Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

mDecoderProgrammer v 3.6.0. weigert dienst

Gestart door pajomaho woensdag 07 juni 2023, 19:43:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mDecoderProgrammer v 3.6.0. weigert dienst
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
mDecoderProgrammer v 3.6.0. weigert dienst
Beste medeprogrammeurs...

Ik heb een probleem met de nieuwste versie 3.6.0 van de mDecoderProgrammer.
Nadat hij meteen na installatie een decoder heeft beschreven, vindt hij een volgende keer de programmer stick niet meer.
D.w.z. volgens "Apparaten" in Windows 11 Home is de stick actief.
Maar het programma zegt, bij Instellingen - Programming - Decoder-programmer : Geen poort geconfigureerd (en ik kan geen andere optie kiezen). Bij het scherm Programmeerwegen blijft de Decoderprogrammer grijs.
Wel is het een keer gelukt om de Soundprogrammer te selecteren op COM 3. Maar ik heb geen sound-programmer, dus dat is onzin. Bovendien loopt de lijn via COM 6.

In versie 3.4.2 werkte alles nog prima.
Ook op een laptop met Windows 10 hetzelfde: de eerste sessie zonder probleem, een volgende opstart van het programma: geen poort geconfigureerd.
En ook starten met Administrator rechten gaf geen oplossing.

Enig puntje dat ik nog zie is, dat het installatieprogramma de FTDI-driver 2.12.36.4 wil installeren, maar als ik kijk in apparaatbeheer, dan is daar 2.14.1.6 (een nieuwere dus) geïnstalleerd. Zou dat het zijn?

Ik heb al een bericht naar M* gestuurd, maar daar moet ik dan een paar weken op antwoord wachten.
Wie kan er ondertussen enig licht op laten schijnen?

Groet, Paul
Re: mDecoderProgrammer v 3.6.0. weigert dienst
Beste Paul,

Ook bij mij is dit probleem opgetreden, al in de vorige versie 3.5.0.
En inderdaad zou het aan de driver kunnen liggen, ik heb mijn pc laten nakijken door een computerbedrijf en daar is een oudere versie gevonden en geïnstalleerd.
Nadat het programma een keer gebruikt is werkte het niet meer.
Dit is nu al meer dan 14 maanden, reactie van Märklin is dat mijn USB stick aangeboden is ter reparatie omdat de pinnen voor 21 polig dusdanig verbogen waren dat het niet meer werkte. USB stick vervangen (met kosten), en inderdaad weer werkte het eenmalig. Daarna heb ik de moed opgegeven en gebruik alleen nog de decoder tester 60970 in combinatie met CS3.
Op de vraag van de software geen reactie. Ik denk dat e.e.a. te wijten kan zijn aan een verouderde of foutieve driver.

Ik heb om een reactie gevraagd van de importeur, deze zou via mijn handelaar aanspreekbaar zijn voor mij zodat ik e.e.a. opnieuw kan uitleggen met hopelijk een positief resultaat.
Inmiddels nu 2 USB sticks verder.
Re: mDecoderProgrammer v 3.6.0. weigert dienst
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: mDecoderProgrammer v 3.6.0. weigert dienst
Klinkt als verkeerde drivers in gebruik, alle oude drivers weggooien en V 3.6.0. opnieuw er overheen installeren.
Re: mDecoderProgrammer v 3.6.0. weigert dienst
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: mDecoderProgrammer v 3.6.0. weigert dienst
 @citaat Daar lijkt het inderdaad op, met name die van de FTDI-driver. Nu heeft mijn driver versie 2.14.1.6 (26-7-2022) die dus nieuwer is dan de versie die de mDecoderTool installeert, en vandaar dat die oudere van mDecoderTool dus waarschijnlijk niet geïnstalleerd wordt.
Op een oudere laptop die ik uit mijn voorraad opdook, heb ik nog wel versie 2.12.36.4 en daar werkt de mDecoderTool wel (heb dus alsnog de decoder kunnen branden).

Eens kijken wat er gebeurt met de "nieuwe" laptop, als ik daar de nieuwere versie van de FTDI-driver verwijder en dan het mDecodertool-programma opnieuw installeer...
... en ja, na verwijderen van de nieuwere FTDI-driver en opnieuw installeren van de mDecoderTool (met daarin het vinkje USB-driver installeren áán) heb ik weer contact met de programmer.

We kunnen dus constateren dat M* achterloopt bij de USB driver en/of dat een nieuwere USB-driver de mDecoderProgrammer niet meer herkent.
Ok. Dan moet ik nu uitzoeken wat of welk programma dan die nieuwere FTDI-driver heeft geïnstalleerd, of wat er niet werkt met de oude driver. Daar kom ik vanzelf een keertje achter. (Misschien was het wel de IObit Driver-updater, die mijn systemen bijwerkt).

Bedankt voor het meedenken.

Groet, Paul