Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Lichtprintjes voor Märklin 1600/1700 serie

Gestart door flyerman donderdag 11 mei 2023, 10:52:55

Re: Lichtprintjes voor Märklin 1600/1700 serie

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

:) Niets meer vernomen, is de "aanbieding" gestopt? :help:

Groet,

Rob

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat

Wijbe heeft het overgenomen en zal zich in het hele project moeten inwerken.
Met deze temperaturen tocht wel een hele kluif.

Maar het zou mooi zijn als Wijbe een korte update zou kunnen geven.
(Wijbe, drink eerst even rustige je biertje op.  ;) )

Henk
De ontwikkeling loopt. Momenteel zijn we de ledprint aan het uitwerken.

De eerste stap; een passende locomotief is afgelopen weekend gearriveerd  :D

20230622_181727.jpg
Het eerste ontwerp is gemaakt aan de hand van Martin (Flyerman) zijn input, met ons schema. De mogelijkheid is er om elke lamp aan / uit te zetten en te kunnen kiezen welke lamp dient als rangeersein.

Zo kan deze print ook gebruikt worden voor de 'Catalogusnummer 83320 22402TU (kanaaltunnellok) serie BB 22200; insidermodel:'en mogelijk nog veel meer (Franse) varianten.

Volgende stappen;
Controle maatvoering ontwerp, voordat we een proefexemplaar bestellen.

Tevens de lichtgeleiders nameten, het idee is om op maat gemaakte lichtgeleiders toe te voegen in de ombouwset.

WhatsApp Image 2023-06-27 at 11.39.32 (1).jpeg

WhatsApp Image 2023-06-27 at 11.46.07.jpeg

Wijbe,

Dank je wel voor de update.
Zieter goed uit!

Citaat van: Wijbe op dinsdag 27 juni 2023, 16:29:46Zo kan deze print ook gebruikt worden voor de 'Catalogusnummer 83320 22402TU (kanaaltunnellok) serie BB 22200; insidermodel:'en mogelijk nog veel meer (Franse) varianten.

Ook hier ben ik blij mee. :thumbup:

Henk

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Ik zelf maakte vroeger korte lichtgeleiders welke je dan in de geboorde gaten klemt.
Werkt perfect.
Als je een mailadres stuurt, (pb) dan kan ik je foto's sturen van dat project.
(sinds Tiny-pic uit de lucht is, plaats ik geen foto's meer)

Mvg
Marcel
Inmiddels zijn we bijna zover dat we de printplaten gaan bestellen. Naast de lichtprinten hebben we een 22PluX adapter platine ontwikkeld op basis van 6090x formaat. Ideaal om te gebruiken bij een analoge ombouw, met Esu decoders of bijvoorbeeld de nieuwe mSD3 PluX22 van Marklin.

Naast de ledprints zijn nieuwe lichtgeleiders (ø2mm) inmiddels ook onderweg met een tweetal verschillende lengten. Voor de onderste seinen 4mm lange en voor het bovenste sein 5.5mm

De volgende update zal volgen over enkele weken met een proefombouw.

Lichtprint voorzijde
WhatsApp Image 2023-07-24 at 16.07.36.jpeg

Lichtprint achterzijde
WhatsApp Image 2023-07-24 at 16.07.35.jpeg

PluX22 - voorzijde zonder weerstanden
WhatsApp Image 2023-07-24 at 16.07.06.jpeg

PluX22 - voorzijde met weerstanden
WhatsApp Image 2023-07-24 at 16.07.05 (1).jpeg

PluX22 - achterzijde
WhatsApp Image 2023-07-24 at 16.07.05.jpeg

Lichtgeleider

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

Wijde,
Op welke wijze moet ik  bestellen bij je?

Groet,

Rob
Zodra de setjes compleet zijn en getest komen ze op onze welbekende webshop staan.
Wijbe past dit wel met een lok die een baanschuiver heeft? omdat naar mijn idee die inkepingen zijn bedoelt om de baanschuiver in te plaatsen.
Citaat van: Wijbe op dinsdag 25 juli 2023, 10:11:06Zodra de setjes compleet zijn en getest komen ze op onze welbekende webshop staan.

Wil je dan wel een berichtje plaatsen in dit draadje zodat we dan weten dat het te bestellen is?

Ik hoor dat dan namelijk graag.
Hallo allen,

Ik lees dit draadje na een paar maanden afwezigheid, maar ik ben benieuwd of er al wat meer bekend is over de lichtprintjes.
Toch iets beter lezen dan ;)
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 25 juli 2023, 14:42:27Wijbe past dit wel met een lok die een baanschuiver heeft? omdat naar mijn idee die inkepingen zijn bedoelt om de baanschuiver in te plaatsen.

Het zou best kunnen dat de inkepingen bij Franse zusjes voor een baanschuiver. Deze heeft een NS uitvoering niet. De inkepingen zijn juist heel handig om de lichtprintjes te bevestigen.

Voor de locs zonder inkepingen (1631) of waar een baanschuiver onder zit, zijn kleine aanpassingen benodigd aan de lichtprintjes. Op de planning staat om ter zijner tijd een 1631 te voorzien met deze licht printen.
CiteerDe inkepingen zijn juist heel handig om de lichtprintjes te bevestigen.
Toch wel goed ontwerp dan ;).
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: Wijbe op woensdag 26 juli 2023, 11:53:02Het zou best kunnen dat de inkepingen bij Franse zusjes voor een baanschuiver.

Mijn 1631 nieuw gekocht, zit ook een baanschuiver op.

Is een batch NS versie die dit heeft.
Bij deze een inkijkje in de ontwikkeling en 'proef inbouw' van de verschillende onderdelen (anders dan de elektronica):

Afdekkap

Op de lichtprint moet uiteraard een afdekkap geplaatst worden om lichtlekkage tegen te gaan. Martin (Flyerman) had hiervoor een afdekkapje getekend welke te printen is met de 3d printer. Elders op dit forum heeft Marcel (loc1200) al eens voorgesteld om een afdekplaatje te maken uit 'lagen'. De eerste lagen omsluiten de led, de laatste zorgt voor een klein lichtpuntje welke recht vooruit straalt.

Beide opties hebben we geprobeerd. Het afdekkapje is geprint met de 3d printer. Om styreen uit te snijden hebben we een Cameo 4 plotter staan, welke door 0,25mm styreen kan snijden. Het afdekkapje van styreen kiezen wij voor als oplossing. Het prototype is nog van wit styreen, inmiddels is 'zwart' styreen onderweg.  :)

Bouwsetje afdekkap (prototype)

Binnenzijde. In de sponning vallen de LED's

Buitenzijde. Door de kleine sponning straalt het licht recht vooruit. Zwart styreen voorkomt het doorschijnen.

Afdekkap van styreen en de 3d print variant.

Styreen afdekkap op zijn plaats in de loc.

De exacte vorm van de lagen styreen bepalen we als de lichtprinten binnen zijn.

Boren

Over het boren is al veel op het forum geschreven. Zelf had ik nog niet eerder een metalen kap uitgeboord. Persoonlijk vind ik het erg geslaagd op deze manier, met eenvoudige middelen.

Met een 1mm boortje heb ik tussen duim en vinger in het midden een putje gemaakt. (Vergelijkbaar met een priem).

Voor het boren gebruik ik een kleine boormachine. De kap heb ik licht geklemd in een bankschroef.

Na het boren met 1mm.

Na het boren met 1,5mm.

En na het boren met 2mm.

Lichtgeleiders
Op de vorige foto's waren ze al te zien aan de rechterzijde. Nieuwe lichtgeleiders. Lichtgeleiders zijn te maken met 'Microscale Kristal Klear'. Alleen zijn 'vaste' lichtgeleiders een stuk netter en vinden wij dat die ook thuishoren in een ombouwset. Voor een enkele loc zijn ze lastig verkrijgbaar maar als 'bulk' product zijn er wel mogelijkheden, dus hebben we ze alvast besteld. (Probeer ze maar eens te vinden op Alieexpress voor enkele stuks met de juiste maat..)

De nieuwe lichtgeleiders moeten vlak liggen met de kap. Daarachter komt de lichtprint met de afdekkap. Voor de onderste 4 lampen moet de lichtgeleider een lengte hebben van 4,0mm. De kap is t.p.v. het bovenste sein iets dikker; 5,5mm. De diameter van alle lichtgeleiders is gelijk, namelijk 2,0mm.

Lichtgeleider 5,5mm

Lichtgeleider 4,0mm

Met behulp van een Edding markeerstift zijn de lichtgeleiders mooi op kleur te brengen voor de sluitseinen.

Om ervoor te zorgen dat de lichtgeleiders niet uit de kap vallen worden ze 'vastgelijmd'. De rand is aan de binnenzijde voorzien van een beetje beetje 'Microscale Kristal Klear'. Dit droogt transparant op. De lichtgeleiders worden vanaf de buitenzijde naar binnen gedrukt.

De nieuwe lichtgeleiders

Kleur van de LED's

Bij de NS is bij elk model een discussie over de kleur van de verlichting. Tot 2000 waren bij de NS de lampen van locomotieven geel. Pas bij nieuwer materieel werd dit wit.

Rood is rood

Warm-wit, dat lijkt misschien toch te wit? Daniël (NS-Daniel) had er een duidelijke mening over: Veel te wit  >:-D

Dan een test met een gele LED. Snel een printje maken om achter het lensje te plaatsen.

Geel staat toch net wat beter. De lichtprinten gaan we bestellen met een gelere kleur dan warm-wit  :thumbup:

Werk op hoog nivo...

Dat ziet er al netjes uit Wijbe!

Succes met de verdere realisatie van de lichtsetjes.

Jan-Peter
Mooi werk Wijbe.  :thumbup:
Een overweging bij de kleur van de lichtgeleiders voor de sluitseinen. Bij de 1600 zijn alle lenzen wit met daarachter een geel of rood lampje. Dat rode lampje zie je wel doorschemeren als het niet brandt. Misschien de lichtgeleider alleen aan de achterkant rood maken om dat te imiteren? Ik neem dan aan dat de betreffende leds rood zijn.

Mooie update weer Wijbe.
Dank je wel.  :thumbup:

Misschien is het mogelijk om straks bij de uitlevering en bij voldoende belangstelling ook een potje 'Microscale Kristal Klear' mee te leveren.
Ik heb op Houten wel lopen zoeken maar net niet kunnen vinden en het zal voor sommigen bezwaarlijk zijn om alleen daarvoor naar Houten te gaan. 
Verder heb ik bij twee winkeliers gezocht maar niet gevonden.

Henk
De lichtprinten zijn binnen. Nu de definitieve afdekkappen ontwikkelen. Als bonus hebben we een PluX 22 adapterplatine ontwikkeld op basis van een 6090x formaat decoder. Deze passen perfect in Marklin modellen.

Oftewel de 1736 nu afbouwen zodat er een mooie handleiding geschreven kan worden.  :D

WhatsApp Image 2023-09-04 at 12.55.58.jpeg

WhatsApp Image 2023-09-04 at 14.14.43.jpeg

WhatsApp Image 2023-09-04 at 14.14.44.jpeg

zonder fantasie ook geen creativiteit

Citaat van: Trainhenk op donderdag 10 augustus 2023, 16:57:34Mooie update weer Wijbe.
Dank je wel.  :thumbup:

Misschien is het mogelijk om straks bij de uitlevering en bij voldoende belangstelling ook een potje 'Microscale Kristal Klear' mee te leveren.
Ik heb op Houten wel lopen zoeken maar net niet kunnen vinden en het zal voor sommigen bezwaarlijk zijn om alleen daarvoor naar Houten te gaan. 
Verder heb ik bij twee winkeliers gezocht maar niet gevonden.

Henk

Microscale Kristal Klear is verkrijgbaar bij GM&S, bij eenieder wel bekend. Ze staan ook op de beurs in Houten. Anders even bellen of ze het voor je mee willen nemen als je naar de beurs komt? Dan weet je zeker dat je niet tevergeefs komt.
 @citaat GM&S nooit van gehoord. Ook op google word GM&S niet herkend, ja een vastgoedbedrijf.
foutje

zonder fantasie ook geen creativiteit

Zeker nooit gehoord van Godfather Models & Supplies (GM&S)?   www.gmens.nl 
De betere modelspoorzaak heeft het spul ook wel. Bijvoorbeeld hier.
https://www.modeltreinstore.nl/microscale-mi-9-micro-kristal-klear/

Dag Wijbe,

De printjes en de adapterplatine zien er mooi uit!  :thumbup:

Henk
Citaat van: FransW op woensdag 06 september 2023, 10:26:19Zeker nooit gehoord van Godfather Models & Supplies (GM&S)?   www.gmens.nl 

nope, nu wel.
is mogelijk he, dat er bedrijven bestaan waar iemand nog nooit van gehoord heeft.  :P  :D
Ik heb ook interesse in een setje.
Wijbe, zou deze verlichting ook geschikt zijn voor o.a. de DB 185 -dat is de Claas uitvoering- van de Hobby locs? Märklin 26553.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

@citaat Dat denk ik niet Ben, die printjes zijn ontworpen voor de 1600/1700, zodat de ledjes precies achter de lampgaten in de kap passen.
En de uitstekende delen aan de onderkant van het printje vallen in de uitsparingen in het chassis van de loc.
De Märklin 26553 is een volledig andere constructie.