Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

draadjes stekkers bij nieuwe seinen Marklin

Gestart door keesomm zondag 14 mei 2023, 21:57:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
draadjes stekkers bij nieuwe seinen Marklin
Ik gebruik seinen van Marklin (bijv nummer 70994). Voor verbinding gebruik ik meestal twee soorten kabels (rood-rood en rood-bruin) Rood - rood heeft een stekkers voor drie draden. Rood - Bruin een stekker voor 2 kabels. Die stekker past dus niet in de andere twee ingangen. Een enkele keer laat een draad van rood - bruin los. Dan moet ik een aanvulset bij Marklin bestellen met drie soorten kabels en 2 soorten stekkers. Dit is nummer E 255765  kosten 20 euro terwijl ik maar éen van de drie (rood-bruin met bijbehorende stekker nodig heb.

Is voor dit probleem nog een andere oplossing?
Re: draadjes stekkers bij nieuwe seinen Marklin
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: draadjes stekkers bij nieuwe seinen Marklin
Ja.
Als je heel handig bent, kan je de stekker uit de behuizing los duwen (borging indrukken) en aan deze opnieuw de draad solderen. Daarna stekker weer in behuizing schuiven. Maar het is een priegelwerkje wat velen niet goed af gaat.

Mvg
Marcel
Re: draadjes stekkers bij nieuwe seinen Marklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: draadjes stekkers bij nieuwe seinen Marklin
Hi Kees,

Als de draadjes spontaan los komen, kan je dan niet mee terug gaan naar je dealer en garantie claimen?
Probleem met deze stekkertjes is dat ze eigenlijk bedoeld zijn om in een apparaat de diverse electronische onderdelen met elkaar te verbinden en er dan niet meer aan te komen.
Bij z'n sein haal je ze waarschijnlijk meerdere keren los en weer vast en omdat de draadjes geen trekontlasting hebben, breken ze vaak net na het stekkertje af.
Re: draadjes stekkers bij nieuwe seinen Marklin
Ik heb zelf inmiddels een oplossing gevonden. Ik gebruik de rood wit blauwe kabel (6 cm lang) en stekkertje die bij de wissels van Märklin zitten.
Een van de twee witte stekkertjes pas perfect als vervanging van de rood - bruine kabels bij de vormseinen.
Knip dan wel een van de drie kabeltjes weg en soldeer zo nodig langere draden aan de resterende twee kabels.