaan aan de instellingen omdat ik op het forum berichten had gelezen over doorbranden bij langdurig aansturen van de Telex.
Bij mij gaat hij 10 sec. los om te koppelen, daarna weer vast. Dan kan ik hem niet vergeten uit te zetten.

Groet Hans
Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
Peter,

Hoe is zijn de rij eigenschappen van deze Köf, staat namelijk ook bij mij op het verlanglijstje

Groet Hans
Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
Wanneer loop je het risico van doorbranden : als het pennetje omlaag staat (=ontkoppelen) of als het hoog staat (gekoppeld)?
Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
Citaat van: topslob op vrijdag 27 februari 2015, 20:11:13
Peter,

Hoe is zijn de rij eigenschappen van deze Köf, staat namelijk ook bij mij op het verlanglijstje

Groet Hans
Ik zelf vind ze erg fijn voor zo'n klein en licht loc'je. Natuurlijk heeft hij ook wel eens contact problemen met maar vier wieltjes, maar hij doet het nog erg fijn op mijn M-rails. Op C-rails verwacht ik nog minder problemen. Verder heb ik geen ervaring met andere Kof'jes. Ook bevat hij een mFX decoder met lastenregeling. Wat mij betreft kan er weinig nog verbeterd worden. Ook hoor je hem maar amper rijden. Eng is dat gewoon, gezien ik alleen ouderwetse motoren ken, dan wel omgebouwd met een 5-polige motor. Dit was overigens een gelimiteerd leverbaar model, met dichte kabine en gelukkig tijdperk IV. Er is daarna ook nog een open variant uitgebracht. Misschien dat als je op beide typen gaat zoeken je er eerder één vind.

Citaat van: NielsVV op vrijdag 27 februari 2015, 20:13:47
Wanneer loop je het risico van doorbranden : als het pennetje omhoog staat (=ontkoppelen) of als het hoog staat (gekoppeld)?
Misschien moet je die zin nog eens herzien.

Maar standaard staat het palletje omhoog, niks aan de hand. Wanneer het palletje naar beneden getrokken wordt kan de beugel van het aangekoppelde rijtuig/wagon er af... ontkoppelen dus. Ik kan mij voorstellen dat dit wat meer vermogen vraagt dan de verlichting. Meestal gebruik je dat maar kort en wanneer je goede oren hebt hoor je een hele hoge piep, tijdens het ontkoppelen.

Misschien wel een goed idee van Hans om het een tijdelijke functie te maken van 10s (of minder, naar keuze).
Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
Dank voor de reacties. Het mag een lelijk ding zijn, maar het werkt dus blijkbaar goed met kortkoppelingen. Ik lees geen klachten over slechte werking of uitval, dus het is de moeite waard voor mij om naar een goede rangeerlok uit te zien. Ik ben bezig met DB Ep. III-IV, dus er moet wel iets te vinden zijn op Houten ;-).

Groet, Bernhard
Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
@Nielsvv: wanneer je wilt ontkoppelen gaat er een stroompje door het mini-magneetspoeltje in de koppeling. Op den duur zou de koppeling daardoor zo heet kunnen worden dat hij doorbrandt. Door in je centrale de tijdsduur van de ontkoppelpuls te beperken tot een paar seconden is de zaak beveiligd. Onder het rijden loopt er geen stroom door het spoeltje en is er dus geen risico.
Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
Even een aanvulling
Vandaag kreeg ik 2 lage bord wagons (4423) binnen. Deze koppelingen gaan dus niet samen met de Telex. Het lijkt vast te zitten totdat je een bocht of wissel in gaat, dan haakt het meteen los.
Naar een oplossing ben ik nog aan het zoeken.

Groet Hans
Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
..en die kan je dus terug vinden in een doosje Märklin 7205.
Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ervaringen met moderne Telex koppelingen
nog een aanvulling:
in 2013 (of n jaartje eerder) had een een br50 uit n megastartpakket met ook zo'n moderne telex.
Die werkte slecht, ofwel niet open ofwel niet dicht. Bij nader inzien ging het er het kleine zichtbare palletje niet soepel op en neer.
Daarbij een klein(!) druppie dunne olie gedaan en hij liep weer als n zonnetje.


Inderdaad is de moderne telex alleen geschikt voor kortkoppeling, maar hij werkt dan ook wel wat beschaafder dan de oude...
met die KLIK wist je meteen dat i t deed ;)


Gezien dat ik zo'n beetje alles doe met kortkoppeling, gaat mijn voorkeur uit naar de moderne telex, alhoewel de oude wel wat eenvoudiger in gebruik is.
Het belangrijkste nadeel van de marklin koppelingen vind ik dat ze niet aan elkaar kunnen worden gekoppeld. Ik hoop dat daar ooit nog iets op gevonden wordt... ik bedoel, sleep ns met een köf een stoomloc weg, terwijl ze beide telex hebben. maar dit laatste is weer beetje off-topic :P

gr Simon