Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Bahnbetriebswerk "Altendorf".

Gestart door DB69 zondag 18 juni 2023, 13:53:44

Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

De verlichting geeft een heerlijk
sfeertje aan het locdepot, Ronald  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Duitsland TP III/IV

Dank je wel Erik. :thumbup:

De definitieve plaats op Intermodellbau Dortmund is inmiddels bekent: Hal 4 en op 4.C20i.
Mooie plaatjes Ronald :)

Duitsland TP III/IV

En weer een stukje verder.
Zaterdag de eerste 2 daken met verlichting erop gemaakt.

Vandaag het derde dak net verlichting en de fries erop gemaakt. Nu nog de achtergronden en de rok.

Hier een kijkje aan de achterkant van de baan.

De baan waar mijn baan voor staat is onze vaste clubbaan Station Zwolle 1:87.

Nu nog de achtergrond en de "rok" en dan kan ik met een gerust hart naar Dortmund.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

@citaat
En wij weten naar welke baan we moeten zoeken  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Duitsland TP III/IV

Zo stond de baan erbij:

Een klein filmpje van de rokende schoorsteen die mijn mede standgenoot werkend heeft gemaakt.
O ja, die halve gare rechts in beeld(ondergetekende) zit niet ongeïnteresseerd op zijn mobiel maar probeert via de Z21 App de locomotieven te besturen. het ging hem wonderwel goed af.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi

Ik heb "Altendorf" bekeken prachtig gemaakt.
Zelf ben ik mijn BW Karbrücken aan het bouwen en dit was een mooi voorbeeld.

groet
Harald

Duitsland TP III/IV

Ik kreeg vandaag van Andrew Burnham(Editor, Continental Modeller, Peco Publications) een serie prachtige foto's die hij had gemaakt in Dortmund.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Waanzinnig mooi Bahnbetriebswerk!  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Duitsland TP III/IV

Kreeg te horen dat er een hele mooie video op YouTube staat van mijn baan. Ik deel hem graag met jullie.

doe maar een treintje

@citaat heel mooi een genot om naar te kijken en niks is 100% perfect maar als het mag 2 kleine dingetjes, iets van lood in de graafmachine-bak zodat de kabels strakker hangen en de draaischijf stopt en draait ineens en dat heeft te maken met de besturing.
Voor de rest chapeau  :thumbup:

Duitsland TP III/IV

Er schijnt de afgelopen weken nog een video geplaatst te zijn op YouTube van mijn baan met een lengte van ong. 36 min.

Verder ben ik bezig geweest met het verbouwen van de wisselstraat aan de rechterkant van de module. Oude Piko wissels er uit en Roco wissels er in.
20250822_161946a.jpg

Daarna kon ik de bak verder aanpakken met het aanbrengen van de ballast en het schilderen van de rails in een roestkleur.
IMG-20250829-WA0002a.jpg

Gisteren is de bak teruggegaan naar de loods en heb ik met 2 leden de bak opgesteld op een nieuw frame met de bijbehorende achtergrondplaten en verlichting die ik mag gebruiken van Wim Wijnhoud, bekend van o.a. la Ligne du Gerize, Au bord de la Céze en Court du Bouton.
20250830_162441a.jpg
20250830_162445a.jpg
20250830_162458a.jpg
20250830_162506a.jpg

Op de onderste foto zijn de nieuw aangebrachte wissel en spoor naar de kolenbunker te zien. Dit wissel moet nog worden voorzien van een servo(ligt klaar op de module) en daarna kan de ballast en het schilderen van deze 2 vernieuwingen gedaan worden.
Er is al proef gereden en de aangebrachte vernieuwingen gaven geen problemen.
Er is wel 1 klein probleem opgetreden en dat is dat het frame net te smal is voor mijn modules. Frame breedte is 65 cm en de liggers voor de verlichting en fries is 80 cm terwijl mijn baan 80 cm breed is dus valt hij erover. Inmiddels is er contact geweest met de bouwer van deze frames en die gaat voor mij een nieuw frame maken van 82 breed en liggers van 95 cm zodat de modules netjes passen en binnen de frieslijst vallen i.p.v. erover en net niet passen.
Tijd begint enigszins te dringen want aankomend weekend sta ik met de vereniging in de loods in Beekbergen dus dat weekend valt af qua werkzaamheden en dan zijn er nog maar 2 weken tot "Leuven".     

Duitsland TP III/IV

Bahnbetriebswerk Altendorf zal hier ook te zien zijn en staat in stand B 16.

expo-A4-23042027-NL 2.jpg
De Grote Modelspoor Expo wordt sinds 2002 om de twee jaar georganiseerd door de uitgever van Belgiës grootste modelspoortijdschrift, Modelspoormagazine / Train Miniature Magazine en Belgiës bekendste blad voor grootspoor, Spoorwegjournaal / Journal de chemin de fer.

Ook dit jaar is er weer een mooie selectie gemaakt van modelbanen. Daarnaast zijn er natuurlijk de verkoopstand en niet te vergeten de minibaantjeswedstrijd. Er is dus genoeg te zien.
Voor meer informatie verwijs ik graag naar de website. Daarop staan de deelnemers op volgorde gerangschikt. Ook is er een plan, waarop je de deelnemers kunt vinden.

Let wel even op, er zijn werkzaamheden rondom Leuven gepland in datzelfde weekeinde. Maar ook dat staat gemeld op de website.

Duitsland TP III/IV

Jullie hadden de foto's van Leuven nog tegoed. Het was de eerste keer überhaupt dat ik hier was en het heeft mij niet teleurgesteld. Prima voorzieningen, ruime standplaats en de innerlijke verzorging was dik in orde. Het aangewezen hotel was ook prima in orde maar voor personen van mijn lengte waren de bedden aan de korte kant.
Zo zag de baan eruit tijdens de beurs. Je kan hier ook de nieuwe achtergrond zien die ik had gekocht na de beurs in Dortmund.

Over de belangstelling had ik geen klagen. Je kijkt hier op de brede rug van Jos die met mij de boel draaiende/rijdend heeft gehouden.

Andrew Burnham(Continental Modeller/Peco) was op zondag bezig om mijn baan(weer) netjes te fotograferen.
Gérard Hendriks(RailMagazine) was op zaterdag al langs geweest om plaatjes te schieten.

Duitsland TP III/IV

De ene beurs was al niet voorbij of de volgende stond alweer op het programma. Afgelopen weekend in Dorsten(Dld) geweest op het terrein van de voormalige Leopold mijnen.
Foto gemaakt aan het einde van de beurs(rond 16:30 uur)

Foto van het overzichtsbord van het terrein van de voormalige mijn. De hal t.o.

Deze is gemaakt op vrijdagmiddag bij binnenkomst in de hal(rond 12:30 uur)

En de foto's van de baan die ik vandaag nog gemaakt had.

Met een overzicht.

Als het maar Zwitsers is.

Leuke en mooie foto's van de module en beurs. :thumbup:
Alleen de grote witte stukken tussen de foto's en teksten maakt het kijken niet echt aangenaam.

Groet Michel

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Helemaal mee eens, Michel  :cool:

Groeten,

Erik.

Duitsland TP III/IV

Witte stukken aangepast.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Op de uiterst rechtse rand van het Betriebswerk staat een straatje.
Niemand heeft erover, logisch, want het is niet het thema van de module.

Het straatje ziet er erg herkenbaar uit. Pola Meisterwerke? Faller?

Duitsland TP III/IV

Hallo Jan,

Dat is juist. Afbraakpand, Metgerei en Paradiesbar zijn van Pola en de andere van Faller.

Ineens wist ik het,
Ronald69 Bahnbetriebswerk "Altendorf"
, ik had het allemaal al eens eerder gezien.

Ik liet het mijn vrouw zien, vanwege een detail (2024). Dakleggers die het dakleer verkeerd om afrollen en zich daardoor bijkans een hernia bijklussen.
Dat was een tip van een van je volgers.

Duitsland TP III/IV

Ja, klopt. Dat draadje loopt ook nog steeds op BNLS. Dankzij 1 van de reageerders heb ik dat toen veranderd. Ik krijg over dit tafereel nog steeds heel veel complimenten en reacties van bezoekers dat ze dat geweldig vinden, is bijna nergens op andere banen te zien.

Duitsland TP III/IV

Ik ben mijn materieel even aan het actualiseren en kijken of alles wat er kan rijden op de baan wel in de bak past. Dit gaat mee voor de beurzen op 15-16 nov.(Veendam) en 29-30 nov.(Gangelt Dld)

Het past allemaal maar net, moet zelfs 1 V200 en een V160 helaas thuis laten.
V.l.n.r.: 01 102, 01 223, 01 1072, 03 094, 23 014, 23 047, 38 3650, 44 1121, 80 034, 50 1421, 65 018, 66 002, 64 355, 78 444, 82 033, 86 519, 10 002, 93 682, V200 026, V80 010, V60 115, V100 2023 en 3 kolenbakken.

Citaat van: DB69 op zondag 09 november 2025, 14:50:0715-16 nov.(Veendam)
Bedankt voor de tip. Ik probeer zaterdag Veendam's beurs uit.

Het is mooi om zo'n baan nou eens in het echt te hebben zien. Leuk kennis gemaakt te hebben, en het verhaal over de achtergrond en de Hornbach fiddle yard te hebben leren kennen.

Duitsland TP III/IV

Hallo Jan,

De aangename kennismaking was wederzijds. Dat jij zo'n wereldreis voor mij over had vind ik een hele eer! Ik hoop dat het de moeite waard was.

Citaat van: DB69 op zondag 16 november 2025, 20:02:26Ik hoop dat

Zeker weten. Meest verrassende vond ik in de achtergrond dat ene weggetje met die extra houtvester,
al die andere details staan met foto's in je draadjes.

Ik ervaar banen zoals de jouwe stimulans om een weg te vinden in deze hobby.