Wat punt 1 betreft. Marklin betaalde voor de licentie aan VB. Er was in eerste instantie ook animo om met de rail verder te gaan, maar de tegenvallende verkoopresultaten lieten marklin inzien dat ze beter een eigen railsysteem konden produceren dat goedkoper en meer geschikt voor kinderkamers was. De serie 5100.
Dit staat allemaal beschreven in oude boekjes/ miba's van de jaren 50 en 60. Het modellgleis schijnt als tegenwicht voor de opkomende firma's trix en fleischmann met hun 2 rail systeem ontwikkeld te zijn. Er moest iets natuurgetrouws tegenovergesteld worden door marklin. En door met VB in zee te gaan had men in relatief korte tijd een natuurgetrouwe rail met slanke radii en een compleet gamma ter beschikking. Echter boog en kruiswissel zijn nooit uit het prototype stadium gekomen. De keus was toen al voor de 5100 serie (vanaf 1956) gevallen.
Punt 2.
Als je geen problemen hebt met Modellgleis zijn je loks niet oud genoeg
Voor 1953 waren de slepers aangepast op de doorlopende middenrail. Hetzij paddestoel, lepel of tong..je kunt er nie mee op puntkontakt rijden.
Hier mijn CCS met nog een tongsleper uit 1952.
Je ziet het slijtspoor in het midden waar de tong de 3e rail raakt.
Jaartje later was het modellgleis er en een sleper van een RES800 ziet er dan "puko geschikt" uit.
In 1952 was het nog net zo'n boogje als op de CCS.
Voor een MS800 heb ik nog een overgang liggen. De slepertongen zijn aangepast om een lange sleepschoen te kunnen opnemen. Ook om het rijden op puntkontaktrail mogelijk te maken.
Bart