Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ontkoppelrail 2297

Gestart door arieproduction maandag 29 mei 2023, 13:54:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ontkoppelrail 2297
Lid sinds: 2022

K-Rails, intellibox, rocrail

offline
ontkoppelrail 2297
Ik heb een aantal ontkoppelrails van dit type, maar wat ik niet snap is dat er niet inmiddels een versie is voor onder de vloer montage?

Die dikke bult met ook nog 2 aansluit punten voor een lamp oid is toch geen gezicht? En in het K rails programma is er volgens mij geen mooie lamp om op aan te sluiten?

Zijn er betere alternatieven? De spoel eraf slopen en een servo op het handbediening lipje knutselen?


Re: ontkoppelrail 2297
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ontkoppelrail 2297
De 2297 is wel zo ongeveer het dieptepunt van alle K-rails speelgoed.
(Ik heb er hier ook nog 4 van liggen ...)

Inderdaad die 2 contactbulten zijn bedoeld voor het aansluiten van een M-rails ontkoppelmast.
Een aparte K-rails ontkoppelmast is er terecht niet gekomen.
Elk land heeft z'n eigen ontkoppel-lichtseinen gehad.

Het is dan ook geen wonder dat er allerlei alternatieven zijn (geweest).
O.a. van Repa (b.v. met servo aanstuurbaar). Daarnaast zijn alternatieven gevonden zoals magnetisch ontkoppelen (Kadee).
Re: ontkoppelrail 2297
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: ontkoppelrail 2297
Dit lijkt mij een goed alternatief:
KLIK: repa .

Op elke lokatie op de baan te plaatsen en de aandrijving zit "ondergronds".

Henk
Re: ontkoppelrail 2297
Lid sinds: 2022

K-Rails, intellibox, rocrail

offline
Re: ontkoppelrail 2297
Ligt het ontkoppel plaatje dan net naast de middengeleider of er bovenop? Of is het de bedoeling dat je middengeleider iets afschuurd?
Re: ontkoppelrail 2297
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: ontkoppelrail 2297
 @citaat

Voor de drierail versie is het van metaal en ligt op de middengeleider zodat de sleper stroom kan blijven pakken.
Je boort een gaatje tussen twee bielzen en daar gaat dan de pen door heen.

Volgens mij is er ook nog een versie voor M- en C-rail waarbij de pen iets naar buiten zit om langs de middengeleider te kunnen gaan.
Re: ontkoppelrail 2297
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: ontkoppelrail 2297
Brima heeft ook een hele mooie...
https://www.brima-shop.de/de/entkuppler-v2-0.html

Groet,
Jan
Re: ontkoppelrail 2297
Lid sinds: 2022

K-Rails, intellibox, rocrail

offline
Re: ontkoppelrail 2297
Als je een 3D printer hebt kan je die van brima waarschijnlijk ook namaken.

Is wel inderdaad ook een mooi weg te werken systeem.
Re: ontkoppelrail 2297
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: ontkoppelrail 2297
 @citaat  @citaat
Zeker een mooie, maar ook een mooie prijs pfff.

Dan proberen om met de 3D-printer te maken.
Re: ontkoppelrail 2297
Ik denk dat het simpeler kan dan die contraptie die Brima heeft gemaakt.
Met een servo, een 'vleugeltje' en een stukje stevig verenstaal, misschien door een buisje, moet toch ook een simpele en effectieve op en neer gaande beweging kunnen worden gemaakt. Bovenop een soort paddestoel die tegen de koppeling drukt.
Een Repa ontkoppelaar is ook veel eenvoudiger qua constructie en die werkt.
Ik denk het nog wel een keer te proberen te fixen. Ooit.

Groet,

Peter
Re: ontkoppelrail 2297
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ontkoppelrail 2297
Dezelfde vraag in 2006 bij de buren leidde o.a. tot tips om de glimmende contacten eraf te zagen, en het schakeldoosje met ballast te camoufleren, of om over te stappen op andere ontkoppelaars zoals Repa, Herkat en Uhlenbrock destijds verkochten (en nog steeds verkopen). De Repa-ontkoppelaar was al uit de jaren '60 bekend, uit de Miba.

Er bestaat een ander draadje bij de buren over het zelf maken van een ontkoppelrails voor K-rails met een servo: titel: Servo Entkuppler für Mittelleiter eine kleine Bastelei (2017), aangestuurd met een Digikeijs 4024.

Met o.a. deze foto's (en nog veel meer):


en



Ik kan me voorstellen dat dit exact is wat je voor ogen stond, bij het stellen van je vraag.

Er is digitaal een andere methode gangbaar (prijziger), en wellicht niet in combinatie met een 6021-besturing:
de digitale koppeling, en met die uitvinding heb je geen ontkoppelrails meer nodig (en dus ook geen vaste ontkoppelingsplaats!). Goedkoper dan die oplossing is de eerder genoemde Kadee koppeling die uitgaat van een electromagneet als op afstand bedienbare ontkoppelaar van magnetische koppelingen; de beperking is dat je vast zit aan de ontkoppelingsplek (net als bij de 2297).

Het grote probleem van ontkoppelrails is de vaststelling van de exacte plaats van de koppelingen, en daarvoor wordt vaak gegrepen naar reflectie lichtsluisjes als ultiem middel. Hoe korter de ontkoppelbalk, des te exacter moet je de koppeling kunnen vaststellen.
Zolang je op zicht ontkoppelt, geen probleem, maar zodra je uit zicht ontkoppelt (b.v. in een tunnel) gaat dat spelen.

Ik las ooit een draadje van iemand met een analoge baan die 60 jaar geleden 4 ontkoppelrails achter elkaar had geplaatst, om er zeker van te zijn dat 1:4 raak was. Dat klinkt vandaag de dag als kolder, vanwege de huidige stand van de techniek.


Met Repa, Herkat, Uhlenbrock kun je veel koppelingsoorten ontkoppelen: Roco Beugelkoppeling, Roco Universal, Märklin KK, RTS-KK,
Märklin RELEX, Liliput, PIKO etc.
.

Enige nadelen van Repa, Herkat, Uhlenbrock vind je hier. O.a.: Je moet 'm onder de baan monteren (en daarvoor moet plaats zijn), en het ontkoppelbalkje kan draaien (en veroorzaakt dan soms kortsluiting)
Re: ontkoppelrail 2297
Lid sinds: 2022

K-Rails, intellibox, rocrail

offline
Re: ontkoppelrail 2297
Märklin heeft geen digitale koppeling in het aanbod? Nog altijd alleen de Telex optie op bepaalde modellen?
Re: ontkoppelrail 2297
Inderdaad, maar Krois maakt een automatische koppeling die in een NEM-schacht kan worden geprikt. Een moderne locdecoder heeft vast een aansluiting erbij waarop deze te plaatsen valt.
De koppeling kan (natuurlijk) ook in een wagon worden gezet met een eigen decoder.


Groet,

Peter
Re: ontkoppelrail 2297
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ontkoppelrail 2297
Citaat van: arieproduction op zondag 11 juni 2023, 09:46:52Märklin heeft geen digitale koppeling in het aanbod? Nog altijd alleen de Telex optie (...)
Waarom denk jij dat een digitale koppeling iets anders is dan
een telex-koppeling gestuurd door een digitale decoder?

Om er even een paar draadjes bij te halen (ja, ook enkele in het Duits):
- De uitleg van Bentink
- De discussie bij de oosterburen
- Een downloadbare handleiding van de 1801
- Een downloadbare handleiding van de 1802

Dat doet mij vermoeden dat het begrip "Telex" (op afstand bestuurbare (ont-)koppeling) gepatenteerd is, en dus niet gebruikt mag worden zonder daarvoor te dokken.
Re: ontkoppelrail 2297
Lid sinds: 2022

K-Rails, intellibox, rocrail

offline
Re: ontkoppelrail 2297
Citaat van: Jan22 op zondag 11 juni 2023, 16:58:53Waarom denk jij dat een digitale koppeling iets anders is dan
een telex-koppeling gestuurd door een digitale decoder?

Ik denk bij digitaal altijd aan kleine schakelingen etc, niet aan grote elektromagneet spoelen die ook reageren op het ouderwetse omkeer signaal van een transformator en veel stroom kunnen verwerken.
Dacht even dat er heel ingewikkelde techniek achter zat om alles in een NEM koppeling onder te brengen, maar het is in feite ook maar een elektromagneetje, die een 0 of 1 doorgestuurd krijgt.

En uit de handleiding:

Die Digitalkupplung wurde für das 2-Leiter-Gleissystem entwickelt und ist
daher nur eingeschränkt für das 3-Leiter-Gleissystem verwendbar.
Zudem wirken sich im Gleiskörper verbaute Metalle und Magnete (z.B.
Weichenantriebe) ungünstig auf die Funktion der Digitalkupplung aus


Daar hebben de telex koppelingen geen last van,
Re: ontkoppelrail 2297
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ontkoppelrail 2297
Je hebt in mijn ogen helemaal gelijk.

Je verwacht iets kleins, en het is weliswaar kleiner dan de oude telex, maar niet genoeg.

Dat brengt mij bij de vraag: hoe had het wel gekund, en kan dat ook echt?
Je geeft het al aan: een micro elektromagnetische spoel in de koppeling, aangestuurd met 0 of 1.

De veel duurdere Kadee oplossing is een micro elektromagnetische spoel tussen de rails, en een veel kleinere, magnetische koppeling.   

De hamvragen zijn dus: hoeveel kleiner kun je dit realiseren, en wat is handiger (koppeling of tussen de rails)?