Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouwen E-lok Re4/4 460 (M* 3461)

Gestart door Buzz_4stroke zondag 27 april 2008, 23:26:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen E-lok Re4/4 460 (M* 3461)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Ombouwen E-lok Re4/4 460 (M* 3461)
Hallo,

Ik ben bezig met het ombouwen van een SBB lok, alleen ik loop stuk op de verlichting. Bij een zwitser zijn er 4 lampjes gemonteerd, dit om een zwitsers lichtbeeld te creëren. Aan iedere kant is er een lampje voor alleen de rechter lamp en een lampje om de linker lamp en middelste boven te verlichten.

Nu is het geval dat in de lok een analoog omschakelprintje zat en dat er nu een ESU MFX in gemonterd wordt, ware het niet dat de verlichting een "boost" nodig heeft (lees een kleine shot met railmassa) om aan te schakelen. Wanneer de verlichting van de blauwe draad afgeheeld wordt en wordt geschakeld via de reguliere massa (rail dus), dan schakeld de verlichting een maar na een paar hele lichte tikjes in de decoder.

Is nu de belasting van de 3 lampjes te zwaar voor de decoder??? Of zorgen de basisinstellingen icm met de vier dioden die het zwitserse lichtbeeld regelen ervoor dat de lampjes niet aangaan.

p.s. de lampjes aanwezig zijn de gewone 16V~ lampjes met kleine pootjes (gescheiden van lokmassa).
Re: Ombouwen E-lok Re4/4 460 (M* 3461)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouwen E-lok Re4/4 460 (M* 3461)
Hoi Chris,

Als je de lok digitaliseert, dien je ook de 16V lampjes te vervangen door 19V lampjes.

Groet,

Treinsmurf
Re: Ombouwen E-lok Re4/4 460 (M* 3461)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouwen E-lok Re4/4 460 (M* 3461)
Hoezo? Zijn deze lampjes minder mA per stuk dan? of is er alleen maar een verschil tussen voltages? Want een decoder (ESU) kan een uitgang gedimd hebben zodat de lampjes niet beslist vervangen hoeven te worden.
Re: Ombouwen E-lok Re4/4 460 (M* 3461)
Toch geen lok van mij he? :shock:
Re: Ombouwen E-lok Re4/4 460 (M* 3461)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouwen E-lok Re4/4 460 (M* 3461)
Erwin,

Idd jouw lok, soms zit er een stukje techniek in wat niet helemaal wil wat ik wil. Moet zeggen dat ik al wel een trucje heb bedacht, dus alles gaat goed komen. Antwoord was er wel, alleen de vraag werd te vlug gesteld.

groet Chris
Re: Ombouwen E-lok Re4/4 460 (M* 3461)
Ik heb een zelfde soort loc gedigitaliseerd.
probleem is dat als de verlichting aanstaat 1 lampje altijd brand, en het andere lampje wisselend met de rijrichting...
Hiervoor zit een printje met een paar diodes in de loc.
Dit printje heb je opnieuw nodig om het met digitaal te laten werken. Alleen zitten de plus en min dan net omgedraaid dus zal je de diodes om moeten draaien.

Het heeft me een paar uur nadenken en prutsen gekost maar het resultaat was precies zoals ik bedacht had.

Ik heb eventueel nog wel het schema wat ik uitgetekend had...

Koen
Re: Ombouwen E-lok Re4/4 460 (M* 3461)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouwen E-lok Re4/4 460 (M* 3461)
Koen,

Probleem met de diodes was ook al gelokaliseerd, en verholpen, alleen de decoder mist de power om 3 lampjes aan te sturen. E.e.a is opgelost door een mix van een paar elektronische componenten te gebruiken.
Re: Ombouwen E-lok Re4/4 460 (M* 3461)
Ik ben toch wel benieuwd wat er nu precies aan de hand was. Ik heb totaal geen problemen gehad met drie lampjes tegelijkertijd.

Koen
Re: Ombouwen E-lok Re4/4 460 (M* 3461)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouwen E-lok Re4/4 460 (M* 3461)
Was dit in combinatie met een ESU MFX decoder?
Re: Ombouwen E-lok Re4/4 460 (M* 3461)
Nee, Märklin 60760

Koen
Re: Ombouwen E-lok Re4/4 460 (M* 3461)
Zelf meerdere modellen van dit type gedigitaliseerd. Levert geen problemen op. Ook heb ik op de lichtwisselprint geen diodes gedraaid.
Ik zou wel 19V of 22V lampjes gebruiken. Dit moet de decoder zonder problemen kunnen trekken.
Motor heb ik omgebouwd naar 5-polig met permanent magneet. ESU decoder 52610 geplaatst. Geeft geen probleem.
Loopt de motor mechanisch wel soepel? Als dit zwaar loopt kan dit te veel stroom trekken en met de 3 lampjes erbij kan dit de totaalstroom overschrijden.
Zelf heb ik LED-verlichting ingebouwd en een andere lichtwisselprint toegepast. Je kunt dan extra een rood sluitlicht schakelen.
Veel succes.
Erwin