Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Transformator vraag

Gestart door hvdtol zondag 18 juni 2023, 10:11:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Transformator vraag
Lid sinds: 2023

offline
Transformator vraag
Hallo,

Ik heb mijn treintjes van zolder gehaald om te zien of ze nog werken.

Ik heb een uitgebreide analoge jaren 80-selectie M-rails, waar ik als tiener graag mee speelde.
Hier hoort een trafo bij type 37540.
Deze sloot ik aan met de rode en bruine stekker van de aansluitrail op de trafo.
Dit werkt nog steeds.

Tevens heb ik 15 jaar terug een analoog starter setje gekocht met C-rails en een trafo type 6647.
Hierin sluit ik de losse draden aan van het aansluitrail in de trafo.
Dit werkt ook.

Maar als ik van de M-rail aansluitrail de stekkers los haal en de bedrading in de 6647 steek, om hierop de M-rails te laten rijden, dan werkt het locomotiefje niet.

Kan ik een M-rail verbinden met trafo 6647, of zijn hier beperkingen in?

Groet,

Harry
Re: Transformator vraag
Lid sinds: 2017

offline
Re: Transformator vraag
Normaliter moet dat gewoon werken: trafo 6647 is de "modernere" uitvoering van trafo  37540.
Weet je zeker dat je de aansluitdraden van de m-rail correct hebt aangesloten ?
Kijk anders ook eens in de wiki
https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_6647_Transformator#Aansluiten_M.C3.A4rklin_6647_Transformator

Cees
Re: Transformator vraag
Lid sinds: 2016

offline
Re: Transformator vraag
Dat zou inderdaad geen enkel verschil mogen uitmaken.
Het zal een contact-probleempje zijn of een draadbreuk die toevallig net de kop op steekt bij het overzetten van de ene op de andere aansluulitrail.

Groet,

Peter
Re: Transformator vraag
Lid sinds: 2023

offline
Re: Transformator vraag
Dank je, dan ga ik de draadjes eens opnieuw strippen.
Maar goed om te weten dat het niets uitmaakt.

Groet,

Harry
Re: Transformator vraag
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Transformator vraag
Leuk weer met je oude treintjes spelen. Het aansluiten van de trafo aan de rail zou geen enkele verschil moeten uitmaken bij eender welke rail je gebruikt, zolang het maar een middengeleider rail is.

Wel even een waarschuwing vooraf voor het geval je het stoute plan krijgt om een nieuwe lok aan te gaan schaffen. Nieuwe loks (vanaf 2010 of nog eerder? Hebben altijd een stuk electronica aan boord (decoder) waarmee die lok zowel digitaal als analoog (dus met gewone trafo) te gebruiken is. Echter dat stuk electronica is veel gevoeliger voor overspanningspieken als de ouderwetse omschakelrelais. En in analoog moet je een overspanningspiek op de baan zetten om van richting te veranderen. Bij het gebruik van de nieuwe trafo (66471) is dat geen enkele probleem omdat deze bij een voedingsspanning van 230V met de omschakel piek netjes onder de maximaal toegestane waarde blijft. Maarrr jij hebt die trafo niet. Jij hebt veel oudere trafo's die nog voor 220V gemaakt zijn en daarbij gaat de omschakelpiek boven de maximaal toegestane waarde uitkomen en gaat je dure electronica kapot.

Dus denk hier even aan wanneer je modernere loks aanschaft. Schaf dan ook een nieuwe trafo aan die gemaakt is voor 230V. Dat staat op de trafo als het goed is.
Die oude trafo's kun je altijd nog gebruiken voor wissels, seinen en verlichting.
Succes.
Re: Transformator vraag
Lid sinds: 2023

offline
Re: Transformator vraag
Het is gelukt, na strippen van de bedrading van de aansluitrail.
Het locomotiefje rijd.

Dank voor de tip over de verschil in trafos
(ik heb trouwens het idee dat het allemaal een stuk ingewikkelder is geworden dan toen ik een tiener was, maar dat terzijde).

De trafo zegt op de achterkant type 6647 (230v). Ik heb dus géén 66471.
Als ik de wiki pagina's lees heb ik niet het idee dat er veel verschil tussen zit, of vergis ik mij?

Re: Transformator vraag
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Transformator vraag
Klopt, er zit geen verschil tussen.
Die witte trafo's gaan prima in combinatie met digitale locs die je er analoog op kan laten rijden.
Re: Transformator vraag
Lid sinds: 2023

offline
Re: Transformator vraag
Dank iedereen