Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Voorbeeld instellingen Stoom, Electr, Diesel?

Gestart door Robbie50! woensdag 05 april 2023, 13:34:52

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

:) Misschien een beetje "domme" vraag :help: , maar toch.....

Zijn er voorbeeld instellingen (esux files) voor type treinen? (zie onderwerp)
Als ik een loc. via het lokProgramma inlees en vervolgens op de baan laat rijden zijn de snelheden hiervan meestal veels te hoog en moet ik deze vervolgens flink aanpassen, dit komt ook voor bij rangeersnelheid, afremmen ect.....
Zijn er standaard files voor type loks welke dit "instellen" vergemakkelijken?
(er zijn wel voorbeeld geluiden per type lok, maar vereder niet)

Is er een gezamelijke "databank" (opgezet door ESU of gebruikers) waaruit ik (en anderen) gebruik van kan maken?
M.i.zou de aanwezigheid hiervan veel gebruikers "helpen", in de begin periode van gebruik van ESU decoders ben ik aardig wat uurtjes bezig geweest om bijv. de verlichting van een lok een beetje mooi te laten functioneren....of een derde lichtpunt in te stellen als "branderd vuurtje" bij een stoomlok.
Als ik een voorbeeld file hierover had kunnen inzien had ik het waarschijnlijk eerder onder de "knie" gekregen. :thumbup:

Graag reactie, ook als deze negatief zou zijn.

Rob
(ik werkt voornamelijk met lokpilot 5 (DCC) en gebruik nu het lokProgramma)

Re: Voorbeeld instellingen Stoom, Electr, Diesel?

Klein Jünkerath

beste Rob,

ik heb via mijn snelheidsmeetwagen van ESU bij mijn locs de werkelijke maximum snelheid ingesteld op mijn locs. Dat zal nog best wel eens een of enkele km/u afwijken, maar daar ben ik tevreden mee. Het hangt af van het type motor, type decoder en misschien ook wel wat je op je centrale kunt instellen (snelheidsmeter). Dus één standaard databank zal daar niet voor te geven zijn.

Ik vele gevallen is de maximumsnelheid van de locs minder dan 100 in CV5. Zorg ook voor een lineaire snelheidstoename, dat helpt ook bij het vastleggen van de juiste snelheid. Bij stoomlocs dient dan ook nog de snelheid achteruit getrimd te worden, omdat met tender-vooruit de snelheid maximaal 80km/u was en in sommige gevallen zelfs 50 km/u. Met CV95 standaard 128, dus een lagere waarde instellen - stel, de max snelheid vooruit is 130 en achteruit 80, dan kom je op 62% x 128 = 79. 't zal niet helemaal kloppen.
Stel ook het maximum op de ECoS bij (snelheidsmeter).

Als je een paar locs wilt doorgeven via een PB (type of Märklin nummer), wil ik wel kijken of ik ze ook heb en je wat voorbeelden doormailen. (en evt. ook hier in dit draadje vermelden.) Wellicht kan je die dan weer gebruiken om andere locs daarop te ijken.

Groet, Paul

Paul,

Dank voor je reactie, leuk dat je wilt helpen, zo kom ik ook weer verder in het digitaliseren van loks. :thumbup:
Vaak stel ik nu maar wat in, wat leuk, mooi lijkt.
Dat de snelhedi bij achteruit rijden ook anders kan zijn, had ik niet bedacht!
Ik stuur zo een lijstje met een paar loks.

Groet, ;)

Rob

Paul,

Ik heb een paar loks opgeschreven, kijk zelf maar welke je kiest..... :idea:
Alle Märklin;
3000, 3036, 3048, 3047, 3065 en 3526.

Wat mij het mooiste lijkt, maar weet niet of dat werkbaar zou zijn is een soort "standaard" file voor Electra, Stoom, Diesel....of denk ik nu verkeerd.
Waarom publiseert ESU zelf geen instel files? (doen ze wel met geluiden)

Ik hoor het wel weer van je.....je mag het ook per mail sturen....kijk maar...

Groet,

Rob
Heel gemakkelijk zal het niet zijn standaard files te maken voor de diverse locomotieven.
Motoren, tandwielen en drijfwieldiameter kunnen nogal verschillen.
Stoomlocs hebben maximum snelheden tussen 35km/u voor rangeerlocjes tot 120 km/u en in uitzonderlijke gevallen zelfs160 km/u voor sneltreinlocs.

Ook bij diesels en E-locs kan er nog een flink verschil bestaan tussen de diverse types.

Dus, ik vrees dat het veel maatwerk is.

Groet,

Peter

BL. Tinus,

Dank voor je reactie....
Maar misschien een paar files welke je als uitgangspunt kunt gebruiken voor een bepaald type lok of bij gebruik van een bepaald motortype??
Ik vind de gebruiksaanwijzing niet echt duidelijk, er staat wel wat en hoe je een bepaalde functie kan instellen, maar ik heb geen idee welke de uitgangswaardes moeten zijn.....
Ik laat een lok over een rechtstuk rails rijden via F1 methode, maar merk daarna weinig verschil...

Vandaar....

Groet,

Rob

Klein Jünkerath

Bij de 3000 (BR89, die kan max 45 km/u, zowel vooruit als achteruit) heb ik de waarde van CV 05 ingesteld op 30 op een ESU decoder. De snelheidscurve bij motorinstellingen is ingesteld op lineair. Geen achterwaartse trim, want hij haalt de 50 niet eens in het echt.

Bij de 3065 (RB 260 / V60, die kan max 60 km/u) staat CV 05 ingesteld op 44 ook op een ESU decoder.

Bij beide locs heb ik uiteraard ook op de ECoS de tachograaf/snelheidsmeter op beide maxima ingesteld.

De andere locs heb ik niet, dus kan ik dat niet nagaan/nameten. Elke motor / tandwielen is bij elke fabrikant anders, dus kan ESU daar geen standaard van maken in hun bestanden.
Soms heb ik bij hetzelfde type loc van verschillende merken verschillende waarden van de CV's.

Hoop je op weg geholpen te hebben.
Groet, Paul

Paul,>
Dank je wel!
Ik ga e.e.a. uitproberen!
Vraagje WAAR vind ik de ECoS snelheidsmeter in lokpilot programma?

Groet,

Rob
Dag Rob,

In de handleiding van de Esu decoder Lopi 5 DCC staat een tabel (24) met de door Esu geadviseerde lastregelingswaardes voor verschillende motoren. Je leest deze waardes ook af in 'Lokprogrammer'. Die gebruik ik. Ik laat CV5 ongemoeid en zet CV6 op 0 en halveer CV53.

Je zou dat eens kunnen proberen ...

Groet, Petrus

Klein Jünkerath

@citaat  @citaat Heb je een ECoS? Dan vind je die in het menu Lok wijzigen, tabblad Eigenschappen, linker menu: snelheidsmetericoontje, radioknop: snelheid en dan de schuifbalk op de maximum snelheid instellen. Maar dat is dus vooral een optisch effect op de ECoS, zodat de snelheid ongeveer overeenkomt met wat je in de decoder hebt ingesteld.
Bij een CS2, 3 zal dat ook wel ergens te vinden zijn, bij de MS1 en waarschijnlijk MS2 niet.

Groet, Paul

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.