Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ervaring met ROWA modellwagens ?

Gestart door dani zondag 18 maart 2012, 13:36:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaring met ROWA modellwagens ?
De zoekfunctie leverde me niet bijster veel op, maar ik vroeg me af of hier mensen zijn die ROWA wagonnen in hun collectie hebben en hoe die hun ervaringen dan zijn kwa afwerking, detail, kwaliteit en gedrag op de rails ?

Ik kan een 3-tal leuke Rowa personenwagonnen kopen voor weing geld maar wil voorkomen dat ze net als mijn enkele  1:87 Lima wagonnen gewoon bij het minste, geringste uit de sporen lopen.

Dus alle reakties zijn welkom.

Dani
Re:Ervaring met ROWA modellwagens ?
Dani, zie hier ==>> Röwa was founded in 1961 by Willy Ade and Horst Röchling, the company name being an acronym of their combined names.  For several years, much of Röwa?s energies were directed toward developing products for other model train manufacturers, notably Trix of Germany and, on occasion, Roco of Austria.

Production of model trains under the Röwa name began in the late 1960?s, ca. 1968.  Much of the company?s products were in H0-Scale, but there was some interesting production in N-Scale. Here is the Röwa N-Scale product line in 1970 / 1971:


Grt, Ronald.
Re:Ervaring met ROWA modellwagens ?
bedankt voor de tip, Ronald.  Ik ga eens verder snuffelen hiermee
Dani
Re:Ervaring met ROWA modellwagens ?
Ik heb een paar Röwa containerwagens in gebruik en daarnaast nog wel wat wagens die door Röwa zijn ontworpen. Röwa heeft namelijk niet alleen voor Trix gebouwd, maar ook zijn de mallen later door Roco overgenomen. Zo komt het bekende Roco NS bollenwagentje uit dezelfde mal als de bollenwagens die eerst door Trix en later door Röwa zelf zijn uitgebracht. De containerwagen zit ook nog steeds in het Roco-assortiment.

Voor die tijd waren de modellen uitzonderlijk goed gedetailleerd, zodat ze hede ten dagen nog prima meekunnen. Het rijdt goed, maar wel maakte Röwa gebruik van voor die tijd relatief lage flenzen ongeveer overeenkomend met de huidge tweerailnorm. Er zijn wel vervangende wielstellen te koop. De lange standaardrijtuigen zijn tot 1:100 ingekort en dat was voor de jaren zestig al een hele revolutie. Ook die rijuigen zijn eerst door Trix en later door Röwa en vervolgens nog heel lang door Roco uitgebracht. Rijuigen van Märklin of Fleischmann uit diezelfde periode slaan qua uiterlijk in vergelijking een pleefiguur.

Vervangende wielstellen zijn bijvoorbeeld hier te vinden.

http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/1955919b450b56226/1955919b450b5c936/2299759f3511b9d16/index.php

Sowieso een prima plek voor vervangende wielstellen voor om het even welk merk. Niet duur en van een uitstekende kwaliteit.
Re:Ervaring met ROWA modellwagens ?
Dankjewel Henk. Nuttige informatie ook alweer. Ik raak meer en meer overtuigd
Re:Ervaring met ROWA modellwagens ?
Aan Röwa zal het in ieder geval niet liggen Dani. Hooguit aan voorgaande eigenaren. De modellen zijn nu eenmaal een jaar of veertig oud.
Re:Ervaring met ROWA modellwagens ?
volgens de site van eurospoor.nl  zijn ze vrij zeldzaam en van goede kwaliteit   (citaat : "Röwa is een merk dat al in de zeventiger jaren is opgehouden te bestaan. De produkten waren beter dan de gemiddelde modelspoorder op dat moment verlangde. De modellen zijn ware topmodellen die in kwaliteit en afwerking gemakkelijk kunnen concurreren met de produkten die tegenwoordig op de markt zijn. "), en volgens de verkoper in OVP, dus het zal een gokje zijn.   Nu enkel hopen dat ik de deal binnen haal...
Re:Ervaring met ROWA modellwagens ?
Ik hoop dat je wat nader onderzoek aan het doen bent... Verzegelde en nog nooit geopende verpakking... dat is bijna onmogelijk. Dan zouden ze in "mint" kwaliteit zijn. De verpakking is op de foto's op diverse plekken vast gezet met plakband. Op de foto's is te zien dat soms ook aan de "verzegeling" is getrokken. De zegel zal wel gebruikt zijn als "schanier" om de verpakking te openen. Een bekende truuk om de twee delen niet kwijt te raken.

Zeldzaam? Hum, even een zoekopdracht bij Ebay.de ingegeven, daarbij zijn 309 producten op zoekterm "Röwa" gevonden. De bekende tweedehandsdealer in Doornenburg had voor een paar maand terug nog Röwa staan (in OVP). De prijzen lijken mij iets aan de hoge kant als ik zie waar ze bij Ebay op de site staan.

Ik hoop voor je dat je voor jou gevoel een goede deal maakt :) Succes met de onderhandelingen!

Groeten Ronald.
Re:Ervaring met ROWA modellwagens ?
Hey Ronald,

Even voor de duidelijkheid : die link / vermelding van Eurospoor is maar enkel om het citaat toe te lichten.   Ik heb nog nergens foto's, links of eender wat van andere details geplaatst omtrent de wagons die ik op het oog heb.  Met  OVP  bedoel ik "originele verpakking" , niet ongeopende....

Als ik de prijzen op eBay zie, dan lijkt de vraagprijs van de persoon in kwestie niet overdreven.
Re:Ervaring met ROWA modellwagens ?
Ik weet dat je daar niets over gezegd heb. Ik snap best wel dat je met OVP "orginele verpakking" bedoeld.  Ik haak alleen in op het feit dat je aangeeft dat ze vrij zeldzaam zijn. Daarnaast valt mij de omschrijvingen en de prijzen van de producten die de handelaar handteert op. Prijsverschil tussen de "vraagprijs" en ebay.de is gemiddeld 10 euro tot 12 euro. Persoonlijk vind ik dat een behoorlijk bedrag. Het is ook wat de "gek" er voor over heeft.

Dat het spul van Röwa van goede kwaliteit is heb ik meer gehoord.

Groeten Ronald.

Re:Ervaring met ROWA modellwagens ?
we verstaan mekaar, dat is het belangrijkste.    Nog even de reaktie van de verkoper afwachten en dan weet ik strakjes of ik een mooie zaak kan doen of niet.

En inderdaad , ik heb er ook al op eBay zien staan voor 1 euro startprijs, en anderzijds bij "verkopers" op hun eigen site voor 25 a 30 euro.  Dus daar tussenin ligt een heel gamma aan prijzen.

Ik vind het in elk geval positief dat mensen hier hun input geven , informatie waar je als potentiële koper wat mee kan aanvangen.

Waarvoor mijn dank, aan allen die hebben gereageerd.

Dani
Re:Ervaring met ROWA modellwagens ?
update : ik heb ze dan toch maar gekocht....

1x3213, 1x3132, 1x3216    en daar een M* lokomotiefje 3078 omgebouwd naar Delta en een Lima  tankwagon Esso bij.... voor 26 euro samen !   (jaja, via eB*)

Ik vind het zelf een leuk prijsje ;-)
Re:Ervaring met ROWA modellwagens ?
Dat is zeker een leuk prijsje :) In ieder geval veel plezier met je Röwa-wagons!

Groeten Ronald.
Re:Ervaring met ROWA modellwagens ?
Thanks Ronald.   Ik zal er zeker plezier aan beleven

Dani
Re:Ervaring met ROWA modellwagens ?
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Ervaring met ROWA modellwagens ?
Ik heb van Röwa enkele wagons via MP en andere bronnen. Heel mooi van detail en goede rij-eigenschappen.
Het pronkstuk is een TEE-restauratiewagon uit 1972 waarin al de lampjes op de tafeltjes stonden, alles absurd goed gedetailleerd. Willy Ade was dan ook een perfectionist tot bijna in het waanzinnige.
Inmiddels weet ik dat ik veel meer van zijn scheppingen zal kopen, als je er eenmaal wat van rond hebt rijden dan ben je om. Kan tante M nog een puntje aan zuigen, ook anno 2012.
Re:Ervaring met ROWA modellwagens ?
ja, met zo een stelling, kan dat pakje nu natuurlijk niet snel genoeg geleverd zijn... en ik heb nog een paar andere Röwa's op het oog ...   met dank aan Ronald voor de tip van eBay
Re:Ervaring met ROWA modellwagens ?
Wentink occasions heeft vaak rowa wagons, ik heb er meerdere rijden, wisselstroomwielen eronder en het zijn vaak modelen die ik bij marklin mis.
Re:Ervaring met ROWA modellwagens ?
Ik heb ze intussen al es met de hand en met een rangeerlokje over een stuk spoor geduwd en ziet er goed uit
.
Ik ga er wel andere koppelingen moeten op monteren