Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Roco 69139 NS Plan V 418

Gestart door KanNietZonder zondag 23 april 2023, 17:54:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco 69139 NS Plan V 418
In de afgelopen week mijn plan V ontvangen. Zo blij als een kind het treinstel uitgepakt en op de baan gezet en volgens advies in laten rijden.
Een mooi model met toch een paar puntjes van kritiek:
- er ontbreekt de mogelijkheid tot tonen van een rangeersein
- cabineverlichting zou toch ook redelijk eenvoudig gerealiseerd kunnen worden
- verticaal streepje zichtbaar op de neus
- de voorzijde van koppelingen staan niet mooi verticaal

Maar de grootste kritiek: het treinstel blijft op kruipsnelheid hangen op driewegwissel, kruiswissel en een enkel gewoon wissel  :O

Er blijkt maar 1 draaistel aangedreven te worden en op slechts 1 as zitten wielen met een antislipbandje.
Ik dacht dit te kunnen verbeteren door een wiel zonder, te wisselen met een wiel met antislipband. Kortom één antislipband op elke as van het motordraaistel. Helaas bleek dit niet te helpen.
Daarna ben ik de afstand gaan meten tussen de metalen strips in het wissel en de kop van de rail: 1,6 mm
De flenshoogte bleek 1,8 mm te zijn. Hierdoor raakt de antislipband de rail niet meer!

Oplossing: Na de flens afgedraaid te hebben tot 1,5 mm kruipt het stel moeiteloos over de verschillende wissels  :-)

Voor een model met een adviesprijs van ruim 500€ had ik dit niet verwacht!

Re: Roco 69139 NS Plan V 418
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Roco 69139 NS Plan V 418
Het is vrij gebruikelijk dat je een 3railmodel over de flenzen laat rijden op wissels. Vandaar ook die stukken blik erin.
Re: Roco 69139 NS Plan V 418
Lid sinds: 2020

offline
Re: Roco 69139 NS Plan V 418
Citaat van: KanNietZonder op zondag 23 april 2023, 17:54:54De flenshoogte bleek 1,8 mm te zijn.


Je kan me veel wijs maken, maar niet dat de flenshoogte 1.8mm is bij een roco model. Dit is trix-express maat.
Maximale flenhoogte dat een AC model mag hebben is 1.35mm. Marklin en roco zitten tegenwoordig op ongeveer 1.2 mm.

En al haal je de flens helemaal weg. Je zult toch door het gat van het puntstuk heen moeten. Gelukkig zitten e 2 wielen op een as, waardoor het 2e wiel nog op de spoorstaaf iets van grip heeft.:D
Bart
Re: Roco 69139 NS Plan V 418
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Roco 69139 NS Plan V 418
Citaat van: KanNietZonder op zondag 23 april 2023, 17:54:54Na de flens afgedraaid te hebben tot 1,5 mm kruipt het stel moeiteloos over de verschillende wissels
Heel gedurft dat je dat op een treinstel van ruim €500,- doet, dat nog in garantie is.
Je kunt natuurlijk altijd nog een origineel wielstel kopen en verwisselen als je garantie wilt claimen.
Re: Roco 69139 NS Plan V 418
Roco vermeldt 419,6 mm als boogstraal voor de Plan V.
Heeft iemand hem al een door r=360 mm laten lopen?
Re: Roco 69139 NS Plan V 418
Ja ik, heb de analoge 63138 op een trix C-rail baantje getest zonder probleem.
Re: Roco 69139 NS Plan V 418
Mooi! Dan is dat geen belemmering dus  :thumbup: