Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7

Gestart door Trainman zondag 04 juni 2023, 18:58:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Beste forumleden,

Als gebruiker van iTrain 5.1.7 loop ik tegen een probleem aan rondom het inmeten van de snelheden van mijn lokomotieven. In mijn modelbaan heb ik een
blok van 266 cm voorzien van twee terugmeldcontacten. Beide 18 cm lang. Ik heb gisteren en vandaag de eerste lokomotieven, beide voorzien van een MFX
decoder succesvol ingemeten. Met een redelijk vlakke curve (qua verschil tussen de snelheden voor- en achteruit). Tot zover alles in orde.
Vanmiddag iTrain de derde in te meten lokomotief aangeboden. Een NS6513 Mak van M. Met een FX decoder. Deze heb ik als C90x decoder in iTrain aangegeven.
Met de slider in het treinengrid kan ik de lok netjes heen en weer laten rijden. De decoder wordt dus herkend.
Maar als ik nu de snelheidsmeting (Ctrl+Shft+M) start en de lok selecteer en daarna op "start" klik dan gaat de lok er als een HSL vandoor. Na de meting
krijg ik een snelheid van vooruit 325 en achteruit 336 kmh te zien ?
Ter controle heb ik deze lok in een route geplaatst die over hetzelfde blok loopt dat ik voor de meting gebruik. En lok stopt netjes op laatste melder.
Dus is dus ook in orde, maar waarom dan zulke afwijkende snelheden ? De lok staan met CV 5 als maximaal 80 kmh ingesteld.

Iemand een idee waar dit eventueel aan kan liggen ?

Met groet, Guus (alias Trainman)
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Guus

Het lijkt mij beter deze vraag te stellen op het I-Train forum
Daar krijg je ongetwijfeld ondersteuning c.q. reacties van ervaringsdeskundigen.

Cees
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Guus, er is je via een ander kanaal hulp op afstand aangeboden, als je daar niet op reageert, of gebruik van maakt, blijft dit een onopgelost probleem voor je. Overal schrijven en roepen dat het niet werkt zal het probleem niet oplossen. Overigens heeft ijken niets met de huidige maximum snelheid van de loc te maken, maar alles met de instellingen van de decoder, ook heeft iTrain daar geen invloed op.

Mvg
Wim.
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Dag Wim,

Ik ben herstellend van een vierde CVA. Dus bij mij is alles met de handrem erop. Dat andere kanaal is FB ?
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Ja, dat andere kanaal is FB, je vraag staat ook op het iTrainforum.

Mvg
Wim
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Klopt,

Alleen krijg ik daar bijna geen reactie op.
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Op FB heb je een uitnodiging gekregen om contact op te nemen via Messenger, of FB. Dan kan er rechtstreeks met je mee worden gekeken op afstand. Kun je direct je vragenstellen en die kunnen dan direct worden beantwoord, beter en directere hulp kun je bijna niet krijgen.
Maar als je hulp wil moet je daar wel op reageren en actie opnemen. Alleen een duimpje opsteken zal het niet oplossen.

Op het iTrainforum is aan je gevraagd of je je sporenplan bestand *.TCDZ wil plaatsen, zolang je dat niet doet wordt je daar niet verder geholpen, we hebben geen glazenbol, ze willen weten wat je doet of gedaan hebt, qua instellingen.

Mvg
Wim.
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Beste Wim,

Bedankt voor je reactie. Maar zoals al eerder gezegd. Na mijn CVA gaat alles hier met de handrem erop.
Wel heb ik gistermiddag de "fout" gevonden die voor de extreem hoge snelheden van de lokomotief zorgt.
Er was geen goede scheiding tussen de melders in de blokken, en dus weet iTrain niet goed waar een lok
zich op dat moment bevind.

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Groet, Guus
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Beste Guus,

Laatste commentaar van Xander gezien op het iTrain Forum?. Extreme snelheden door slechte scheiding van de melders???? Kan ik me niet voorstellen.....

Groet, Anne W
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Guus, om snelheden te meten heb je geen blokken nodig, daar heb je 2 of 3 melders bij nodig, blokken moet je vergeten, het gaat alleen om melders.
Verder gebruik je een CS3 als centrale, die ondersteund alleen voor het oude motorola protocol slechts 14 rijstappen, dat doet de C90 decoder ook. Op deze decoder zit een instelpotmeter, eentje voor de optrek en afremvertraging, en eentje voor de snelheid. Stel deze zo in dat de trein op rijstap 14, een normale snelheid rijdt, als dat het geval is ga dan de 14 rijstappen, voor de C90 decoder in iTrain ijken/opmeten. Als je dat allemaal doet volgens de voorschriften, zal het ijken van deze decoder een fluitje van een cent zijn.

Mvg
Wim

PS: extreme snelheden als gevolg door slechte scheidingen, dan moet de melding wel erg snel komen na het verlaten van de eerste melder, want dan is hij over die 266cm heen gevlogen. Een melder er tussen is meer dan voldoende overigens. Het beste is om 3 melders te gebruiken, dus de optie met 2 zijmelders, dan bepaald de middelste melder de lengte van je meetsectie.
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
@AnneW,
Ja de reactie van Xander gelezen.

@Iedereen
Mijn situatie. Ik heb een toegankelijk blok op mijn in aanbouw zijnde baan als meetsectie. Lengte zoals gezegd 266 cm.
Met aan beide zijden een melder van 18 cm. Ik dacht dat ik door middel van kunststof railschoentjes alles netjes
electrisch gescheiden had. Maar dat was dus niet het geval. De railstaaf waaraan de draad zit voor de terugmeldmodule
was dus electrisch verbonden met de aanliggende wissels. Vraag mij niet hoe, maar daar kwamen dus die hogen snelheden
vandaan. Ik heb nu met behulp van een Dremel de scheiding op de juiste plekken opnieuw aangebracht. En de meting loopt
nu zoals het hoort.

Met groet, Guus
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
 @citaat

En heb je de maximum snelheid nu ingesteld in de locomotief?

Groet, Anne W
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
@Guus, wellicht was je het wel van plan maar misschien netjes omdat dan ook op het iTrainforum te melden als het nu goed gaat  ;)
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
@AnneW:Ja, wel de loks die een MFX decoder hebben, de andere nog niet

@jeroenk: Ja, ook gepost op het iTrain forum
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
De juiste volgorde voor het ijken van loks in computerprogramma's is: eerst de maximum snelheid in de decoder instellen en daarna ijken.

Groet, Anne W
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
Citaat van: Sprinter op dinsdag 06 juni 2023, 12:23:48Guus, om snelheden te meten heb je geen blokken nodig, daar heb je 2 of 3 melders bij nodig, blokken moet je vergeten, het gaat alleen om melders.
Verder gebruik je een CS3 als centrale, die ondersteund alleen voor het oude motorola protocol slechts 14 rijstappen, dat doet de C90 decoder ook. Op deze decoder zit een instelpotmeter, eentje voor de optrek en afremvertraging, en eentje voor de snelheid. Stel deze zo in dat de trein op rijstap 14, een normale snelheid rijdt, als dat het geval is ga dan de 14 rijstappen, voor de C90 decoder in iTrain ijken/opmeten. Als je dat allemaal doet volgens de voorschriften, zal het ijken van deze decoder een fluitje van een cent zijn.

Mvg
Wim

PS: extreme snelheden als gevolg door slechte scheidingen, dan moet de melding wel erg snel komen na het verlaten van de eerste melder, want dan is hij over die 266cm heen gevlogen. Een melder er tussen is meer dan voldoende overigens. Het beste is om 3 melders te gebruiken, dus de optie met 2 zijmelders, dan bepaald de middelste melder de lengte van je meetsectie.

dag Sprinter, Dat instellen in rijstap 14, daar had ik nog nooit van gehoord. Hoe doe je dat in de CS3?
Re: Problemen met inlezen snelheid onder iTrain 5.1.7
WimPietje, zoals ik in bovenstaande tekst al aangaf, "een CS3 als centrale, die ondersteund alleen voor het oude motorola protocol slechts 14 rijstappen, dat doet de C90 decoder ook" Dat is een vast gegeven, en daar kun je niets aan veranderen of wijzigen. M.a.w. hij zal de oude C80/C90/delta decoders altijd aansturen met 14 rijstappen.

Mvg Wim.