Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Gelijkenis serie 78, 52, en 38

Gestart door Hansw vrijdag 26 mei 2023, 19:54:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gelijkenis serie 78, 52, en 38
Lid sinds: 2021

offline
Gelijkenis serie 78, 52, en 38
Beste , misschien een domme opmerking , maar ik vindt de stoomloc,s 78 , 52 en 38  veel van elkaar weghebben

Mvg Hans
Re: Gelijkenis serie 78, 52, en 38
Echt? Allemaal zwart met rode wielen!

Als je dat zegt over een 01 en een 03 dan kan ik het nog snappen. Maar...

De 78 en 38 zijn weliswaar alletwee Pruisen, maar de ene is een tenderloc en de andere een loc met getrokken tender. De as-indeling van de P8 is bovendien vrij herkenbaar vanwege de grotere afstand tussen de middelste en de achterste aangedreven as.
En dan de 52... Een sobere oorlogsloc met maar liefst 5 gekoppelde assen ten opzichte van de 3 van beide andere machines. Goederenloc ten opzichte van twee als sneltreinlocs bedoelde machines, ook al voldeed de 38 onverwacht ook voor lichte goederentreinen.
Bovendien is de 52 volstrekt geen Pruis in de klassieke zin (met kenmerkende grote rookkast) maar is het een uitgeklede Einheitslokomotive.

Je mag alles vinden, maar het is een opmerking die niet getuigt van enige kennis van zaken.

Groeten,

Peter

Re: Gelijkenis serie 78, 52, en 38
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Gelijkenis serie 78, 52, en 38
Ik kan er ook geen gelijkenissen tussen vinden.
De Br 78 en Br 38 zijn lichte sneltreinlocomotieven, waar de Br 78 een tenderloc met asindeling 2C2 is en de Br 38 een sleeptender loc is met asindeling 2C (beide hebben 3 drijfassen).
De Br 50 is een sleeptender goederenlocomotie met asindeling 1E en heeft dus 5 drijfassen.

Heb je soms de Br 78.10 voor ogen? Die lijkt wel sterk op de Br 38, maar de sleeptenders zijn volledig verschillend.


Re: Gelijkenis serie 78, 52, en 38
Beste Peter,
Je hebt volkomen gelijk ik heb geen kennis van techniek
Ik kijk naar het uiterlijk van een stoomloc
Ik vind aparte modellen mooi zoals de Trix s3/6 ,Flying Scotsmann ,Wurttembergischer,e991Litra, brawa G10,albatros 498,Rh310 BB0
Voor mij zijn dan de eerder genoemde loc,s lood om oud ijzer inderdaad zwart met rode wielen
Maar ik moet me inderdaad eens verdiepen in de techniek van een loc
Excuses voor de domme opmerking
Mvg Hans
Re: Gelijkenis serie 78, 52, en 38
Je noemt mooie machines, Hans, die minder op elkaar lijken te lijken door de verschillende kleuren.
Flying Scotsman is een fraai gelijnde Pacific, maar dat is de S3/6 ook. Schilder ze zwart en het wordt al moeilijker verschillen te zien. De S3/6 is overigens een vier cilinder compound en Flying Scotsman een driecilinder. Laatstgenoemde was aanmerkelijk sneller, 120 km/u tegen ruim 160 km/u als ik het goed heb.
Ook als ze minder fraai gekleurd waren, was er nog veel aan te ontdekken.
Gewoon blijven kijken en lezen!

Groet,

Peter
Re: Gelijkenis serie 78, 52, en 38
En wanneer je frans ok is, kan je misschien deze reeks eens op 't gemak bekijken DEEL 1
Veel kijk & leer plezier... ...
Re: Gelijkenis serie 78, 52, en 38
Toch zijn er soms meer gelijkenissen dan je denkt.Denk aan de Baureihe 24 en 64 waarvan verschillende onderdelen onderling uitwisselbaar zijn.

Hoeveel stoomloks, die ogenschijnlijk niet op elkaar lijken, rijden rond met dezelfde ketel.

Wellicht zijn er meer voorbeelden te noemen
Re: Gelijkenis serie 78, 52, en 38
 @citaat Dat klopt. Het doel van de DRG bij de start van het programma van de Einheitslokomotiven was te komen tot vergaande standaardisering.
Maar, de BR 78 (Pruisische T18) en BR 38 (Pruisische P8) zijn Länderbahn machines. Wel met gezamenlijke technische kenmerken van de toen leidende ingenieur Robert Garbe. Ze hebben alletwee dezelfde grote rookkast. Maar toch zijn het andere machines.
En dat geldt al helemaal voor de BR52 als goedkope en van alle luxe ontdane Kriegslok.
De opmerking dat bepaalde machines erg op elkaar lijken, is niet onterecht, alleen bij de genoemde voorbeelden zag ik het echt niet zo.

Groet,

Peter

Re: Gelijkenis serie 78, 52, en 38
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Gelijkenis serie 78, 52, en 38
Waren de ketels van de BR78 en BR38 niet uitwisselbaar?
Re: Gelijkenis serie 78, 52, en 38
Beste , mcs51
Bedankt  voor de tip , erg leerzaam filmpje

Mvg Hans   
Re: Gelijkenis serie 78, 52, en 38
en mocht je de NL versie nog niet gevonden hebben, die kan je HIER vinden