Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

M83 knippert wel wissel doet niks

Gestart door NitroMan zondag 04 juni 2023, 09:45:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M83 knippert wel wissel doet niks
Goedemorgen,

Ik heb jullie hulp nodig, ik heb 4x de Marklin Decoder M83 op een rijtje gezet (16 wissels) alle werken goed behalve nr. 10 de lampjes branden wel als ik schakel op de decoder. Heb van te voren alles wisselaandrijving nog getest, heb de blauwe draadjes ook al eens omgedraaid. Hoor het graag, alvast bedankt! Gr. Max
Re: M83 knippert wel wissel doet niks
Goedemorgen,

zoals je het omschrijft lijkt mij het in de bedrading te zitten
De gele al eens losgehaald en weer vast gezet?
Je kan hem ook op een andere uitgang zetten om de uitgang 10 uit te sluiten

succes!
Re: M83 knippert wel wissel doet niks
Goedemorgen,

is je voeding wel toereikend genoeg om de wissels te schakelen?
En de bedrading dik genoeg?
Mogelijk stort de spanning op de wissel in elkaar.

Groetjes
Re: M83 knippert wel wissel doet niks
Goedenavond,

Wissels werken inmiddels allemaal en aangesloten op 4x de Decoder M83 die ook weer gekoppeld. Enkel dus maar 1 decoder van stroom gezien en de rest werkt. Echter heb ik zojuist een Viessmann 5200 gekocht, draden van de Decoder M83 in de Viesmann gestoken, helaas gebeurd er niets. Decoders knipperen ook niet, wat doe ik hier verkeerd?
Re: M83 knippert wel wissel doet niks
1. is de decoder aangesloten op de digitale spanning (rood/bruin)?
2. heb je er in de decoder voor gezorgd dat digitale en analoge spanning van de viessmann trafo van elkaar gescheiden zijn ?
3. zo niet dan is de decoder waarschijnlijk "opgeblazen" , kapot dus

Cees
Re: M83 knippert wel wissel doet niks
Hallo Cees,

Dank voor de snelle reactie, als ik de decoder op de stroomleiding aansluit waar ook de aansluiting box voor de MS2 zit werken ze gewoon. Echter had ik begrepen je de wissels beter kan voeden met bijv een Viessmann zodat er meer spanning op de baan overblijft voor de trienen?
Re: M83 knippert wel wissel doet niks
Wanneer je een m83 decoder van märklin wilt voeden met analoge spanning dan zul je een kleine ingreep moeten uitvoeren
zie hier:
https://www.3rotaie.it/3r_Documenti/k83_ali_separata.pdf
Het is inderdaad beter om de wissels, seinen e.d. die magneetspoelen hebben, te schakelen met analoge spanning.

Cees
Re: M83 knippert wel wissel doet niks
Cees, volgens mij gaat dat document over een K83 en niet over een M83 wat een andere decoder is denk ik zomaar.

Dit zegt de product omschrijving bij de M83

CiteerOntvanger voor het schakelen van wissels, signalen en ontkoppelrails. De m83 ondersteunt de digitale formaten Motorola, DCC en mfx. Instellen van de digitale adressen via codeerschakelaar of via de programmeerrail in 4 stappen mogelijk. Het adresbereik in Motorola-indeling tot adres 320 en in DCC-indeling tot adres 2040 is beschikbaar. De m83 heeft 8 uitgangen, die elk apart of per paar kunnen worden aangestuurd. Standaardinstelling is het schakelen van maximaal 4 wissels. Meer functies zijn bijv. het schakelen van max. 8 verlichtingen (dimbaar) met een gedefinieerd inschakelpatroon (bijv. straatverlichting, verlichting in huizen). Het is mogelijk een externe voeding, bijv. met 66360 te realiseren, alleen in combinatie met 60822. De decoders m83 en m84 kunnen naar eigen inzicht worden gekoppeld. Voor gemotoriseerde aandrijvingen is per paar uitgangen een uitbreidingsset 60821 nodig. De aansluiting vindt plaats met tilklemmen. Maximale stroombelastbaarheid is 3 A.
Vaak samen gekocht

De genoemde 66360 is een gelijkspanning voeding 18V.
 Ingang 230 V/50 Hz / uitgang 18 V/36 W gelijkspanning. Adapter


Uit de Viessmann 5200 zal een wisselspanning komen dat zal niet werken.

Groetjes
Re: M83 knippert wel wissel doet niks
Wim,

Het is me niet duidelijk welke decoders de topicstarter gebruikt; de "ouderwetse" of hedendaagse m83 decoders.
Je zult het ongetwijfeld bij het rechte eind hebben.
Ik gebruik uitsluitend de "ouderwetse" k83 decoders van märklin, viessmann en iek.

Cees
Re: M83 knippert wel wissel doet niks
Is het niet zo dat op alle m83 decoders de externe voeding die Märklin levert, aangesloten kan worden?
De m83 is een ander beestje dan de k83. Misschien hebben ze er daarom ook een ander naam aan gegeven.

Groet,

Peter
Re: M83 knippert wel wissel doet niks
Citaat van: Pt2/3 op zaterdag 01 juli 2023, 21:52:50Wim,

Het is me niet duidelijk welke decoders de topicstarter gebruikt; de "ouderwetse" of hedendaagse m83 decoders.
Je zult het ongetwijfeld bij het rechte eind hebben.
Ik gebruik uitsluitend de "ouderwetse" k83 decoders van märklin, viessmann en iek.

Cees

Oh, wat staat hier dan? Re: M83 knippert wel wissel doet niks
Re: M83 knippert wel wissel doet niks
Excuus Wim, compleet overheen gelezen.

Cees
Re: M83 knippert wel wissel doet niks
Goedemiddag,

Gister maar even langs de winkel geweest, uitendelijk op advies van ze een Marklin voedingsadapter gekocht die je dan rechtstreeks in de Decoder M83 prikt. Viessmann 5200 ga ik dan mar gebruiken voor de accessoires etc. Dank voor de hulp in ieder geval allen!