Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Sound file inlezen in ESU decoder

Gestart door flyerman zaterdag 03 juni 2023, 15:37:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sound file inlezen in ESU decoder
Ik wil in 1 van mijn locs de decoder vervangen door een sounddecoder.

Ik heb de file van de oude decoder, uitgelezen met de loc programmer.

Ik heb het type decoder verander naar locsound 5 en wil het geluid inlezen. Ik wil het doen in het bestaande bestand
omdat ik dan al mijn motorinstellingen en mapping niet hoef te veranderen.

Ik dacht dus simpel een esu sound file in te lezen via import decoder project. Ik kan dan alleen maar .esu files inlezen, terwijl het geluidsbestand een .esux extensie
heeft.

Hoe krijg ik het geluidsbestand erin zonder een nieuw bestand te maken?

Merci
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
Als ik mijn lokprogrammer opstart en kies voor import decoder project dam komt de zin: select the ........ Lokpilot V3.x project.

Daaruit concludeer ik dat je alleen versie 3,.x of lager als een project kunt importeren.

Logisch?
Misschien wel omdat versie 4 en 5 esux als extensie hebben en versie 3 en lager esu als extentie.

Ik weet zo even niet hoe je dit op kunt lossen.
Misschien kun je hiermee verder komen:

Henk
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
Als ik het goed begrijp, wil je de instellingen uit de oude, ingelezen decoder zonder geluid, mengen met de geluidsbestanden van een ander ESU-loksoundproject.
Dat zal waarschijnlijk niet gaan, daar is het programma niet op ingesteld.
Handigst is dan het Loksound-project aan te passen aan de CV-waarden van je oude decoder-file.

Valt wel mee om dat aan te passen, even de meest voor de hand liggende instellingen noteren (als optrekken en vertraging en max. snelheid, motorinstellingen, evt. koppelingswals als er telexen op zitten, of stoomslagen als er een roker in zit). En indien gewenst de functieknoppen aanpassen.

Zelf geluiden toevoegen in een oorspronkelijk niet-geluids-project is een stuk omslachtiger.

Importeren kan inderdaad alleen van Loksound 3 en lager om die om te zetten naar huidig formaat. Dus niet om loksound te mengen met een lokpilot-file.

Succes,
Groet, Paul
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
mengen gaat wel.Je zet er eerst de soundfile in en dan daarna de gewone locpilot file die je hebt omgezet naar je nieuwe decoder (v4 of v5).Doe dit hier regelmatig


Ps 1 : je zal dan wel moeten kijken wat er veranderd is op de aux uitgangen en welke sounds gecombineerd zullen staan met uitgangen.
PS 2 : meestal maak ik na inladen soundfile een screenshot van de auxen en daarna ook van de locpilot file.Dan kan je vergelijken en verplaatsen
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
Hier bedoel je dat, of hoe doe je dat? Want dat heb ik ook geprobeerd.
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
je moet gebruik maken van het groene en rode tekentje.Eerst soundfile inladen en daarna gewoon de normale file.Lukt goed
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
Ok, zal ik zo eens proberen. Dank je.

Helaas. Ik heb het sound bestand geladen, en daarna wilde ik mijn loc inlezen in het bestand.

Ik krijg de melding het inlezen van een locpilot 4 in een locsound 5 is niet ondersteund.

Verder zoeken. Wel lastig voor zo'n simpel iets.
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
je moet eerst je bestand omzetten naar de juiste decoder en saven.Dan pas kan je inladen. Je kan trouwens alle oudere bestanden omvormen naar de nieuwe versie decoders in het programma.De soundbestanden klinken natuurlijk "platter' als ze van een versie 3.5 komen omdat die niet zoveel geheugen had.Meestal zijn er al nieuwe versies of voor belgische en CFL loks de sounds van dirk.
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
Ik zal het wel niet snappen en allemaal fout doen, maar ik krijg een opgeslagen bestand niet ingelezen in mijn locsound project.

Verander ik het project van de loc in een locsound 5, dat gaat maar dan zit er uiteraard geen geluid in, lees ik dan de loksound decoder uit waar ik het geluid al in heb zitten
dan worden al mijn waardes overschreven.

Ik heb het opgegeven en gewoon maar alles veranderd.
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
je moet niet inlezen in het sound bestand.Mss makkelijker : maak dat beide bestanden dezelfde versie decoder hebben.Laad dan eerst sound bestand in en copieer de aux tabel en print af.Sluit programmer en herstart en laad het gewone bestand in .copieer en print af.Telkens wegschrijven en dan zou het moeten lukken.Zo gaat het hier althans goed.
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
Bedankt voor alle moeite, ik heb 2 x de locprogrammer open staan, één keer met het geluidsbestand op scherm 1, en degene uitgelezen uit de oude decoder op scherm 2. Ik voer handmatig alles in. Zoveel werk is dat eigenlijk niet.

Wel jammer dat ESU dat niet simpeler maakt.
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
Als je de meest recente versie van de lokprogrammer hebt....
Bestand openen en kiezen voor opslaan als en dan kun je er een esux bestand van maken.
Re: Sound file inlezen in ESU decoder
Dat is prima dat dat kan, maar ik kan alleen maar .esu files importeren.