Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

'Virtual driver's Cab' (Lokprogrammer)

Gestart door Petrus zaterdag 03 juni 2023, 09:37:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
'Virtual driver's Cab' (Lokprogrammer)
Beste allen,

Tot voor kort gebruikte ik voor het instellen van de cv's van mijn DCC locomotieven iTrain, JMRI en/of IB Util. Dat door elkaar gebruiken gaf veel ruis, vandaar dat ik ben overgegaan tot de aanschaf van een Esu Lokprogrammer. Dat werkt een stuk prettiger.
De software heeft een 'Virtual driver's Cab' waarmee je de instellingen kunt uitproberen op een programmeerspoor, bij mij op dit moment een flinke ovaal.

Mijn vraag: controleer ik de nieuwe instellingen met de 'Virtual driver's cab', dan lijken de instellingen te werken, rijdt de loc soepel over het programmeerspoor. Maar gaat de loc naar de hoofdbaan (Intellibox II), dan is dat niet zo en dat verbaast mij. Dit is het meest duidelijk met de instelling van CV55 en het bekende sprongetje voorwaarts.

Wie kan en wil hierover licht laten schijnen?

Dank en groet,

Petrus
Re: 'Virtual driver's Cab' (Lokprogrammer)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: 'Virtual driver's Cab' (Lokprogrammer)
Hallo Petrus,

vermoedelijk is de Spanning van de locprogrammer veel lager dan op jouw baan, dat verklaart het verschil.

als je de juiste motor en treinfabrikant instelling gebruikt uit het Esu locprogrammer menu, lopen de locs meestal gelijk in 1 keer goed, een enkele keer dient er wat bijgesteld te worden of blijkt er met de loc iets aan de hand te zijn,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: 'Virtual driver's Cab' (Lokprogrammer)
Walter, dank voor meedenken.

Dat de Esu lokprogrammer en de Intellibox II verschil in spanning kennen, dat snap ik. Maar echt begrijpen doe ik het nog niet.

Ik maak het concreet: ik stel de motor cv's in van het locje dat ik onder handen heb met een lokpilot 5 DCC. Ik gebruik de geadviseerde instellingen voor een M* motor met een vijfpolig anker. Ik rijd proef op een programmeerbaantje mbv. de software van Esu (Virtual driver's cab). Het locomotiefje rijdt goed: rijdt netjes weg en stopt weer. Rijdt ook bij wisselende snelheden vooruit of achteruit zonder haperingen.
Dus naar de hoofdbaan. Daar gaat het van au! Tenminste CV55 moet ik aanpassen om de snuk voorwaarts er uit te halen.

Mijn vraag: waarom zie ik dat niet optreden als ik op het programmeerspoor rijd met de Virtual driver's cab? Op basis van jouw reactie zou ik denken dat dat komt doordat de decoder onder het bereik van de Intellibox en dus grotere spanningen verwerkt als het ware gevoeliger is bij het aansturen van de motor van de locomotief. Zoiets?


Petrus
Re: 'Virtual driver's Cab' (Lokprogrammer)
Nogmaals aandacht vestigen op mijn vraag ...  B)
Re: 'Virtual driver's Cab' (Lokprogrammer)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: 'Virtual driver's Cab' (Lokprogrammer)
als je spanning verschilt dan verschilt ook de EMF (terugkoppeling) .Zal daar wel aan liggen
Re: 'Virtual driver's Cab' (Lokprogrammer)
Mooi. Zojuist mij verdiept in 'EMF'. Ik denk dat ik het begrijp, maar vraag me niet om het te reproduceren...

Dank Johnny,

Petrus
Re: 'Virtual driver's Cab' (Lokprogrammer)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 'Virtual driver's Cab' (Lokprogrammer)
Stuurt de IB II wel het zelfde digitale signaal uit als de lokprogrammer en staat de decoder wel op het juiste digitale signaal ingesteld?

Groet, Anne W
Re: 'Virtual driver's Cab' (Lokprogrammer)
@ Anne. Dank voor meedenken.

Ik begrijp niet hoe en wanneer wat jij vraagt van invloed is en hoe ik dat dan zou moeten aanpassen ...

Petrus
Re: 'Virtual driver's Cab' (Lokprogrammer)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 'Virtual driver's Cab' (Lokprogrammer)
Handleiding IBII gok ik, instellen digitale soorten en in de decoder CV29 (dacht ik)

Groet, Anne W
Re: 'Virtual driver's Cab' (Lokprogrammer)
@ Anne. De instellingen waar je naar verwijst zijn oké ...