Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Rocrail draaischijf: tegenoverliggende sporen

Gestart door mcs51 vrijdag 07 april 2023, 18:54:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rocrail draaischijf: tegenoverliggende sporen
Hallo,
Aan de ene kant van een TT heb ik 10 werkplaatssporen mooi naast elkaar.
Aan de andere kant van de TT zijn er 2 sporen naar de baan.
Ik rij enkel met stoom locs dus rijrichting is héél belangrijk.
Locs zijn verondersteld in achteruit de werkplaatssporen op te rijden en in vooruit af te rijden van de baan sporen.
Ik heb video's 16 & 17 van Albert bekeken en herbekeken
Alhoewel Albert zijn video's klaar en duidelijk leken zal ik toch wel iets verkeken hebben want ik slaag er niet in de locs in vooruit op de baan te krijgen.
Dus heb ik alle automatisch aangemaakte rijwegen gewist en zelf rijwegen aangemaakt voor een paar werkplaatsblokken en de twee "baan" blokken zal ik maar zeggen.
En wonder boven wonder krijg ik de locs in vooruit op de baan  :thumbup:

MAAR  :warning:

Er zit wel iets volledig onlogisch in de configuratie van de draaischijf.
RR sporen 47 tem 45, decoder sporen 2 tem 4, zijnde werkplaatsblokken B008 tem B010 hebben tegenoverliggende sporen 23 tem 21.
Ik heb deze dus zo ingegeven in de eigenschappen van de TT maar neen, de brug wil maar niet afkomen wanneer ik de loc uit één van die blokken naar het blok van de TT versleep.

Het lukt wél wanneer ik de sporen 21 tem 23 ook ingeef als "afktief" spoor zal ik maar zeggen.
Echter, daar is geen blok aan verbonden.
Op de figuur van de TT heb ik dus 3 grijze lijnen waar eigenlijk niets meer aan verbonden is.

Aan de ene kant werkt mijn opzet wel maar ik ben er van overtuigd dat het niet zo moet zijn.

Op welke manier krijg ik de "tegenoverliggende" sporen dan wel werkend ??

Bijgesloten een "issue.zip" bestand, met aangepaste extentie, mocht iemand hiermee weg kunnen.
Alvast bedankt voor jullie inputs!
Re: Rocrail draaischijf: tegenoverliggende sporen
Hoi,
Bedankt voor het compliment voor mijn video's.
Helaas zie ik geen bijgesloten bestand, daardoor kan ik je verhaal niet helemaal volgen omdat ik het bijbehorende baanplan niet zie.
In Rocrail was het lange tijd niet mogelijk om zonder aanvullende acties een loc voorwaarts van de draaischijf te rijden. Maar dat is nu wel mogelijk.
Ik raad je aan deze video te bekijken: Rocrail deel 53
Daarin leg ik uit hoe je met behulp van een dienstrooster de loc voorwaarts van de draaischijf kunt laten rijden.
Ik hoop dat je hiermee geholpen bent, ik hoor het wel.
Mocht het niet lukken, plaats hier dan een printscreen van je baanplan rond de draaischijf.
Re: Rocrail draaischijf: tegenoverliggende sporen
Dank u wel Albert voor de tip, ga ik onmiddellijk bekijken!

Had ik wel vergeten de "upload" knop te drukken zeker  :-(
Zou nu beter moeten zijn, wel de extentie wijzigen van jpg naar zip.

Re: Rocrail draaischijf: tegenoverliggende sporen
Dank u wel ALbert voor de tip met "Dienstroosters"
Op die manier heb ik het goed gekregen!
Re: Rocrail draaischijf: tegenoverliggende sporen
Hoi,
Mooi dat het nu werkt.
Het bijvoegen van bestanden werkt hier blijkbaar niet.