Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

elektrische schakeling voor blokbeveiliging

Gestart door Marijn zondag 28 mei 2023, 20:50:11

Re: elektrische schakeling voor blokbeveiliging
Inderdaad, ik geef toe, ik lees niet alles 😉
Maar gelukkig zijn we het eens.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Hanzi op dinsdag 01 augustus 2023, 16:46:20@citaat Je valt in herhaling...
Op dit forum hebben vaker schema's gestaan of is verwezen naar schema's elders, voor monostabiele en bistabiele schema's voor b.v.  blokgestuurd rijden, 2-richting verkeer en voor schaduwstations.
Inclusief benoeming van voor- en nadelen van mono- en bistabiele benadering. Die voor- en nadelen wegen niet voor iedereen even zwaar.
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 10 juli 2023, 10:48:07Ten eerste is die Elco over de output veel te groot. Een elco heeft een oplaadstroom die in dit geval ver over de Imax (1,5A) van de rectifier gaat. Geadviseerd wordt een elco van 100muF over de output. Indien je groter wil moet je een laadbegrenzer weerstand met parallel diode er bij zetten.
In de oorspronkelijke M-Track schakeling zitten 2 Elco's:
- 100 uF / 40V over de uitgang van de brugcel, dus vóór de 7812, bedoeld om de voeding voor de 7812 af te vlakken
- 200 uF / 16V over het relais, dus ná de 7812, bedoeld om het klapperen van het relais te voorkomen, bv vuile assen ed
Dus verder geen weerstanden, diodes etc.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Aangezien ik er totaal geen behoefte aan heb om lange verhalen / lessen hier te gaan typen raad ik je aan deze LINK te volgen. Daar wordt het een en ander uitgelegd over laadstromen van condensatoren en hoe deze te berekenen. In deze berekeningen wordt altijd uitgegaan van lading via een weerstand. Wanneer je geen extra weerstand inbouwdt is deze gelijk aan de inwendige weerstand van de voeding plus de 7812. Dat is dus heel klein. Dientengevolge zal de laadstoom kortstondig zeer hoog zijn. De 7812 zal waarschijnlijk / mischien niet meteen kapot gaan maar de levensduur wordt ernstig beperkt. Doe wat je wilt doen maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Het is een vast gegeven natuurwet en heeft niets met Murphy te maken.
Bij M-Track is deze schakeling al sinds begin jaren 90 in gebruik (we hadden zelfs een doos printjes laten maken) en ik heb nog nooit gehoord dat er 7812 om die reden de geest hadden gegeven.
Hallo allemaal,

Ondertussen ben ik terug van verlof, zijn wat nieuwe onderdelen toegekomen en heb ik wat verder geëxperimenteerd met de, al bij al eenvoudige, schakeling.
Nu heb ik een schakeling die doet wat ik wil dat hij doet... maar eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom het werkt :S
Meerbepaald de spanning over de spanningsregelaar komt niet overeen met hetgeen ik eigenlijk verwacht of kan verklaren.
Iemand die zijn/haar inzicht hierover even kan delen?

De rode/bruine draad van mijn oude Marklin transfo met regelbare spanning laat me toe wat te spelen met de aangelegde wisselspanning.
Deze gaat over de bruggelijkrichter via een condensator die ik, na bovenstaande suggesties, veranderd heb in een 100muF-40V condensator, en over een spanningsregelaar L7812CV. De output van de spanningsregelaar schakelt een monostabiel relais (12V=).
Aan het monostabiel relais is een eenvoudige schakeling met LED's voorzien waarmee ik kan testen of het relais schakelt zoals ik wil.

Situatie 1 (zie linkerschakeling) - zonder weerstand voor de bruggelijkrichter:

1. Bij een aangelegde wisselspanning U = 18.5V (maximum), meet ik een ingangsspanning aan de spanningsregelaar van 13.2V= en een uitgangsspanning aan de spanningsregelaar van 2.5V. De spanningsregelaar wordt goed warm, het relais is bekrachtigd.
2. Bij een aangelegde wisselspanning U = 14V, meet ik een ingangsspanning aan de spanningsregelaar van 17.1V= en een uitgangsspanning aan de spanningsregelaar van 3.3V. De spanningsregelaar wordt goed warm, het relais is bekrachtigd.
3. Bij een aangelegde wisselspanning U = 10.5V, meet ik een ingangsspanning aan de spanningsregelaar van 12.6V= en een uitgangsspanning aan de spanningsregelaar van 11V. De spanningsregelaar wordt niet tastbaar warm, het relais is bekrachtigd.
4. Bij een aangelegde wisselspanning U = 7V, meet ik een ingangsspanning aan de spanningsregelaar van 8.4V= en een uitgangsspanning aan de spanningsregelaar van 7V. De spanningsregelaar wordt niet tastbaar warm, het relais is wél bekrachtigd.
5. Bij een aangelegde wisselspanning U = 5.5V, meet ik een ingangsspanning aan de spanningsregelaar van 6.2V= en een uitgangsspanning aan de spanningsregelaar van 4.8V. Het relais blijkt niet meer bekrachtigd.
6... Ik draai de regelknop van de transfo vanaf 0 langzaam naar boven. Initieel blijkt het relais niet bekrachtigd (zoals verwacht); vanaf een uitgangsspanning aan de spanningsregelaar van ongeveer 6.5V is het relais bekrachtigd (dat komt overeen met de verwachting). Bij terugdraaien naar 0 valt het relais pas terug uit wanneer 0V bereikt wordt.

Vraag:
Waarom is de uitgangsspanning niet steeds 12.0V...?
Hoe komt het dat het relais niet bekrachtigd blijkt in situatie 5., maar wel in situatie 1... hoewel de uitgangsspanning aan de spanningsregelaar in beide situaties veel lager is dan 12V=?
Waarom blijft het relais bekrachtigd bij terugdraaien naar 0V en valt het pas uit als de nulpositie bereikt wordt? (Is wellicht ook het antwoord op de vraag hier net boven...)

Omdat ik in de praktijk steeds uit zal gaan van een wisselspanning van 16-18V (massadetectie ter aansturing van relais), heb ik een weerstand ingebouwd tussen de ingangswisselspanning en de bruggelijkrichter. Twee parallelle weerstanden van 470Ohm leveren een voldoende lage equivalente weerstand (235Ohm, als ik het goed voor heb) waaruit de volgende situatie (rechterschema):

Bij een aangelegde wisselspanning van 18V, meet ik een spanning over de weerstand van 7.3V en dus een wisselspanning over de bruggelijkrichter van 10.6V. De ingangsspanning aan de spanningsregelaar bedraagt 10.0V=, de uitgangsspanning (slechts) 8.5V. Het relais blijkt wel bekrachtigd.

Vraag:
Hoe komt het dat het relais wel bekrachtigd is bij een spanning die duidelijk lager dan 12V is...?
Waarom is de uitgangsspanning van de spanningsregelaar niet 12.0V=?
De afbeelding lijkt niet mee opgeladen...
Een nieuwe poging voor de afbeelding:https://share.icloud.com/photos/0ea1kUPWXGKsoCSOB-CuSJmlw

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Om met je laatste vraag te beginnen. Een spanningsregelaar kan alleen van een hogere spanning een lage spanning maken en wel zodanig dat wanneer de ingangsspanning varieert de uitgangsspanning gelijk (=stabiel) blijft. Alleen een transformator en een condensator-cascade schakeling kunnen een hogere spanning afgeven dan aan de input wordt aangeboden.

Wat betreft die hele rij metingen die je opsomt mis ik wat. Gezien het feit dat de spanningsregelaar in enkele gevallen behoorlijk warm wordt zou ik graag willen weten hoeveel stroom er op dat moment door de regelaar (of het relais) gaat. Deze spanningsregelaar is een IC (integrated circuit) en bevat een heleboel elektronische componenten om zijn werk goed te kunnen doen. Transistoren, weerstanden en condensatoren. Dat zie je niet omdat het allemaal op een miniscuul stukje halfgeleider is "geprint". Maar al die componenten kunnen dus energie verbruiken (W=U*I) en daardoor warm worden. Om dus exact te kunnen bepalen wat en waardoor er gebeurt wat jij meet dien je ook de I (=stroom) te meten.

Een relais is in principe een stukje weekijzer waar een spoel omheen ligt. Indien deze spoel met spanning wordt voorzien gaat er een stroom lopen en deze wekt dan weer een magnetisch veld op. Onder invloed van dit magnetisch veld wordt het weekijzer ook magnetisch en trekt de schakelwip aan. Wanneer de aangelegde spanning op de spoel langzaam wordt verminderd zal in eerste instantie het magnetisch veld niet veranderen. Dat verschijnsel noemt men de magnetische hysterese. Wanneer het magnetisch veld wel gaat veranderen blijft de spoel toch bekrachtigd omdat het weekijzer het magnetisme enige tijd vasthoudt. Een relais kent een nominale spanning waarop het goed en betrouwbaar werkt maar dat wil niet zeggen dat het bij een lagere spanning helemaal niet werkt. Vroeger gebruikt ik telefoonrelais om mijn wissels mee te schakelen. Die zijn bedoelt voor 24 Volt maar werkten op 12 Volt net zo goed.

Het verschil tussen situatie 5 en situatie 1 is dat in sit.1 het realis bekrachtigd wordt door een spanning van 12V die in elkaar stuikt doordat er een te grote stroom loopt. En in sit.5 komt die spanning nooit zo hoog. Nogmaals, meten is weten.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 11 augustus 2023, 16:22:56Vroeger gebruikt ik telefoonrelais om mijn wissels mee te schakelen. Die zijn bedoelt voor 24 Volt maar werkten op 12 Volt net zo goed
Vroeger gebruikte ik relais van 24 vDC die bij 12 vDC net zo goed al schakelen. Zelfs bij 10 vDC schakelen ze al. En boven 24 vDC werkten ze ook goed. Die 24 is nominaal, maar effectief is de range veel breder.

Per contact (4 onafhankelijk stroomkringen) konden ze 2 A schakelen.
De afstand tussen de pinnen is 2x modaal (vergeleken bij europrintplaat), oftewel overal een gaatje overslaan, en stevig duwen dan zit klem.

Ze werden gebruikt voor revox tape recorders.

Even denken, waar stonden ze ook alweer:

Daarmee gezegd, het is belangrijk dat Marijn vertelt wat voor relais hij inzet, want elk relais heeft andere specs.
Misschien moet Marijn eerst leren de 7812 op de juiste manier te gebruiken.
Deze webpage kan helpen KLIK
C2 en C3 zijn 100nF capaciteiten (geen elco's)

Wanneer die 7812 dan doet wat hij moet doen ZONDER warm te worden kan deze schakeling misschien uitgetest worden KLIK
Is wel met een bistabiel relais gevoed met 14V!

O ja nog iets, maak eens een schema van je schakeling of plaats een foto van je schakeling!
Zal hoogst waarschijnlijk duidelijker zijn dan 10.000 woorden.

De L7812CV kan MET KOELING tot 1.5A leveren.
Dus wanneer jij hem warm krijgt quasi zonder belasting is er duidelijk iets verkeerd in je schakeling.
Vandaar de vraag naar schema / foto.
Dank voor jullie feedback - uitgebreid as usual ;)

Ondertussen op algemene vraag (en uit interesse) ook de stroommetingen uitgevoerd.
Tot 20mA is er net geen bekrachtiging van het relais.
Vanaf zo'n 23mA is er net wel bekrachtiging van het relais.
Stroomsterkte neemt toe met toenemende spanning tot een maximale gemeten waarde van 40mA bij de hoogste stand van de transfo (zo'n 18V=).

Het relais dat ik gebruik, is deze: https://mecktronics.nl/data/mediablocks/G5V-2.pdf
Ik leid er zelf uit af dat bij juist 12V spanning over het relais, er zo'n 41mA door die stroomkring.

Citaat van: mcs51 op zaterdag 12 augustus 2023, 08:13:58Misschien moet Marijn eerst leren de 7812 op de juiste manier te gebruiken.
Deze webpage kan helpen KLIK
C2 en C3 zijn 100nF capaciteiten (geen elco's)

Gaat het over een puur semantische opmerking waar bij C2 en C3 niet de benaming van de condensator maar van hun capaciteit is, of kunnen de elementen met capaciteit C2 en C3 geen elco's zijn (en begrijp ik dus nog iets verkeerd?)

Ik heb wel de condensator met capaciteit van 2200muF vervangen door een van 100muF op basis van de hier voorgaande suggesties.
Ook de condensator na de spanningsregelaar heb ik om dezelfde reden laten vallen.

Nu valt me in het schema op circuitsonline wel op dat er een verschillend symbool gebruikt wordt voor C1/C4 en C2/C3. Is dat toevallig of gaat dat effectief over een verschillend type componenten?

Het schema had ik in post #57 al nagestuurd; om onduidelijke redenen wilde die niet mee in de initiële post #56.

Ik ging er eigenlijk van uit dat die spanningsregelaar noodzakelijk was om grotere variaties van de spanning op te vangen, maar vraag me meer en meer af of die eigenlijk wel echt nodig is...
Zeker als dat relais eigenlijk bij een veel bredere range correct blijkt te schakelen...
C1 en C4 zijn elco's, condensatoren met grote waarde uF tot zelfs F in geval van gold caps
C2 en C3 zijn "gewone" condensatoren uit verschillende materialen met kleine waarde pF en nF

Achter een bruggelijkrichter wordt altijd een GROTE elco geplaatst om de gelijkgerichte wisselspanning af te vlakken.
Ik zou zeggen hoe groter, hoe beter maar eigenlijk moet je die waarde bepalen ifv de verwachtte belasting.
Maar bon, niet moeilijk doen, 2200uF tot 4700uF is meestal wel ok.
Er blijft erchter nog altijd een kleine rimpel op die gelijkgerichte spanning, daar weet de 7812 wel raad mee zodanig dat je op zijn uitgang constant 12V moet hebben.
Dus is hier slechts een kleine waarde nodig zoals te zien op circuitsonline, 10 uF.

De twee 100nF capaciteiten zitten er in om "hoog" frekwente signalen tgv de werking van de 7812 kort te sluiten zodanig dat die niet naar de verdere schakeling gaan.
Ok, jij hebt hier enkel maar één relais dus zou ik daar niet over wakker liggen en mag je ze weglaten.
Maar je zal ze altijd terug vinden in schakelingen met een 78xx IC.

Dus zou ik zeggen, vergeet even je relais, maak een schakeling volgens circuitsonline (met of zonder C2 & C3) en je moet constant 12V DC uit die L7812CV halen.
Heb je dat niet, dan is die kapot of is je schakeling niet ok.

De weerstand voor de bruggelijkrichter, die zit daar voor niets, behalve wat warmte ontwikkelen!
Dus laat die maar weg.
Uit de M-Track norm:
Om een mooi vlakke spanning uit de spanningsregelaar te laten komen wordt
condensator C1 geplaatst (bijvoorbeeld 100 uF / 40 V). Om het heen en weer klapperen van
het relais te voorkomen als er bijvoorbeeld een tweeassig locomotiefje in het volgende blok
rijdt, wordt aanbevolen om condensator C2 te plaatsen. De waarde hiervan is sterk
afhankelijk van het gebruikte relais (waarde van condensator C2 is bijvoorbeeld 100 of
220 uF / 16 V). Als condensator C2 een grote waarde krijgt, blijft het relais lang
aangetrokken en duurt het dus lang voordat de trein zijn rit weer kan vervolgen.

Opm:
C1 zit over de uitgang van de brugcel, dus vóór de 7812
C2 zit over het relais, dus ná de 7812
Beiden zijn Elco's

Deze schakeling is bij M-Track al meer dan 30 jaar in gebruik en levert (voor zover ik weet) nooit problemen op.

Ongevraagd advies:
Begin eens met die gewoon (na) te bouwen en vergeet zaken als weerstanden etc.
Citaat van: R.C.Grootveld op zaterdag 12 augustus 2023, 11:34:52Uit de M-Track norm:
Om een mooi vlakke spanning uit de spanningsregelaar te laten komen wordt
condensator C1 geplaatst (bijvoorbeeld 100 mF / 40 V). Om het heen en weer klapperen van
het relais te voorkomen als er bijvoorbeeld een tweeassig locomotiefje in het volgende blok
rijdt, wordt aanbevolen om condensator C2 te plaatsen. De waarde hiervan is sterk
afhankelijk van het gebruikte relais (waarde van condensator C2 is bijvoorbeeld 100 of
220 mF / 16 V). Als condensator C2 een grote waarde krijgt, blijft het relais lang
aangetrokken en duurt het dus lang voordat de trein zijn rit weer kan vervolgen.

Opm:
C1 zit over de uitgang van de brugcel, dus vóór de 7812
C2 zit over het relais, dus ná de 7812
Beiden zijn Elco's

Deze schakeling is bij M-Track al meer dan 30 jaar in gebruik en levert (voor zover ik weet) nooit problemen op.

Ongevraagd advies:
Begin eens met die gewoon (na) te bouwen en vergeet zaken als weerstanden etc.

Momenteel zit er over de ingang van de spanningsregelaar al een elco van 100muF,40V.
De elco over de uitgang heeft weinig meerwaarde in mijn breadboard opstelling zolang ik niet met treinen (en mogelijk) gebrekkige contacten werk.

Citaat van: mcs51 op zaterdag 12 augustus 2023, 11:05:08De weerstand voor de bruggelijkrichter, die zit daar voor niets, behalve wat warmte ontwikkelen!
Dus laat die maar weg.

De weerstand voor de bruggelijkrichter heb ik geplaatst om de spanning over de bruggelijkrichter enigszins naar beneden te halen. De 18V wisselspanning van m'n transfo/sporen blijkt tot sterke verhitting te leiden in de spanningsregelaar. Door de twee parallelle weerstanden daalt de spanning over de spanningsregelaar zodat die niet langer sterk verhit.

En OK wat betreft de capaciteiten/elco's; dat onderscheid kende ik nog niet. Thx!
Rob,

Wanneer je schrijft "bijvoorbeeld 100 mF / 40 V"

Bedoel je dan 100 milli Farad of 100 micro Farad?

Ik ga uit van het tweede, dan moet je toch 100uF schrijven

m= milli (10 e-3)
u= micro (10 e-6)
n= nano  (10 e-9)
p= pico  (10 e-12)
f= femto (10 e-15)
a= atto  (10 e-18)
z= zepto (10 e-21)
y= yocto (10 e-24)
Ik ging uit van microFarad (dat ik verkeerdelijk afkortte tot muF)

Anyway, dat maakt allemaal niet zo heel veel verschil in mijn resultaten...
Ik heb de spanningsregelaar vervangen door een nieuw exemplaar om eventuele problemen daarin te ondervangen.
Op de ingang terug een elco van 2200uF gezet.

Bij een ingangsspanning van 13-14V= krijg ik uit mijn spanningsregelaar nu wel mooi 12V maar als ik die verder verhoog tot de 18V die ik verwacht van mijn massadetectie, valt de uitgangsspanning van mijn spanningsregelaar terug naar 4V (en na verdere verhitting wellicht nog lager). De stroomsterkte bedraagt niet meer dan 40mA.

Ik stuur eens een fotootje mee. Mogelijk zit het probleem helemaal elders en zien jullie een ander evident probleem gemakkelijker.
Spoiler: de opstelling verdient geen schoonheidsprijs (en ik kan nog niet zeggen dat ze wel correct werkt :S)
Marijn,

De datasheet van de L7812CV spreekt van maximum 35V ingangspanning.
Met je 18VAC heb je na gelijkrichting nog maar 25.5VDC
Ok je 7812 moet 13V wegwerken en daarbij zal hij wat opwarmen, geen probleem.
Wanneer je stroom zal beginnen trekken zal hij nog warmer worden, ga je de weerstand dan nog verhogen??
Je zou best een koellichaam voorzien voor je 7812 ipv die weerstand.

HIER nog wat theorie over gelijkrichten.
Hierbij:
https://share.icloud.com/photos/0f2lSdOdl3N-MqkEBH3-dGSog

Aan de linkerzijde: twee anti-parallelle rode leds die branden wanneer het relais niet bekrachtigd is, twee anti-parallelle groene leds die branden wanneer het relais wel bekrachtigd is.

Aan de rechterzijde: de aansturing van het relais:
- de weerstanden helemaal rechts zijn momenteel niet verbonden zolang ik de regelbare spanning gebruik van m'n transfo.
- Er zit een schakelaar tussen om vlot te kunnen schakelen tussen 'bekrachtigd'-'niet-bekrachtigd'
- aan de bovenzijde van het relais zit de onderbreking voor de stroommeting die ik net uitvoerde. Die wordt dichtgemaakt voor het testen en meten van de spanning

De verbindingen op m'n bord maak ik met staaldraad diameter 0.7mm. Voor zover ik zie, zijn er geen kortsluitingen (zou ik ook wel merken)
Citaat van: mcs51 op zaterdag 12 augustus 2023, 11:49:29Rob,

Wanneer je schrijft "bijvoorbeeld 100 mF / 40 V"

Bedoel je dan 100 milli Farad of 100 micro Farad?

Ik ga uit van het tweede, dan moet je toch 100uF schrijven
Scherp!
Ik heb even naar het normblad gekeken en daar staat uF.
Bij het kopiëren van het normblad (pdf) naar de tekst hier is de u (in het normblad staat echt een microteken-u) is die vertaald in een m
Citaat van: Marijn op zaterdag 12 augustus 2023, 12:03:33Bij een ingangsspanning van 13-14V= krijg ik uit mijn spanningsregelaar nu wel mooi 12V maar als ik die verder verhoog tot de 18V die ik verwacht van mijn massadetectie, valt de uitgangsspanning van mijn spanningsregelaar terug naar 4V (en na verdere verhitting wellicht nog lager).
Dat is absoluut niet normaal!
Zelfs met 35V aan de ingang moet die 7812 nog mooi 12V hebben aan zijn uitgang, en zeker onbelast zoals dat hier het geval is.
Let op, er is zelfs een minimum spanningsverschil nodig tussen in- en uitgang om te zorgen dat de 7812 goed werkt!

Citaat van: Marijn op zaterdag 12 augustus 2023, 12:03:33De stroomsterkte bedraagt niet meer dan 40mA.
Dat is dan weer prima!
Volgens de datasheet van het relais trekt het 12V model 41.7mA  :thumbup:

Sorry maar van die foto wordt ik niet wijzer.
En zo "vliegende" blanke draden dat is voor problemen vragen.
Er bestaan draadjes voor bread board, mooi geplooid op verschillende lengtes.
Waarom die niet gekocht?
Ze hebben nog een GROOT voordeel, ze zijn geïsoleerd!

Sorry maar meer kan ik niet zeggen  :-(
Je hebt ongetwijfeld een punt dat een nette bedrading al veel onheil kan verhelpen.
De draadbruggen waarover je spreekt, waren uitverkocht in de online shop waar ik m'n spullen koop en dus heb ik me beholpen met wat gewone draad.
We gaan een en ander eens wat netter uitwerken en zien of dat al een verschil kan maken.

toch bedank voor de vele reacties

Marijn
Ondertussen zijn we een geleverde bestelling van draadbruggen (en bijkomende condensatoren) verder...

Toch met enig schaamrood op de wangen/verwondering moet ik melden dat alles in één keer perfect werkte.
De condensatoren van 100uF mochten er uit zonder dat dat significant de werking van de spanningsregelaar beïnvloedde...

Moeilijk te zeggen waaraan het probleem nu precies lag, en ik blijf het toch wat vreemd vinden want heb wel nagekeken op eventueel contact tussen draden, maar de conclusie is voor mij wel dat nette bedrading heel wat onheil/tijdsverlies/... kan voorkomen.

Anyway, het werkt dus zoals het moet...
Ongetwijfeld volgen nu nog wat verdere vragen over lokale aanpassingen van schakelingen voor specifieke functionaliteiten maar het is een mooie stap vooruit.
Proficiat!

Toch nog even voor de duidelijkheid  :o)
Je schrijft 100uF, dat is dus een elco van 100uF om af te vlakken, correct?
Of bedoelde je 100nF, dat is dus een "gewone" condensator om storingen kort te sluiten?

In beide gevallen zal je niets "zien" aan de schakeling zolang je geen oscilloscoop op de uitgangspanning plaatst.

Zonder de elco (uF)
zal je nog rimpel zien op de scoop van de gelijkrichting, maar inderdaad om slechts een relais aan te sturen zal dat niet veel uitmaken.

Zonder de condensatoren (nF)
zal je misschien wat storingpiekjes zien op de scoop (zeker in AC mode), maar inderdaad om slechts een relais aan te sturen zal dat niet veel uitmaken.

Keep up the good work :mrgreen:
Het doel van de Elco over het relais is om klapperen te voorkomen, bv als je met alleen een Sik of Köf rijdt.
Absoluut Rob, maar dat is het gevolg van de oorzaak.
De oorzaak is dat zonder die elco (uF) je een serieuze rimpel hebt op je DC spanning.
Bij laagste waarde van de rimpel valt het relais af om bij maximum waarde van de rimpel terug aan te trekken.

De streeplijn in de grafiek is de gelijk gerichte AC spanning
De rode lijn is de afgevlakte spanning door de elco.
Stel, punt A is de kruising tussen de dalende rode lijn en de streeplijn.
Hoe lager de waarde van de elco, hoe lager punt A.
Hoe groter de waarde van de elco, hoe hoger punt A.

capture.jpg

Dus ja een oorzaak / gevolg situatie  >:-D

BLIJ dat ik analoog RIJ

In de praktijk doet een relais het prima op een dubbelzijdig gelijkgerichte wisselspanning waar geen condensator aan te pas komt.

Waar Rob op doelt is klapperen doordat er slecht contact wordt gemaakt door een loc op een contactrail. Door dan een C over de voeding van het relais te zetten wordt dat klapperen voorkomen.
Citaat van: Hanzi op dinsdag 22 augustus 2023, 20:32:44Waar Rob op doelt is klapperen doordat er slecht contact wordt gemaakt door een loc op een contactrail. Door dan een C over de voeding van het relais te zetten wordt dat klapperen voorkomen.
Precies, dát bedoel ik dus.
Vooral als je, zoals we dat bij M-Track doen, het héle blok detecteert.

Die rimpel op die voedingspanning is van minder belang.
Citaat van: mcs51 op dinsdag 22 augustus 2023, 16:43:32Proficiat!

Toch nog even voor de duidelijkheid  :o)
Je schrijft 100uF, dat is dus een elco van 100uF om af te vlakken, correct?
Of bedoelde je 100nF, dat is dus een "gewone" condensator om storingen kort te sluiten?

In beide gevallen zal je niets "zien" aan de schakeling zolang je geen oscilloscoop op de uitgangspanning plaatst.

Zonder de elco (uF)
zal je nog rimpel zien op de scoop van de gelijkrichting, maar inderdaad om slechts een relais aan te sturen zal dat niet veel uitmaken.

Zonder de condensatoren (nF)
zal je misschien wat storingpiekjes zien op de scoop (zeker in AC mode), maar inderdaad om slechts een relais aan te sturen zal dat niet veel uitmaken.

Keep up the good work :mrgreen:

ik haal waardes door elkaar... even nagekeken:
mijn huidige opstelling:
- tussen bruggelijkrichter en spanningsregelaar: elco (2200muF, 35V) en capaciteit (100nF, 50v)
- tussen spanningsregelaar en relais: capaciteit (100nF, 50V) en elco (10muF, 63V)

Ik stelde geen verschil vast bij het weglaten van de capaciteiten van 100nF. OK, ik  begrijp dat dit enkel onder de oscilloscoop zichtbaar zou zijn
Ik stelde evenmin verschil vast bij het weglaten van de elco van 10muF... Nu voed ik mijn relais momenteel nog niet via massadetectie (voorlopig nog rechtstreeks vanaf massauitgang van transfo met schakelaar om te testen), dus het nut daarvan is wellicht daarom nog niet zichtbaar.

Citaat van: R.C.Grootveld op dinsdag 22 augustus 2023, 20:42:23
Citaat van: Hanzi op dinsdag 22 augustus 2023, 20:32:44Waar Rob op doelt is klapperen doordat er slecht contact wordt gemaakt door een loc op een contactrail. Door dan een C over de voeding van het relais te zetten wordt dat klapperen voorkomen.
Precies, dát bedoel ik dus.
Vooral als je, zoals we dat bij M-Track doen, het héle blok detecteert.

Die rimpel op die voedingspanning is van minder belang.

ik vond dit een interessante oplossing en detecteer inderdaad een massacontact over de hele lengte van een blok (althans, da's de configuratie die ik aan het bouwen ben). Die elco van 10muF laat ik daarom zitten :)
Dat brengt me bij de volgende vraag, die nog perfect past bij de titel van het topic:

(zie bijlage voor de gebruikte benamingen)
Schakeling blokbeveiliging (incl opstelspoor).png

in een bepaald blok van mijn baan, blok 'i+1', bevindt zich een opstelspoor waarop ik treinen wil kunnen parkeren.

Stel alle spoorsegmenten zijn leeg.
1) Er komt een trein toe op spoorsegment A in blok 'i' -> massadetectie MD.A schakelt rijstroom van stopsectie blok 'i-1' uit.
2) De trein rijdt verder en rijdt blok 'i+1' binnen via spoorsegment B -> massadetectie MD.B schakelt rijstroom van stopsectie blok 'i' uit.
3) Van zodra de laatste wagon spoorsegment A verlaat, vervalt massadetectie MD.A en wordt rijstroom van stopsectie blok 'i-1' terug ingeschakeld.

4) De trein rijdt verder en rijdt spoorsegment C1 in -> massadetectie MD.C1 geeft zelfde signaal als MD.B en houdt rijstroom van stopsectie blok 'i' uitgeschakeld.
5) De trein staat nu volledig op spoorsegment C1 zonder contact op spoorsegment B -> enkel massadetectie MD.C1 houdt rijstroom van stopsectie blok 'i' uitgeschakeld.

Ik wil de trein even laten staan en een volgende trein doorlaten op spoorsegment C2. Ik schakel uiteraard de wissel. Daarnaast verander ik de stand van de schakelaar zodat MD.C1 geen signaal meer doorgeeft en een eventueel signaal enkel van MD.C2 komt. Vermits daar geen trein staat, vervalt de massadetectie uit blok 'i+1' en wordt de rijstroom van blok 'i' terug ingeschakeld.

6) Een eventuele tweede trein schakelt via achtereenvolgens MD.B, MD.C2 en MD.D de rijstroom van blok 'i'.
7) Op het moment dat ik de eerste trein terug wil laten rijden, verander ik opnieuw de stand van de schakelaar zodat een eventueel signaal opnieuw enkel van MD.C1 komt. De rijstroom van de stopsectie van blok 'i' wordt opnieuw uitgeschakeld, en de eerste trein vervolgt zijn traject via spoorsectie D en E.

Zal dit effectief werken zoals ik beschrijf, of mag ik de kabels afkomstig van MD.B, MD.D en de uitgang van de schakelaar van MD.C1 en MD.C2 niet zomaar met elkaar verbinden en moet daar bijvoorbeeld een logische (OR)-poort tussen?
Lijkt me nogal basic, maar ik check dit liever even af :)

Dank voor jullie feedback!
Marijn
Even informeren of mijn vraag zo'n enorme 'no-brainer' was of als er een andere reden is waarom plots alle reacties stilvallen? :S