Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Verbeteren verlichting DHG700 d.m.v. inbouw leds

Gestart door Looney Tunes zaterdag 01 april 2023, 15:04:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verbeteren verlichting DHG700 d.m.v. inbouw leds
Frans @fransja had een paar maanden terug een ombouwverslag getoond van zijn DHG700, waarin hij toont hoe hij zijn loc voorzien heeft van ledverlichting. En hoe dat op een mooie, makkelijke manier te doen is.

Nu heb ik zelf ook zo'n locje uit de bekende starterset, en sommigen zullen weten dat ik een aantal jaren terug al eens een DHG500 van leds heb voorzien. Toen heb ik ook zitten te kijken of dat het mogelijk was hetzelfde bij de 700 te doen, maar het liep eigenlijk vast omdat de lampgaten (te) dicht op elkaar zitten. Natuurlijk is een mooie oplossing dan zoals Frans heeft gedaan de sluitseinen via dezelfde lampgaten als de frontseinen te tonen, maar ik wilde het zelf eigenlijk toch zoals het origineel hebben. Lang verhaal kort, het hele idee is in de koelkast gekomen tot ik het draadje van Frans zag. Dus als spielerei het weer opgepakt.

Het grootste obstakel is eigenlijk de vorm van de kap aan de binnenkant, de afstand van die rand naar de lampgaten, de afstand tussen de lampgaten en het formaat van de ledjes. Uiteindelijk viel het kwartje toen ik me bedacht dat ik nog kleinere leds had liggen, waardoor het wel eens net zou kunnen.


De imitatielampgaten uitgeboord, en de leds uit ziet het er dan zo uit.


Frontsein


En sluitsein


Helaas lekt er aan 1 kant nogwat licht weg, dus dat vereist nogwat aandacht (voor ik nieuwe lensjes maak).




Maar al met al ben ik niet ontevreden met dit 1e resultaat.
Re: Verbeteren verlichting DHG700 d.m.v. inbouw leds
Hallo John,

Ik vind het een mooie oplossing!

Het is wel erg gepriegel, want ik neem even voor het gemak aan da je bouwvorm 402 of nog kleiner voor de rode led's heb moeten gebruiken.
Maar geeft een mooi beeld!

Mvg,

Frans
 
Re: Verbeteren verlichting DHG700 d.m.v. inbouw leds
Hallo Frans,

Dankjewel! Met solderen van de leds kan het even priegelen zijn ja. Aan de andere kant als je dat fijne soldeerwerk gewend bent, is het steeds beter te doen. Even de rust ervoor nemen is wel belangrijk en niet niezen of te hard uitblazen, anders vliegen - in dit geval - de leds weg  :-)
De witte leds zijn 0402, de rode leds zijn nog een maatje kleiner 0201. Maar het resultaat dusver maakt dat het de moeite waard was.
Zeker als ik die lichtlekkage nog even weg kan werken en de kristal klear erbij gepakt is, ben ik benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien.

Maar bij deze kan je ook zien, dat jouw topic zeker geinspireerd heeft, zoals je hoopte. ;)
Re: Verbeteren verlichting DHG700 d.m.v. inbouw leds
Nou uiteindelijk de lichtlekkage niet helemaal verholpen, het blijft minimaal (en in het echt nog minder als op de foto). Lekt toch ergens langs weg, dus ik ga bij de print voor de andere kant eens zien of die kanten verven nog scheelt. Leds dimmen helpt wel, maar dan blijven er eerder wat gloeiende spijkers over.

Het resultaat met lensjes (van kristal klear):











Re: Verbeteren verlichting DHG700 d.m.v. inbouw leds
Ziet er goed uit :thumbup:
Re: Verbeteren verlichting DHG700 d.m.v. inbouw leds
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verbeteren verlichting DHG700 d.m.v. inbouw leds
Hi John,

Toch heel netjes gedaan.

groet
Harald