Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

van de rails lopende 3391 en 33912

Gestart door marc2109 woensdag 19 april 2023, 21:55:09

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

Waarom lopen ze van de rails is gelijk de hamvraag?
Via cat en wicki de viking 2 mooie locs gekocht, voor weinig geld.
bij de proefrit op de testbaan lopen deze 2 echter uit de rails, en dat bij M-rail bochten 5100 die langzaam omhoog lopen volgens de marklin tabellen.
bij de 5200 aan de buitenzijde heb ik echter geen probleem.
De basis van de 2x3 is best wel lang maar dat zou toch geen probleem kunnen zijn, het is een marklin trein voor marklin banen.
Bij 5120 rails zou die gelijk om kiepen denk ik dan zo.
Iemand een idee?
Re: van de rails lopende 3391 en 33912
Deze loc is een klassieker en zou probleemloos door een 5100 bocht moeten rijden.
Maar het is een stijgend stuk spoor, begrijp ik.
Liggen alle rails wel goed? De aansluitingen moeten wel mooi passen. En het kan helpen de rails met enige verkanting te leggen (buitenzijde wat hoger dan de binnenzijde). Een enkele mm maakt misschien al een gunstig verschil.
En kijk ook of het voorste draaistel van de locs wel vrij bewegen kan. Je kunt de schroef een beetje lossen om te kijken of dat helpt. Klein drupje olie kan ook goed uitwerken.

Groet,

Peter
ASB in orde?
Goed gekwartieerd?
grt;
Pierre

Zal de baan eens even onder de loep nemen, de andere tig loks rijden er probleemloos door.
Ik zal er ook even een verkanting in maken, goede tip Peter.
De draaistellen zitten bij beide loks losjes en kunnen vrij bewegen dus dat zit wel snor.

Pierre wat bedoel je met goed gekwartierd?
Die uitdrukking ken ik nog niet.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat Dat alle wielen per zijde gelijk staan waardoor de drijfstangen soepel kunnen bewegen.
Kwartieren is meer van belang in het grootbedrijf: aan de linker- en rechterzijde van de loc dienen de wielen een kwart slag verdraaid te staan, anders zou een 2-cilinder stoomloc op een dood punt kunnen staan (als de zuigers net in hun uiterste stand staan) waardoor hij niet kan vertrekken. Bij modeltreinen staan de wielen normaliter ook gekwartierd, maar daar is het eigenlijk niet van belang. Het belangrijkste is dat de drijfstangen vrij kunnen bewegen en dat er niets wringt omdat één van de wielen iets verdraaid is t.o.v. de rest. Maar of dit nou echt ontsporen veroorzaakt betwijfel ik.

Ik heb zelf de 3391 ook en die rijdt probleemloos over mijn klassieke M-rail baan waar ook best pittige stijgingen in zitten.

Waar het ook nog aan zou kunnen liggen is de wielafstand, check even of die netjes 14mm is gemeten tussen de flenzen.

En anders kan je ook nog even checken of er wel "wisselstroomwielen" in zitten en dat het geen omgebouwde 2-rail loc's zijn; 2-rail heeft over t algemeen lagere wielflenzen dan Marklin. De kans dat dit het is acht ik vrij klein, maar ik heb zelf wel zo'n loc (Marklin HAMO omgebouwd naar wisselstroom) kwam ik achteraf achter.

Succes met je loc's, gaat vast wel goed komen ;) !
Je kunt ook proberen de overgang naar de helling wat geleidelijker te maken, door 2x 5101 the gebruiken in plaats van 1x 5100.  Die knik is voor langere locs soms een probleem.
Rijden ze bij jou wel door een vlakke bocht 5100?? Dus niet op een helling?
Zo niet, dan zit het probleem ergens in de locs lijkt me.

Ok jongens,
Even de baan aangepast, de eerste rail wat minder laten stijgen ook 2 x 5101 gebruikt, beetje banking erin (1mm) en testritje gedaan.
Alle wielen en asjes voorzichtig voorzien van wat smeerolie zodat de speling van de asjes van de 6 aangedreven wielen ook soepel is.
Nog steeds hetzelfde bij beide loks.
Wat me opvalt is dat bij het draaigestel voor de voorste wieltjes niet meedraaien in de bocht (hij wordt opgetild) en daardoor uit de rails loopt.
beide loks lopen in alle bochten moeilijk ze lijken wel af te remmen, maar ontsporen eigenlijk bij een stijgende of dalende bocht(de voorste wielen van het draaigestel).
Ook zoals Hanzi aangaf gelijk de afstand tussen de flenzen gemeten en die zijn nagenoeg 14 mm en het zijn ook geen gelijkstroomwielen.
Zal van het weekend even een deel van de baan voorzien van andere railstukken kijken of dat helpt.

Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Marc,

Controleer of de massaveer in het voorloopdraaistel wel goed op z'n plek zit.
Soms zijn deze los geweest en nie goed terug geplaatst, waardoor het schaargeleidingsmechanisme niet lekker werkt.
Kan je een filmpje maken en plaatsen van het ontsporende voorloopdraaistel?

Hoi Ad en de andere tipgevers,
Probleem is deels opgelost.
De lok (33912) die ik gisteren schoongemaakt en gesmeerd heb rijdt na wat aanpassingen aan de baan nu probleemloos rond.
De tweede (3391) geeft nog problemen, in de eerste bocht omhoog valt die nu stil, de 6 aandrijfwielen draaien wel, maar bewegen ho maar.
Als ik hem dan liefdevol een zetje geef gaat die verder maar dan loopt het voorloopdraaistel uit de baan.
Het voordeel is dat ik 2 van deze schitterende treinen heb dus ik kan ze mooi met elkaar vergelijken.
Het probleem geval ligt nu deels uit elkaar, ben 1 uurtje of 2 bezig geweest om de asjes schoon te krijgen en voorzichtig te olien, gelijk de antislipbandjes vervangen,
wat me er gelijk aan doet denken om hiervoor even wat beter gereedschap te kopen, met een punttangetje beschadig je toch de boutjes, iemand een tip?
Ook even de massaveren vergeleken met elkaar en dat zat goed ten opzichte van elkaar.
Morgenochtend weer verder met de patient, dan nemen we gelijk het motorgedeelte even onder de loep.
allemaal bedankt tot zo ver en ik wens jullie een fijne avond alvast.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Daar zijn dopschroevendraaiertjes (?) voor in de handel. Lastig te vinden in die kleine maatjes en als je ze los koopt best prijzig. Ali zal ze ook wel hebben maar Marklin heeft daar een mooi setje voor:
Gereedschapssetje Marklin

Top Hans,

Goed gereedschap is het halve werk zeggen ze altijd.
En ik vindt het zonde om mijn loks te beschadigen tijdens hun service beurt.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Wat gebeurt er als je het motorgedeelte voorop plaatst? Dat wil zeggen de locomotieven omdraait?

Uitgerangeerd ;)

Zoek eens voor gereedschap op;

Uxcell 6 in 1 op Aliexpress.

Handig setje en leuke prijs
Hex Socket 2.5Mm 3Mm 3.5Mm 4Mm 4.5Mm 5Mm h4

Gr Matje

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Kappa op zaterdag 22 april 2023, 11:43:38schaargeleidingsmechanisme
Dat maakt nieuwsgierig!

Even zien hoe dat ook weer zit ...
Aha, dat bedoel je dus

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Peter Alex op zondag 30 april 2023, 15:14:15Wat gebeurt er als je (...) de locomotieven omdraait?

Op zich ook spannend, ja, want de motor zit in de tender, en als je achterstevoren rijdt,
dan bungelt het draaistel met schaargeleidingsmechanisme achteraan.

Veel heb je er niet aan, want de loc heeft (in de normale rijrichting) aan de voorkant geen koppeling,
aan de tender wel, en als duw-loc lijkt me dit type minder geschikt.

De tender heeft ook voorloop wielen als je achteruit rijdt,
maar dat draaistel heeft geen contactveren, en geen schaargeleidingsmechanisme.

DC model van origine? Ik zie wielisolaties aan de assen.
En gezien de contactveren op het voorloopdraaistel verwachtte ik een DC model.
Hanzi, is dit zo'n omgebouwd HAMO model?
Hoi JW, de 3391 en 33912 zijn gewone stroomlijn stoomlocomotieven en de motor zit gewoon bij het machinistenhuis. Ik zou inderdaad nog goed naar de voorloopwielen kijken, misschien lopen ze te zwaar (door de massaveertjes op de assen) of loopt er iets aan.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.