Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Slijtage kunststof as opname bij wagens.

Gestart door Jozef vrijdag 12 april 2024, 23:14:56

Slijtage kunststof as opname bij wagens.
Dag allemaal,

Ik heb geen flauw idee of hier reeds iets over geschreven is maar...

Ik heb laatst een behoorlijke slijtage mogen vaststellen bij een lageboordwagen ter plaatse van de kunststof as opname.
De assen eindigden bij die betreffende wagens vaak in een punt, een constructie die blijkbaar veel wordt toegepast. Of de assen eindigen cilindrisch, ook deze constructie komt vaak voor.
Het resultaat is dat de aanvankelijk ronde opname na verloop van tijd ovaal uitslijt, waarbij de as dus steeds dieper komt te liggen in het frame van de wagen waarbij deze nu reeds de bodem van de wagen raakte en het wiel dus niet meer soepel kon ronddraaien. Het niet meer soepel ronddraaien van de wielen was dan ook de reden om de de wagen eens van de rails te nemen en deze te gaan inspecteren.

Vervolgens ben ik willekeurig een aantal wagens gaan inspecteren.
Ik heb wagens met een kuststof as opname en die hebben allemaal min of meer diezelfde vorm van slijtage.
Ook heb ik wagens met een metalen as opname en die hebben nagenoeg géén slijtage.
Daarnaast is mij opgevallen dat de punt van de assen in verschillende gevallen niet zuiver rond zijn gevormd waardoor de punt van de as juist als een klein freesje gaat werken in de kunststof as opname. Als je dat hebt, dan is het vlug klaar met de kunststof as opname van je wagonnetje.
Als ik vervolgens het aantal uren schat dat sommige wagens gereden hebben dan kan ik niet anders concluderen dan dat deze slijtage toch best snel optreed.

Wat zijn jullie bevindingen, en heeft iemand van jullie iets gedaan waardoor je deze slijtage kan verminderen?
Ik zie in de handleiding van wagens -als die er al is- met een kunststof as opname niets terug over het smeren van de kunststof as opname dus ik denk dat dat niet de oplossing is, of misschien toch wel? Zuurvrije vaseline? WD40?

Op dit moment voel ik er niet zo veel voor om nog wagens te kopen met een louter uit kunststof bestaande as opname bij wagens en investeer ik liever in wagens met een metalen as opname. Ik ben er alleen bang voor dat de keuze dan behoorlijk beperkt gaat worden. En dat het op afstand kopen van wagens best een stuk lastiger gaat worden. Immers dergelijke informatie -kunststof as opname of metalen as opname- wordt voor zover ik weet niet verstrekt.
Het zou volgens mij, als je als fabrikant kwaliteit wil maken, misschien beter zijn om de as opnames van metaal te maken. De wagens worden door deze aanpassing een stukje duurder maar ze vertonen dan wel nagenoeg geen slijtage meer ter plaatse van de as opnames.

Ik hoor graag van jullie,

Groetjes,

Jozef

Re: Slijtage kunststof as opname bij wagens.

Klein Jünkerath

Met enige regelmaat (afhankelijk van het gebruik) een druppeltje Märklin-/Faller olie (of vergelijkbaar product) op de aspotten smeren helpt al veel.
Ik kijk ze na 3 planningsomlopen na (dat is bij mij ca. 3x een half jaar met tussenpozen tussen elk half jaar dienst). Maak ik gelijk de wielen schoon en voer evt. andere kleine reparaties uit indien nodig (afgevallen buffers en zo).
Groet, Paul
Er zijn losse messing lagertjes verkrijgbaar in de handel. Het vergt aanpassingen, maar ik kan het mij voorstellen dat er wat ruimte gemaakt kan worden met een freesje waarna het metalen lager geplaatst kan worden. Fixeren met een drupje lijm en dan zou het weer een tijdje mee kunnen.

Overiges bezit ik een 3029 locje dat sterk met de neus naar beneden neigt. De aslagers zijn ontoelaatbaar ver uitgesleten doordat er jaren intensief door mijn neef daarna door mij mee gespeeld is. Uiteindelijk slijt alles door gebruik, niet waar?

Groet,

Peter

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Dat is een afweging die een fabrikant moet maken wanneer een nieuw model geproduceerd zal gaan worden. Aangezien de slijtage niet van dien aard is dat een wagonnetje al na twee of drie jaar door de lagering heen is valt het allemaal nog wel mee. Het is niet alleen de slijtage die veel minder is bij metalen aspotten. De kosten zijn ook veel hoger. Ik denk dat je je daar behoorlijk in kan vergissen.
Ten eerste de materiaalkosten, het ijzer. Ten tweede de fabricagekosten, het ijzer moet in de juiste vorm en op maat worden gemaakt. Daar is een fabricagelijn voor nodig met machines. En dan als derde de assemblagekosten. Wagonnetjes worden met de hand in elkaar gezet en verpakt voor verkoop. Die kosten zijn waarschijnlijk het hoogst van de drie. Met alleen een stukje plastic, wat bij het persen al mee gevormd wordt, ben je snel klaar. In het andere geval komen er de nodige extra handelingen bij kijken.
Vaak zul je vaststellen dat een wagon voorbereid voor verlichting de metalen aspotten heeft vanwege het elektrisch contact. Alle andere wagonnetjes zullen dat niet hebben. En zoals Paul ook al aangeeft kun je de slijtage verminderen door regelmatig onderhoud. Dat zul je bij je loks toch ook doen. Alle smerende producten kun je hiervoor gebruiken zolang deze niet de kunststof aantasten. En vet (in zeer kleine hoeveelheden) is in dergelijke gevallen beter dan olie omdat dat langer blijft zitten.

BTW, de messing lagertjes (aspotten) waar Peter het over heeft werken uitstekend. Ik heb ze enkele jaren geleden al eens gebruikt om mijn lokaalbaanwagentjes weer te reviseren.
Op elk doosje van Märklin staat, voor gebruik, een druppeltje Märklin olie in de uitholling waar het puntje van de as invalt.
Als je er dan mee gaat rijden ontstaat er een soort filmpje waarbinnen het puntje draait, dus die raakt het plastic
nagenoeg niet. En van tijd tot tijd, b.v. 40 uur rijden weer een druppeltje Märklin olie. Ook de locs elke 40 uur smeren
en de vetpunten elke 20 uur. Zie gebruiksaanwijzing. Ik rijd al 60 jaar Märklin, maar heb geen versleten wagons door de wielen.
Succes!
Hans
Dag allemaal,

Klopt(!),op de doosjes van de tot nu toe 4 gecontroleerde verpakkingen van wagens staat een afbeelding en tekst waar geadviseerd wordt de wagens te smeren voor eerste gebruik.
Dat is mij nog nooit opgevallen.
Locs werden hier altijd al gesmeerd, maar de wagens met een kunststof as opname heb ik nog nooit gesmeerd. Nou dan gaan we dat maar eens doen:)

Groetjes,

Jozef
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hi Jos,

Die conische aslagers past Märklin al toe op nieuwe modellen vanaf de jaren 70.
Oudere modellen hebben een metalen binnenframe met asgaten waarin de wielas draait en die lijkt mij ook best slijtage gevoelig.
Al mijn wagens zijn met kunststof asopname en die voorzie ik dan ook van een miniem drupje olie.
Het is wel een gepiel om de olie precies op het asje te krijgen en niet op het wiel, of kunststof frame.
Ik neem een speld die ik in de olie dip en laat er dan wat olie van af lopen door de speld even kort tegen de wand van het olie potje te houden, zodat een deel van het drupje weer in het potje loopt en er een heel klein drupje op de speld achter blijft.
Dit drupje is dan net klein genoeg om tussen wiel en frame te krijgen en op het asje te laten vloeien.
Laatst 20 ketelwagens gedaan en daar ben je dan wel even "zoet" mee. :)
Maar ja, dat is de hobby.  B)

Oh mei echt? Het is toch veel gemakkelijker om dat wiel er even uit te wippen, een miniem drupje olie (zoals je al beschrijft) in het aspotje prikken aan beide zijden en het wiel er weer in klikken. Niks geen gewroet tussen wiel en frame, je bent zeker dat de olie op de juiste plaats zit en je bent vlugger klaar. Wat wil je nog meer? Oh ja, dat een ander het voor je doet. :D

Klein Jünkerath

Met het metalen buisje/tuitje van de Faller olie kom je er ook makkelijk tussen zonder geknoei.
Groet, Paul

Ja klopt en met een injectiespuit gaat het nog makkelijker. Moet er alleen nog één vinden waarvan het rubber niet vergaat in die olie. Nadeel van beide is dat je niet ziet hoeveel olie je deponeert. En dat is gauw teveel.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Nou heb ik toch heel wat ouwe meuk historisch erfgoed rondrijden hier, ook zat met kunststof aspotjes, maar heb dit probleem echt nog nooit geconstateerd.
Heb zelf, ondanks de aanbeveling, nooit kunststof aspotjes gesmeerd (metalen wel, maar alleen als ze gingen piepen). Er rijdt ook veel 2e hands rond hier, zouden de vorige eigenaars dan braaf gesmeerd hebben?

Scheelt misschien dat jij in de Haagse zilte zeelucht rijdt. Dat smeert vanzelf.  :)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Van zeewater is volgens mij nog nooit iets soepel gaan lopen en zeker geen modeltreinwielasjes.

Zilte zeelucht is geen zeewater.  >:-D
Citaat van: Hanzi op maandag 15 april 2024, 14:20:39Van zeewater is volgens mij nog nooit iets soepel gaan lopen
En dan die bak fijnstof die het genereert...