Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)

Gestart door EpocheIII donderdag 01 mei 2008, 14:35:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Goedendag allemaal,

Ik ben al ongeveer 3 uur aan het pielen om een D-rijtuig van de SSB geopend te krijgen om de verlichting te vervangen...geen schroefje te zien (logisch), geen nokjes aan de zijkanten.... Zo af en toe een pilletje onder m'n tong om geen grog geweld te gaan gebruiken ! Wie heeft de gouden tip ?

Hans
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Beste Hans,

Denk om je hart.
Kun je even een foto plaatsen want, helaas kan ik geen combinatie maken voor mijzelf betreffende rijtuig versus nummer.
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Hallo Hans,

Bij dit rytuig moet je eerst de vouwbalgen verwijderen. Dit doe je door de zijkanten naar voorzichtig naar buiten toe te bewegen en dan de vouwbalg naar je toe trekken. Het kost enige moeite, maar dat lukt wel. Als je dat gedaan hebt, kun je de bodem voorzichtig van de bak scheiden door een kleine schroevendraaier tussen de bak en de bodem te plaatsen

Veel succes,

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Citaat van: Kroko14253 op donderdag 01 mei 2008, 14:56:33
Als je dat gedaan hebt, kun je de bodem voorzichtig van de bak scheiden door een kleine schroevendraaier tussen de bak en de bodem te plaatsen

Beste Harry,

Ook weer opgelost voor Hans.
Alleen zou ik zelf "kaasprikkers" gebruiken om beschadiging te voorkomen.
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Dat is ook mogelijk. Is misschien wel wat beter i.v.m. mogelijke beschadigingen. Daar heb je wel gelijk in.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Je kunt ook een paar houten ijsstokjes nemen.
Snij ze eerst, over de breedte, scherp aan een kant, zo kun je ze heel makkelijk ergens tussen vrotten zonder ook maar iets te beschadigen.
Doordat ze breder zijn dan kaasstokjes heb je nog minder kans op beschadigingen. :D
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Ok Mannuh,

Ik zal dat proberen. Ik houd jullie op de hoogte !
Overigens had ik de vouwbalg en het trapetje er al af.

Hans
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Een methode die ik je niet aan zal raden.
Mijn viel ooit zo'n rijtuig van de treintafel op de grond. Bak sprong spontaan los van het chassis.
Werkt kennelijk wel maar ik beveel je het niet aan.

Rijtuig bleek geen schade opgelopen te hebben

Mvg, Johan
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Hier dan nog even een plaatje:

Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
...en nog maar eentje...

Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Hans, bij die oudere SBB rijtuigen zit er geen nokje op de vouwbalg, maar een schroefje onder de koppeling.
Bij nieuwere versies moest het schroefje plaats maken voor het kortkoppelmechaniek en kwam het bekende nokje op de vouwbalg, om de boel bijeen te houden.
Ik heb zelf ook nog zo'n oudere versie en drie nieuwere voor achter de Ae3/6.



EDIT: Fotootje bijgeplaatst van het bewuste schroefje onder het rijtuig.
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Ad,
Dank je wel. Het zal toch niet zo zijn dat ik dat schroefje over het hoofd gezien heb.... :oops: Vanwege het mooie weer is het er dit weekeinde niet van gekomen. Ik zal vanavond de operatie nogmaals uitvoeren. Dat idee van die 'kaasprikkers' is ook zo slecht nog niet. Ik houd jullie op de hoogte.

Hans
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Hoi Hans,

Die 4138 van mij stamt uit 1979.
Dit kun je vinden aan de linkerkant van de doos op de sluitflapjes.
Maar ik denk dat die konstruktie van die modellen nooit gewijzgd is, totdat de versie met kortkoppelingen er kwam.
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Ad en de rest van reageerders,

De laatste foto was duidelijk. Inderdaad een schroefje. Ik kan/kon mijn draaistel niet ver genoeg draaien om het te zien....(zo red ik mij er aardig uit, nietwaar ?) en met iets meer verlichting zie je ze daadwerkelijk zitten. Affijn, opengemaakt en de binnenboel aanschouwd. De bedoeling is om de draaistellen er af te krijgen om de slepers te verwijderen teneinde nieuwe verlichting en stroomgeleidende koppelingen te monteren.

Gaat vast allemaal lukken, bedankt voor de support !

Enne oh ja, de leeftijdsvermelding op de doosjes... 't zegt mij niet veel, maar toch leuk om te weten : 69 869 TRa 10 80 sr... (okt 1980 ?) en            69 880 IN 08 85 wd....(aug 1985 ?).

Groet, Hans
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Citaat van: EpocheIII op maandag 05 mei 2008, 22:26:03
Enne oh ja, de leeftijdsvermelding op de doosjes... 't zegt mij niet veel, maar toch leuk om te weten : 69 869 TRa 10 80 sr... (okt 1980 ?) en            69 880 IN 08 85 wd....(aug 1985 ?).

Dit klopt Hans. :)
Over hoe die nummering werkt kun je hier.
Zie http://www.h0-modell.de/ voor de site, gaat over verzamelen en tips.
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
In plaats van kaasprikkers gebruik ik een oud pasje.
Is lekker dun, breed en beschadigd echt helemaal niets.

Tegenwoordig krijg je overal een pasje bij dus uit voorraad leverbaar
Re: Openen van rijtuig SBB (Ma 4138)
Citaat van: KoosLeiderdorp op dinsdag 06 mei 2008, 22:38:15
In plaats van kaasprikkers gebruik ik een oud pasje.
Is lekker dun, breed en beschadigd echt helemaal niets.

Tegenwoordig krijg je overal een pasje bij dus uit voorraad leverbaar

Ook een zeer goede optie.
Iets om te onthouden.