Dag allemaal,
Ik heb geen flauw idee of hier reeds iets over geschreven is maar...
Ik heb laatst een behoorlijke slijtage mogen vaststellen bij een lageboordwagen ter plaatse van de kunststof as opname.
De assen eindigden bij die betreffende wagens vaak in een punt, een constructie die blijkbaar veel wordt toegepast. Of de assen eindigen cilindrisch, ook deze constructie komt vaak voor.
Het resultaat is dat de aanvankelijk ronde opname na verloop van tijd ovaal uitslijt, waarbij de as dus steeds dieper komt te liggen in het frame van de wagen waarbij deze nu reeds de bodem van de wagen raakte en het wiel dus niet meer soepel kon ronddraaien. Het niet meer soepel ronddraaien van de wielen was dan ook de reden om de de wagen eens van de rails te nemen en deze te gaan inspecteren.
Vervolgens ben ik willekeurig een aantal wagens gaan inspecteren.
Ik heb wagens met een kuststof as opname en die hebben allemaal min of meer diezelfde vorm van slijtage.
Ook heb ik wagens met een metalen as opname en die hebben nagenoeg géén slijtage.
Daarnaast is mij opgevallen dat de punt van de assen in verschillende gevallen niet zuiver rond zijn gevormd waardoor de punt van de as juist als een klein freesje gaat werken in de kunststof as opname. Als je dat hebt, dan is het vlug klaar met de kunststof as opname van je wagonnetje.
Als ik vervolgens het aantal uren schat dat sommige wagens gereden hebben dan kan ik niet anders concluderen dan dat deze slijtage toch best snel optreed.
Wat zijn jullie bevindingen, en heeft iemand van jullie iets gedaan waardoor je deze slijtage kan verminderen?
Ik zie in de handleiding van wagens -als die er al is- met een kunststof as opname niets terug over het smeren van de kunststof as opname dus ik denk dat dat niet de oplossing is, of misschien toch wel? Zuurvrije vaseline? WD40?
Op dit moment voel ik er niet zo veel voor om nog wagens te kopen met een louter uit kunststof bestaande as opname bij wagens en investeer ik liever in wagens met een metalen as opname. Ik ben er alleen bang voor dat de keuze dan behoorlijk beperkt gaat worden. En dat het op afstand kopen van wagens best een stuk lastiger gaat worden. Immers dergelijke informatie -kunststof as opname of metalen as opname- wordt voor zover ik weet niet verstrekt.
Het zou volgens mij, als je als fabrikant kwaliteit wil maken, misschien beter zijn om de as opnames van metaal te maken. De wagens worden door deze aanpassing een stukje duurder maar ze vertonen dan wel nagenoeg geen slijtage meer ter plaatse van de as opnames.
Ik hoor graag van jullie,
Groetjes,
Jozef