Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Hulp gevraagd bij bepalen positie seinen en contactrails

Gestart door Pier zaterdag 03 juni 2023, 21:40:43

Hulp gevraagd bij bepalen positie seinen en contactrails
Hoi allemaal,

Mijn naam is Pier en na een aantal maanden op dit forum mee te lezen, heb ik mezelf geregistreerd om een vraag te stellen.

Ik ben eind 30 en heb afgelopen jaar mijn Märklin treinen - een baantje uit mijn jeugd - weer 'uit het vet' gehaald, omdat mijn zoons (tegen de 10) inmiddels grote belangstelling hebben. Om wel een leuke baan te maken, maar het ook weer niet al te ingewikkeld te maken qua scenery e.d. heb ik besloten een Noch Fertiggelände als basis te pakken. Het is de 'Mühltal' geworden.

Omdat het aan de andere kant ook niet al te simpel moet worden, wil ik er wel wat seinen op plaatsen die idealiter via contactrails waar mogelijk automatisch weer op rood springen.

Nu kom ik overal wel uit, alleen niet echt waar ik het beste de seinen en de contactrails kan plaatsen die ze weer automatisch op rood zetten. Aangezien hier wel vaker wordt gevraagd mee te denken zag ik, vroeg ik me af of iemand het leuk zou vinden mij hierin op weg te helpen? Bijvoorbeeld door dit globaal in te tekenen op de plattegrond van de baan (zie bijlage)? Daarin staan 2 seinen aangegeven, maar dat lijkt me wat weinig. Ook worden hier geen contactrails gebruikt voor het omzetten.

Daarbij ben ik ook benieuwd of het mogelijk is om twee kanten op te rijden, of dat de combinatie van seinen en contactrails ervoor zorgt dat er - om dit correct te laten werken - nog maar één kant op kan worden gereden?

Ik was van plan om alleen gebruik te maken van seintype 7188. Dus verder geen voor- of blokseinen o.i.d. Maar als iemand daar een beter idee bij heeft, houd ik me aanbevolen.

Mocht je nog iets missen in mijn verhaal, vraag gerust. Dank alvast voor je aandacht.

Voor wie interesse heeft: ik rij M-rails met Delta decoder, dus max. 4 treintjes tegelijkertijd. Is niet erg modern, maar wel lekker nostalgisch.
Re: Hulp gevraagd bij bepalen positie seinen en contactrails
Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

Hoi Pier,

Seinen plaats je normaliter daar waar twee sporen samenkomen of daar waar een splisting van sporen plaats vindt.

In jouw (Märklin)baanplan staan sowieso al twee seinen op een fantasieplaats. Ze beveiligen niets.

Als ik naar het buitenste ovaal kijk, kun je twee seinen plaatsen telkens aan het einde van de ovaal, daar waar ze naar de wissels leiden.
Op het korte spoortje tussen de wissels mogen er ook twee staan.

Voor het binnen-ovaal is het wat complexer. In beide bochten links en rechts kunnen elk ook over twee seinen geplaatst worden, waar ze aanrijden op het wissel.
Bij kopspoorje aan de onderzijde kun ook een sein plaatsen om het uitrijden te beveiligen.

Ook al ben ik niet volledig, wellicht kun hiermee je plan maken.

Bij de keuze van de seinen kun je er voor kiezen om ook de rijspaning af te schakeleen (de beide rode draden/bussen) van het sein. Dan stoppen de treinen overigens ook wanneer het sein van achter benaderd wordt. Hiervoor moet de dan aparte schakelingen opnemen.
Als tip raad ik je het oude "Seinboek" van Märklin aan, dat hier en daar ook nog wel op internet te vinden is.

John (VT601)

Hi John,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie en je tips, die geven me absoluut richting dus waardeer ik.

Het baanplan dat ik heb geüpload komt van Noch (de leverancier van de grondplaat) en de seinen daarop leken me zelf ook al vrij zinloos, dank voor de bevestiging.

Ik heb een PDF van het seinboek opgespoord en dat ziet er inderdaad nuttig uit, ik ga het van het weekend eens op m'n gemakje doornemen.

Ik verwacht binnenkort wel een baanplan met seinopstelling - voor zover ik daarmee gekomen ben - te delen, zodat een ieder die dat leuk vindt erop kan 'schieten'. Mocht iemand in de tussentijd nog aanvullende suggesties hebben, dan zijn die van harte welkom.