Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bahnbetriebswerk "Altendorf".

Gestart door DB69 zondag 18 juni 2023, 13:53:44

Grt, Ronald.

Met het kopen van een draaischijf en de nodige bouwsels die van een vorige baan aanwezig waren ben ik eens aan het stoeien geweest om een klein en compact Bw te realiseren in AnyRail met het idee om ooit hiermee naar beurzen te gaan.

Het plan laat een klein/middelgroot Bw zien met de nodige bebouwing die nodig zijn om loc's te verzorgen. Aan de rechterkant wordt het plan afgesloten met een brug waarover het verkeer van en naar de woonhuizen en het Bw gaat. Tevens zit daarachter het opstelgedeelte met een schuiflade met 6 sporen.

Op het Stummi forum Werd o.a. ook uitgelegd wat de functie van de "kantoorgebouwen" waren en waar ze voor dienden:
In einem BW ist ja nicht nur die Lokleitung, der Melderaum und Pausenraum zu finden.
Sondern auch Kantine, Waschräume, Spindräume usw. Und nicht zuletzt die Verwaltung:
Da wäre zB die A-Gruppe: Verwaltung/Personal
B-Gruppe: Lokbetriebsdienst: Lokführer, Dienstpläne, Umlaufpläne, eben alles, was den Betrieb betrifft.
C-Gruppe: Lokausbesserung, also Werkstatt.
E-Gruppe: maschinelle Gruppe, instandhalten von allen Maschinen (von der Ständerbohrmaschine bis zum Kran)
F-Gruppe: Brennstoffe. erklärt sich glaube ich von selbst.

Dus daarom een Lokleitung en Verwaltungsgebäude op een Bw. Waarschijnlijk waren Kantine, Waschräume en Spindräume in het Verwaltungsgebäude te vinden, de Melderaum en Pausenraum wellicht in de Lokleitung.

Ook maar even de volgorde neergezet hoe men te werk ging in een Bw en hoe hij gebruikt wordt:

Goed, de temperaturen zijn fatsoenlijk dus zijn we inmiddels begonnen met de bouw.

Eerst bakken bouwen, deze schilderen en dan kan de rails erop.

Midenbak(2) geschilderd.

Bak 3, geschilderd en de wissels gemonteerd. Tevens de Midibiels op hun plek gemaakt.

Midibiels:

Bak 1 staat nog op de kamer:

Draaischijf alvast gemonteerd en de loods en andere gebouwen alvast neergezet. In de loods staat de 5 delige Rheingold i.v.m. ruimtegebrek.

Afgelopen donderdag een vrije dag dus genoeg tijd om te (model)bouwen.(deze keer binnen want hier is het beter uit te houden)
Bak 3 met als afsluiter de Eisenbahnbrücke / Straßenbrücke van Pola(621). Zo te zien moet er aan de rechterkant en stuk eraf gehaald worden, komt goed, daar hebben we een zaag voor.
Het Stellwerk van Faller(120117) staat een beetje eenzaam in de leegte.

Nogmaals bak 3.

Bak 2 in vogelvlucht. Te zien zijn: Lokschuppen(Pola 600), Lok-Arbeitsbühne(Vollmer 45749), Wasserkran am Ausfahrgleis(Vollmer 46524), Notbekohlung(Faller 120147), Kohlenbansen mit Greiferdrehkran(Kibri 39420), Sandbunker mit Besandungsturm(Kibri 39418) en Schlackensumpf mit 2 Wasserkräne, Schürhakengestell, Bockkran(Faller 120149)

Nogmaals bak 2.

Gisteren de laatste bak geschilderd, de draaischijf module, en staat te drogen in de zon. Na het drogen de boel naar boven brengen en aan modulebak 2 koppelen en de rails gaan leggen.

Wordt vervolgd.........

Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".

doe maar een treintje

ik noem dit niet echt een kleine en compacte BW  :D
Erg mooi. Het is inderdaad toch al meer dan 4m en ik vind het leuk te zien dat je een draaischijf en 6 locloodsen al op 120x80 kan passen.

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

Ik heb even goed gespiekd en ik vond het fijn dat je de nummers van de bouwpakketten welke je gebruikt hebt er bij geschreven hebt
nu kan ik er wat van bestellen
ga zo door ik kijk er naar uit wat je aan het doen bent

Gr Ed

Fantasietjes op de baan

Nou, nou, compact is anders. het is hartstikke mooi en groot!!!! :thumbup:

Grt, Ronald.

Gisteren en vandaag de laatste stukken rail aangelegd en gesoldeerd op de MidiBiels. Ook de gebouwen neergezet om te kijken of het allemaal wel past.
Aangezien moeders de vrouw de ruimte weer nodig heeft(tis tenslotte haar kamer voor de was en strijken) gelijk de boel maar weer gedemonteerd en opgeborgen in mijn kamer.

Overzicht van module 1 en 2.

Overgangen zitten er strak in, werkt heel fijn die MidiBiels.

Module 1 met draaischijf. Gelijk gestuit op een klein probleempje, Lokleitung past net niet tussen het slakkenspoor en Kohlenwagengleis en staat nu op de plek van het Verwaltungsgebäude. Die zou nog boven de Schlackenslumpf geplaatst kunnen worden en dichter naar de ingang van het Bw.

De drie modulebakken op de kamer.

Informatie over de MidiBiels: https://www.modulebaan.nl/index.php?topic=52.msg540#msg555

Tot de volgende........

Meine (Landkreis Gifhorn)

Mooi project  :thumbup:

Meine

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Inderdaad, en erg leuk om te volgen :thumbup:
Zeker nu het toch enigszins komkommertijd is in modeltreintjesland ...

Groeten,

Erik.
Kleine opmerking bij gebouw 18 (Lokschuppen).
Vroeger -en waarschijnlijk nu nog werden "doorrij" werkloodsen gebruikt.
Is dat geen optie voor je bedrijfswerk.
Nu moeten loc's toch weer voor en achteruit rangeren om de loods te bereiken c.q. te verlaten.

Cees

Grt, Ronald.

Hallo Cees,

Prima opmerking. Alleen heb ik geen ruimte meer over om de loods doorrijdbaar te maken.
De loods staat te boek als lokwerkstatt en zal derhalve alleen via 1 kant te berijden zijn. Ligt er ook aan hoe de lok binnenkomt op het Bw en weer moet vertrekken op het station.

Grt, Ronald.

Intussen ben ik bezig met de Diesel/Öltankstelle.

Ook nu weer enkele onderdelen vervangen voor de "spatdeksel" roosters. Bruin zijn de originele onderdelen.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Even terugkomend op het bericht van 19 juni. daar zeg je dat de bakken op moeders haar kamer staan die ze gebruikt voor de was en strijken. Ik zie daar toch ook een koelkast staan.
Een lekker koud biertje bij het warme strijken is natuurlijk nooit weg, maar mag jij daar nu ook van snoepen?  ;)

Grt, Ronald.

Hallo Henk,

Het is geen koelkast maar een vrieskast en bier kan daar niet tegen.
Ronald,

Wanneer er geen ruimte is om de loods "doorrijdbaar" te maken, dan zou ik er voor kiezen de loods te plaatsen aan het einde van een spoor dat op de draaischijf is aangesloten. Ofwel de loods op de plaats van gebouw 17. Dat ketelhuis kan vrijwel overal staan.

Cees

Grt, Ronald.

Gestaag gaan we verder, ook de trap voorzien van roosters en tevens onder de kasten waar de leidingen in gaan.

Fantasietjes op de baan

Mooi werk hoor 👌
Speciale Gast

B) Knap stukje werk om ook de trap te maken met het metalen rooster, best een gepriegel lijkt me.
Ziet er goed uit. :thumbup:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Pt2/3 op maandag 26 juni 2023, 09:57:17Ronald,

Wanneer er geen ruimte is om de loods "doorrijdbaar" te maken, dan zou ik er voor kiezen de loods te plaatsen aan het einde van een spoor dat op de draaischijf is aangesloten. Ofwel de loods op de plaats van gebouw 17. Dat ketelhuis kan vrijwel overal staan.

Cees

Aan het spoor naar die loods toe is een dieseltankplaats gepland, de loods zal dus mogelijk voor een dieselloc gebruikt gaan worden waardoor het juist onlogisch is om 'm op de draaischijf aan te sluiten.
Diesellocs kunnen ook via de draaischijf naar de werkplaats(Lokschuppen 18) voor groot onderhoud
Het was/is in mijn beleving niet gebruikelijk om in de ringloodsen (Lokschuppen 12 3n 13) groot onderhoud aan stoomlocs uit te voeren.
In mijn bedrijfswerk in elk geval niet.
Cees

Grt, Ronald.

Vaak werd (klein) onderhoud in de loc loods gepleegd als de loc niet in de buurt of aan de beurt was in het Ausbesserungswerk.(Aw) Of in mijn geval, in de lokwerkstatt(nr. 18). Vandaar dat daar ook de Lok-Arbeitsbühne(21) aanwezig is. Dat is ook de reden dat de Lagerschuppen(15) of Geräteschuppen naast de loc loods staat. Onderdelen moeten direct voor handen zijn.

Ondertussen staat deel 1 in de verf, weatheren e.d. gebeurt als het definitief op de baan staat. Dan wordt ook de grondplaat meegenomen.

Grt, Ronald.

Zo, dat is een tijdje geleden dat ik iets gepost heb maar ik ga rustig verder.

Stand van zaken tot nu toe. Alle Untersuchungsgrube zijn geplaatst en de sporen van de loods zijn bedraad.

De bedrading wordt volgens onderstaand schema aangesloten. Als het goed is krijgen de doorgeslepen sporen via de draaischijf stroom.

Alle bedrading van deze bak(1) zijn gesoldeerd.

Bak 2 is inmiddels van bedrading voorzien.

Bak 3 is voorzien van de bedrading. Tevens de ESU Switch Pilot servo geplaatst en begonnen met het monteren van de servo's.

Vorige week heb ik de modules in de woonkamer opgesteld om alles eens te testen wat ik aangesloten en gemaakt heb. Alles functioneerde prima, de loc's en wissels heb ik voor het eerst met de MultiMaus aangestuurd en werkte prima. Alleen had de draaischijf kuren, was al eens helemaal nagekeken, en die begaf het uiteindelijk. Probleem!! Wat heb je aan een Bw zonder werkende draaischijf? Helemaal niets, dus op zoek naar een andere en die heb ik inmiddels gevonden en ingebouwd. Getest en functioneert helemaal naar behoren. Ook heb ik de schuiflade met opstelsporen aangepakt en voorzien van Hettich ladegeleiders. Ook dit werkt zonder haperingen, weer een probleem minder.
Nu alles werkt kan ik langzamerhand beginnen met de afbouw van de modulebakken met de scenery.

Nieuwe draaischijf ingebouwd en getest.

Onderzijde schuiflade met de elektrische verbindingen en connectoren en de ladegeleiders.

Voorzijde van de schuiflade met opstelsporen. Draaischijfschakelaar en MultiMaus houder zitten op hun plek.
Schema van de wisselstraat heb ik hier ook gemaakt zodat ik, als ik met de MultiMaus bezig ben, precies kan zien welke wissels ik moet ingeven in de Maus.
IK ga nog een bescherming maken aan de achterzijde van de opstelsporen zodat er straks niks kan doorschieten.

Grt, Ronald.

Vandaag maar eens een rijdagje ingepland, om er echt zeker van te zijn dat alles goed functioneert. En dat heeft het gedaan.

De "commandopost". Alles binnen handbereik. Alleen nog iets verzinnen voor de stroomvoorziening van de draaischijfschakelaar, wordt nu nog gevoed door een knots van een Fleischmann regelaar 6750.
Op de opstelsporen van de schuiflade staan v.l.n.r.: BR V200 029, BR V200 026, BR 86 519, BR 01 1086, BR 38 2964, BR 78 444 en BR V160 137.

BR 78 444 en 38 2964 staan op de plek van het toekomstige kolenpark, BR 86 519 staat op het spoor langs de slakkenput. Br V160 137 staat op het spoor naar de reparatieloods.

BR V100 2023 staat op de plaats van de toekomstige lokloods, betonnen funderingen zijn inmiddels gestort net zoals de onderzoeksputten.
BR 01 1086 staat op de brug van de draaischijf en staat op het punt om gedraaid te worden richting loods sporen.

Een kijkje aan de onderkant van alle bakken.
Draaischijfmodule, zichtbaar is o.a. de keerlusmodule LK 200 van Lenz. Ook te zien zijn de connectoren voor de stroomvoorziening, boven voor de draaischijfaansturing en onder voor de railspanning en verlichting. Ook is goed te zien hoe ik de poten bevestig aan de modules.

De "saaiste" module. Alleen de connectoren en stroomvoorziening zijn hier van belang net zo als de pootbevestiging. Dwarsbalkjes dienen ter versteviging. Hier komen alleen nog 3 servo's t.w. 2 voor de waterkolommen en 1 voor de laatste wissel.

De belangrijkste module. Hier bevinden zich de ESU ServoPilot voor de aansturing van de servo's van de wissels. In het bakje rechtsonder zit de z21 verstopt. Ook de stroomvoorziening van de sporen zijn zichtbaar net zoals die van de verlichting en de connectoren voor het doorlussen.

De schuiflademodule. Zichtbaar zijn de ladegeleiders van Hettich, de connectoren de stroomvoorziening van de sporen en draaischijfaansturing. Linksonder de zwarte en witte draad van de draaischijfschakelaar en daarboven in een rolletje de gele en blauwe draden voor de verlichting. Vanwege de compacte module zijn er maar 2 pootbevestigingen nodig die samen met de 2 zichtbare slotbouten(6 mm) de boel stabiel en stevig houden.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dat zijn mooie vorderingen Ronald, ik zie dat je de bekende XLR connectoren gebruikt voor de voeding  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman